دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای انتخاب صحیح ساز مناسب برای آموزش به کودکان

  • منصوره رمضان زاده
  • ۴ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

موسیقی برای کودکان نوعی فعالیت هنری تاثیرگذار می باشد که علاوه بر ایجاد حس آرامش و سرگرمی بسیاری از مهارت ها را نیز در آن ها پرورش و توسعه می دهد و با توجه به متفاوت بودن نوع علایق و توانمندی های آنان باید روش مناسبی از یادگیری این فعالیت به کودکان را انتخاب نمود.

از جمله سرگرمی ها و فعالیت هایی که برخی از بچه ها به آن علاقه مند بوده و یا در زمینه آن توانایی و استعداد لازم را دارند موسیقی می باشد که در سبک های مختلفی وجود دارد و می توان با استفاده از سازهای متنوع و گوناگون به تمرین و اجرای آن پرداخت. از همین رو قصد داریم در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان در رابطه با راهنمای انتخاب صحیح کلاس موسیقی برای کودکان به بررسی بپردازیم.

اهمیت یادگیری موسیقی برای کودکان

به طور کلی همه والدین تمایل دارند به کشف و شناسایی استعدادهای نهفته در فرزندشان بپردازند که از جمله این توانایی ها می توان به حوزه موسیقی اشاره کرد. موسیقی برای کودکان فواید فراوانی داشته به همین دلیل بهتر است بستر را برای یادگیری و آموزش این نوع فعالیت فراهم کرد تا کودک متناسب با علاقه خود نوع مناسبی از آن را انتخاب نماید و به تمرین و پیشرفت در آن بپردازد.
راهنمای انتخاب موسیقی برای کودکان
بهتر است بدانید از جمله اجزای پراهمیت هوش انسانی، مهارت و استعداد موسیقی در بچه ها و رابطه او با صدا و دیگر کارهای هنری می باشد. به همین خاطر است که هر نوع عملی در راستای یادگیری موسیقی و بهره مندی و لذت بردن از آن در رشد کودک تاثیرگذار می باشد. اما برخی اوقات امکان دارد همین کودک بااستعداد در موسیقی با آسیب های جدی همچون احساس منزوی بودن رو به رو شود، چرا که امکان دارد ساعات طولانی را به منظور تمرین در تنهایی به سر برد و به علت کاهش مدت زمانی که با دوستان خود در ارتباط می باشد رشد عاطفی و اجتماعی خود را از دست بدهند.
نحوه انتخاب بهترین ساز برای کودکان

فواید آموزش موسیقی به بچه ها

  • بالا رفتن میزان هوش کودک
  • ایجاد آرامش بیشتر
  • بالا بردن خلاقیت و ابتکار
  • افزایش قدرت درک و فهم بهتر مفاهیم و موضوعات مختلف
  • پیشرفت در عملکرد درسی
  • تقویت زبان

نحوه انتخاب بهترین ساز برای کودکان

آموختن موسیقی به کودکان بایستی به شکل اصولی و با قاعده انجام گیرد. در زمان انتخاب یک نوع ساز برای فرزندتان به عوامل و نکاتی همچون نوع شخصیت، میزان سن و توانایی و مهارت های او دقت نمایید ولی بهتر است بدانید اصلی ترین عامل علاقه مندی کودک به صدای ساز و زدن آن است. چرا که آموختن ساز احتیاج به تمرین دائم دارد و در صورتی که کودک ساز خود را دوست نداشته باشد در نتیجه میزان سطح یادگیری او کاهش پیدا می کند. در ادامه مهمترین عوامل تاثیرگذار در این زمینه را شرح داده ایم.

معیارهای انتخاب موسیقی برای بچه ها

میزان سن کودک :

برای بچه هایی که بالاتر از ۶ سال سن دارند می توانید انواع گوناگونی از آلات موسیقی را انتخاب نمایید. به هر اندازه که سن کودک کمتر باشد انتخاب نمودن ساز برای او سخت تر می باشد. به خاطر این که بدن آن ها از لحاظ فیزیکی کوچک تر می باشد. بایستی سازی را برای او در نظر بگیرید که بتواند به آسانی آن را مورد کنترل قرار دهد.

مناسب ترین ساز برای بچه های پایین تر از ۶ سال ویولن و پیانو می باشد زیرا راحت تر از سازهای دیگر است و کودک به آسانی می توان با آن تمرین کند. پیانو در واقع مهارت های اصلی را که برای آهنگ سازی، آموختن تئوری های موسیقی و آموختن سایر سازها لازم می باشد را در کودک نهادینه می کند. به همین خاطر کودک با زدن پیانو درک بیشتری از موسیقی پیدا می کند.

مناسب ترین انواع ساز برای بچه ها

نوع شخصیت کودک :

این عامل در زمینه انتخاب موسیقی بسیار مهم می باشد. به عنوان مثال پیانو ساز خوبی برای بچه های متفکر و تجزیه گر می باشد. بچه هایی که روابط اجتماعی دارند و مسائل را به میزان کمی تجزیه و تحلیل می کنند بهتر است که از سازهایی همچون فلوت، ترومبون و ساکسیفون استفاده نمایند. بچه های برون گرا تمایل دارند همیشه کانون توجه باشند . چنین بچه هایی اغلب سازی را بر می گزینند که دقت اطرافیان را به خود جلب نماید. بدین ترتیب در صورتی که سازی انتخاب نمایید که با روحیات اخلاقی آن ها ناسازگار باشد خیلی زود علاقه شان از بین می رود.

  •  آرون گروپس

ساز فلوت از جمله سازهای مناسب برای اشخاص برونگرا می باشد زیرا شخصی که فلوت می زند به طور معمول در قسمت ردیف جلویی گروه موسیقی اجرا می کند و زاویه دید بیشتری دارد. البته باید گفت ساز ترومپت و ساکسیفون نیز برای چنین کودکانی مناسب می باشند.

میزان هماهنگی :

در برخی از سازها همچون سازهای کوبه ای به هر اندازه کودک هماهنگ و دقیق عمل نماید در نتیجه تسلط بیشتری داشته و می تواند خیلی خوب به نواختن ساز بپردازد. در صورتی که کودک شما در زمان ساز زدن به صورت ناموزن عمل کند سازهای کوبه ای انتخاب نادرستی می باشد.

نحوه انتخاب موسیقی برای کودکان

مناسب ترین انواع ساز برای بچه ها

بهترین نوع ساز برای کودکان سازی می باشد که لحظات خوب و لذت بخشی را برای آن ها ایجاد نماید. موجب پرورش روح و آماده سازی برای زندگی شود. در ادامه مجموعه ای از بهترین انواع ساز را معرفی کرده ایم.

گیتار :

این نوع ساز از انواع سازهای پایه ای به شمار می آید و بیشتر کودکان به خاطر این که خواننده مورد علاقه آن ها این نوع ساز را می زند بنابراین به آن علاقه مند می شوند. گیتار سازی مناسب برای بچه ها می باشد چرا که نه فقط اصول و قواعد موسیقی را به کودک یاد می دهد بلکه آن ها را برای درست کردن سازهای دیگر آماده می کند.

پیانو :

نوعی ساز پایه ای بوده که همه اصول موسیقی همچون هارمونی، ملودی، حرکت و ریتم در آن رعایت می گردد. همینطور کودک فقط با فشار دادن یک دکمه و شنیدن صدای پیانو به طرف آن جذب می شود. این نوع ساز را می توان از سن خیلی کم آغاز نمود و بهترین نوع ساز برای بچه ها می باشد. برای آغاز خوب است از پیانوهای آگوستیک استفاده نمایید. با وجود این مخارج پیانوی دیجیتال خیلی کم می باشد و به همین خاطر انتخاب عالی و ایده آلی می باشد.

بهترین انوع ساز برای کودکان

کاخن :

نوعی ساز مناسب برای کودکان می باشد زیرا نواختن آن علاوه بر این که سرگرم کننده می باشد از لحاظ وزن بسیار سبک بوده و قابلیت حمل آسانی دارد. هر وقت که کار با آن به پایان رسید خیلی راحت می توانید آن را در گوشه ای بگذارید. این نوع ساز را می توان با استفاده از دست یا چوب به صدا در آورد. همینطور با عوض کردن نوع و محل ضربه می توانید صداهای مختلفی را از آن بشنوید. کاخن از لحاظ قیمت نیز بسیار مناسب و ارزان می باشد.

تنبک :

تنبک نوعی ساز کوبه ای به شمار می آید که در سایزهای مختلفی درست می شود به همین خاطر از مناسب ترین انواع ساز کوبه ای برای بچه های زیر ۶ سال می باشد. بدست آوردن مهارت و توانایی در زدن تنبک به تمرین روزمره احتیاج دارد. با توجه به این کودکان احتمال دارد میزان تمرکز خود را خیلی زود از دست بدهند و این کار برایشان کسل کننده باشد در نتیجه بهترین کار این است که مدت زمان تمرین را به حداقل برسانید. این ساز از قیمت مناسبی نیز برخوردار است.

انواع موسیقی مناسب برای بچه ها

در این مطلب بهترین و مناسب ترین انواع موسیقی برای کودکان را به همراه نحوه و راهنمای انتخاب صحیح آن شرح دادیم که امیدواریم نهایت استفاده را از آن برده باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *