دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دیدنی های آستان قدس و آشنایی کامل با موزه های آن

  • محدثه خاکشور
  • ۱ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب شما را با دیدنی های آستان قدس رضوی واقع در شهر مقدس مشهد آشنا خواهیم کرد. آستان قدس که در طی سال های اخیر توسعه و پیشرفت زیادی نسبت به سابق داشته است، امروزه بخش مهمی از دنیای معنوی و بزرگ مجموعه حرم امام رضا (ع) و شهر مقدس مشهد را تشکیل می دهد.

گردشگری همیشه در سفرهای طولانی و گران قیمت خلاصه می شود؛ گاهی با ساده ترین و کوتاه ترین مقاصد نیز می توانید یک سفر گردشگری منحصر به فرد رقم بزنید. ممکن است این سفرها متفاوت باشد و متناسب با علاقه ای که دارید از مذهبی، تاریخی، فرهنگی و هنری، تفریحی و حتی علمی و آموزشی متفاوت انتخاب شود. ما در کشوری زندگی می کنیم که به وجود مکان های مذهبی همچون حرم حضرت معصومه قم، و حرم حضرت رضا (ع) در مشهد متبرک شده و هر ساله خیل عظیمی از عاشقان و دلدادگان راهی شده را پذیرا می باشد. هر فردی در طول عمر خود تجربه این مهمانی به خصوص مهمانی بارگاه مطهر علی بن موسی الرضا (ع) را دارد. اما اینکه چه تعداد خاطره بازدید از آستان قدس رضوی را دارند کمی مجهول است! این علامت سوال آیا بر روی شما هم وجود دارد؟ اگر چنین است برای آشنایی بیشتر دیدنی های آستان قدس رضوی همراه آرگا باشید.

در تقسیم بندی کشوری یکی از تقسیمات مهم جغرافیایی استان ها هستند که می توان به یکی از مهمترین و بزرگترین آنها یعنی استان خراسان رضوی اشاره داشت. پایتخت این استان مشهد مقدس می باشد که این پسوند مقدس بودن به دلیل جای گرفتن حرم مطهر امام رضا (ع) در مقابل آن قرار می گیرد و همه ی ما بر زبان می آوریم. البته بعد معنوی تنها جنبه گردشگر پذیر بودن آن به شمار نمی رود و می توان به ابعاد دیگر مهم بودن آن از جمله تاریخ و پیشینه ی ارزشمند و طولانی آن، وضعیت جغرافیایی، و غنی بودن از لحاظ مکان های دیدنی و تفریحی همچون پارک کوهستانی، بازار رضا، باغ موزه نادری، باغ گیاه شناسی، شاندیز و موزه ها … اشاره کرد.

آشنایی با دیدنی های آستان قدس

آشنایی با جاذبه های دیدنی آستان قدس رضوی

شاید بتوان بارگاه امام رضا (ع) را مهم ترین جاذبه ها و دیدنی های مشهد برشمرد، چرا که بیشترین مشمول بودن گردشگری متعلق به زائران راهی شده به این است که با بهره بردن از وقف ها و نذرهای مردمی برای رفع نیازهای مختلف زیارت کنندگان و همسایگان را خدمت رسانی می کند و نیز مرمت و نوسازی حرم مطهر، راهنماهای زیارت کنندگان، مجموعه اقامتی، بیمارستان ها و مرکزهای درمانی، مدرسه ها و دانشگاهها و … را تامین نماید.

یکی از موزه های مهم و پربازدید این شهر موزه آستان قدس رضوی بنایی ۴ طبقه مشمول زیرزمین، طبقه همکف، طبقه ۱، طبقه ۲، و طبقه ۳  است که در مجموعه آرامگاه امام رضا (ع) واقع شده است؛ عشق واقعی و قلبی مردم به امام رضا (ع) موجب شده تا پیشکش های باارزشی را به آرامگاه این بزرگوار ببخشند که همراه وسایل و اثرهای قدیمی و دیگر مکان های مطهر و فرخنده که مدت ها (سالها) در خزانه آرامگاه نگهداری می گردید. گفته می شود موزه شکوهمندی از وسایل باارزش و نفیس را شکل می دهد که نخستین مرتبه در سال ۱۳۱۶ نمایش داده شده بودند و بالاخره در سال ۱۳۲۴ در شرق مسجد گوهرشاد و در جوار مرقد شیخ بهایی بنایی دارای سه طبقه جهت این هدف ایجاد گردیده و موزه آستان قدس رضوی تاسیس شد.

سال ۱۳۵۱ تمامی وسایل موزه آستان قدس به تالار تشریفات انتقال یافت تا در ضلع جنوبی آرامگاه و در صحن «کوثر» یک بنای تازه جهت استقرار موزه ایجاد گردد که البته همینطور هم شد و بنای تازه تاسیس سال ۱۳۵۶ فعالیت خود را شروع نمود. در آن مجموعه ای فوق العاده و خاص از بخش های معماری بارگاه، محراب، لوازم روشنی بخش، فرشها و غیره در چارچوب ویترین های موزه به نمایش در آمدند. پس از انقلاب جمهوری اسلامی این موزه نیز گسترش یافته و خزانه و موزه های بسیاری ایجاد و افزوده گردید به طوری که اکنون ۱۶ موزه (گنجینه) باارزش را به عنوان زیر مجموعه شامل می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

دیدنی های آستان قدس رضوی

 ۱ – موزه اسکناس آستان قدس

موزه اسکناس دیگر موزه زیر مجموعه آستان قدس می باشد که مصادف با موزه تمبر ایجاد شده است، ده هزار تکه اسکناس به این موزه از کشور ایران و هشتاد کشور دیگر به این موزه هدیه داده شده است که جهت دیدن در ویترین واقع گردیده است که وظیفه ی آن آشناسازی شما با قدمت کاربرد اسکناس یا پول کاغذی در کشور، واحدهای گوناگون پول در کشور (ایران) و قدمت بانک های مسئول چاپ و منتشر شدن اسکناس در کشور، و اسکناس های کشورهای دیگر دنیا و اسکناس های بانک شاهنشاهی، اسکناس های بانک ملی در زمان حکومت پهلوی اول، مجموعه کامل اسکناسهای مربوط به کشور آلمان را بر عهده دارد.

معرفی مکان های دیدنی آستان قدس

۲- موزه تاریخ حرم رضوی آستان قدس

این موزه که سال تاسیس آن به ۱۳۷۸ و با هدف آشناسازی بازدیدکنندگان با پیشینه ی شهر و مراحل طی شدن وقایع رخ داده در حرم می رسد. نخست موزه «تاریخ مشهد» نامگذاری شده بود که در سال ۱۳۹۲ به دلیل مرتبط بودن آثار ارائه شده با آرامگاه امام رضا (ع), به اسم «حرم رضوی» تغییر داده شد.

با رجوع به این موزه می توانید از سنگ نوشته های طلا، تصاویر تاریخی، ضریح های فولادین، لوازم نور رسانی، محراب های طلایی و … در دو قسمت وسایل متعلق به معماری مرقد و وسایل کاربردی دیدن کنید.

دیدنی های منحصر به فرد آستان قدس

۳ – موزه تمبر و پیشینه ی پستی آستان قدس

در ماه بهمن سال ۱۳۶۰ در طبقه -۱ موزه مرکزی، موزه تمبر آغاز به فعالیت نمود که به دلیل هدیه بودن همه ی آثار واقع شده در آن دارای اهمیت زیادی می باشد. گفتنی است در این موزه ۱۰۰ هزار تمبر و اقلام پستی متعلق به دوران قاجاری تا هم اکنون, نیز اثرهایی از ۲۴۰ کشور جهان مثل اولین تمبر پستی جهان مشهور به «پنی سیاه» را به نمایش کشیده است.

آشنایی با موزه های دیدنی آستان قدس

۴ – موزه آبزیان آستان قدس

شگفت انگیز بودن وجود موزه آبزیان در موزه آستان قدس غیر قابل انکار است, برای دیدن این موزه لازم است به طبقه ۱ و ۲ موزه مرکزی مراجعه نمایید. که مشمول جانوران دریایی تاکسیدرمی، نرم تنان، ماهی مومیایی ملقب به شیطان دریا، انواع حلزون، انواع کوسه ماهی، انواع صدف، مارماهی، سفره ماهی، ماهی فوگل می باشد و آنها را در معرض نمایش شما قرار داده است.

آشنایی بامکان های دیدنی آستان قدس

۵ – موزه سکه آستان قدس

موزه سکه نخست با نمایش مدال های هدیه داده شده آغاز به فعالیت نمود، در سال ۱۳۸۸ موزه ای مجزا جهت آن تعبیه گردید که در این مکان طرح هایی از ادوار گوناگون تاریخ کشور ایران و همچنین ۵۰ کشور دیگر دنیا قابل مشاهده است که یکی از مهمترین و پربارترین موزه های سکه نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه نظیر سکه های دوره های اسلامی، سکه های قبل از اسلام، سکه های دولت های ایرانی نه کاملا مستقل می باشد.

موزه های دیدنی آستان قدس

۶ – موزه ساعت آستان قدس

این موزه دقیقا مکانی است که شما می توانید با مشاهده ساعت آفتابی با توپ خورشیدی از ساعت های سنگی و برجسته گرانقیمت, گذر زمان را حس کنید. عملکرد این ساعت به این گونه است که با انباشته شدن نور خورشید در نقطه ای و بازتاب آن توسط عدسی روی توپ ساعت, جایی که باروتها در آن انباشته گردیده منفجر می شود که با این صدا ظهر شرعی را اطلاع رسانی می کند. همچنین سایر ساعت های مکانیکی، آفتابی مانند ساعت آفتابی استوایی و قطب نما، ساعت آفتابی و تقویم از اجزای این موزه محسوب می شوند. از دیگر ساعت‌های این مجموعه ساعت‏‌های آفتابی و مکانیکی مثل ساعت آفتابی و تقویم، ساعت آفتابی استوایی و قطب‏ نما است.

دیدنی های بینظیر آستان قدس

۷ – موزه نجوم آستان قدس

در موزه آستان قدس رضوی قسمتی به وسایل و ابزار مربوط با علم ستاره شناسی از جمله کره ستاره شناسی، سماوی و جغرافیایی، انواع تلسکوپ بازتابی و شکستی، جهت یاب، مدل های مختلف حرکت زمین، کادران لوازم اندازه گیری زوایای عمودی، دوربین چشمی، لوازم ستاره شناسی دریایی، مورس و زمین لرزه سنج و …. تعلق یافته است.

معرفی مکان های دیدنی آستان قدس

۸ – موزه ظروف آستان قدس

در طبقه ۲ موزه آستان قدس رضوی، موزه ای به نام موزه ظروف واقع شده که سال تاسیس آن در سال ۱۳۷۸ مصادف با موزه سلاح و ساعت و مدال باز می گردد, با مراجعه به این موزه می توانید از دیدنی های آن مانند ظروف سفالی، ظروف چینی با رنگهای گوناگون ۵ رنگ، ۷ رنگ و آبی سفید، سماور زغالی زرنشان حکاکی شده و شبکه ای بازمانده از قاجاریان، ظروف فلزی بازدید نمایید.

آشنایی با مکان های دیدنی آستان قدس

۹ – موزه مدال آستان قدس

نخست در طبقه همکف موزه اصلی آستان قدس مدال های اهدا شده ی غلامرضا تختی قرار گرفته بود, ولی پس از افزوده شدن بر کاپ ها و مدال های اهدایی از سوی دیگر قهرمان ها و ورزشکارها از جمله نشان های پهلوان سوخته سرائی، کاپ قهرمانی ۲۰ امین دوره مسابقات قهرمانی تکواندوی دنیا ۲۰۱۱ میلادی، نشان های قهرمانی معلولان و جانبازها در رده های بین المللی, در سال ۹۲ موزه ای مخصوص به مدال ها در طبقه ۲ ساخته گردید.

آشنایی با جاذبه های دیدنی و مهم آستان قدس

۱۰ – موزه سلاح آستان قدس

در طبقه ۲ موزه مرکزی آستان قدس موزه ای به نام موزه «سلاح» واقع شده که در جنگ افزارهای گرم و سرد به تازگی ایران را به نمایش کشیده است، کهن ترین سلاح قدمت دار این موزه یک کمان لاکی روغنی متعلق به دوران صفویان می باشد که طپانچه ها، جا باروت ها، کمان های ترکیبی ساخته ی پارسی(انتهای صفوی و ابتدای قاجار) و تفنگ ها، سپرهای چرمی از پوست گاومیش و کرگدن از دیدنی های دیگر این موزه می باشد.

دیدنی های آستان قدس رضوی در مجموعه حرم مطهر

۱۱ – موزه هنرهای تجسمی آستان قدس

در طبقه ۱ آستان قدس و در سال ۱۳۷۸  موزه ی «هنرهای تجسمی» ایجاد گردید که در آن شاهد تابلوهای نقاشی زیبای استاد کمال الملک از جمله تابلوی پل رودخانه، تابلوی منظره روستای شیلات مازندران، تابلوی چشم انداز روستای پول کجور، تابلوی پل رودخانه تجن خواهید بود. تاریخ تاسیس این موزه به سال ۱۳۷۸ می رسد.

۱۲ – موزه مردم شناسی آستان قدس

تاریخ تاسیس این موزه به سال ۱۳۸۵ و دوران صفویه می رسد که در حمام باستانی شاهی و یا همان حمام رضوی ایجاد گردید, جالب است بدانید این حمام تا دهه شصت چرخه اش می چرخید. در این موزه شاهد بسیاری از اثرهای دیدنی همچون وسایل لاکی، وسایل خاتم کاری شده، شمعدانی ها خواهید بود برای بازدید از آن باید به بیرون از حرم در طرف راست سردر غربی صحن جامع رضوی یا باب الهادی بروید.

۱۳ – موزه فرش آستان قدس

این موزه یکی دیگر از دیدنی های آستان قدس رضوی محسوب می شود که به نوعی موزه ای ملی و فرهنگی ایرانی شناخته می شود که از نظر پهنا و مساحت وسیع ترین موزه اختصاصی فرش ایران بوده است. موزه فرش همانطور که از نامش پیدا است محل نگهداری و به نمایش کشیدن فرش های باارزش و گرانبهایی مانند فرشهای معراج، شاه عباسی و ۷ شهر عشق می باشد، برای بازدید از آن می توانید از صحن کوثر و موزه آستان قدس اقدام کنید.

آشنایی با مکان های دیدنی و تماشایی آستان قدس

۱۴ – موزه قرآن آستان قدس

در موزه قرآن که نخستین موزه قرآن دنیا دارای هویت مذهبی و هنری بوده، در ضلع شرقی روضه منوره واقع شده است؛ کتاب قرآن هایی خطی منسوب به اهل بیت و دیگر نسخه های خطی، همچنین قرآن بابری از دیدنی ها و جذابیت های ارائه شده این موزه آستان قدس محسوب می شوند.

۱۵ – موزه استاد فرشچیان

شما با بازدید از این موزه و یا به بیانی این سالن شانس بازدید و تماشای ۱۵ تابلوی زیبا متعلق به استاد فرشچیان از جمله عصر عاشورا، ضامن آهو، پنجمین روز آفرینش، پناه می باشید که به این بخش هدیه داده شده است. در واقع این موزه یک بنای فرهنگی و هنری واقع شده در آستان قدس رضوی به شمار می رود که قرار گرفتن آن در زمره دیدنی های موزه مرکزی آستان قدس نیز نام بردنی است.

۱۶ – موزه مقام معظم رهبری آستان قدس

این موزه از آن حیث به موزه مقام معظم رهبری نامگذاری شده است که ایشان اثرهای هنری بسیاری از جمله نقاشی ها، خطوط، تذهیب، نشان ها و فرش ها را به این مکان بخشیده اند و شما با مراجعه به طبقه همکف موزه آستان قدس می توانید از آن بازدید نمایید.

معرفی جاذبه های دیدنی آستان قدس

کتابخانه آستان قدس

و اما یکی دیگر از دیدنی های آستان قدس کتابخانه آن می باشد که با تنوع فراوان در کتاب و زیاد بودن جلدهای کتاب طبق نظر اتحادیه جهانی موسسات و انجمن های کتابداری توانسته است در فهرست ۱۰۰۱ کتابخانه تماشایی و معروف دنیا جای بگیرد.

معرفی دیدنی های آستان قدس

آدرس و مسیر دسترسی به آستان قدس رضوی

این موزه یعنی موزه مرکزی و یه همان موزه آستان قدس رضوی واقع شده در مجموعه حرم امام رضا (ع), در ضلع شرقی صحن کوثر می باشد که بهترین و فوری ترین راه دستیابی برای رفتن به آن, ورودی خیابان شهید نواب صفوی دارای ورودی صحن کوثر می باشد. چنانچه قصد دارید با ماشین شخصی خود برای بازدید از دیدنی های این موزه بزرگ آستان قدس بروید خوب است از طریق پارکینگ شماره ۱ قرار گرفته در صحن جامع رضوی که نزدیک ترین راه است, وارد شوید.

موزه های دیدنی آستان قدس

در این مطلب شما علاقه مندان را با دیدنی های آستان قدس رضوی بخش مهمی از مشهد مقدس آشنا نمودیم که پس از سفر به این شهر معنوی و زیارت مرقد مطهر امام غریب، امام هشتم به این موزه مرکزی که در مجموعه حرم قرار دارد، سر بزنید. امیدواریم مورد توجه واقع شده باشد و از اینکه همراه ما تا این ثانیه بودید قدردان هستیم.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *