دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پرورش گیاه تاکسوس و شرایط لازم برای رشد آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که تاکسوس از دسته گیاهان همیشه سبز و گرمسیر می باشد که اصول کشت بسیار راحتی داشته و می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی اقدام به پرورش گیاه تاکسوس نمایید.

به طور کلی گیاه تاکسوس از دسته درختچه های شیک و آنتیک می باشد که برای افرادی که به دنبال پرورش درختچه ای خاص و تک هستند بسیار مناسب خواهد بود. این گیاه زیبا دارای ۷ گونه مختلف در دنیا می باشد که خاستگاه آن آمریکای شمالی و دارای گونه ای بومی جنگل های شمال ایران است.

نحوه پرورش تاکسوس

آشنایی با پرورش گیاه تاکسوس

بهتر است بدانید که تاکسوس در واقع درختچه ای بومی شرق آسیا در ژاپن است که البته فسیل آن در آمریکا و اروپا نیز یافته شده است. همچنین دارای دو پایه با تنه ای ستونی شکل است که از پایین چندشاخه شده و شاخه های اصلی آن به موازات یکدیگر رشد می کنند و با ناجی کمی گسترده با حداکثر ارتفاع ۵ متر با برگ هایی سوزنی شکل و نوک تیز مشاهده می شوند.

توجه داشته باشید که گیاه تاکسوس نیز را می توان گیاهی همیشه سبز و سایه دوست دانست که به همین منظور زیر سایه درختان یا بالکن خانه قابل استفاده خواهد بود. گیاهی دائم و سبز است که برگ ها به صورت نواری نوک دار با حاشیه برگشته به زیر، سطح روی آن سبز تیره و براق به صورت افقی و شانه دار در دو ردیف مخروطی می توان به راحتی به صورت پرچین در آورد.

جالب است بدانید که این گیاه دارای گونه های مختلفی مانند لوله ای، سبز، ماری و ابلق است. نوع تاکسوس ستونی نیز با سوزن نشان سبز تیره در بالا و سبز کمرنگ در قسمت زیرین است و بسیار عالی برای آوردن منافع عمودی، ارتفاع و بافت به باغ در هر فصل خواهد بود.

این گیاه معمولا به راحتی هرس می شود و شکل می گیرد. همچنین از آنجایی که به صورت عمودی رشد می کند به همین خاطر می توان به شکل یک دیواره یا پرچین از آن استفاده نمود. این گیاه جلوه زیبایی در پاییز و زمستان به محیط اطراف خود می دهد و اگر می خواهید گیاهتان همیشه شاداب باشد بایستی آبیاری آن را به صورت منظم و برای گرفتن و تثبیت موقعیت گیاه نابالغ انجام دهید.

چگونگی پرورش گیاه تاکسوس

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

دستورالعمل کاشت تاکسوس:

توجه داشته باشید که بهترین زمان برای کاشت و پرورش گیاه تاکسوس در فصل بهار یا اوایل پاییز است. برای کاشت در ابتدا بایستی فضایی را انتخاب نمایید که به گیاه اجازه بدهد ریشه را بگستراند و شاخه آزادانه رشد کند.

همچنین این گیاه بایستی به اندازه کافی دور از فونداسیون ساختمان، دیوارها و سکوها کشت شود و این نکته را مد نظر قرار دهید که پس از رشد پنجره ها مسدود نشوند و یا تداخل با سقف و فشار به دیواره و پی وارد نشود.

می توانید برای آماده سازی منطقه کاشت تاکسوس پس از حفر یک سوراخ به عمق ریشه و سه برابر گسترده گی عرض ریشه و بعد از برداشتن خاک آن را با برخی از کمپوست ها و ذغال سنگ ها ترکیب و بستر را پر کنید.

معمولا این خاک غنی و سست اساس به گونه ای که ریشه های جدید آن می توانند به راحتی گسترش یابند و همچنین برای خارج نمودن این گیاه بایستی آن را از قسمت بدنه دست بگیرید و سپس به بدنه گلدان ضربه بزنید تا خاک گلدان شل شده و با کشیدن گلدان بیرون بیاید.

دستورالعمل کاشت تاکسوس

شرایط مورد نیاز برای پرورش تاکسوس:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که بایستی شما آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش گیاه تاکسوس پرداخته ایم:

  • نور لازم و دما:

از آنجایی که گیاه تاکسوس نسبت به سایه مقاومت خوبی دارد می توانید ان را زیر سایه درختان کشت نمایید. همچنین گیاه اگر در فضای گلدان کشت شود آفتاب مستقیم را نمی تواند تحمل کند اما اگر در باغچه کشت شود قابلیت سازگاری با نور مستقیم را خواهد داشت و این موضوع را می توان از ویژگی های مثبت گیاه دانست. همانطور که متوجه شدید تاکسوس از دسته گیاهان همیشه سبز است که نسبت به طیف بالایی از دماها مقاوم بوده و در صورتی کاشته شدن در فضای باغچه و خاک تا دمای منفی ۲۵ درجه را تحمل می کند.

شرایط لازم برای کاشت تاکسوس

  • آبیاری منظم:

این گیاه زیبا عمدتا در خاک های جنگلی شمال رویش خوبی دارد و رطوبت اضافی را در خود ذخیره خواهد کرد. اگر قصد کاشت گیاه در باغچه را دارید بایستی در طول فصل تابستان بستر گیاه را یک مرتبه در طول روز آبیاری نمایید اما اگر تاکسوس را در گلدان پرورش می دهید باید اجازه دهید در فاصله دو آبیاری بستر به صورت کامل خشک شود و سپس اقدام به آبیاری نمایید.

  • خاک غنی:

توجه داشته باشید که بهترین خاک برای بستر گیاه تاکسوس خاکی سبک با زهکشی ایده آل و غنی از مواد غذایی است. همچنین این گیاه نسبت به اسیدیته بالا و خاک خیس حساسیت دارد و باعث زردی برگ هایش می شود که به همین توصیه می شود بین دو آبیاری زیر سطح خاک حتما خشک باشد. عمدتا ترکیب خاک مناسب ترکیب ماسه، پیت ماس، خاک برگ و یا ترکیب ماسه، خاک برگ و کود برای گیاهتان مناسب خواهد بود. در مورد تغذیه گیاه نیز می توان گفت که در هوای خنک بهاری و پاییز می تواند هر دو هفته یک مرتبه و در تابستان هر ماه یک مرتبه گیاهتان را کوددهی نمایید.

خاک غنی برای بستر گیاه تاکسوس

  • تعویض گلدان:

توجه داشته باشید که اگر گیاهتان را درون گلدان کشت کرده اید و در فضای بالن قرار داده اید لازم است تا هر سه الی چهار سال عمل تعویض گلدان را انجام دهید تا گیاهتان آسیب نبیند. از آنجایی که گیاه تاکسوس دارای ریشه های فیبری و سطحی است برای رشد بهتر علاقه به فضایی گسترده دارد.

  • هرس کردن:

بهتر است بدانید که این گیاه کمی کند رشد است و شاید در سال اول تنها حدود ۳۰ سانتی متر رشد کند و به خاطر سبز و خشن بودنش قادر است هر سطحی از هرس را به خوبی تحمل نماید. توصیه می شود که هرس گیاهتان را در اواخر فصل تابستان یا اوایل پاییز انجام دهید تا خطر سوختگی آفتاب به حداقل برسد و به این نکته دقت داشته باشید که انجام هرس گیاه در تابستان باعث کاهش رشد درختتان خواهد شد و به همین منظور در طول این فصل به هیچ وجه عمل هرس را انجام ندهید مگر اینکه هدفتان ساخت بونسای باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *