دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

قرص تامسولوسین چیست و عوارض شایع و خطرناک آن کدامند؟

  • سحر هودانلویی
  • ۹ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

برخی از مردان به عارضه بزرگی بیش از حد سایز پروستات مبتلا می شود که در این صورت پزشک مرتبط آن ها را به مصرف قرص تامسولوسین تجویز می نمایند. برای آشنایی با این قرص در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

قابل به ذکر است که در اکثر مواقع با بالا رفتن سن مردان، غده پروستات آن ها نیز بزرگتر می گردد که این افزایش سایز، آن ها را با مشکلات متعددی از جمله دفع ادرار مبتلا می کند. قرص تامسولوسین از دیگر روش های درمان از طریق مصرف دارو می باشد که در ادامه این مطلب به معرفی آن پرداخته ایم.

هشدارات دارویی قرص تامسولوسین

معرفی قرص تامسولوسین

گفتنی است که با افزایش سایز غده پروستات مشکلاتی به مانند احساس خالی شدن مثانه، ادرار قطره قطره ای، تکرر ادرار و افزایش دفعات آن بروز می گردد. تامسولوسین از دیگر انواع دارو های شیمیایی برای شل کردن عضلات صاف اطراف مثانه و غده پروستات به شمار می آید که در صورت مصرف می تواند به آسانی دفع ادرار و کمتر شدن علائم ناشی از بزرگ شدن پروستات را در پی داشته باشد.

در برخی از مواقع بیش از حد دارو برای کنترل علائم پروستات مورد نیاز است اما قابل به ذکر است که این قرص دارای ترکیبات داروی بسیار است که از این رو در ادامه این مطلب به معرفی مکانیزم تاثیر و مشخصات آن پرداخته ایم.

تداخل دارویی تامسولوسین

امکان دارد که این قرص با برخی از دارو های دیگر در تداخل باشد. کپسول خوراکی می تواند با برخی از داروها، ویتامین ها و قرص های گیاهی که بیمار مصرف می کند در تداخل باشد. همچنین تداخل هنگامی بروز پیدا می‌کند که یک ماده از طریقی عملکرد دارو را تغییر دهد که این تغییر می‌تواند مضر بوده و یا از عملکرد مناسب دارو پیشگیری نماید.

برای پیشگیری از ایجاد این تداخلات بایستی پزشک تمام داروهایی را که مصرف می کند با پزشک مربوطه خود در میان گذاشته و یا مصرف آن را طبق مصلحت پزشک قطع نماید. برخی از داروهایی که در تداخل جدی با تامسولوسین قرار دارند به شرح زیر می باشند.

معرفی قرص تامسولوسین

  • قرص های ضد اسید:

مصرف قرص سایمتیدین به همراه تامسولوسین می‌تواند به بالا رفتن سطوح این نوع قرص در بدن منجر شود و در نهایت به بالا رفتن ریسک ابتلا به عوارض جانبی آن گردد. در صورت مصرف همزمان این دارو باید احتیاط بسیاری به عمل آید.

  • آنتی بیوتیک:

مصرف قرص آزیترومایسین به همراه تامسولوسین می‌تواند سبب بالا رفتن سطوح این قرص بار دیگر در بدن شود که در نهایت به بالارفتن عوارض جانبی آمنیک آن منجر شود. مصرف این دارو نیز بابت بایستی با احتیاط کامل صورت گیرد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • قرص های ضد افسردگی:

قرص پاروکستین که از دیگر داروهای ضد افسردگی می باشد که می تواند سبب افزایش سطوح در بدن گردد و خطرات عوارض جانبی آن را افزایش دهد.

  • داروی ضد قارچ:

مصرف این دسته از قرصها نیز به مانند تربینافاین و کتوکنازول می تواند سبب افزایش سود تامسولوسین در بدن گرد و در نهایت به بالا رفتن ریسک ابتلا به عوارض جانبی آن منجر شود.

  • قرص های اختلال نعوظ:

مصرف این دسته از قرص‌ها نظیر سیلدنافیل، تادالافیل و وردنافیل به همراه تامسولوسین می‌تواند به کاهش و افت شدید فشار خون منجر شود.

عوارض دارویی قرص تامسولوسین

  • داروهای درمان خوش خیم پروستات

مصرف آلو فوسین با این قرص می تواند به افت شدید تر فشار خون منجر شود که از علائم آن می توان به گیجی، غش و ناتوانی در ایستادن اشاره کرد.

  • آلفا بلاکر

مصرف همزمان این دو قرص با یکدیگر نیز به مانند دیگر موارد بالا می تواند سبب افت شدید فشار خون شود و از انواع این دسته قرص ها می توان به دوکسازوسین و پرازوسین اشاره کرد.

عوارض جانبی تامسولوسین

قابل به ذکر است که کپسول خوراکی تامسولوسین سبب بروز خواب ‌آلودگی نیز می شود، اما می تواند عوارض جانبی مانند موارد گفته شده در ادامه مطلب را به همراه داشته باشد.

  • عوارض شایع:

سردرد، گیجی، آبریزش بینی، اسهال، سرفه، کاهش حجم آب منی، از دست دادن انرژی، ضعف عضلانی، گلو درد، بروز مشکل در نحوه بلع، حساس درد در قفسه سینه و کمر، خستگی و حالت تهوع از عوارض شایع آن به شمار می آید.

هنگامی که این عواقب جانبی خفیف و کم باشد امکان دارد که در طی چند روز و یا چند هفته از بین برود، در صورتی که این عوارض در شما شدید تر بروز کرد و بر طرف نیز نشد. باید هر چه سریعتر این موضوع را با پزشک مربوطه در میان گذاشته تا در جهت رفع آن اقداماتی انجام گردد.

نحوه مکانیسم قرص تامسولوسین

  • عوارض خطرناک:

در صورت بروز هر یک از علائم گفته شده در ادامه مطلب باید موضوع را جدی گرفته و هرچه سریعتر با پزشک مربوطه تماس بگیرید. در صورتی که علائم تهدیدی برای زندگی و حیات به حساب آمد بایستی هر چه سریعتر با اورژانس و فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

انزال های غیر طبیعی، نعوظ بلند مدت و دردناک، علائمی همانند بیماری آنفولانزا، تار شدن دید، کاهش فشار خون، بروز واکنش‌های حساسیتی همانند تورم گلو و زبان راش، خارش و کهیر از عوارض خطرناک مصرف این قرص می باشد.

نکاتی دارویی تامسولوسین

مصرف این قرص تامسولوسین همچون دیگر انواع قرص ها و داروها مستلزم در نظر داشتن یک سری نکات و توصیه های دارویی می باشد که به شرح زیر می باشند.

  • فشار خون

قابل به ذکر است که قرص تامسولوسین می‌تواند سبب ایجاد احساسات به مانند گیجی و یا عدم ایستادن به روی پاها و یا حالت نشسته یا دراز کش شود، که تماماً از علائم افت شدید فشار خون به حساب می‌آید و پس از مصرف اولین مقدار مصرف دز و یا افزایش آن بایستی فرد از انجام هرگونه فعالیت و نیاز به دقت بالا اجتناب نماید.

  • پریاپیسم

گفتنی است که بروز عارضه پریاپیسم در عواملی نادر اتفاق می‌افتد. این شرایط که یک نعوظ دردناک و پیوسته است به فعالیت جنسی هیچ ارتباطی ندارد در صورتی که فرد به این عارضه مبتلا گردد باید هر چه سریعتر با پزشک خود تماس گرفته و شرایط را به آن توضیح دهد. ر هنگامی که این عارضه درمان نشود می تواند به ضعف دائمی جنسی دچار گردد.

  • حساسیت های پوستی

این عامل نیز به نادر بروز پیدا می‌کند و هم در برخی از مواقع مصرف این قرص می تواند به بروز واکنش های شدید پوستی و سندروم استیون جانسون منجر گردد. این واکنش پوستی می‌تواند به افزایش تورم صورت تب و مشکل در تنفس دچار شود. هنگامی که فرد مصرف کننده هر یک از نشانه های مربوط به پوست را در خود مشاهده کرد بایستی هر چه سریعتر با فوریت های پزشکی تماس گرفته و مصرف آن را قطع نماید.

مزایای مصرف قرص تامسولوسین

  • سندروم فلاپی عنبیه

این سندروم نیز از دیگر عوارض هایی است که در حین عمل های جراحی برای درمان آب مروارید و یا گلوکوم بروز پیدا می کند با این که این مشکل نیز به ندرت اتفاق می‌افتد. اما در افراد مصرف کننده این قرص گزارش شده است در صورتی که فرد مبتلا یکی از عمل های مرتبط با درمان آب مروارید و یا گلوکوم را داشته باشد باید پزشک جراح را از مقدار مصرف این قرص مطلع نماید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *