دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اشتباهات دکوراسیون داخلی در منازل ایرانی

  • محدثه خاکشور
  • ۹ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

برخی از رایج ترین اشتباهات دکوراسیون داخلی که حتما بسیاری از ما تجربه انجام آنها را داشته ایم را آرگا سعی کرده در این مطلب بگنجاند. هدف از این گنجاندن جلوگیری از تکرار آن در طراحی منزل شما عزیزان می باشد.

طراحی داخلی جزء جدانشدنی هر منزلی است که برای به مرحله ی اجرا رساندن آن بهتر است شناخت و آگاهی لازم را در رابطه با سبک ها و ویژگی های آنها، همچنین منزل خود و هماهنگی آنها به دست بیاورید، شاید به همین دلیل است که شاهد دیزاین های بسیاری همراه با اشکالات و نقص های زیاد هستیم. در ادامه اشتباهات دکوراسیون داخلی را که البته بیشتر رایج هستند را نام برده و شرح می دهیم.

آشنایی با اشتباهات دکوراسیون داخلی در خانه های ایرانی

با در نظر گرفتن اهمیت طراحی داخلی منزل و داشتن یک دیزاین شیک و زیبای مناسب لازم است تا برخی از نکات و موارد کاربردی و مهم را مدنظر قرار داده و به کار ببندید. چیدمان و کارهای رایجی که در دیزاین های داخلی به اجرا در می آید و در نتیجه نتیجه دلخواه و مطلوب نمی باشد. اما این اشتباهات کدام ها هستند؟

آشنایی با خطاهای دکوراسیون داخلی

۱ – زیاده روی در بکارگیری رنگها

زیاده روی در بکارگیری رنگها یکی از اشتباهات دکوراسیون داخلی است، به صورتی که به خاطر علاقه ی فردی از رنگهای شفاف و غالب بدون هیچ شناختی نسبت به معنی رنگ ها و هارمونی آنها با هم اقدام به طراحی منزل نمایید. بر همین اساس است که محیطی کسل کننده به وجود می آورد.

۲ -پرهیز از ریسک کردن در استفاده از رنگها

معمولا جهت فرار از زیاده روی در استفاده رنگها، افراد مرتکب یکی از بزرگترین خطاهای خود در زمینه دیزاین داخلی یعنی ترس از استفاده رنگها می شوند پس رنگهای بی روح و خنثی مثل طوسی، قهوه ای را به کار می بندند. این عمل موجب می شود تا محیط خانه کسل کننده و یکنواخت گردد. برای استفاده از رنگهای خنثی باید از اکسسوری های رنگی روح تازه ای به این محیط ببخشید.

اشتباهات دکوراسیون داخلی

۳ – مبل های بزرگ

اشتباهات متداول بسیاری در دکوراسیون داخلی وجود دارند که خریداری وسایل و مبل های خیلی بزرگ از جمله این خطاها به شمار می رود. انتخاب مبل ها باید متناسب با اندازه های اتاق نشیمن صورت بگیرد تا از محیط حرکت شما را محدود نکرده و کوچکتر جلوه ندهد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

و اما از جمله خطاهای دیگر در رابطه با چیدمان مبلمان، این است که پشت به پنجره قرار ندهید. بلکه به سمت پنجره قرار دهید تا دید و نور بیشتری داشته و منزل کوچک دیده نمی شود.

۴ -عادت به چسباندن مبل ها به دیوار

برای منازل با ابعاد کوچک چسباندن مبل ها به دیوار امری عادی محسوب می شود که محیط بیشتری را جهت حرکت و تردد ایجاد می کند, ولی چنانچه سالن منزل شما بزرگ است این عمل تنها به صرف یک تئوری پیش فرض نه تنها کاربردی نبوده, بلکه تاثیر منفی به دنبال دارد. زیرا باعث می شود محیط سالن خیلی خالی و کسل کننده دیده شود.

اشتباه های مهم دکوراسیون داخلی

۵ – مبلمان کامل برای خانه های کوچک

خرید یک دست مبلمان کامل ۶ نفره بدون در نظر گرفتن ابعاد و متراژ خانه یکی از اشتباهات دکوراسیون داخلی است که اغلب افراد بدون قصد و از روی عادت یا باورهای اشتباه انجام می دهند، در صورتی که استفاده از مبلی راحتی توانایی زیباتر نمودن منزل شما را دارد.

همچنین جهت به وجود آوردن محیط راحت و کافی در اتاق نشیمن، از مبل های راحتی از جمله مبلمان ال شکل بهره ببرید.

مهم ترین اشتباهات طراحی داخلی

۶ – استفاده از فرش کوچک

لازم است موقع انتخاب و خرید فرش اندازه اتاق را مد نظر قرار بدهید, مخصوصا چنانچه مبل های بزرگی دارید نباید از فرشی کوچک استفاده کنید که در این صورت چهره اتاق زشت و مسخره جلوه می دهد. می توانید اصلا از فرش بهره نبرید.

توجه داشته باشید که فرش زیر پای شما به صورتی باشد که هنگام نشستن بر روی مبل، پای شما آن را لمس کند. فرش انتخابی نباید زیاد بزرگ و یا خیلی کوچک باشد؛ همین که شامل محدوده ی محیط دیزاین مبلمان و با فاصله از کنار دیوار باشد کافی است.

۷ – نورپردازی نا مناسب

در دیزاین داخلی برای بخش های مختلف نورپردازی مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است که می تواند ضربه نهایی در چیدمان منزل به شکلی زیبا و شیک محسوب شود. علاوه بر نورپردازی به روش های مختلف خوب است تا حد ممکن از نور طبیعی برای این منظور بهره ببرید.

اشتباهات دکوراسیون داخلی

۸ – هماهنگی نداشتن تابلوها با اندازه دیواها

تابلوها سهم زیادی در دیزاین منازل ایرانی دارند به طوریکه حضور آنها را در هر کجای خانه ها می بینیم اما اغلب استفاده از آن همراه با رعایت اصول نیست. به عنوان مثال که در دیزاین منازل دارای دیوارهای کوچک, تابلوهای بزرگ را به کار می برند. تابلوهای بزرگ انتخاب مناسبی برای سالن های بزرگ می باشد و برای دیوارهای کوچک باید از تابلوهای کوچک یا متوسط استفاده کنید که موجب کوچکتر دیده شدن دیوارها می گردد.

همچنین رنگ یکی از نکات مهم در انتخاب تابلو به حساب می آید, کاربرد یک تابلو با مشتقات رنگی موجود در منزل ایده ی جالبی می باشد که اصول و زیبایی را در خود جای داده است.

آشنایی با خطاهای مهم دکوراسیون داخلی

۹ – محروم کردن منزل از معجزه ی طراحی آینه!

آینه یکی از اصلی ترین لوازم کاربردی پیشنهادی برای دیزاین منزل محسوب می شود که با ویژگی منحصر به فردش در بازتاب نور و تصویر می توانید به خصوص در محیط های کوچک معجزه کرده و محیط را بزرگتر و دلبازتر نشان دهد. اما یکی از اشتباهات طراحی جای ندادن آینه در لیست اقدامات است.

۱۰ -زیاده روی در ایجاد هارمونی

 اغلب افراد به دنبال ابن موضوع هستند که تمامی لوازم منزل خود را هماهنگ در رنگ، مدل و شکل استفاده کنند، قطعا یکنواختی حاصله خسته کننده می شود. هارمونی لازم و البته زیبا است اما نه با این شدت. بهتر است اگر از رنگ کرمی برای میزها بهره می برید همه ی آنها را در یک طرح و مدل انتخاب نکنید.

آشنایی با خطاهای دکوراسیون داخلی

۱۱ -انتخاب رنگ اولویت دیزاین نباشد!

به هیچ وجه انتخاب رنگ را در اولین مرحله دیزاین انجام ندهید، بهتر است اول از همه وسایل مهم و اصلی و مبل های خانه خود را انتخاب نموده و بعد هماهنگ با آنها به سراغ انتخاب رنگ بروید.

۱۲- ایده تکراری تلویزیون در مرکز خانه

در اغلب طراحی های داخلی شاهد استفاده از ایده ی طراحی تکراری جای گرفتن و حضور تلویزیون در مرکز خانه می باشیم, خلاقیت همیشه زیبا بوده و طرفداران خاص خود را دارد. درست است که از اشتباهات محسوب نمی شود اما جذابیت و زیبایی ندارد. می توانید کمج های منزل و دیوار گالری را نیز امتحان کنید.

۱۳ – عدم حضور گلها – منزلی شبیه به بوستان

افراط و تفریط در استفاده از گل ها دو اشتباه رایجی که اغلب در دکوراسیون منازل ایرانی شاهد هستید، اگر به سبک های مختلف طراحی سر بزنید می بینید که گل ها یکی از مهم ترین عناصر به شمار می روند که حضور پررنگی در بیشتر آنها دارند. اما در بسیاری از منازل هیچ خبری از کاربرد گلها نیست که فضایی بی روح را خلق می کنند، از سوی دیگر برخی منازل خانه را به بوستانی پر از گل و گیاه کرده اند که تمامی فضا را اشغال نموده اند.

اشتباهات دکوراسیون داخلی

۱۴ -زیاده روی در استفاده از وسایل تزیینی و اکسسوری ها

هدف از بکارگیری این وسایل تنها اشغال فضا و شلوغی نیست، شما می خواهید با استفاده از وسایل تزیینی زیبایی و شیک بودن را به منزل ببخشید پس در عوض استفاده از انواع و اقسام وسایل دکوری کوچک و بزرگ, تنها از چند قلم وسیله لوکس بهره ببرید.

آشنایی با اشتباهات دکوراسیون داخلی

۱۵ – به اتاق خود تماما لباس تم نپوشانید!

با وجود اینکه استفاده از تم برای طراحی اتاق برای مدتی جالب باشد, ولی سریعا از مد افتاده و خسته کننده می شوند. بهتر است در صورتی که تمی را دوست دارید تنها به استفاده از المان هایی از تم اکتفا کنید که تغییر آن نیز آسان تر می باشد.

اشتباهات دیزاین داخلی

۱۶ -اشتباه گرفتن چیدمان با شلوغی در راهروها!

البته هر بخش منزل اهمیت خاص خود را داشته و ورودی منزل از این مه بودن مستثنی نیست، متاسفانه برخی از افراد چیدمان و دیزاین را با زیاده روی در بکار بردن وسایل دکوری و کنسول ها و … به شلوغی و به هم ریختگی تبدیل می کنند. قطعا راهرو به دلیل اولین قسمت دیده شده در بدو ورود باید از ریخت و پاش و بی نظمی دور باشد.

اشتباهات دکوراسیون داخلی

۱۷ – قرار دادن تختخواب در پشت پنجره

یکی از اشتباههای رایج در طراحی اتاق خواب جای گرفتن تختخواب در پشت پنجره اتاق می باشد؛ که این کار باعث می شود تا نور به داخل اتاق وارد نشود که در نتیجه زیبایی و دیزاین شیک اتاق شما را زیر سوال می برد و دوم اینکه سلامتی شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

۱۸ – هماهنگی نداشتن اندازه کوسن ها با مبل و صندلی

با توجه به این موضوع که کوسن ها نقش بسزایی در ایجاد یک طراحی و زیبا ایفا می کنند, لازم است در انتخاب آنها دقت لازم نمایید، هارمونی نداشتن کوسن ها با مبل و صندلی ها یکی از اشتباهاتی است که اغلب افراد مرتکب آن می شوند. مثلا کوسن هایی با اندازه بسیار کوچک مناسب مبلمان و صندلی های بزرگ نمی باشند.

برخی از مهم ترین اشتباهات دکوراسیون داخلی

از اینکه تا این لحظه همراه ما بودید، قدردان هستیم و اینکه امیدواریم مطالب ارائه شده توانسته باشد توجه شما را به خود جلب کرده و مفید و کاربردی واقع بشود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *