دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

ورزش کرلینگ و قواعد جالب آن

  • ساناز براتی
  • ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

کرلینگ بازی گروهی ورزشی می باشد که بسیار سرگرم کننده است، این ورزش بین دو گروه روی سطحی مسطح و هموار یخی انجام می شود و در آن سنگ به سوی هدف یا خانه رها می شود.

کرلینگ ورزشی است گروهی که با هل دادن سنگ ها بر روی صفحه یخی انجام می گیرد، در این ورزش سنگ ها به سوی هدفی تشکیل شده از سه دایره متداخل لغزانده می گردند.

ورزش گروهی کرلینگ

ممکن است تا کنون نام ورزش کرلینگ به گوشتان نرسیده باشد. این ورزش در بین ورزش های زمستانی قرار دارد و در همین المپیک زمستانی که در سال گذشته برگزار شد توجه افراد زیادی را به سوی خود جلب نمود. ممکن است بعد از دو هفته تماشای این بازی متوجه شده باشید که کرلینگ با عنوان یک بازی ورزشی طبقه بندی می شود، اما اغلب افراد بر این عقیده هستند که این ورزش سبک و سیاق ورزش های باستانی و متداول المپیکی را نداشته و کمی با آن ها متفاوت می باشد. این ورزش جدید اما باستانی طرفداران خاص خود را دارد و دارای قواعد و قوانین مخصوص به خود می باشد که با توجه به بازیکنان و زمین بازی و همچنین سنگ مورد استفاده در بازی تنظیم شده اند. برای آشنایی بیشتر با این بازی ورزشی و قواعد مختلف آن در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 بازی دسته جمعی کرلینگ

زمین بازی کرلینگ

زمین بازی کرلینگ با توجه به استاندارهای فدراسیون جهانی کرلینگ تنظیم شده است. این زمین یخی دارای ابعاد ۵/۴۴ در ۳۲/۴ تا ۵ متری می باشد که با دقت بسیار بالایی طراحی می شود. یخ مورد استفاده در این زمین اغلب به شکل مصنوعی ساخته می شود و به وسیله ی یخچال های همیشه سرد نگه داری می شود. لوله های سرد مورد استفاده در این یخچال ها در زیر سطح یخ زده قرار گرفته می شوند.

بازی گروهی کرلینگ

قسمت مهم در آماده کردن زمین این بازی، پاشیدن قطره های آب روی سطح یخ است. این قطرات آب که ریگ نام دارند، باعث منحرف شدن سنگ به طرف داخل یا خارج می شوند. سنگ ها در نتیجه برخورد با ریگ ها به سوی داخل یا خارج منحرف خواهند شد و اینگونه سنگ شروع به حرکت های چرخشی می نماید. مقدار چرخش سنگ در طی بازی با توجه به نوع ریگ ها و مدت زمان بازی، قابل تغییر است. سطح یخی زمین در این بازی در دمای حدود ۵- درجه سانتی گراد نگهداری می گردد. همچنین بر روی زمین حلقه هایی با پهنای ۶۶/۳ متر با عنوان محدود هدف یا خانه قرار داده می شوند که در دو انتها رنگ آمیزی می گردند.

معرفی بازی کرلینگ

  •  آرون گروپس

بازیکنان بازی کرلینگ

در این بازی هر تیم دارای ۴ بازیکن با اسامی لپد (سردسته)، دوم، سوم و اسکیپ می باشد.

لپد یا نفر اول دو ضربه اول به طرف نیمه دیگر زمین را انجام خواهد داد و مراقب بازیکنان تیم دیگر در زمین می باشد.

نفر دوم، استونهای سوم و چهارم را پرتاب می کند و مراقب تمام بازیکن ها است.

نفر سوم که جایگزین نیز نامیده می گردد، استونهای پنجم و ششم را پرتاب می نماید.

در طی این بازی به منظور تاثر گذاردن بر روی مسیر سنگ دو نفر از بازیکنان تیم به طور پیوسته و سریع جلوی سنگ را با جارو می کشند. هر بازی در هشت راند صورت می گیرد. همانطور که مشخص شد در این بازی هر تیم از چهار نفر شکل می گیرد و در انتهای بازی هر تیمی که در مجموع، سنگ را در نزدیکترین نقطه به هدف قرار داده باشد، تیم برنده اعلام می شود.

معرفی ورزش کرلینگ

روش اجرای بازی کرلینگ

در ادامه با نحوه اجرای بازی کرلینگ آشنا می شویم:

  • در این ورزش یکی از چهار نفر عضو تیم یک وزنه سنگین از جنس سنگ خارا، که همان سنگ نامیده می شود را به طرف نقطه هدف، که همان خانه نام دارد، رها می نماید.
  • حال با توجه به فاصله ای که سنگ رها شده تا خانه در پایان مسیر دارد، امتیاز به پرتاب انجام شده داده خواهد شد، هر چه فاصله سنگ با خانه کمتر باشد امتیاز بیشتری کسب خواهد شد.

ورزش کرلینگ چیست؟

  • در طی پرتاب دیگر اعضای تیم می توانند با سوئیپ یا همان عمل جارو کشیدن مسیر، تغییراتی در سطح مسیر سنگ ایجاد نمایند و سرعت سنگ را تغییر دهند تا در کمترین فاصله از خانه توقف نماید.
  • در این بازی تمام سنگ ها در دایره بزرگ قرار نی گیرند و هر تیم از سنگ های خود برای سد نمودن راه حریف استفاده می نماید.
  • در این بازی تمام سنگ هایی که به خط میانه زمین نرسیده اند و یا از خط پایانی عبور کنند و یا اینکه به دیواره برخورد نمایند از مسابقه کنار گذارده می شوند.
  • در این بازی زدن سنگ آخر در هر END یک امتیاز مهم محسوب می گردد، از این رو در هر END بازی را تیمی شروع می کند که در END قبلی امتیاز کسب کرده باشد.

ورزش گروهی کرلینگ

مسابقات کرلینگ

  • جدول برگزاری مسابقات ورزش کرلینگ در تورنمنت های مختلف متفاوت می باشد اما اغلب در این ورزش کلیه ی تیم ها در یک جدول و به شکل دوره ای با هم رقابت و بازی می نمایند.
  • ۴ تیم بالایی جدول به مرحله نیمه نهایی صعود خواهد کرد.
  • اگر تساوی بین تعداد بردهای دو تیم یا چند تیم در جدول دو تیم یا چند تیم با برگزاری بازی اضافه موقعیت خود را تعیین می نمایند.

بازی جالب کرلینگ

  • در صورتی که مقام تیم ها تعیین کننده نباشد، برنده بیشتر بازی مستقیم دو تیم در جایگاه بالاتر قرار خواهد گرفت و مسابقه اضافه برگزار نخواهد شد.
  • در حال حاضر کشورهای آمریکا، کانادا، سوئیس، فنلاند و سوئد تیم های مطرح در این رشته ورزشی هستند.
  • در المپیک تورینو سال ۲۰۰۶ در بخش مردان کانادا و در بخش زنان تیم سوئد مدال طلا را کسب نمودند. در ایران این رشته ورزشی وجود ندارد.

بازی کرلینگ چیست؟

  • همانطور که گفته شد در این بازی هر تیم چهار بازیکن داشته که می تواند هشت سنگ را رها نماید. گروهی برنده است که در انتها بیشترین امتیاز را کسب کرده باشد.
  • فقط سنگ های داخل دایره بزرگ قرمز امتیاز دریافت می نمایند.

بازی سرگرم کننده کرلینگ

  • در این بازی زمان رها نمودن سنگ، دو بازیکن در دو طرف سنگ با ساییدن مسیر حرکت سنگ، از کند شدن سرعت سنگ جلوگیری می کنند و آن را به دو طرف چپ یا راست هدایت می نمایند.
  • در این بازی بازیکنان حق تماس با سنگ را نداشته و بازیکنان دیگر در انتهای زمین آن ها را راهنمایی می نمایند.
  • کارشناسان این رشته ورزشی را شطرنج یخی نیز می نامند.

حال که با قوانین این ورزش گروهی آشنا شدید با همراهی دوستان خود می توانید این مسابقه و بازی مفرح را انجام دهید. ضمن اینکه با مراجعه به بخش اطلاعات عمومی با ورزش های گروهی و بازی های سرگرم بیشتری آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *