دسته ها
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

تقویت ریاضی با چند تکنیک مهم و موثر

  • زهره گنج بخش
  • ۳۱ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

اگر نگران یادگیری درس ریاضی هستید و فهم و یاد گرفتن آن برای شما مشکل است راه کارهای زیادی برای تقویت ریاضی وجو دارد تا این درس را برای شما شیرین و آسان کند.

درس ریاضی از آن دسته دروسی است که نیاز به تمرین و تکرار زیادی دارد. برای اینکه مفاهیم این درس شیرین و کاربردی را به خوبی متوجه شوید باید به مطالب آن نگاه عمیق و اصولی داشته باشید. درک نکردن و نفهمیدن این درس  تنها نشانه ی بی استعدادی یا کمک هوشی نیست. با تقویت ریاضی به کمک روش هایی که قرار است در این مطلب بازگو کنیم، ان شاء الله می توانید در این درس موفق شوید.

راه کارهایی برای درک بهتر ریاضیات

روش ها و راهکارهایی برای تقویت ریاضی

روش های زیادی برای تقویت این درس وجود دارد که اگر به آن ها عمل کنید، قطعا یادگیری ریاضی برای شما آسان تر خواهد شد.

فعالیت در کلاس ریاضی

در کلاس درس ریاضی باید تمام تمرکز خود را صرف یاد گرفتن مطالب و معلم خود کنید. سعی کنید در این کلاس غیبت نکنید. حضور فعال و دائمی شما در کلاس باعث می شود از مباحث قبلی عقب نمانید. با دقت به تدریس گوش کنید. اگر حواس تان به مطالب نباشد مجبور می شوید در منزل وقت بیشتری برای یادگیری مفاهیم ریاضی بگذارید. یاد داشت برداری نکات مهم به شما در تقویت این درس کمک شایانی می کند. هر قسمتی را که متوجه نشدید سوال بپرسید و حضور پررنگی سر کلاس داشته باشید. اینگونه کلاس برای تان جذاب تر خواهد شد.

راه حل های تقویت ریاضی

ریاضی را درک کنید و آن را حفظ نکنید

مفاهیم ریاضی را باید متوجه بشوید و آن ها را نباید حفظ کنید. روابط بین مسائل ریاضی به گونه ای است که باید آنها را درک کرد. اگر راه حل ها را فقط حفظ کرده باشید قطعا سر جلسه امتحان با مشکل رو به رو خواهید شد.  دانش آموزان که این درس را حفظ کرده باشند، سوالات مشابه تمرین هایی که قبل از امتحان حل کرده اند را در آزمون خود قادر به پاسخ نیستند زیرا درک درستی از فرمول های ریاضی و راه حل ها ندارند.

تمرین کردن به صورت گروهی با دوستان

برای حل کردن مسائل ریاضی گروهی تشکیل دهید. وقتی در یک گروه به بررسی حل یک مسئله می پردازید، دیدگاه های مختلف هر فرد باعث می شود موضوع برای شما شفاف تر و قابل درک تر شود. بحث کردن راجع به مسائل ریاضی فهم آن ها را آسان تر می کند و تاثیر چشم گیری در یادگیری درس ریاضی دارد.

  •  آرون گروپس

حل کردن تمرین برای فهم بهتر ریاضی

حل کردن مسائل باعث درک مفهوم آن می شود.  قابل فهم شدن یک مسئله ریاضی بارها نیاز به تمرین دارد. اگر چندین مسئله متفاوت از یک موضوع را حل کنید، هم مسئله را خوب درک کردید هم با راه کار های متفاوت در حل آن آشنا شده اید. برای تقویت این درس تمرین کردن بسیار موثر واقع می شود.

تقویت ریاضیات به کمک کتاب کمک درسی

گام به گام ریاضی خود را قوی کنید

برای خود هدف گذاری کنید و یک برنامه برای بالا بردن نمره خود در امتحان بعدی داشته باشید. برای تقویت این درس عجول نباشید. اگر امتحان قبلی را ۱۲ شده اید برای آزمون بعدی نمره ۱۶ را هدف گذاری کنید. دقت کنید که اگر به یک بار از خود تصور نمره ۲۰ داشته باشید برای شما قابل باور نیست و زود جا خالی می کنید و خسته می شوید. پس برای پیشرفت مرحله به مرحله برنامه بریزید و تلاش کنید.

از دوست یا معلم خود کمک بگیرید

وقتی قسمتی از درس ریاضی را متوجه نشده اید، برای رفع آن از دوست یا یک معلم خصوصی کمک بگیرید. فکر کردن زیاد و گیر کردن در یک مسئله ذهن شما را خسته می کند. اگر به موقع  کمک نگیرید ریاضی برای شما کسل کننده و سخت تر می شود.

کتاب های کمک درسی برای فهم بهتر ریاضی

برای تقویت ریاضی خود یک کتاب کمک درسی تهیه کنید. ممکن است سر کلاس درس مطالب را متوجه نشده باشید. در این صورت درسنامه های این کتاب ها به شما کمک خواهند کرد. هم چنین با تنوع سوالات این کتاب و حل کردن آن ها با سوال های مختلف آشنا می شوید.

تقویت ودرک بهتر ریاضیات

درس ریاضی را از ابتدا مطالعه کنید

یادگیری مفاهیم درس ریاضی نیاز به زمان و وقت دارد. برای تقویت ریاضی مطالعه این درس و درک مسائل آن فقط روزهای امتحان کافی نمی باشد. شما باید در طول ترم همراه با معلم خود پیش بروید و مسائل را مرتبا تمرین و تکرار کنید.

هنگام تدریس یادداشت برداری نکنید

در کلاس درس ریاضی هنگام که معلم تدریس می کند از نوشتن دست بردارید و به خوبی به مدرس گوش دهید. نوشتن هنگام تدریس باعث می شود که تمام حواس شما به این باشد که همه ی مطالب را یادداشت کنید و چیزی را از قلم نیندازید. با اینکار از توضیحات مدرس خود چیزی یاد نمی گیرید فقط مطالبی را یادداشت کرده اید که حتی مفاهیم آن را هم نمی دانید. پس بهتر است اول آن ها را یاد بگیرید سپس در زمان مناسب یادداشت برداری کنید. هم چنین با اجازه گرفتن از استاد یا معلم خود می توانید از ضبط صوت استفاده کنید.

تقویت ریاضی و فهم مسائل آن

مطالب را از قبل پیش خوانی کنید

قبل از اینکه درس جدید را یاد بگیرید در خانه آن را پیش خوانی کنید. اینکار نیاز به یک زمان خیلی کوتاه دارد و  خیلی وقت شما را نمی گیرد. هدف در پیش خوانی این نیست که مطلب را یاد بگیرید شما حتی شاید دقیقا متوجه مفاهیم ریاضی نشوید اما یک زمینه درس جدید در ذهن شما آماده شده است. اینکار باعث می شود هنگام تدریس بهتر آن را متوجه شوید.

درس ریاضی را در زندگی اعمال کنید

اگر مطالب هر درسی را بتوانید در پیرامون خود لمس کنید قطعا آن را بهتر یاد خواهید گرفت. ریاضی هم از این امر مستثنا نیست. اینکه بدانید ریاضیات در چه زمینه هایی کاربرد دارد این درس را برای شما جذاب تر می کند. توجه کردن به ریاضیات در دنیای واقعی باعث می شود که مفاهیم آن را به طور عمقی درک کنید.

تقویت ریاضی با تمرین زیاد

راهکارهای کلی برای افزایش یادگیری ریاضی

  • اگر هر قسمت درس را متوجه نشدید همان جا سوال کنید و از پرسیدن آن خجالت نکشید.
  • درس همان روز را پس از رفتن به منزل مطالعه کنید.
  • مثال های حل شده ی کتاب را توجه کنید و برای درک بهتر درس قلم بردارید و مثال ها را برای خود حل کنید.
  • در کلاس ریاضی روی صندلی جلو بنشینید اینکار باعث می شود تمام تمرکز شما به مدرس باشد.
  • تمرین های خواسته شده را با کمک درسنامه حل کنید و نگذارید برای روز های امتحان بماند.

پس از مطالعه راهکارهای متنوع برای یادگیری بهتر ریاضی، چنانچه علاقمند به مطالب مرتبط با درس ریاضی همچون ترتیب عملیات در ریاضی و مسایل حل نشده ریاضی هستید شما می توانید بر روی لینک مورد نظر کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *