دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

ساخت جزیره برای گلدان و مزیت های آن برای حیاط گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۲ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که ساخت جزیره برای گلدان چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی اقدام به درست کردن جزیره برای گیاهتان بکنید با ما همراه باشید.

به طور کلی طرز ساخت جزیره برای گلدان همواره یکی از دغدغه های مهم گیاه دوستان بوده زیرا جزیره یکی از روش های تامین رطوبت مورد نیاز گیاه است که در آن با استفاده از یک زیر گلدانی سنگ ریزه دار که البته مقداری آب هم در خود جای داده فضای اطراف گیاه را برای مدت طولانی مرطوب نگه خواهد داشت.

آشنایی با نحوه ساخت جزیره برای گلدان

بهتر است بدانید که در واقع یکی از روش های تامین رطوبت مورد نیاز گیاه استفاده از زیر گلدانی سنگریزه دار حاوی آب است که به آن جزیره هم گفته می شود و باعث می شود تا رطوبت کافی در اختیار برگ ها قرار گیرد و دمای اطراف گیاه نیز چند درجه کمتر شود. به صراحت می توان گفت که ساخت جزیره برای گلدان یکی از بهترین، کم هزینه ترین و کم ریست ترین روش های تامین رطوبت برای گیاهان آپارتمانی محسوب می شود و وقتی که شما با استفاده از هر وسیله ای گیاهان را در مرکز آب قرار می دهید یعنی برایش جزیره درست کرده اید.

همچنین می توانید با استفاده از وسایلی مانند سنگ ریزه، چوب، آجر و تکه های سفال  اقدام به ساخت جزیره نمایید که حتما باید برای این کار از زیر گلدانی هم استفاده نمایید. همانطور که می دانید آب دادن و تامین نور کافی دو مسئله مهم و اصلی برای حیات گیاهان است اما در بسیاری از مواقع شاهد هستید که حتی با وجود این شرایط نیز برخی از گیاهان و گل ها خشک شده و دیگر کیفیت قبل را ندارند.

از آنجایی که عدم تامین رطوبت کافی اصلی ترین دلیل بروز این مشکل در گیاهان است به همین خاطر درست کردن جزیره برای گلدان اهمیت فراوانی برای حفظ کیفیت و گل ها و گیاهان خواهد داشت. علاوه بر این ها استفاده از سایر روش های حفظ رطوبت گیاه که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم می توانند این شرایط را برای حیات گیاهان رقم بزنند.

چگونگی ساخت جزیره برای گلدان

روش های تامین رطوبت گیاهان:

در ادامه سعی داریم تا به بیان ۴ روش رایج برای تامین رطوبت گیاهان به صورت کامل بپردازیم:

  • درست کردن جزیره برای گلدان
  • غبارپاشی گیاهان
  • استفاده از دستگاه بخور سرد
  • استفاده از ظرف آب در کنار گیاه

راه های تامین رطوبت گیاهان

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

ساخت جزیره:

برای ساختن جزیره در ابتدا بایستی یک زیر گلدانی بزرگتر از گلدان را انتخاب نمایید و سپس اقدام به ریختن سنگ ریزه یا هر وسیله دیگری به داخل گلدان بکنید.

سپس گلدان را روی سنگ ریزه یا سفال ها قرار دهید و به اندازه ای داخل زیر گلدانی آب بریزید که با کف گلدان تماس نداشته باشد زیرا اگر آب با کف گلدان تماس داشته باشد به تدریج باعث پوسیدگی ریشه ها خواهد شد و در نهایت گیاهتان از بین خواهد رفت.

چنانچه قصد دارید از یک تکه سنگ یا چوب برای ساختن جزیره استفاده کنید می توانید کمی بزرگ تر از قطر زیرگلدانی خود انتخاب نمایید و آن را روی زیر گلدانی خود قرار دهید و سپس گیاه را روی آن بگذارید. این روش به خاطر مزیتی که دارد می توانید همان زیر گلدانی خود گیاه را انتخاب کنید و دیگر نیازی به زیرگلدانی بزرگ تر نخواهید داشت.

اگر از سفال برای ساختن جزیره استفاده می کنید می توانید آن را به چندین قسمت تقسیم کرده و داخل زیرگلدانی پخش نمایید و در نهایت گلدان را روی آن قرار دهید. همچنین استفاده از آجر هم می تواند مفید باشد چون آجر آب را به خود جذب کرده و زمان بیشتری می تواند مرطوب بماند.

روش های ساخت جزیره

انجام غبارپاشی:

دومین روشی که پس از ساخت جزیره برای گلدان باید به آن بپردازید غبارپاشی است که در این روش می توانید با استفاده از یک آب پاش اقدام به پخش کردن آب در اطراف گیاه کنید. برای انجام این روش باید به چند نکته مهم در ادامه به بیان آن پرداخته ایم توجه داشته باشید:

برای استفاده از این روش بهتر است از آب جوشیده سرد و یا آبی که حدود ۲۴ ساعت درون یک ظرف باقی مانده باشد استفاده نمایید. در غیر اینصورت ممکن است رسوبات آب روی برگ گیاه لکه ایجاد کرده و یا به مرور باعث ایجاد قارچ روی آن شود.

به صراحت می توان گفت که استفاده از این روش برای برخی از گیاهان که به آب حساسیت دارند مناسب نخواهد بود.

توجه داشته باشید یکی از معایب غبارپاشی گیاه این است که لکه های رسوبات آن بر روی برگ های گیاه از خود رد به جا می گذارد و ظاهر گیاهتان را نازیبا خواهد کرد. همچنین از دیگر معایب استفاده از این روش می توان به باقی ماندن قطرات آب روی برگ گیاه اشاره کرد که در طولانی مدت آن را دچار بیماری خواهد کرد.

اصول انجام غبارپاشی گیاهان

استفاده از دستگاه بخور:

یکی دیگر از روش های تامین رطوبت گیاه استفاده از دستگاه بخور است که در این ترفند باید نکات مهمی را که در ادامه بیان کرده ایم مورد توجه قرار دهید:

توصیه می شود که حتما دستگاه را به فاصله مناسب از گیاهان قرار دهید و همچنین از دستگاه مناسب استفاده نمایید تا قطرات آب به صورت پودر در محیط پخش گردد.

توجه داشته باشید که این روش می تواند نسبت به روش غبارپاشی شرایط بهتری برای گیاه رقم زده و مانع از بروز قارچ و بیماری ها در برگ گیاهان و رفع آفات خاک گلدان شود.

استفاده از ظرف پر آب:

به طور کلی در کنار ساختن جزیره برای گلدان یکی از کم ریسک ترین و بهترین روش های تامین رطوبت گیاهان استفاده از یک ظرف آب در کنار چندین گیاه و گل است. همچنین در این ترفند می توانید تعداد گل و گیاه را نزدیک به هم قرار داده و در میان آن ها یک ظرف پر از آب قرار دهید و آب درون آن را مرتبا تامین نمایید.

بهتر است بدانید که استفاده از روش های بیان شده نه تنها نیاز بلکه برای رشد گیاهان و گل ها به ویزه در محیط های شهری کم رطوبت کاملا لازم خواهد بود.

آشنایی با نحوه تامین رطوبت برای گلدان

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب اجزا و ساختار خاک و همچنین مطلب تنظیم میزان نور گیاهان آپارتمانی نیز به خوبی آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *