دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رفع تلخی آبلیمو با یک راه حل ساده!

  • شقایق ایران دوست
  • ۱ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب شما را با روش از بین بردن تلخی آب لیمو های خانگی و دست ساز آشنا می کنیم و در ادامه مطالبی درباره آبلیمو های خانگی و صنعتی برایتان ارائه می دهیم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

آبلیمو هایی که با استفاده از دستگاه های مخصوص گرفته می شود مزه تلخی دارد و این مزه به دلیل دانه هایی می باشد که درون دستگاه خورد شده اند. در این مطلب به شما آموزش می دهیم که چگونه می توانید با مواد ساده و در دسترس به رفع تلخی آبلیمو بپردازید و ماندگاری آن را افزایش دهید.

روش های از بین بردن تلخی آبلیمو

رفع تلخی آبلیمو

تلخی آبلیمو به راحتی و با استفاده از چند عدد هویج امکان پذیر می باشد و دیگر نیازی نیست نگرانی تلخ شدن آن شوید. در واقع میزان هویج های مورد استفاده باید بر اساس میزان آبلیمو باشد و نباید بیش از حد از هویج استفاده کنید هرچند که خواص هویج بسیار زیاد است ولی استفاده بیش از حد آن هم خوب نیست و می تواند خواص آبلیمو را از بین ببرد.

رفع تلخی با روشی ساده

اگر می خواهید تلخی آبلیمو های خود را از بین ببرید باید متناسب با لیمویی که می خرید چند عدد هویج هم تهیه کنی که در ادامه میزان هویج های مورد استفاده را برایتان بیان خواهیم کرد.

مواد لازم

  • لیمو تازه ۱۵ کیلو
  • هویج متوسط ۴ کیلو

طرز استفاده

  •  هویج ها را پوست بکنید و درون آبلیمو ها بریزید.
  • اجازه بدهید ۲۴ بگذرد بعد می توانید هویج ها را از داخل لیمو ها خارج کنید.
  • بعد از این که هویج ها را از درون لیمو ها جدا کردید باید آبلیمو را صاف نید و پوره های آن را جدا کنید.
  • یادتان باشد که پوره های لیمو را می توانید برای انواع خورشت ها استفاده کنید زیرا دیگر تلخ نیستند و مزه غذا های شما را تغییر می دهند.

نکات مهم برای نگهداری از آبلیمو

نکات مهم

  • یادتان باشد که برای استفاده و نگهداری از آب لیمو باید آن ها را در جایی تاریک و به دور از نور خورشید نگه دارید تا رنگ آن ها تغییر نکند و کدر نشود.
  • برای نگهداری بهتر از آبلیمو ها می توانید روی شیشه آن ها پلاستیک مشکی بکشید.
  • سعی کنید آبلیمو، آبغوره و سایر مواد ترش را درون ظروف پلاستیکی قرار ندهید تا از اکسید شدن ظروف پیشگیری کنید و مزه این مواد عوض نشود.
  • یادتان باشد که اکسید شدن ظروف پلاستیکی می تواند باعث سمی شدن آن ها شود.

علل تلخ شدن آب لیمو

تلخ شدن آبلیمو علل مختلفی دارد که آن ها را برایتان بررسی خواهیم کرد.

  •  آرون گروپس
  • گاهی ممکن است به دلیل خرد شدن هسته لیمو ها و مخلوط شدن آن ها با آب لیمو باعث تلخی شود.
  • در برخی از موارد ممکن است فشاری که دستگاه به پوست لیمو وارد می کند باعث آزاد شدن مواد و روغن های درون آن شود و در صورتی که این مواد با آب لیمو مخلوط شود باعث تلخی آن خواهد شد. البته در این شرایط مصرف این آبلیمو با این مواد هیچ ضرری برای بدن ندارد و نیازی به نگرانی ندارد.

علت ته نشین شدن آبلیمو

علت ته نشین شدن آبلیمو ها

برخی از آبلیمو هایی که از بازار می خرید ته نشین نمی شوند و بیش تر آب لیمو هایی که خودتان تهیه می کنید ته نشین می شوند. در واقع لیمو دارای آنزیمی به نام تکستیناز می باشد که منجر به این امر می شود. در بیش تر آبلیمو های صنعتی با استفاده از حرارت این آنزیم را غیر فعال می کنند بنابراین ته نشین شدن در آبلیمو های صنعتی کم تر دیده می شود. یادتان باشد که تقلب در هر صنعتی ممکن است رخ بدهد بنابراین برخی از کارخانه ها سعی می کنند آبلیمو های طبیعی را با جوهر لیمو و رنگ های خوراکی ترکیب کنند و طعم و مزه آبلیمو طبیعی را برایتان ایجاد کنند. با این حساب نمی توان گفت همه موادی که شما مصرف می کنید طبیعی و خالص می باشد بنابراین بهتر است سعی کنید از آبلیمو های طبیعی که دارای نشان های استاندارد می باشد استفاده کنید.

چه آبلیمویی استفاده کنیم؟

سوالی که برای بسیاری از افراد ایجاد می شود این است که چه آبلیمویی استفاده کنیم بهتر است. یادتان باشد که آبلیمو های صنعتی از موادی استفاده می کنند که می تواند ماندگاری آن ها را افزایش دهد بنابراین اگر بتوانید آبلیمو طبیعی استفاده کنید و خودتان آن را تهیه کنید نمی توانید مواد نگهدارنده و آنتی اکسیدان ها را به آن ها اضافه کنید بنابراین باید سعی کنید حدودا ۱ ماه تمام آبلیمویی که گرفته اید را استفاده کنید در غیر این صورت ممکن است رنگ و مزه آبلیمو عوض شود.

آبلیموی صنعتی بهتر است یا سنتی

روش های بالا بردن کیفیت آبلیمو

افرادی که آبلیمو های خانگی تهیه می کنند به دنبال راه هایی می باشند تا بتوانند کیفیت آن را بالا ببرند. در ادامه نکاتی را برای این کار برایتان بررسی خواهیم کرد.

  • لیمو را قبل از آۀب گیری مقداری حرارت بدهید.
  • قبل از این که آب لیمو ها را بگیرید سعی کنید آن ها را خوب خشک کنید تا بتوانید از کپک زدن آن ها جلوگیری کنید.
  • یادتان باشد که احتمال اکسید شدن روغن های موجود در لیمو وجود دارد بنابراین سعی کنید آن ها را بعد از آبگیری در جایی تاریک و خنک قرار بدهید که بهترین راه نگهداری آن ها این است که دور ظروف شیشه ای پارچه ای تیره و یا ورق آلومینیوم بپیچید و آن ها را در یخچال قرار بدهید.
  • سعی کنید هر ماه آبلیمو تازه تهیه کنید زیرا ماندگاری آبلیمو های خانگی کم می باشد و بعد از گذشت یک ماه ممکن است رنگ و طعم آن عوض شود.

نکته : یادتان باشد که روشی که برای رفع تلخی آبلیمو گفته شد نمی تواند از اکسید شدن آب پیشگیری کند و مصرف خوراکی های اکسید شده در دراز مدت می تواند عوارضی برایتان داشته باشد بنابراین توصیه می کنیم همیشه از مواد غذایی سالم و تازه استفاده کنید.

نکات نگهداری از آبلیمو ها

آب لیمو های خانگی و نکاتی درباره آن ها

یادتان باشد که بیش تر آبلیمو هایی که به صورت خانگی تولید می شوند تلخ خواهند شد و برای رفع تلخی آبلیمو می توانید از هویج استفاده کنید ولی یادتان باشد که این محصولات هیچ نظارتی نمی شوند و تنها در صورتی می توانید از آن ها استفاده کنید که از فردی که این کار را می کند اطمینان پیدا کنید و در روند این کار شاهد باشید تا ببینید که آیا بهداشت های لازم رعایت می کنند یا خیر. اگر بهداشت های لازم رعایت نمی شود بهتر است استفاده از این نوع آبلیمو ها را کنار بگذارید و از آب لیمو های صنعتی استفاده کنید زیرا این آب لیمو ها استاندارد دارند و برای پیشگیری از کپک زدن آب لیمو آن ها را پاستوریزه می کنند و هیچ مواد دیگری به آن اضافه نمی کنند تا از رشد میکروب ها پیش گیری کنند زیرا میکروب ها و باکتری ها نمی توانند در محیط اسیدی آب لیمو ها رشد کنند و اگر نمی توانید خودتان آبلیمو تازه تهیه کنید می توانید با خیال راحت از آبلیمو های صنعتی استفاده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *