دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

صدای سوت در سر چه علتی دارد؟

  • سحر هودانلویی
  • ۱ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

شنیدن صدای سوت در سر برای هر فردی آزار دهنده است و افرادی که از این مشکل رنج می برند در این رابطه با این مشکل به دنبال روش هایی برای درمان و رفع آن هستند.

برخی افراد به دلایل متعددی دچار وزوز گوش می شوند، با گذشت زمان نسبت به این صدا حساسیت نشان می‌دهند. برخی افراد با داشتن وزوز گوش دچار آسیب هایی چون مشکلاتی در تمرکز، بی خوابی، کج خلقی، تشویش، افسردگی، عملکرد ضعیف و یا افت تحصیلی می‌شوند. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با علت و روش های درمان صدای سوت در سر به خوبی آشنا شوید.

برخی اوقات در گوش صدایی شبیه زنگ زدن شنیده می شود که به آن وزوز گوش می‌گویند. نمی توان هر وقت که گوش وزوز کرد بگوییم که بیمار هستیم چون این یک بیماری نیست، اما باید حواستان جمع باشد چون گاهی اوقات نشانه ای از ایجاد یک سری از مشکلات است.

روش های بهبود صدای سوت در سر

آشنایی با علت شنیدن صدای سوت در سر

این حالت یک صدای آزار دهنده در دو گوش است، که هیچ منبع خارجی ندارد، و گاهی شبیه به زنگ زدن، صدای باد، غرش و سوت است. وزوز گوش می تواند کوتاه مدت و زود بر طرف شود، اما اگر تداوم داشت باعث یک سری اختلالات در زندگی فرد می‌شود و می‌توان گفت نشانه بیماری است.

  • جرم گرفتن گوش

مخاط و جرم هایی که در گوش وجود دارد باعث می شود که هیچ گونه آلودگی وارد گوش نشود و کار آن محافظت از مجرای داخلی گوش است. گاهی اوقات با انباشته شدن زیاد این جرم ها پرده گوش آسیب می‌بیند و این آسیب باعث کم شنوایی و شنیدن صدا سوت در مغز و داخل گوش می‌شود.

  • عفونت گوش

اگر در سیستم شنوایی هر فرد مشکلاتی به وجود بیاید باعث شنیده شدن صدای سوت در مغز و وزوز گوش می‌شود.

صدای سوت در سر چگونه است

  •  آرون گروپس
  • سختی در پرده و استخوان های گوش

سیستم شنوایی تمامی انسان ها به سه بخش(گوش خارجی، گوش میانی، گوش داخلی) تقسیم می‌شود. در این مسیر اگر اختلالی به وجود بیاید باعث شنیده شدن صدای سوت در مغز و وزوز گوش می‌شود.

  • آسیب قسمت حلزون شنوایی

یکی از مهم ترین دلایل صدا دادن گوش آسیب وارد شدن به حلزون شنوایی گوش است. وقتی سن فرد بالا می‌رود(۶۰ سال به بالا) باعث وزوز و صدا در گوش می شود.

  • ابتلا به برخی بیماری ها

برخی افراد که دارای بیماری هایی چون دیابت، بیماری منییر، اختلالات در تیروئید هستند گاهی دچار وزوز گوش می‌شوند.

  • مصرف برخی داروها

برخی دارو ها هم در وزوز گوش نقش دارند. داروهای ضد التهاب، آنتی بیوتیک، مسکن، ضد افسردگی، الکل و آسپرین ها از این موارد هستند.

  • وجود تومور

گاهی برخی افراد که دچار تومور هستند گوش آن ها مدام سوت می کشد و این یک زنگ خطر بزرگ است. اگر تومور به رگ‌های خونی در ناحیه سر و گردن فشار وارد کند این فشار باعث وزوز گوش می‌شود. تومور عصب شنوایی یک نوع تومور غیر سرطانی و خوش خیم است و فقط روی یک گوش ایجاد می‌شود و بر روی عصب جمجمه ای رشد می‌کند، در این هنگام گوش سوت می‌کشد و دچار وزوز می‌شود.

علائم بیماری صدای سوت در سر
اما زیاد نگران نشوید چون هر سوت کشیدنی در گوش تومور نیست، و با عکس‌برداری و معاینه های پزشک این امر ثابت می‌شود.

  • کاهش فشار خون و اختلالات عروقی

گاهی اوقات افزایش و کاهش فشار خون موجب سوت کشیدن در گوش می‌شود و گاهی وقتی شما الکل و کافئین مصرف می‌کنید و دچار استرس هستید که خود به خود فشار خون شما افزایش می یابد و این امر باعث وزوز گوش می‌شود.

  • اختلالات عصبی و بد خوابی

اختلالات عصبی و بد خوابی اثر مستقیمی بر سیستم شنوایی شما می گذارد و باعث بروز صدا در گوش شما می‌شود.

  • استرس و اضطراب

وقتی شما در موقعیتی استرس زا قرار می گیرید گاهی اوقات دچار وزوز و صدای سوت در گوش می شوید که وقتی موقعیت شما تغییر کند این صداها از بین می روند.

  • آسیب های وارد شده بر سر و گردن

به دلیل نزدیک بودن گوش به سر و گردن آسیب به این نواحی رابطه مستقیمی بر شنوایی شما دارد، و عملکرد گوش داخلی، اعصاب شنوایی و عملکرد های مغزی که به شنوایی ارتباط دارند را دچار اختلال می کند و باعث وزوز کردن گوش و صدای سوت در سر می‌شود.

معرفی علت صدای سوت در سر

  • تصلب شرایین

وقتی سن افزایش می یابد رگ هایی خونی اصلی که در مجاورت گوش میانی و داخلی یک خاصیت ارتجاعی دارند را از دست می‌دهند و در این هنگام تجمع رسوبات کاهش می یابد و باعث بروز وزوز در گوش ها می‌شود.

  • آلودگی صوتی

وقتی در معرض صداهای بسیار بلند قرار می گیرید گوش ها دچار وزوز می‌ شوند و افرادی که روزانه در معرض کار با وسایل پر سر و صدا هستند دچار وزوز گوش و صدای سوت در سر می‌شوند.

  • رشد استخوان گوش میانی

گاهی اوقات به دلیل رشد غیر طبیعی استخوان گوش میانی که در برخی افراد در ۳۰ سالگی شروع می‌شود، باعث از دست رفتن شنوایی در فرد و وزوز کردن گوش می‌شود.

در صورتی که مطالعه این مطلب پزشکی برای تان موثر واقع گشت، می توانید با کلیک به روی دیگر مطالب همانند علت خارش بدن بعد از حمام و خندیدن در خواب اطلاعات علمی مفیدی را کسب نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *