دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص لوبیا چیتی و مزیت های متفاوت آن

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۹ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

لوبیا چیتی یکی از انواع لوبیاهاست که تقریبا از دیگر انواع لوبیا، پرطرفدار تر می باشد و دارای خواص زیادی است. خواص لوبیا چیتی و طعم خوب آن دلیل برتری نسبی این لوبیا نسبت به سایر لوبیاهای موجود در ایران است.

انواع مختلفی از لوبیا در سراسر جهان وجود دارد و یکی از محبوب ترین لوبیاها در ایران، چیتی است. طعم این لوبیا نسبت به دیگر لوبیاها بهتر است و همچنین خوردن نسبت به دیگر لوبیاها نفخ کمتری را ایجاد می کند. خواص لوبیا چیتی را در این مطلب مورد بررسی قرار خواهیم داد.

لوبیا چیتی که به آن لوبیا رومی نیز گفته می شود منبع عالی برای پروتئین می باشد زیرا آمینواسید ها به مقدار فراوان در آن یافت می شود. این نوع لوبیا جایگزین مناسبی برای انواع گوشت ها می باشد. یکی دیگر از فواید لوبیا چیتی این است که نسبت به دیگر انواع لوبیاها دارای مقدار فیبر بیشتری می باشد.

  خاصیت های دارویی لوبیا چیتی

آشنایی با مهمترین خواص لوبیا چیتی

در لوبیا چیتی هیچ گونه کلسترولی وجود ندارد و همچنین قند موجود در آن کم است. از آنجا که دارای مقادیر زیادی پروتئین می باشد منبع عالی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن در طول روز شناخته شده است. مصرف این نوع لوبیا خوشمزه از اختلالات کلیوی و پوکی استخوان پیشگیری می کند. از جمله فواید درمانی لوبیا چیتی می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش احتمال حملات قلبی، تثبیت قند خون و افزایش انرژی اشاره کرد.

خاصیت های لوبیا چیتی برای لاغری

یکی از فواید لوبیا چیتی که شگفتی همگان را بر می انگیزد لاغری می باشد. با مصرف خوراک لوبیا چیتی قادر خواهید بود در کمترین زمان به وزن ایده آل خود دست یابید. خوراک لوبیا چیتی را می توانید به همراه سس گوجه فرنگی کم نمک تهیه کنید. این خوراک سرشار از کلسیم است و بسیار مقوی می باشد. همچنین در این لوبیا مقادیر فراوان فیبر یافت می شود که باعث می شود برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید. خوردن یک کاسه کوچک از خوراک لوبیا چیتی حدود ۸۶ میلی گرم از کلسیم مورد نیاز روزانه را برای بدن شما فراهم می کند. برای جلوگیری از نفخ شکم می توانید مقداری گلپر و روغن زیتون به آن اضافه کنید.

خاصیت های لوبیا چیتی

پیشگیری از سرطان

لوبیا چیتی منبع غنی از ویتامین c می باشد و همچنین کلسیم، آهن، سدیم و پتاسیم به مقدار فراوان در آن یافت می شود. از دیگر فواید لوبیا چیتی می توان به وجود تیامین، منیزیم، نیاسین و فسفر اشاره کرد. به همین دلیل است که اضافه کردن این ماده غذایی به وعده های غذایی از ابتلا به سرطان روده بزرگ تا حد قابل توجهی پیشگیری می کند.

  •  آرون گروپس

خاصیت های درمانی لوبیا چیتی

دیابت

افرادی که از دیابت، مقاومت به انسولین و هیپوگلیسمی رنج می برند می توانند لوبیا چیتی را به رژیم غذایی خود اضافه کرده و از فواید آن بهره مند شوند. نه تنها محتوی فیبر موجود در لوبیا چیتی کلسترول را کاهش می دهد بلکه به حفظ تعادل قند خون پس از خوردن وعده های غذایی کمک می کند.

خواص درمانی لوبیا چیتی

تقویت حافظه

ویتامین B تیامین در واکنش های آنزیمی اصلی برای تولید انرژی شرکت می کنند و همچنین برای حفظ عملکردهای ذهن ضروری می باشند. تیامین برای تجزیه استیل کولین انتقال دهنده عصبی مهم در ذهن ضروری است. نبود این ماده معدنی در بدن باعث ابتلا به بیماری های مرتبط به سن و عملکردهای ذهنی مثل آلزایمر می شود. کاهش سطح استیل کولین در بدن باعث مبتلا شدن فرد به بیماری آلزایمر می شود.

خواص لوبیا چیتی

پیشگیری از ریزش مو

ریزش مو در اکثر موارد به دلیل کمبود پتاسیم رخ می دهد و همانطور که می دانید لوبیا چیتی دارای مقادیر فراوانی پتاسیم است که مصرف منظم آن سبب کاهش ریزش مو خواهد شد از این رو، به منظور جلوگیری از ریزش مو استفاده از لوبیا چیتی را در برنامه غذایی تان قرار دهید.

لوبیا چیتی در بارداری

وجود اسید فولیک در لوبیا چیتی سبب بهبود شکل گیری لوله عصبی و گلبول های قرمز خون در جنین می شود و از کمبود وزن نوزاد نیز جلوگیری می کند، همچنین باعث محافظت جنین از نقص های لوله عصبی می شود.

بررسی خواص لوبیا چیتی

نکته : با توجه به فواید فراوان لوبیا چیتی برخی می گویند که مصرف خوراک لوبیا چیتی باعث سقط جنین می شود اما اینطور نیست به هر حال در دوران بارداری در مصرف هر گونه ماده غذایی باید بسیار احتیاط کنید.

کاهش علایم دوران قاعدگی

به دلیل اینکه در دوران قاعدگی بدن با کمبود اکسیژن در خون روبه رو می شود نشانه هایی مانند سردرد، دل درد و تهوع بروز می کند که به منظور برطرف کردن این مشکل می توانید از لوبیا چیتی کمک بگیرید.

پیشگیری از سرطان معده

در برخی موارد بیماری های دستگاه گوارش سبب بروز علایم سرطان معده می شود که وجود مقادیر زیادی آنتی اکسیدان های قوی و فیبر سبب جلوگیری از ابتلا به سرطان خواهد شد و به بهبود مشکلات گوارشی کمک شایانی می کند.

فواید درمانی لوبیا چینی

رفع خشکی پوست

کمبود ویتامین B در بدن باعث خشکی پوست می شود که با مصرف لوبیا چیتی می توانید از شر خشکی پوست خلاص شوید زیرا لوبیا چیتـی دارای مقادیر زیادی ویتامین B است.

کم خونی

به دلیل اینکه لوبیا چیتی سرشار از آهن و مس است با افزایش تولید گلبول های قرمز خون سبب درمان کم خونی می شود بنابراین اگر از داشتن کم خونی رنج می برید مصرف لوبیا چیتی را در برنامه غذایی تان بگنجانید.

فواید بی نظیر لوبیا چیتی

درمان یبوست

یبوست از مشکلات گوارشی بسیار شایع در بین مردم است که وجود مقادیر زیادی فیبر در لوبیا چیتی می تواند حرکات روده را بهبود دهد و از بروز یبوست پیشگیری کند.

خواص لوبیا چیتی در طب سنتی

  • لوبیا چیتی به عنوان منبع غنی از فیبر محلول، فولات، منیزیم، آهن و پتاسیم شناخته می شود.
  • این ماده غذایی دوستار قلب است و همچنین به کاهش کلسترول، تری گلیسرید و فشار خون کمک می کند. فواید درمانی لوبیا چیتی از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، دیابت، پوکی استخوان و سکته مغزی پیشگیری می کند.
  • فولات موجود در این ماده غذایی مشکلات روحی مثل افسردکی را درمان کرده و به تقویت حافظه در افراد کمک می کند.
  • یکی دیگر از فواید لوبیا چیتی این است که دارای منیزیم می باشد و همین ماده معدنی از ابتلا به سردرد های میگرن پیشگیری کرده و همچنین بدلیل دارا بودن پتاسیم به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

خواص دارویی لوبیا چیتی

امیدواریم از مطالعه مطلب گفته نهایت بهره را برده باشید، به منظور آشنایی با دیگر خواص مواد غذایی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *