دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نگاهی به نقد و بررسی تلویزیون شیائومی ۴s

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

تلویزیون شیائومی ۴s همه ویژگی های یک تلویزیون خوب شامل کیفیت تصویر بسیار خوب ، مشخصات فنی خوب و قیمت مناسب را با خود همراه کرده است. با بررسی این محصول محبوب شیائومی همراه ما باشید تا از قابلیت های آن بیشتر بدانید.

احتمالا با شنیدن نام تلویزیون شیائومی تعجب می کنید چرا که این شرکت را بیشتر با صنعت گوشی های هوشمند می شناسیم. تلویزیون شیائومی ۴s در سال ۲۰۱۹ به بازار معرفی شد و توانست با استقبال خوبی روبرو شود. این محصول چینی می تواند رقیبی برای تلویزیون های برند ال جی، سامسونگ و سونی باشد و با مشخصات خوب حرفهایی برای گفتن داشته باشد.

آشنایی و بررسی تلویزیون شیائومی ۴s

در سال های اخیر سبد محصولات شیائومی آنچنان متنوع شده است که می تواند همه نیازهای یک خانه را پوشش دهد. حتما با گوشی های خوش قیمت و ارزشمند این برند آشنا می باشید.البته این شرکت در بخش تولید لپ تاپ و برخی لوازم دیجیتال نیز فعالیت دارد. در این مطلب قصد داریم شما را با یک محصول دیگر از شرکت شیائومی آشنا نماییم. این محصول تلویزیون شیائومی ۴s نام دارد که یکی از بهترین تلویزیون های این شرکت محسوب شده و می تواند در بازه قیمتی مناسبی که دارد جزو بهترین ها هم لقب بگیرد. شیائومی اولین گام ها را در بازار تلویزیون در سال ۲۰۱۳ برداشت و در سال ۲۰۱۹ با ساخت تلویزیون شیائومی ۴s توانست در برابر دیگر برندهای مطرح  مانند ال جی، سونی و سامسونگ عرض اندام کند.

تلویزیون شیائومی ۴s در ابتدا در دو مدل ۴۳ و ۵۵ اینچی و سپس نسخه ۶۵ اینچی(به شکل محدود) به بازار  روانه شد. که در حال حاضر در کشور ما با قیمتهایی بین ۱۰-۱۹ میلیون تومان به فروش می رسند. البته شیائومی مدل ۳۲ اینچی ۴A را نیز برای بازاهای کوچک تلویزیون در نظر گرفته است. شیائومی ۴s همه ویژگی های یک تلویزیون خوب از جمله طراحی مینیمال با بدنه فلزی، کیفیت تصویر بسیار خوب ، پورت های متنوع، رابط کاربری استاندارد، بخش فنی مناسب را با خود همراه ساخته است. البته که کیفیت ساخت این محصول به پای مدل های پیشرفته تر نمی رسد ولی در این بازه قیمتی عملکردی فراتر از انتظار ارائه می دهد. اگر موافقید در ادامه به بررسی تلویزیون شیائومی ۴s بپردازیم.

طراحی مینیمال با بدنه فلزی

بررسی ها نشان می دهد شیائومی در زمینه طراحی تلویزیون ۴s سال ۲۰۱۹ از محصولات قبلی الهام گرفته و از پایه های دوشاخه مرسوم در همه نسخه های جدیدش بهره رفته است. تلویزیون شیائومی ۴s از لحاظ زیبایی نمره قبولی می گیرد به این دلیل که حاشیه های باریکی دارد و با طراحی مینیمال و رنگ خاکستری تیره جلوه ای زیبا به خانه می بخشد. این تلویزیون در نسخه ۵۵ اینچی با دو پایه فلزی فقط ۱۲.۷ کیلوگرم وزن دارد که بسیار مناسب به نظر می رسد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

ضخامت لبه های نمایشگر از طرفین یک سانتی متر و از پایین دو سانتی متر می باشد در ضمن نوار سیاه رنگی در کنار نمایشگر حاشیه واقعی را نسبتا به ۳ میلی متر افزایش می دهد که این موضوع حس کمتر بودن حاشیه را هنگام خاموش بودن تلویزیون ایجاد نمی کند. البته این حاشیه آزاردهنده نبوده و فریم فلزی برس خورده تلویزیون حس داشتن کیفیت بهتر نسبت به دیگر مدل های اقتصادی ارائه می دهد. در ضمن ضخامت دستگاه کم نبوده و به ۱۰ سانتی متر می رسد و اگر پایه ها هم در نظر گرفته شود به سطحی با پهنای حداقل ۲۱ سانتی متری نیاز پیدا می کنید که تلویزیون را روی آن قرار دهید. البته از این دستگاه اقتصادی نباید انتظار باریک بودن را داشت اما شیائومی می توانست ظرافت بیشتری به آن بدهد.

فریم آلومنیومی ظریف اطراف دستگاه بر زیبایی تلویزیون افزوده است. عرض فریم حدود یک سانتی متر بوده و لبه پایینی عریض تر می باشد که لوگوی شیائومی را در خود جای داده است. همانطور که پیشتر اشاره شد در زیر این لوگو گیرنده ریموت و چراغ نشانگر وضعیت تلویزیون حضور دارند. و پشت گیرنده ریموت کلید پاور قراردارد. این کلید حالت جوی استیک نداشته و با فشار کوتاه یا بلند آن چند کار ساده قابل انجام می شود.

پایداری تلویزیون روی پایه های فلزی مناسب بوده و با تکان های ساده نگران افتادن دستگاه نخواهید بود. پنل پشتی دستگاه از دو قسمت تسکیل شده و با اتصال از نوع VESA 300 میلیمتری یا فریم های استاندارد ۳۰*۳۰ سانتی متر می توان تلویزیون را به راحتی به دیوار نصب نمود. دسترسی به پورت های تلویزیون شیائومی ۴s به راحتی برخی رقبا نبوده و با وجود تقسیم پورت ها به دو بخش کنار و پشتی بررسی ها نشان می دهد هنوز برخی نسخه ها نظیر RU7100 سامسونگ از این نظر وضعیت بهتری دارند.

 پورت های تلویزیون شیائومی ۴s شامل سه پورت HDMI( پشتیبانی از ARC) و ۳ درگاه USB 2.0 به همراه جک ۳.۵ میلیمتری می باشد. دو پورت از سه پورت USB 2.0  با اندکی فاصله از هم قرار گرفته اند. به این ترتیب استفاده همزمان از این پورت ها ناممکن می شود. از لحاظ تعداد و تنوع پورت ها به لطف ورودی های کامپونیت، کامپوزیت، دای دیجیتال و شبکه تلویزیون شیائومی ۴s نمره قبولی می گیرد. ضمنا کلید پاور دستگاه در زیر نشان MI تعبیه شده است. با توجه به بررسی ها و در مجموع می توان گفت تلویزیون شیائومی ۴s مشابه بیشتر محصولات این کمپانی بسیار شیک، ساده و مینمال طراحی شده تا باب سلیقه همه باشد.

کیفیت تصویر بسیار خوب

در زمینه تلویزیون محصولات ارزان قیمت و حتی میان رده با وجود پیشرفتهایشان؛ هنوز با پرچمداران فاصله زیادی دارند. در تلویزیون های هم رده شیائومی ۴s عموما دو پتل IPS,VA به کار رفته است که هریک برتری های خاص خود را دارد. ال جی و سامسونگ، تولید کنندگان بزرگ صفحه های ال سی دی در دنیا، به ترتیب از IPS(اغلب) و VA در تلویزیون های خود بهره می برند. بررسی ها نشان داد شیائومی نه در مراسم معرفی از محصولش و نه در وبسایت رسمی خود به پنل استفاده شده در تلویزیون ۴s اشاره ای نکرده است. ولی احتمالا با پنل های VA ساخت TCL یا ال جی روبرو باشیم. شواهد احتمال حضور این پنل را در نسخه جهانی افزایش می دهد ولی پیش از نیز بهره گیری از هر دو نوع پنل برای بازارهای مختلف در محصولات شیائومی مشاهده شده است.

شیائومی از صفحه ای ۸ بیتی بهره برده که تقریبا می توان گفت اکثر تلویزیون های میان رده و اقتصادی به صفحه ای فراتر از این مجهز نیستند. پنلی با وضوح تصویر ۲۱۶۰*۳۸۴۰ یا ۴KUHD با نرخ تازه سازی ۶۰ هرتزی در تلویزیون شیائومی ۴s استفاده شده که این ویژگی از تلویزیونی در این رده انتظار می رفت. با توجه به بررسی ها مشخص شد تلویزیون شیائومی ۴s از قابلیت HDR بهره می برد ولی از نوع استاندارد آن صحبتی نشده است. ضمنا قابلیت Local Dimming که ویژگی تقریبا ناشناخته ای برای تلویزیون های خوش قیمت و حتی میان رده به شمار می رود در نسخه ۲۰۱۹ تلویزیون شیائومی ۴s حضور دارد. شیائومی روی این موضوع مانور چندانی نداده ولی در قسمت Advance video امکان فعال نمودن آن با نام Local contrast control وجود دارد.

در این قسمت از تنظیمات صفحه نمایش قابلیت کاهش نویز هم فراهم شده است و در تست ها مشخص شد از لحاظ نوردهی در حالت تصویر مشکی با الگوی کوچک سفید ایراد خاصی مشاهده نشد و تلویزیون شیائومی موفق بیرون آمد. ولی در تست زمینه ای با رنگ خاکستری کمی ناهمگونی دیده شد و از این نظر نمونه های رقیب عملکدر بهتری ارائه می دهند.

در ادامه باید گفت هر چند اعتقاد بر این است که خرید هر تلویزیونی از روی پروفایل خوش رنگ و لعاب آن چندان نتیجه بخش نیست ولی انتخاب تلویزیونی با نمایشگر بزرگ همواره معامله ای دو سر برد خواهد بود. اصلی ترین هنر تلویزیون ها نیز نمایش تصویر آن ها می باشد که خوشبختانه تلویزیون شیائومی ۴s در نسخه ۶۵ اینچی از پس آن برآمده است. پیشتر نیز اشاره شد که این محصول در سه نسخه با نمایشگرهای ۴۳، ۵۵ و ۶۵ اینچی به بازار ارائه می شود. در نسخه ۶۵ اینچی نمایشگر بزرگ محصول با حاشیه های باریک تکمیل شده که نشان از ذوق هنری طراحان این شرکت دارد.

با توجه به بررسی ها می توان گفت اگر طرفدار تماشای فیلم های اکشن هستید یا مایلید تجربه گیمینگ حرفه ای از تلویزون خود داشه باشید؛ تلویزیون شیائومی ۴s این امکان را برای شما فراهم می آورد. ضمنا با وجود تکنولوژی MEMC خیالتان آسوده خواهد بود چرا که این قابلیت پخش رون صحنه ها را تضمین می کند. از هر زوایه به این تلویزیون نگاه کنید جز وضوح و شفافیت نخواهید یافت چرا که زاویه دید آن ۱۷۸ درجه است.

تلویزیون شیائومی دارای چند پروفایل برای نمایش تصویر است که بهترین گزینه از لحاظ غنای رنگی و کنتراست حالت Vivid می باشد. گزینه های دیگر حالت استاندارد، فیلم و رزشی هستند. ویژگی موشن اسموت نیز می تواند به صورت هوشمند نرخ فریم ویدیو را بالا ببرد تا تجربه روان تری از ویدیو حاصل شود. البته احتمالا این گزینه برای تماشای فیلم مناسب نخواهد بود چرا که حس سینمایی ویدیو را از بین می برد. در مجموع می توان گفت کیفیت تصویر تلویزیون شیائومی ۴s بسیار خوب بوده و یک سطح بالاتر از رقبایش قرار می گیرد.

مشخصات فنی خوب

تلویزیون شیائومی ۴s به ویژه در نسخه ۶۵ اینچی ورژن ۲۰۲۰ یک تلویزیون هوشمند تمام عیار بوده و سیستم عامل آن بر پایه اندروید ۹ می باشد از این رو امکانات شگفت انگیزی را در اختیار کاربر قرار می دهد. اگر مایل به گشت و گذار در اینترنت هستید یا دوست دارید اپلیکیشنی از گوگل پلی را نصب نمایید اندروید تی وی ها بهرین گزینه خواهند بود. ضمنا ۲ گیگابایت حافظه رم برای پردازش اطلاعات و ۸ گیگابایت حافظه داخلی(۱۶ گیگا بایت در نسخه ۶۵ اینچی) نیز برای تلویزیون در نظر گرفته شده است. پردازنده اصلی در تلویزیون شیائومی ۴s تراشه ای چهار هسته ای از نوع کورتکس A53 با فرکانس کاری ۱.۵ گیگاهرتز می باشد و پردازنده گرافیکی مالی ۴۷۰ آن را همراهی می کند.

تجربه اجرای بازی در تلویزیون شیائومی ۴s نیز لذت خاص خود را دارد و تاخیر پورHDMI قابل قبول می باشد. هنگام بازی لگ ورودی مشاهده نمی شود البته توصیه می شود حالت مخصوص بازی را انتخاب کنید و موشن اسموت را نیز غیرفعال نمایید تا تجربه بهتری دریافت کنید.

سیستم صوتی قابل قبول

سیستم صوتی تلویزیون شیائومی ۴s دو کاناله می باشد که در مجموع توان صوتی ۲۰ وات را ارائه می دهند و در بررسی ها مشخص شد به تکنولوژی های برتر صوتی از جمله Bass reflex، پشتیبانی از کدک های صوتی FLAC,DTS-HD,Dolby, aac,ogg ،کنترل صوتی و جستجوی صوتی مجهز شده است. از آنجا که نماشگرهای بزرگ مختص فضاهای با متراژ بالا طراحی شده اند از این رو بکارگیری سیستم صوتی مناسب نیز لذت تماشای تلویزیون شیائومی ۴s نسخه ۶۵ اینچی را جذاب می سازد. اما اگر به حجم صدای بالاتری احتیاج دارید به اجبار باید به ساندبار یا اسپیکر قدرتمندتری رجوع کنید چرا که کیفیت و حجم صدای شیائومی ۴s در آخرین مرحله برای بلندگوی داخلی یک تلویزیون می باشد.

بررسی ها نشان می دهد با توجه به بیس رفلکس بودن بلندگوهای تلویزیون شیائومی ۴s ولی بازهم صداهای بم با کیفیت نه چندان مطلوب ایجاد می شود و همانند اکثر تلویزیون های اقتصادی سیستم صوتی صدای مطلوبی ارائه نیم دهد. ولی قابلیت دالبی و DTS تا حدودی این ضعف را جبران کرده است. در مجموع سیستم صوتی تلویزیون شیائومی ۴s در رنج اقتصادی عملکرد قابل قبولی را ارئه می دهند.

ریموت کنترل باکیفیت

برای تلویزیون شیائومی ۴s ریموت کنترلی با وزن مناسب و ضخامت ۱.۵ سانتی متری در نظر گرفته شده که بررسی ها نشان می دهد کیفیت ساخت بالایی نیز دارد. این ریموت کنترل با قابلیت بلوتوث عمل می کند و موقع استفاده نیازی به قرار گرفتن آن مقابل دستگاه نمی باشد. جهت استفاده از قابلیت دستیار گوگل هم در این ریموت میکروفن تعبیه شده و با استفاده از کلید مخصوص آن به راحتی قابل بهره گیری خواهد بود. البته ریموت کنترل تلویزیون شیائومی ۴s فاقد قابلیت های ریموت کنترل جادویی ال جی است. قابل ذکر است کنترل های بلوتوثی به نفوذ آب(استفاده با دستان خیس) یا ضربه حساس هستند از این رو احتمال صدمه دیدن دارند بنابراین در استفاده از کنترل ریموت تلویزیون خود مراقبت نمایید.

در مجموع کنترل ریموت تلویزیون شیائومی ۴s از بهترین نمونه های موجود در بازار بوده و در عین سادگی بسیار شیک و با کیفیت طراحی شده و وزن کمی هم دارد. دو کلید اختصاصی برای دسترسی سریع به اپ های آمازون پرایم ویدیو و نتفلیکس روی ریموت حضور دارد که برای ما کاربردی ندارند. ضمنا شیائومی کلید قطع صدا را در ریموت قرارنداده و باید به نبودش عادت نمایید یا از اپ های ریموت مختلف برای کنترل تلویزیون بهره بگیرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *