دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

نحوه درمان تنبلی تخمدان با ورزش

  • مریم صبوری
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

ما در این مقاله از مجله آرگا به عنوان درمان تنبلی تخمدان با ورزش می پردازیم که چه نوع ورزش هایی می تواند بهترین بازده را داشته باشد. تا سطح پیشگیری و درمان را کنترل کرده و فرد بتواند به سبک زندگی شخصی خود ادامه دهد.

یکی از بیماری هایی که در اغلب زنان شایع بوده و تقریبا از هر چند نفر خانم یک نفر مبتلا به تنبلی تخمدان می باشد. خیلی از خانم ها به تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند که خودشان خبر ندارند ولی طبق یکسری تحقیقات حدود ۵۰ تا ۷۰% زنان به آن دچار می شوند که بی خبرند. درمان تنبلی تخمدان با ورزش از روش های غیردارویی بوده که در روند بهبودی این بیماری می تواند بسیار مفید باشد. این یک نوع سندروم بوده که تخمدان نمی تواند تخمک زیادی آزاد کند در نتیجه باروری بسیار سختی خواهند داشت.

درمان تنبلی تخمدان با انواع ورزش

پیشگیری و درمان تنبلی تخمدان با ورزش

سندروم تنبلی تخمدانی یا پلی کیستیک تخمدانی یک اختلال شایع در بین زنان می باشد که با قطع و نامنظم شدن قاعدگی مشخص خواهد شد. برحسب آمار بانوانی که به این بیماری مبتلا هستند ۱۰% می باشند و از هر ۵ نفر یک خانم جوان با این علائم دست و پنجه نرم می کند. با این حال که رژیم و برنامه های غذایی در این راستا برای بهبودی وجود دارد ورزش هم یک نمونه از شیوه های درمانی غیرداروئی است که در این مقاله بیشتر با آن آشنا خواهید شد.

پیشگیری پلی کیستیک

علائم پلی کیستیک یا تنبلی تخمدانی چیست؟

در تخمدان ها بسته های کوچکی به نام فولیکول ها وجود دارد که وظیفه تخمک گذاری را برعهده دارند و هر ماه رشد می کنند. در اشخاص مبتلا به این بیماری این فولیکول ها بزرگ شده ما تخمک رها نمی کنند و به مرور زمان موجب کیست می شوند.  در نتیجه سطح تخمدان پر از فولیکول های کوچک می‌شود که هورمون های مردانه آزاد می‌کنند. خیلی از کسانی که به تنبلی تخمدانی دچار هستند از اضافه وزن و چاقی رنج می برند و معمولا قاعدگی نامنظمی خواهند داشت. البته بستگی به نوع التهاب خفیف و یا زیاد بودن آن سطح انسولین هم سبب تنبلی تخمدان خواهد شد. از مهمترین نشانه و علائمی که در تنبلی تخمدان موثر است می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  1. رشد موی سر
  2. دوره های نامنظم پریودی نشدن
  3. کاهش باروری
  4. رشد موهای زائد و ضخیم در بدن و صورت
  5. پدیدار شدن لکه های قهوه ای در زیربغل و گردن و سینه
  6. رشد بیش از حد تخمدان ها
  7. کاهش ضخامت اندومتر و احتمال بروز به سرطان

جلوگیری از درمان پلی کیستیک

  •  آرون گروپس

رابطه درمان تنبلی تخمدان با ورزش چیست؟

ورزش و کاهش وزن موجب حذف چربی های اضافه در اطراف تخمدان می شود تا تخمدان بتواند عملکرد خود را به درستی انجام دهد. با انجام ورزش مرتب روزانه سطح هورمون های بدن فرد مبتلا به تنبلی تخمدان کم کم به حد طبیعی و نرمال می رسد و تا حدودی قاعدگی منظم خواهد شد. ورزش کردن یک روش عالی و خوب برای تنظیم قند خون بدن است که وقتی قند خون متعادل می شود مقدار هورمون تستسترون کم می شود و همین موضوع ریسک ابتلا به این بیماری را کم می کند.

درمان تنبلی تخمدان با انواع ورزش

چه ورزش هایی برای پیشگیری از پلی کیستیک مفید است؟

یکسری از تمرینات ورزشی وجود دارد که تا حد زیادی می تواند جلوی پیشرفت این بیماری را بگیرد و علائم آن را کمتر نماید. چون ورزش زیاد موجب تغییرات هورمونی شده و به بهبود این علائم کمک شایانی خواهد کرد.

  • ورزش های هوازی: یکی از درمان تنبلی تخمدان با ورزش های هوازی می باشد که حساسیت بدن را نسبت به انسولین بیشتر کرده و چرخه قاعدگی و تخمک گذاری را تنظیم می کند. این ورزش ها در کاهش علائم افسردگی مثل کمک به بهبود خلق و خو و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی و دیابت نوع ۲ بسیار تاثیرگذار خواهد بود. همینطور با کمک از ورزش هایی مثل: هوازی، یوگا، پیلاتس، پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا درمان این بیماری را بهتر می کند.

راه های درمان تنبلی تخمدان با ورزش

  • ورزش پیلاتس: در این نوع ورزش شما شاهد دو نوع ورزش کششی و قدرتی هستید که با انعطاف پذیری و تمرکز روی قدرت عضلات لگن که موجب عملکرد بهتر تخمدان ها شده می شود. در ورزش پیلاتس جسم و ذهن درگیر شده و با کاهش میزان تنش و استرس موجب پایین آمدن هورمون های آندروژن و تستسترون خواهد شد.
  • ورزش یوگا: زندگی بدون استرس با داشتن آرامش ذهنی نقش تاثیرگذاری در بهبود عملکرد علائم تنبلی تخمدان است. که ورزش یوگا علاوه بر این که موجب آرام شدن ذهن می شود با بهبود عملکرد تخمدان ها موجب کم شدن نشانه هایش خواهد شد. پس با انجام تمریناتی مثل یوگا به مرور زمان شخص از تنش های استرسی و عصبی روزانه اش دور شده و هورمون سروتونین را در بدن افزایش می دهد. انجام حرکات یوگا مثل: حرکت پروانه، حرکت آسیاب دستی و حرکت مرده یا شاواسانا در این رابطه کمک زیادی خواهد کرد.
  • ورزش های قدرتی: برای پیشگیری از پلی کیستیک تخمدانی می توان از تمرینات بدنسازی استفاده کرد. تمرینات قدرتی بدنی که شامل بهبود استقامت و قدرت بدن می شود و اغلب با وزنه برداری صورت می گیرد. در تمرین های قدرتی به کمتر شدن مقاومت انسولین بدن و تقویت اندام و بالابردن سطح سرعت متابولیک کمک می شود.

ورزش و درمان حرکات تمریناتی

چه میزان ورزش می تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد؟

شدت و نوع ورزش از مواردی است که باید در درمان تنبلی تخمدان بررسی و در نظرگرفته شود. که برای این کار خود درمانی نکنید و حتما با پزشک معالج مشورت کنید و کمک بگیرید. چنانچه در مورد مقدار و شدت فعالیت ورزشی خود تردید دارید با کمک یک برنامه ورزشی می توانید به صورت زیر حرکات را انجام دهید:

  1. در برنامه ورزشی شما باید حداقل ۲ روز به انجام تمرینات قدرتی و بدنسازی اختصاص دهید.
  2. در هفته حداقل با صد و پنجاه دقیقه ورزش هوازی عادی یا هشتاد دقیقه ورزش هوازی شدید داشته باشید.
  3. در هر سی دقیقه فعالیت ورزشی انجام دهید لازم نیست یکباره همه انجام شود، مثلا: دو ست در هر یک ربع دقیقه ورزش کنید و یا سه ست ده دقیقه ای داشته باشید.

درمان تنبلی تخمدان با ورزش

نکته و حرف پایانی

برای درمان تنبلی پلی کیستیک داشتن یک رژیم غذایی مناسب و از روی برنامه درست می تواند با انجام دادن فعالیت ورزشی و کمک به بهبود و کم شدن نشانه های این بیماری کمک فراوانی بکند. شما باید در نظر داشته باشید برخی از حرکات تمرینی در یکسری از افراد ممنوع بوده و موجب بروز یک بیماری دیگری در ان ها خواهد شد پس با مشورت و رعایت محدودیت ها باید انجام شود. در نتیجه برای درمان تنبلی تخمدان با ورزش بهتر است حتما با پزشک زنان مشورت شود تا یکسری نکات بررسی گردد و بهتر مورد رضایت قرار بگیرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *