دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

از بین بردن کرم گلدان با این توصیه های طلایی

  • ملیحه بال افکن
  • ۷ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که از بین بردن کرم گلدان چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله با اصول و دستورالعمل های آن به صورت کامل آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی اگر کرم خاکی ها درون باغچه یا باغ جنگل باشند موجودی بسیار ارزشمند خواهند بود اما اگر همین موجود درون گلدان گیاهی زندگی کند باعث از بین رفتن گیاه خواهد شد و به همین منظور لازم است تا با روش های از بین بردن کرم گلدان آشنا شوید تا بتوانید آن را کنترل نمایید.

آشنایی با نحوه از بین بردن کرم گلدان

بهتر است بدانید که معمولا کرم خاکی ها از طریق خاکی که برای گلدانتان تهیه کرده اید وارد گلدان خواهند شد و حتما در آن زمان اندازه ی بسیار کوچکی داشته و به همین خاطر قابل مشاهده نبوده اند. به صراحت می توان گفت که این کرم های خاکی برای کشاورزی و بهبود خاک بسیار عالی هستند به گونه ای که اگر در باغچه حیاط این کرم ها را مشاهده کردید اصلا نگران نشوید زیرا آن ها با تجزیه برگ ها و پسماند ها به تجزیه خاک کمک کرده و باعث غنی شدن خاک می شوند. در واقع کرم ها اگر درون باغچه بزرگ یا باغ باشند موجودی بسیار ارزشمند خواهند بود اما اگر همین موجود درون گلدان زندگی کند باعث از بین رفتن گیاهتان خواهد شد. دقت داشته باشید که برای نابودی کامل این کرم ها باید تعویض گلدان را به صورت صحیح و در فصل مناسب انجام دهید و در نهایت همین کار نیز با توجه به وارد شدن تنش به گیاه در رشد گیاهتان تاثیر منفی خواهد داشت و به طور قطع نمی تواند کرم ها را از بین برد. توصیه می شود که علاوه بر رعایت موارد فوق از روش های مبارزه شیمیایی و در نهایت در صورت حل نشدن مشکل خاک را تعویض و از خاک استریل شده استفاده نمایید.

چگونگی از بین بردن کرم گلدان

راه های نابود کردن کرم گلدان:

در ادامه سعی داریم تا شما را با برخی از روش های ایده آل و راحت برای از بین بردن دائمی کرم های خاکی داخل گلدان آشنا نماییم تا بتوانید گیاهی زیبا و بدون آفت داشته باشید:

استفاده از سم:

بهتر است بدانید که راحت ترین راه برای از بین بردن کرم های خاکی درون گلدان استفاده از سم است اما در این روش باکتری های مفید خاک نیز از بین خواهند رفت. به همین خاطر توصیه می شود تا جایی که ممکن است از روش های ارگانیک استفاده نمایید. چنانچه چاره دیگری نداشتید می توانید از سم دیازینون یا سوین یا سایپرمترین یا مالاتیون استفاده نمایید به گونه ای که مقدار یک قاشق یا یک سر بطری آب معدنی را درون همان بطری ۱.۵ لیتری آب حل نموده و به مدت زمان یک هفته سه دوره تکرار نمایید.

روش های نابودی کرم های خاکی

استفاده از روش ارگانیک:

توجه داشته باشید که برای استفاده از این روش بایستی گلدانتان را درون ظرفی بزرگ تر قرار دهید و ظرف را تا لبه گلدان پر از آب نمایید. سپس گلدان را به مدت زمان ۳۰ دقیقه در این همین حالت قرار دهید. به این ترتیب کرم ها و حشرات مضر خفه شده و یا به سطح خاک می آیند و می توانید به راحتی اقدام به از بین بردن آن ها نمایید.

  •  آرون گروپس

تعویض کردن خاک:

در واقع بهترین و خطرناک ترین راه حل برای از بین بردن کرم گلدان انجام تعویض ساختار خاک است چون اگر در فصل مناسب و با روش های صحیح خاک بستر را تعویض نکنید گل شما با خطر خشک شدن مواجه خواهد شد و در نهایت از بین خواهد رفت.

اصول پیشگیری از هجوم کرم به گلدان

پیشگیری با گرم کردن خاک پیش از کشت:

همانطور که می دانید همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و به همین خاطر شما می توانید خاکی را که برای گلدان خود تهیه کرده اید پیش از انتقال به فضا کمی گرما بدهید زیرا از این طریق آفات و کرم ها و همچنین حشرات موجود در خاک به سرعت از بین می روند. در ادامه سعی داریم تا به بیان میزان درجه و کاربرد های آن بپردازیم:

با دمای ۴۸ درجه سانتی گراد و به مدت زمان ۳۰ دقیقه تمامی قارچ های آبکی یا همان اومایسیت ها از بین می روند.

با فراهم کردن دمای ۶۰ درجه سانتی گراد و به مدت زمان ۳۰ دقیقه بیشتر قارچ های بیماری زا گیاهی، باکتری ها، ویروس ها، کرم ها و حلزون های بی صدف از بین می روند.

با دمای ۷۱ درجه سانتی گراد و به مدت ۳۰ دقیقه همه باکتری های بیماری زا گیاهی و حشرات خاک از بین خواهند رفت.

همچنین با فراهم کردن دمای ۸۰ درجه سانتی گراد و به مدت ۳۰ دقیقه بذر علف های هرز از بین خواهند رفت.

با دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد و به مدت زمان ۳۰ دقیقه هم گیاهان مقاوم در برابر حرارت و بذر علف های هرز از بین می روند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *