دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کالری سیب تازه و آب این میوه چقدر است؟

  • ساناز براتی
  • ۱۰ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

برخی از افراد برای پیشگیری از چاقی و کنترل وزن خود به کالری مواد غذایی مصرفی خود توجه می کنند، کالری سیب پایین است و جالب است بدانید که در هر ۱۰۰ گرم از این میوه حدود ۷۸ تا ۱۱۶ کالری وجود دارد.

همانطور که می دانیم هر ماده غذایی یا میوه ای دارای کالری مخصوص به خود می باشد، برخی از آن ها دارای کالری بالا و برخی کالری پایینی دارند و برای کاهش وزن مناسب هستند. در این مطلب می خواهیم با میزان کالری سیب آشنا شویم.

میزان کالری سیب و ارزش غذایی این میوه

میوه سیب از میوه های پرطرفدار می باشد که در رنگ های مختلف وجود دارد. این میوه به وسیله درخت سیب سیب که به خانواده Rosaceae تعلق دارد تولید می گردد. سیب یکی از محبوبترین و خوشمزه ترین میوه ها در سراسر جهان می باشد. جالب است بدانید که بیش از ۷۵۰۰ نوع سیب وجود دارد که اغلب در رنگ های قرمز، زرد و سبز می باشند.

سیب وکالری آن

میوه سیب سرخ و سیب سبز دارای پوستی نازک ولی محکم می باشد که داخل آن گوشتی ضخیم و آبدار و خوشمزه وجود دارد. سیب در ابتدای رشد سفت است اما بعد از رسیدن نرم و آبدار می شود. سیب دارای هسته هایی دانه مانند می باشد که خوردن زیاد آن می تواند خطراتی برای سلامت به دنبال داشته باشد اما مواد مغذی در گوشت و پوست سیب بسیار زیاد هستند و غنی از آنتوسیانین ها و تانن ها می باشد.

یک سیب متوسط حدودا دارای ۹۵ کالری یا Calories می باشد. مقدار کالری در آب سیب، سیب پخته و سیب آب پز شده با این میزان متفاوت است. این میوه سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان ها می باشد و می تواند سبب سلامت قلب و کاهش سرطان و ابتلا به دیابت گردد.

میزان کالری یک سیب

سیب یکی از میوه های محبوب در جهان می باشد که بسیار پرخاصیت بوده و داری فیبر، ویتامین C و آنتی اکسیدان های مختلف می باشد. قسمت اصلی سیب را کربوهیدرات ها و آب تشکیل می دهد و همینطور این میوه دارای قندهای ساده ای مثل فروکتوز، ساکارز و گلوکز می باشد. با اینکه در سیب مقدار بالایی کربوهیدرات و قند وجود دارد اما شاخص گلیسمی در سیب حدود ۲۹ تا ۴۴ می باشد.

  •  آرون گروپس

سیب منبعی سرشار از فیبر بوده و این موضوع سبب می شود تا قند خون کاهش یابد و وضعیت روده ها بهبود یابد. اغلب افراد از مقدار calories سیب و مشتقات مختلف آن مانند سیب پخته و سیب آبپز شده آگاهی ندارند. در ادامه با مقدار calories سیب در انواع مختلف آن آشنا خواهیم شد.

سیب و کالری انواع آن

ارزش غذایی سیب تازه

یک عدد از این میوه به صورت تازه با توجه به اندازه ای که دارد دارای ۷۸ تا ۱۱۶ کالری می باشد و دارای مقادیری چربی و کربوهیدارت نیز می باشد.

  • در هر ۱۰۰ گرم سیب مقدار calories 52 می باشد و همچنین در آن ۰/۱۷ گرم چربی، ۱۳/۸۱ گرم کربوهیدرات و ۰/۲۶ گرم پروتئین وجود دارد.
  • در یک عدد سیب متوسط calories ۷۸ و ۰/۱۸ گرم چربی، ۱۴/۶۴ گرم کربوهیدرات و ۰/۲۸ گرم پروتئین وجود  دارد.
  • در یک سیب سایز متوسط ۹۵ calories و ۰/۲۳ گرم چربی، ۱۹/۰۶ گرم کربوهیدرات و ۰/۳۶ گرم پروتئین وجود دارد.
  • در یک سیب سایز بزرگ ۱۱۶ calories و ۰/۳۶ گرم چربی، ۲۹/۲۸ گرم کربوهیدرات و ۰/۵۵ گرم پروتئین وجود دارد.

کالری انواع سیب

ارزش غذایی آب سیب

مقدار calories و ارزش غذایی در آب سیب شیرین نشده با توجه به مقدار آن به شرح زیر است:

  • هر ۱۰۰ گرم آب سیب طبیعی حاوی ۴۶ کالری، ۰/۱۱ گرم چربی، ۱۱/۶۸ گرم کربوهیدرات و ۰/۰۶ پروتئین می باشد.
  • هر یک فنجان آب سیب طبیعی که چیزی حدود ۲۴۸ گرم می باشد، دارای ۱۱۳ کالری، ۰/۲۷ گرم چربی، ۲۸/۹۷ گرم کربوهیدرات و ۰/۱۵ گرم پروتئین می باشد.

کالری سیب و آب سیب

ارزش غذایی سیب آب پز شده

مقدار calories و ارزش غذایی در هر مقدار سیب آب پز شده به شرح زیر می باشد.

  • هر ۱۰۰ گرم از آن دارای ۵۳ کالری، ۰/۳۶ گرم چربی، ۱۳.۶۴ گرم کربوهیدرات و ۰/۲۶ گرم پروتئین می باشد.
  • هر فنجان از این میوه آبپز شده که حدود ۱۷۱ گرم می باشد، دارای ۹۱ کالری، ۰/۶۲ گرم چربی، ۲۳/۳۲ گرم کربوهیدرات و ۰/۴۴ گرم پروتئین می باشد.

کالری میوه ی سیب

سیب پخته شده یا همان کمپوت سیب

مقدار calories و ارزش غذایی پخته شده این میوه به شرح زیر است:

  • هر ۱۰۰ گرم از پخته شده میوه دارای ۹۵ کالری، ۰/۱۶ گرم چربی، ۲۴/۸۱ گرم کربوهیدرات و ۰/۲۵ گرم پروتئین می باشد.
  • در یک فنجان از این ماده ۱۸۱ کالری، ۰/۳ چربی، ۴۷/۱۴ گرم کربوهیدرات و ۰/۴۸ گرم پروتئین وجود دارد.

مقدار کالری سیب

مواد معدنی و ویتامین های موجود در سیب

میوه سیب دارای ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری هر چند با مقدار کم می باشد. سیب منبعی خوب از ویتامین C و پتاسیم است. علاوه بر این دارای آنتی اکسیدان هایی مختلف می باشد که عبارتند از:

  • کوئرستین:

این آنتی اکسیدان دارای خواص ضد التهابی،ضد ویروسی، ضد سرطانی و ضد افسردگی می باشد.

  • کاتچین:

کاتچین یک آنتی اکسیدان قوی است که علاوه بر سیب در چای سبز نیز وجود دارد و باعث می شود تا عملکرد مغز و عضلات بهبود یابد.

  • اسید کلروژنیک:

این آنتی اکسیدان که در قهوه نیز وجود دارد می تواند باعث کاهش قند خون شود و در کاهش وزن نیز موثر است.

میزان کالری سیب

سیب و کاهش وزن

 برای متعادل سازی در وزن و کاهش آن باید مقدار کالری دریافتی خود را کمتر نمایید. زمانی که سوخت کمتری وارد بدن شود بدن مجبور می شود تا از ذخایر چربی خود با عنوان منبع انرژی استفاده نماید. با این که این موضوع تا حدی می تواند درست باشد ولی با کمتر شدن انرژی دریافتی، سرعت سوخت و ساز در بدن نیز می تواند کمتر شود.

هورمون هایی که سبب تنظیم سوخت و ساز در بدن می شوند بر روی تعدیل وزن نیز تاثیر گذار هستند. به عنوان نمونه اگر مقدار انرژی دریافتی خیلی پایین رود، کورتیزول و گرلین که سبب افزایش اشتها می شوند نیز ممکن است بیشتر شوند. مقدار انرژی مورد نیاز بدن به عواملی مانند سن، سایز بدن، جنسیت، سطح فعالیت، فاکتورهای ژنتیک و سطح هورمون ها در بدن وابسته است.

کالری یک میوه ی سیب

همانطور که گفته شد سیب دارای فیبر بالا و calories کمی می باشد، از این رو برای کاهش وزن بسیار مناسب است. برای کاهش وزن می توانید سیب را بین وعده های غذایی خود و یا قبل از وعده های غذایی میل کنید.

مصرف سیب علاوه بر اینکه به کاهش وزن کمک می کند. باعث مزایای دیگری مانند کنترل قند و پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲، کاهش کلسترول خون و پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و پیشگیری از بروز سرطان ریه و روده و … نیر می شود.

مقدار کالری 100 گرم سیب

عوارض احتمالی مصرف سیب

سیب به خاطر دارا بودن فودمپ ها می تواند برای اشخاص مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر مشکلاتی ایجاد نماید و سبب بروز گاز معده و درد شکم در این افراد شود. علاوه بر این اشخاص مبتلا به عدم تحمل فروکتوز هم امکان دارد با مصرف سیب دچار برخی مشکلات گردند.

کالری 100 گرم سیب

سوزاندن کالری

برای سوزاندن کالری اضافه در بدن می توانید روش های مختلفی را امتحان کنید. به عنوان نمونه برای سوزاندن ۵۳ کالری می توانید فعالیت های زیر را انجام بدهید:

  • ۴ دقیقه شنا کردم
  • ۶ دقیقه دویدن
  • ۷ دقیقه دوچرخه سواری
  • ۱۴ دقیقه پیاده روی

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *