دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نحوه گفتن خبر طلاق به آشنایان و دوستان و همکاران

  • مریم صبوری
  • ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

خانواده همانند یک ساختمانی است که زن و شوهر حکم ستون های آن خانه را دارند که با طلاق این کانون آرام و گرم به نابودی کشیده می شود. تصمیم به جدایی یکی از دشوارترین تصمیماتی است که هر زوج را به چالش می کشد که ما در این باره به موضوع نحوه گفتن خبر طلاق می پردازیم. تا به راحتی اطلاع رسانی کنید و بدون هیچ قضاوتی این مرحله سخت را پشت سر بگذارید.

امروز در این مقاله می خواهیم به نحوه گفتن خبر طلاق بپردازیم که چگونه در اثر چنین مشکلی به خانواده یا دیگران اطلاع دهیم. در این باره اگر بر تصمیم خود پایدار هستید و به مشکل خورده اید ما به شما چند راه کار پیشنهاد می دهیم تا کمتر دچار پیچیدگی شوید. باید گفت این یک امر عادی نخواهد بود و شما را به چالش خواهد کشید که سبب دشواری هایی از سوی خانواده و پریشان حالی شما خواهد شد. پس بیش از هر وقتی نیازمند حمایت از سوی دوستان و خانواده هستید، در ادامه مجله آرگا همراه ما باشید.

نحوه گفتن خبر طلاق

آشنایی با نحوه گفتن خبر طلاق

چنانچه زندگی مشترک شما با همسرتان به پایان رسیده و تصمیم به جدایی گرفته اید باید بدون هیچ استرسی این را به خانواده یا دیگران اطلاع دهید که بستگی به وقت و زمان دارد. با کمک و مشورت یک مشاور روانشناس با تجربه می توانید تصمیم به جدایی بگیرید. پس باید وقت گفتن این خبر را به خانواده و دوستان و یا همکاران را بدانید که چه زمانی را به آن اختصاص دهید.

طبق تحقیقات این مرحله ای که می خواهید پشت سر بگذارید همراه با استرس و ابهام و تحقیق و جنگ قدرت خواهد بود. چون وقتی اعلام به تصمیم و جدایی می نمایید حالت های آشفته و ناآرامی شما را فرا خواهد گرفت. شما باید بدانی هیچ قانون قطعی وجود نخواهد داشت که از آن پیروی نمایید تا در نحوه گفتن خبر طلاق اعلام شود ولی چند راهنمایی بنیادی برای شما در این مرحله بیان می نماییم.

روش گفتن خبر جدایی

  • روش گفتن خبر جدایی به خانواده

شما زمانی که خبر ازدواج و دوستی خود را به خانواده اعلام می نمایید با واکنش های خوبی مواجه می شوید که سرشار از هیجان و تبریک و شادی است. ولی در طول زندگی خانواده منتظر شکست در ازدواج شما نیستند که صد در صد واکنش آن ها به این خبر غیر قابل پیش بینی خواهد بود و مگر آن که همسر شما شخصی نامناسب باشد.

  •  آرون گروپس

طبق نظر یکی از روان درمانان تورنتو که می گوید: اگر جدایی شما خصومت آمیز نیست می توانید شما و همسرتان باهم نزد خانواده های تان رفته و موضوع را به آن ها بگویید. ولی چنانچه این جدایی با اختلاف است به هیچ عنوان این کار را نباید انجام دهید که موجب ناراحتی و دعوا و مشکلی دیگر بین همسر و خانواده تان خواهد شد.

پس برای این که بتوانید از پس این مشکل برآیید بهترین کار این است که قبلا تمرین چگونه بیان را کرده باشید تا چه چیزی بگویید. شما با عزم و اراده تصمیم به گفتن کل یا جزئی از اطلاعات می نمایید که اطلاعاتی از عهد شکنی ها، مشاجرات و نارضایتی از زندگی مشترک می تواند سبب خشمگین شدن شنوندگان شود. که در صورت آشتی با همسرتان با بیان این جزئیات موجب شرم و خجالت زدگی در زندگی مشترک می تواند برای شما بسیار سخت شود.

نحوه بیان کردن خبر طلاق

اولین راه حل در نحوه گفتن خبر طلاق به خانواده باید با مقدمه ای کوتاه و بسیار آرام این بحث را باز نمایید که در این حالت با ظرافت به آن ها و با توجه به موقعیت توضیح دهید. پس با طرز گفتار درست می توانید از استرس و اضطراب آن ها کم کنید.

برا ساس نظریه روانشناسی برای تاثیر گذاری بیشتر بهتر است این حرف را با نزدیک ترین شخص خانواده تان شروع کنید که می خواهد خواهرتان یا پدرتان باشد. ابتدا با اشخاصی که حمایت کننده هستند در این راه دشوار می توانند کمک کننده باشند. در این رابطه شما نباید هیچ انتظار پاسخ درستی از آن ها را داشته باشید که افراد در این خبر چه واکنشی نشان خواهند داد. آن ها در مرحله اول ناراحت و شوکه خواهند شد ولی پس از تعجب اولیه شما را با عشق حمایت خواهند کرد.

نحوه گفتن خبر طلاق

چنانچه ازدواج شما اگر از اول با شخص نامناسبی بوده امکان این وجود دارد که اطرافیانتان به این واکنش به صورت مثبت نگاه کنند ولی در شرایط مثبت بودن این متغیر می باشد. در صورتی که آن ها از همسرتان خوششان نیاید فکر می کنند اتفاق خوبی در زندگی شما رخ داده است. در این موقعیت که شما با حس دودلی نسبت به این تردید دست و پنجه نرم می کنید با پذیرش این خبر از سوی اطرافیان شوکه می شوید.

در صورتی که خانواده شما با همسرتان رابطه خوبی داشته شما میان وفاداری و ارتباط خوب آن ها سردرگم خواهید شد. به غیر از این که همسرتان به صورت پنهانی سوء استفاده ایی از خانواده تان کرده باشد. اگر شما دارای اولاد می باشید از هر رابطه محبت انگیزی با همسر خود دریغ نکنید و به خانواده تان حس انگیزش بیشتری در رابطه خوب بدهید تا فرزندانتان منافع بیشتری از این رابطه دریافت کنند. در صورت بی احساسی به خانواده به آن ها از حس ناگواری که برایتان پیش آمده بگویید تا با تمرکز بیشتری فکر کنند.

روش بیان کردن خبر جدایی

  • نحوه بیان خبر طلاق به دوستان

امکان این که دوستانتان چه واکنشی نشان خواهند داد شاید نتوانید به درستی پیش بینی کنید. ولی احتمال این وجود دارد که بعضی از دوستان تان از شما فاصله بگیرند و برخی دوستان وفادار دیگر برای شما باقی بمانند. این حس شاید در شما به وجود آید که در هنگام صحبت و گفتگو با یکدیگر حال بدی داشته باشید که در هنگام درد و دل کردن با آن ها کمتر خواهد شد.

برا ساس نظریه روانشناسی که در کتاب مدیریت طلاق آمده است گفته شده: چنانچه این اتفاق افتاد سعی نمایید با نگاهی عمیق تر به ماهیت رابطه اشخاص به عنوان دوست این رابطه را ارزیابی نمایید و از خود بپرسید که چند نفر از آن ها آشنا معمولی و یا همسایه و متاهل بوده اند. در این مورد خواهید فهمید آن ها با توجه به سبک زندگی شان می توانند در کنار شما باشند. پس شما با توجه به افکار درونی آن ها متوجه یک عادت قدیمی خواهید شد به جای این که یک دوست واقعی باشد.

نحوه گفتن خبر طلاق

  • چگونگی خبر دادن طلاق به فرزندان

طبق گفته های مشاور خانواده برای نحوه گفتن خبر طلاق برای آگاه سازی بچه ها نسبت به میزان سن و سال شان دارد. مثلا برای کودکان بین  سه تا پنج سال نیاز به اطلاعات واقعی هست که باید بدانند از آن ها به صورت کامل مراقبت می شوند و درامان هستند. در همین حد ساده با مسئله رفتار نمایید و به خاطر داشته باشید لازم نیست تمام جزئیات را بدانند چون در این سن و سال متوجه نخواهند شد. پس این را متوجه باشید که شما نمی خواهید چیزی را پنهان نمایید بلکه آن موردی مهم است که بدانند. برای رفتار درست و صحیح شما نیاز به مشارکت والدینی دارید.

اگر بتوانید همانند یک تیم با همدیگر ارتباط برقرار کنید به آن ها نشان خواهید داد که تا آخر برای آن ها والدین خواهید ماند. نحوه گفتن خبر طلاق به بچه ها نیاز به همکاری بیشتری دارد آن ها می خواهند بدانند کجا و با کدام والدینشان زندگی خواهند کرد. یک نکته را در نظر بگیرید که در قبل گفتن خبر جدایی به فرزندتان محل زندگی خود را تعیین نمایید. تا حدی که وجود دارد اتاقی برای کودکتان در نظر بگیرید تا در تنظیم زندگی آینده اش راحت تر باشد. به آن ها اطمینان خاطر دهید که دوستشان دارید و علاقه تان به آن ها تغییری نخواهد کرد تا هضم راحت تری نسبت به این موضوع داشته باشند.

نحوه گفتن خبر طلاق گرفتن

  • شیوه بیان کردن خبر جدایی در محل کار

طلاق گرفتن یک مسئله خصوصی و شخصی است از این که شما می خواهید به رئیس یا همکارتان بگویید متعجب هستید که چگونه اطلاع دهید تا دچار آسیبی نشوید. گفتن این خبر به سرپرست تان یکسری مزایایی دارد، مثل قرارهایی که با وکیل یا مشاورتان دارید که با دانستن این موضوع امکان حمایت بیشتری از این جانب خواهد بود. همینطور اگر کار شما با کاهش و افت مواجه شود به خاطر حس ناخوشایند و افسردگی بعد از طلاق شما را بیشتر درک می نماید. همینطور با کمک از قسمت مددکاری سازمان متبوع خود آن ها را از طلاق با خبر کنید یا در صورت نبود چنین قسمتی به بخش نیروی انسانی مراجعه نمایید. پس حواستان باشد که این موضوع را با چه کسی یا چه افرادی در میان می گذارید شاید دوستان نزدیک شما باشند ولی نباید از تک تک جزئیات زندگی شما با خبر باشند.

پس در نحوه گفتن خبر طلاق با محدود کردن اطلاعات از جانب شما به آن ها این را در نظر بگیرید که یک مسئله کاملا خصوصی می باشد نه مسئله کاری. چنانچه یکسری مسائل شما را در محل کارتان اذیت می کند با اشخاصی که به این گونه شایعات را بزرگ تر می کنند صریح و روان این مسئله را بازگو نمایید که این یک قضیه شخصی بوده و به آن ها مربوط نمی باشد. شما باید بر هر چیزی که برایتان مهم است تمرکز داشته باشید که احساس شما حساس تر از هر زمان دیگر است و این کار نباید به آبروی شما لطمه وارد کند، پس به شایعات اهمیت ندهید و به کار خود ادامه دهید.

طرز بیان خبر طلاق

تسکین وقت

این زمان یک دوره دشواری برای شما خواهد بود که اگر این حس را دارید که مجبور هستید همه چیز را در مورد موقعیت تان به همه بگویید یا خیر؟ باید در نظر بگیرید که نحوه گفتن خبر طلاق با راه و روشی ملایم و آرام به کسانی که دوستتان دارند سبب حمایت و علاقه مثبت در برخورد با آن ها دارید. به جای این که با دیگران به مشاجره و نزاع و درگیری به خاطر همسر سابقتان متحد شوید. جدایی یک مرحله بزرگی در زندگی است که نگران کننده بوده و به آن ها فرصت این خبر با توجه به تغییرات به عمل آمده اتفاق خواهد افتاد کنار بیاید. این کار راحتی نیست ولی با حمایت و صبر و درستی می توانید به راحتی این مرحله را همانند هر فردی پشت سر بگذارید.

همچنین شما می توانید با مراجعه به کلینیک های روان درمانی و مقاله های از این قبیل روانشناسی در مجله آرگا برای بالا بردن سطح آگاهی خود استفاده نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *