دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دلیل خارش بدن بعد از حمام چیست؟

  • سحر هودانلویی
  • ۱۹ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

بسیاری از افراد به عارضه خارش پوست مبتلا هستند و در این رابطه رنج می برند. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا علت و دلایل خارش بدن بعد از حمام را برای شما شرح دهیم.

تمامی افراد جهان خارش پوست را تجربه کرده‌ اند اما می‌ توان گفت که تقریباً ده درصد از مردم به مقدار بسیار زیادی خارش پوست را تجربه کرده اند. خارش پوست در افراد متفاوت است و علت های گوناگونی دارد که از سری علت های خارش بدن بعد از حمام می توان به حساسیت های پوستی، تماس با گیاهان حساسیت زا و سمی، خشکی پوست، گزیدگی حشرات، پسوریازیس یا اگزما اشاره کرد.

معرفی دلایل خارش بدن بعد از حمام

دلایل خارش بدن بعد از حمام

خارش در افراد متفاوت است و گاهی بیش از اندازه و در کل بدن باعث اذیت فرد می شود و گاهی اوقات فقط یک ناحیه محدود در بدن باعث خارش می شود. همچنین گاهی ممکن است، هفته ها هم خارش ادامه داشته باشد و فرد در طی این مدت بسیار اذیت می شود. از علائم خارش می توان به قرمز شدن پوست، بیرون زدن جوش های ریز و ایجاد برجستگی و ترک روی پوست اشاره کرد. در ادامه با عمده دلایل خارش بدن بعد از حمام آشنا می شوید.

  • پوست خشک

درباره خشکی پوست می توان گفت که یکی از دلایل مهم خارش پوست است و گاهی هیچ علائم خارجی از خود نشان نمی دهد و این مورد بیشتر در افراد با سن بالا و کسانی که از دخانیات استفاده می کنند، بسیار در معرض نور آفتاب قرار دارند، بیش اندازه از محصولات آرایشی استفاده می کنند، بسیار دیده می شود. اما می‌توان گفت که در فصل پاییز و زمستان به دلیل خشک بودن هوا خارش پوست تاثیر گذار است.

شاید تجربه داشته باشید که هر زمان پوست خشک می شود، زبر شده و پوسته پوسته می شود اما نباید علائمی چون برجستگی یا تورم روی پوست پوست دیده شود. اگر برجستگی یا تورم روی پوست خود دیدید، باید به دنبال یک دلیل برای ایجاد این مشکل باشید. اگر می خواهید که خارش پوست خود را که خشک شده برطرف کنید ما به شما پیشنهاد می دهیم که حتماً روزی سه الی چهار بار پوست خود را با انواع کرم ها و لوسیون های خوب مرطوب و باعث آبرسانی آن شوید و یکی از مهم ترین علت های خشک شدن پوست دوش گرفتن با مدت زمان طولانی است که باعث خارش بدن بعد از حمام می‌شود.

  • حساسیت پوستی

گاهی برخی افراد با تماس و یا خوردن برخی از از خوراکی ها باعث خارش در پوست خود می شوند که می توان گفت این افراد دچار حساسیت شده‌ اند. موادی که می‌ توانند شامل حساسیت شوند می‌توان از مواد های شیمیایی به مانند رنگ مو، پشم حیوانات، انواع عطر و خوراکی نام برد. نتیجه حساسیت به این مواد گاه می تواند به صورت تاول و تورم هایی باشد که درون خود مایعی دارند. همچنین علائم خارش های پوستی همانند اگزما هستند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

این نکته را در نظر داشته باشید که آلرژی های پوستی گاهی ممکن است بیش از چند روز طول بکشد تا نمایان شود و گاهی به صورت کاملا ناگهانی بروز می دهد. به شما پیشنهاد می کنیم برای بهتر شدن و درمان حساسیت های پوستی از کرم های مرطوب کننده درمانی و پماد های حاوی کورتیکو استروئید استفاده نمایید.

تاثیر عفونت های قارچی درخارش بدن

  • عفونت های قارچی

از بیشترین دلایل خارش پوست می‌توان به عفونت های قارچی اشاره کرد که شایع ترین آن ها عفونت قارچی پوست سر و قارچ پای ورزشکاران است. برای درمان این بیماری باید از از کرم ها و شامپو های درمانی و ضد قارچ استفاده کرد و در موارد حاد به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

  • بیماری پسوریازیس

این بیماری باعث می شود که سلول های پوستی بدن چرخه زندگی خود را سریع تر بگذرانند و روی سطح پوست به شکل پوسته پوسته شدن و لکه های قرمز دیده شوند. این بیماری به غیر از خارش بعضی اوقات می تواند بسیار دردناک باشد و گاهی می‌ توان با درمان های موضعی این بیماری را درمان کرد اما اگر این بیماری بر روی پوست شما بسیار پیشرفت کرده بود حتماً با پزشک خود مشورت کرده و از داروهای بیولوژیک که دکتر تجویز می کند استفاده کنید.

  • گیاهان سمی

یکی از دیگر مواردی که افراد زیادی توسط آن دچار خارش و پوسته شده‌اند می توان به تماس با گیاهان سمی در طبیعت اشاره کرد. گاهی این گیاهان به اندازه‌ای حساسیت زا هستند که می‌ توانند با کوچک ترین تماس، خارش در پوست شما به وجود آیند. لازم است است حتماً این گیاهان را بشناسید و به هیچ عنوان به آن ها دست نزنید و اگر با این گیاهان تماس داشتید حتماً دوش آب سرد گرفته و از پماد های موضعی یا خمیری از جوش شیرین و آب را روی محل تماس با گیاه بمالید.

  • بیماری کلیوی

همان طور که می دانید کلیه ها تمامی مواد و سموم خطرناک و سمی در بدن را تسویه می کنند. اگر کلیه این کار را به درستی انجام ندهد، متابولیت هایی بر این اثر ساخته شده و بر روی پوست جمع می شود که این کار باعث خارش پوست می شود. می توان گفت که ۴۰% تمامی افرادی که بیماری کلیوی دارند دچار خارش پوست زیادی می شوند و این خارش ها در شب به اوج خود می رسند.

تاثیر بیماری کبدی خارش بدن

  • بیماری کبدی

کبد هم مانند کلیه نقش بسیار مهمی در تسویه سموم بدن دارد پس اگر اختلالی در کبد ایجاد شود می‌تواند باعث بروز خارش پوست شود که این خارش هم می تواند خفیف و هم شدید باشد، گاهی در یک نقطه و گاهی سرتاسر بدن را خارش فرا می گیرد. خارشی که از طریق بیماری کبدی به وجود می آید پیش از قاعدگی بانوان و شرایط استرس زا خیلی بیشتر می‌شود.

یکی دیگر از عوارض مشکلات کبدی خارش در شب است که ما به شما ما پیشنهاد می کنیم برای درمان این خارش ها از مرطوب کننده ها و دوش آب ولرم استفاده کنید.

  • دیابت

از علائم دیابت می توان به بی حسی، مورمور و گزگز شدن اشاره کرد. تقریباً تمامی بیماران دیابتی پوست خشکی دارند که این عامل باعث خارش بدن می‌شود که ما توصیه می کنیم حتماً از از صابون و محصولات بهداشتی ملایم استفاده کنید و مدت زمان حمام خود را کمتر کنید. خارش بدن بعد از حمام با آب داغ، زیاد می شود. رطوبت رسانی به پوست خود را به هیچ وجه فراموش نکنید.

  • درماتیت آتوپیک

یکی از رایج ترین نوع این بیماری اگزما است که پوست بیمار به خارش مبتلا می شود.

  • اگزمای پوستی

اگزما ما به صورت خشکی، قرمزی و التهاب پوست نمایان می شود و اگر عفونت بیش از اندازه شود بر روی پوست بر آمدگی و جوش های آبدار ظاهر می شود که با ترکیدن آن ها، محل پوسته پوسته می شود.

برای درمان اگزما یکی از موثرترین روش ها رطوبت رسانی به بدن است و باید در انتخاب محصولاتی مانند صابون و شوینده ها به سراغ محصولات معطر به هیچ عنوان نروید، از لباس هایی که باعث ایجاد خارش می شوند استفاده نکنید و به هیچ عنوان دوش آب داغ نگیرید، چرا که باعث خشکی و خارش بدن بعد از حمام می‌شود. به شما توصیه می کنیم برای درمان اگزما حتماً از پماد های دارای استروئید استفاده کنید.

تاثیر داروی شیمیایی خارش بدن

  • داروی شیمیایی

گاهی اوقات بعضی از خارش های پوستی ممکن است از عوارض مصرف برخی از داروها باشد و اگر علائمی که بر اثر عوارض این داروها بر روی پوست شما ایجاد شد حتماً شما دچار حساسیت دارویی شده اید. به شما پیشنهاد می کنیم در این مواقع حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا داروی دیگری را جایگزین این دارو کند یا دوز مصرفی آن را را تغییر دهد.

  • گزیدگی توسط حشرات

وقتی ناحیه از بدن شما توسط حشرات گزیده می شود به دلیل وارد شدن نیش حشره به بدن شما امکان این که مواد آلوده وارد پوست شما شود، زیاد است. عوارضی چون قرمزی، تورم و خارش را را به دنبال دارد که اگر در محیطی هستید که خطر گزش توسط حشره در آن زیاد است، حتماً پنجره ها را بسته و لباس های بلند بپوشید. برای درمان گزیدگی به شما پیشنهاد می کنیم حتماً از پماد های آنتی هیستامین استفاده کنید.

  • بیماری ام اس و سرطان

بیماری ام اس در نتیجه مشکلات عصبی به وجود می آید و یکی از علائم آن خارش پوست است. گاهی خارش پوست یکی از علائم بیماری سرطان است که شایع ترین آن بیماری سرطان خون است.

  • بارداری

گاهی اوقات برخی از خانم ها در دوره ای از زندگی خود به این عارضه مبتلا می شوند که به آن خارش دوران بارداری می گویند. در این زمان نواحی شکم و ران ها به این بیماری مبتلا می شوند و برخی هم مشکلات پوستی چون درماتیت را به صورت وخیم تجربه می کنند.

تاثیر بیماری درماتوگرافی خارش بدن

  • بیماری درماتوگرافی

اگر شما زمانی که بدن خود را می خارانید گاهی رد باریک و برجسته قرمز رنگی روی سطح پوست تان ایجاد می شود که از بین رفتن آن ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد، شاید شما دچار بیماری درماتوگرافی شده اید. این بیماری هنوز هیچ علت دقیقی ندارد و پزشکان حدس می زنند که شاید اضطراب، عفونت و مواد آلرژی زا یا داروهایی مانند پنی سیلین باعث این بیماری می‌شوند.

این بیماری یک مشکل بسیار جنسی برای پوست می باشد که تشخیص آن بسیار آسان است، اما در بعضی از موارد تشخیص داده نمی شود چون برای شخص مبتلا شده خیلی شدید آزاردهنده نیست و از این رو به متخصص پوست مراجعه نمی کند.

  • بیماری نخاعی

گاهی اوقات خارش بدن بعد از حمام در نیمه بالایی پشت بدون هیچ نشانه ای از دانه پوستی می تواند نشان دهنده بیماری نخاعی باشد که این بیماری با بالا رفتن سن به وجود می آید و به عصب فشار وارد می شود. این مسئله باعث خارش روی پوست می شود که این خارش در یک طرف بدن یا هر دو طرف آن رخ می دهد و اگر خاراندن آن محل درد را تسکین دهد، نشانه خطر است و خارش به مراتب شدید تر می شود.

  • بیماری سلیاک

از نشانه های بیماری سلیاک می توان به برآمدگی ها و تاول های روی زانو، آرنج، نشیمنگاه و خط پیشانی اشاره کرد که به مراتب خارش زیادی خواهد داشت. این بیماری باعث مصرف زیاد گلوتن در بدن می شود و سیستم ایمنی مخاطی روده ها را به تولید نوعی آنتی بادی وادار می‌کند که با جابجا شدن این آنتی بادی و چسبیدن آن به سلول های پوستی خارش ایجاد می شود.

  • بیماری لنفوم

تقریبا ۵ تا ۳۰ درصد بیماری های لنفوم هاجکین و غیر هاجکین باعث خارش می شود که باعث بروز دانه های پوستی می‌شود. از علائم اولیه این بیماری می توان گفت علتش مولکول های سیتوکین هستند که مولکول های پیام رسان که در واکنش به عفونت و باعث به وجود آمدن به التهاب مبتلا می شوند.

تاثیر بیماری تیروئید در خارش بدن

  • بیماری تیروئید

یکی دیگر از دلایل خارش پوستی کم کاری یا پرکاری تیروئید از است که هنوز علتی برای این مسئله مشخص نشده اما می‌توان گفت که تغییراتی که در غدد عروق به وجود می آید باعث خشک شدن پوست می شود و خشکی و خارش پوست بیشتر در افراد تیروئید کم کار دیده می شود. دلیل آن این است که در بافت پوست افراد گیرنده های هورمون تیروئید وجود دارد و با کمبود هورمون تیروئید فعالیت سلولی آن ها کم می شود.

  • آلرژی ها

آلرژی های پوستی در دسته بندی درماتیت های تماسی قرار گرفته اند که نوعی دانه رو پوستی خارش دار است که از طریق تماس با یک عامل آلرژی زا ایجاد شده. برای مثال می توان به انواع محصولات بهداشتی و آرایشی اشاره کرد.

  • یائسگی

زمانی که شما به سن یائسگی برسید در ظاهر خود تغییراتی را حس می کنید که خشکی پوست یکی از این تغییرات به شمار می رود. بدن به کلاژن احتیاج دارد که در این زمان به دلیل کاهش تولید هورمون استروژن کلاژن لازم تولید نمی شود و این امر باعث خشک تر شدن و نازک شدن پوست می شود و چربی و رطوبت پوست را کاهش می‌دهد.

  • سرطان سینه

یکی از نادرترین نوع سرطان سینه بیماری پاژه است که بر اثر انباشته شدن سلول های سرطانی در داخل یا اطراف نوک سینه به وجود می آید. از نشانه‌های این بیماری می توان به ظاهر شدن تکه های فلس مانند قرمز رنگ و خارش دار در اطراف نوک سینه و هاله ی آن اشاره کرد. همچنین برخی افراد این بیماری را به اشتباه اگزمای نوک سینه تشخیص می دهند.

تاثیر سرطان سینه در خارش بدن بعد از حمام

در این مطلب سعی کرده ایم عوامل ایجاد خارش بدن به بعد از حمام را بیان کنیم، امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما سودمند واقع گردد. ضمن اینکه با دنبال کردن دانستنی های دیگر علمی همچون نشانه های پیری و دندان های دائمی اطلاعات مفیدی را کسب نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *