دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پرورش گل تیموس و شرایط نگهداری از این گیاه همیشه سبز

  • ملیحه بال افکن
  • ۸ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که کاشت و پرورش گل تیموس چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی اقدام به کاشت و نگهداری از این گیاه زیبا نمایید.

به طور کلی گل تیموس از دسته گیاهان همیشه سبز است که اغلب به عنوان گیاهی پوششی برای بین سنگ فرش ها مورد استفاده قرار می گیرد و امروزه به دلیل اصول کاشت و پرورش راحتی که دارد مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با پرورش گل تیموس

بهتر است بدانید که در واقع تیموس از دسته گیاهان چند ساله و همیشه سبز می باشد که بومی مناطق گرمسیری آسیا، اروپا و شمال آفریقا است و دارای چندین گونه معطر خواهد بود که هر کدام می توانند به عنوان گیاه پوششی زیبا برای پوشش دادن فضای بین سنگ فرش ها و قطعات کوچک در باغ های صخره ای مورد استفاده قرار گیرند.

توجه داشته باشید که این نوع از گیاهان دارای برگ هایی گرد، کوچک و معطر بوده که اغلب تا ارتفاع ۵ تا ۱۵ سانتی متر رشد خواهد کرد. در اواخر فصل بهار و اوایل تابستان خوشه های گردی از گل های ارغوانی متمایل به یاسی در نوک شاخه ها تشکیل می شود و اغلب گل های آن به رنگ های قرمز، صورتی و سفید خواهند بود.

همچنین این گیاه دارای ساقه های متعدد و کوتاه، ریشه منشعب و مستقیم است و برگ های آن اغلب به رنگ خاکستری و در اندازه های بسیار کوچک هستند. گل های تیموس معمولا دارای ۵ کاسبرگ که به لوله دو قسمتی منتهی می شوند است و بذور آن عمدتا کروی شکل، ریز و سیاه رنگ خواهند بود.

چگونگی پرورش گل تیموس

دستورالعمل کاشت تیموس:

توجه داشته باشید که معمولا گونه های مختلف گل تیموس از طریق تقسیم بوته و قلمه زنی کاشت، پرورش و تکثیر پیدا می کنند و غالبا گل و برگ های آن به صورت توده ای در سطح زمین دیده خواهد شد.

به صراحت می توان گفت که این دسته از گیاهان مناسب باغ های صخره ای هستند و گل های آنها کوچک و به صورت خوشه هایی کم پشت در فصل بهار نمایان خواهند شد.

  •  آرون گروپس

همچنین برای کاشت بذر تیموس نیز می توانید بذر یا قلمه های جوان آن را از مراکز تولید گل و گیاه تهیه نمایید و آن ها را به صورت متراکم در گلدان متوسطی در عمق نیم سانتی متری کشت نمایید.

توصیه می شود که پس از به ثمر رسیدن بذور و جوانه زدن آن ها تمامی بوته های ضعیف را به اندازه مطلوب تنگ کنید و فاصله بین بذور یا نهال های جوان را حدود ۲۰ الی ۳۰ سانتی متر در نظر بگیرید.

پس از کاشت قلمه ها بهترین کار برای نگهداری از این گیاه قرار دادن آن در معرض نور غیر مستقیم آفتاب است.

دقت داشته باشید که بهترین زمان برای کاشت تیموس در گلدان اواخر اسفند و اوایل بهار است. همچنین اولین گل های این گیاه از اواسط اردیبهشت ماه ظاهر می شوند و روند گلدهی تا آخر خرداد همچنان ادامه خواهد داشت. در اواسط فصل تابستان نیز می توانید برگ های تازه گیاه را برداشت نمایید.

دستورالعمل کاشت گل تیموس

شرایط مورد نیاز برای پرورش تیموس:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که بایستی شما آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط مورد نیاز برای کاشت گیاه تیموس پرداخته ایم:

نور کافی:

این گیاه زیبا تا حدودی نسبت به سرما مقاوم بوده و می تواند روند رشد خود را طی کند اما بهترین رشد را در شرایط آفتابی تا سایه آفتاب خواهد داشت و توصیه می شود برای ایجاد پوشش مناسب بذور را حداقل با فاصله ۳۰ سانتی متری کشت نمایید.

خاک غنی:

معمولا گیاه تیموس برای رشد خاکی با زهکشی ایده آل و حاصلخیز تا فقیر که تا حدودی خشک هم هستند را ترجیح می دهد و همچنین می توانید از ترکیب خاک های ماسه، خاک پیت ماس و خاک لومی نیز در بستر گیاهتان استفاده نمایید.

شرایط لازم برای بستر گیاه تیموس

آبیاری:

چنانچه در مناطقی با تابستان های گرم اقدام به کاشت گیاه کرده اید توصیه می شود که روند آبیاری را به درستی و زیاد انجام دهید تا بستر دچار خشکی نشود. کمبود رطوبت بستر می تواند باعث خشکی ریشه و در نهایت ریزش برگ های آن شود.

آفات و بیماری های رایج:

با وجود اینکه مراقبت از روند پرورش گل تیموس آسان است اما این گیاه به چندین آفت و بیماری حساس است که اگرچه به طور معمولا کشنده نیستند اما مقابله باغداران برای آن ها آزاردهنده خواهد بود. اولین قالب های خاکستری می توانند به دلیل برگ های آغشته به آب ایجاد شود و تنها راهی که برای درمان اسپور های فازی خاکستری موجود در برگ های گیاه وجود دارد حذف ساقه های آلوده یا بیرون گیاه خواهد بود.

همچنین تیموس هنگام نگهداری در محیط خانه مستعد هجوم مگس و پوسته خواهد بود که برای پیشگیری و معالجه آلودگی ها می توانید در صورت لزوم از روغن چریش استفاده نمایید و مراقب باشید که دستورالعمل های مربوط به آن را به درستی انجام دهید.

آفات و بیماری های رایج در گل تیموس

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب کاشت گیاه خارشتر و همچنین مطلب دستورالعمل کاشت گیاه درمنه نیز به خوبی آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *