دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

نهر داریون در استان خوزستان + عکس

  • محدثه خاکشور
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

نهر داریون یکی از کانال های دست حفر شده و جاذبه های گردشگری شهر شوشتر و استان خوزستان محسوب می شود, در این مطلب به معرفی آن خواهیم پرداخت امیدواریم بتواند تدارکات جلب رضایت شما را فراهم کند.

خوزستان یکی از استان های جنوب غربی ایران می باشد که یکی از استان های شناخته شده به خصوص در زمینه نفت و گاز محسوب می شود؛ باید اضافه کنیم که وجود سازه های آبی شهر شوشتر این استان که ۱۰ امین اثر ایرانی به ثبت رسیده در میراث جهانی یونسکو است, یکی دیگر از دلایل این شناخته شدن به شمار می رود. کانال آبی «نهر داریون» یکی از اجزای این سازه به حساب می آید که در ادامه بیشتر در رابطه با آن قلم خواهیم زد.

نهر داریون استان خوزستان

در سمت جنوب غربی ایران، شهری تاریخی به نام «شوشتر» وجود دارد که جاذبه های فوق العاده ای مانند قلعه سلاسل، برج کلاه فرنگی، سازه های آبی و ….. شامل می شود، یکی از بخش های سازه های آبی «نهر داریون» کانالی می باشد که به وسیله ی دست حفر شده است. این اثر توانست با شماره ۴۱۴۱ در لیست آثار ملی قرار بگیرد.

آشنایی با نهر داریون

داریون یک نهر در شهر شوشتر می باشد که در این مکان از رود شطیط جدا گردیده و مجددا به آن می ریزد, رود شطیط شاخه اصلی رودخانه کارون در شوشتر می باشد که با نام «چهار دانگه» هم می شناسند. رودخانه کارون بعد از داخل استان خوزستان شدن به سد میزان و صخره ی بزرگی برخورد می نماید که موجب می شود تا به دو شاخه تقسیم گردد یکی رود شطیط «چهار دانگه» و یکی دیگر رود گرگر «دو دانگه» می باشد که بعد از پشت سر گذاشتن تقربا ۴۰ کیلومتر در ناحیه «بند قیر» جنوب شهر شوشتر به یکدیگر می رسند و با پیوستن به رود دز موجب به وجود آمدن «رود کارون بزرگ» می شوند.

نهر داریون

وجه تسمیه

این نهر که که به نام های مختلف دیگر «دارا» و یا «داریوش» هم شناخته می شود از نام داریوش پادشاه هخامنشی برگرفته شده است, تاریخدانان یونانی به داریوش «داریون» می گفتند که در آن زمان دستور حفر این کانال را داده و به این ترتیب چنین نامگذاری شده است. می توان علاوه بر قدمت دار بودن خود این بنا به قدمت دار بودن نام آن نیز اشاره کرد.

  •  آرون گروپس

معرفی دیدنی های چشم نواز نهر داریون شوشتر

۱ – قلعه سلاسل :

از قسمت های مهم سازه های آبی این شهر این قلعه می باشد که سر دهانه کانال در زیر قلعه واقع شده که موظف به آبیاری دشت میاناب شوشتر بوده و در طول سال های طولانی  مقر فرمانروایی بیشتر حاکمان خوزستان و محافظت می کرده است. همانطور که گفته شد دهانه کانال در قلعه سلاسل واقع شده است, مکانی که آب از رودخانه وارد دژ گردیده و دارای ۸ آبگیر می باشد که به علل گوناگون بسته گردیده اند و تنها تعداد اندکی از آنها قابل استفاده می باشد. این آبگیرها مجددا جهت خارج شدن از قلعه به کانالی بزرگ منتهی می شوند. نهر نامبرده پس از ۴۰ کیلومتر به رودخانه «ذز» پیوسته و کارون برگ را تشکیل می دهند.

نهر داریون

۲ – پل بند شادروان

پل بند شادروان از بخش های سازه های آبی شوشتر است که ایجاد آن به دوران هخامنشی می رسد و قطع یقین در زمان ساسانیان دوباره بازسازی گردید.

۴ – مجموعه باستانی مستوفی

مجموعه باستانی مستوفی متعلق به دوران قاجاریه است که دارای تجهیزات درجه یک و معماری منحصر به فردی که دارد یکی از جاذبه های دیدنی شوشتر خوزستان محسوب می شود.

۵ – بنای تاریخی مرعشی و مسجد جامع شوشتر

بنای تاریخی «مرعشی» از جمله آثار باستانی مربوط به قاجاریان می باشد که دارای معماری زیبا و خارق العاده ای است، مسجد جامع این شهر نیز یکی از جاذبه های مذهبی شهر شوشتر – استان خوزستان به شمار می رود.

۶ – بازار شوشتر

این بازار یکی از مکان های تفریحی شوشتر به شمار می رود که علاوه بر بازدید از کانال دست کند داریون پیشنهاد می کنیم از آن نیز دیدن کنید. چنانچه علاقه مند به طعم ترشیجات می باشید می توانید از این بازار ترشی خریداری کرده و به عنوان سوغات با خود ببرید. همچنین می توانید از این بازار پارچه های گوناگون جاجیم و سجاده و غیره, همچنین صنایع دستی انتخاب و خریداری کنید.

۷ -زمان مناسب سفر

در ابتدای سخن باید بگوییم که هیچ محدودیتی برای تعیین زمان سفر وجود ندارد، اما بهتر است در ماه آخر فصل پاییز و ابتدای فصل بهار، زمستان به شهر شوشتر بروید، اما تابستان زمان مناسبی برای سفر محسوب نمی شود چون تابستان های این شهر وحشتناک است به طوری که اندازه رطوبت هوا در این فصل به قدری زیاد می گردد حتی دم و بازدم هم سخت می شود. در این منطقه برخی اوقات دما به ۵۳ درجه سانتی گراد می رسد. اگر هم در فصل تابستان سفر کردید پیشنهاد می کنیم در عصر و یا صبح که هوا خنک است به بازدهی از شهر و جاذبه های آن بپردازید.

نهر داریون

۸ – مسیر دستیابی به شوشتر

راه اول از طریق جاده است که می توانید با اتوبوس و یا وسیله شخصی به مقصد برسید؛ به این صورت که از مسیـرهای جاده ای مختلف دزفول، شوش، اهواز، چغازنبیل، هفت تپه، مسجد سلیمان به شهر شوشتر بروید.

یا اینکه از راه هوایی به مقصد برسید, برای این منظور می توانید از فرودگاههای بین المللی اهواز و دزفول بهره ببرید.

راه سوم استفاده از ایستگاه راه آهن است که برای این منظور لازم است بلیطی برای اهواز تهیه کرده و از ایستگاه راه آهن اهواز به طرف شوشتر بروید.

نهر داریون

از اینکه تا این لحظه همراه ما بودید؛ بی نهایت قدردان بوده و امیدواریم مطلب ارائه شده توانسته باشد توجه شما را به خود جلب کرده باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *