دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

با انواع مواد غذایی ضد التهاب آشنا شوید

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

التهاب در حقیقت واکنش موضعی بدن به جراحت، عفونت و ضربه می باشد که با علایم کبودی، درد و… همراه است و استفاده از رژیم غذایی مناسب نقش مهمی در کاهش التهاب ایفا می کند، در این مقاله چند مواد غذایی ضد التهاب را به شما دوستان عزیز معرفی خواهیم کرد.

همانطور که می دانید بدن در مقابل خراش ها، عفونت و جراحت با ایجاد التهاب از خود واکنش نشان خواهد داد که به منظور فرآیندی بهبود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما التهاب مزمن برای بدن خطرناک است از این رو، به منظور رهایی از درد بدن و التهاب باید از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید که در ادامه مواد غذایی ضد التهاب را به شما دوستان عزیز معرفی خواهیم کرد.

معرفی چند غذای ضد التهاب

معرفی مواد غذایی ضد التهاب

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که دچار التهاب شده اید و به دنبال راهکارهای مفید جهت درمان آن هستید پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید تا با غذاهای ضد التهابی که بسیار مفید و موثر هستند آشنا شوید.

روغن زیتون :

در پخت و پز استفاده از روغن آووکادو و روغن زیتون را جایگزین کره و دیگر روغن ها کنید و برای سالاد و پیش غذا از روغن زیتون طعم دار استفاده کنید تا تاثیر چشم گیر آن را در کاهش التهاب مشاهده نمایید.

غذاهایی که به درمان التهاب کمک می کنند

ماهی :

استفاده از ماهی نیز یک روش عالی جهت مقابله با درد های مزمن و التهاب است از این رو، ماهی هایی مانند : ساردین، سالمون وحشی، خال مخالی، شاه ماهی و آنچوی را انتخاب کنید و از خوردن ماهی سالمون آزاد خودداری نمایید زیرا، دارای مقادیر فراوانی آنتی بیوتیک است همچنین، غذاهایی که با ماهی تهیه می شوند را مصرف کنید و حداقل هفته ای دو بار مصرف آن را در رژیم غذایی تان بگنجانید.

مصرف سبزیجات :

از سبزیجاتی مانند : فلفل نارنجی، قرمز و زرد، اسفناج، گوجه فرنگی، کلم پیچ، چغندر برگی، سبزیجات مخلوط به خصوص سبزیجات برگ دار سبز، پیاز، سیر، کلم بنفش، گل کلم، جوانه بروکسل، بروکلی، لوبیا سبز و پیازچه، تربچه و خیار را برنامه غذایی تان قرار دهید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

با این غذا ها التهاب را از بدن تان دور کنید

استفاده از میوه ها :

از دیگر خوراکی های ضد التهاب استفاده از میوه هایی مانند : گیلاس، انار، تمشک و میوه هایی به رنگ تیره هستند و به دلیل اینکه آب میوه و ترکیبات آن دارای مقادیر فراوانی قند می باشد و منجر به بدتر شدن التهاب می شوند لذا از نوشیدن آن پرهیز نمایید.

نوشیدن چای سبز :

می توانید چای سبز را جایگزین قهوه و دیگر نوشیدنی های کافئین دار کنید زیرا، برگ های چای سبز کمک زیادی به کاهش رادیکال های آزاد و جلوگیری از التهاب می کند همچنین، طبق تحقیقات انجام شده استفاده منظم از چای سبز نقش مهمی در کاهش بیماری های مفصلی، سرطان و بیماری آلزایمر ایفا می کند.

رژیم غذایی ضد التهاب

مغزها، لوبیا و غذاهای گیاهی غلاف دار :

از دیگر غذاهای ضد التهابی، لوبیا سفید، سیاه و قرمز، نخود فرنگی، نخود، گردو، بادم، بادام زمینی، دانه های آفتاب گردان، تخمه کدو، نخود فرنگی، دانه سویا، مغز سویا بو داده نخود فرنگی شیرین و …. را شامل می شود که باید آن را در برنامه غذایی تان بگنجانید.

زنجبیل :

زنجبیل به دلیل داشتن خواص ضد التهابی به منظور مقابله با التهاب نیز گزینه بسیار مناسبی است و به عنوان ماده غذایی ضد التهاب محسوب می شود همچنین، مصرف آن سبب کاهش درد های بعد از تمرینات ورزشی و درد مفاصل ناشی از التهاب مزمن مانند استوآرتریت و روماتوئید می شود.

آشنایی با غذاهای ضد التهاب

زردچوبه :

این ادویه پرکاربرد علاوه بر آشپزی در علم پزشکی نیز کاربرد فراوان دارد و استفاده از آن در مواد غذایی به عنوان یک ضد التهاب به شمار می رود زیرا، به دلیل داشتن ماده ای به نام کورکومین خواص ضد التهابی داشته و استفاده از آن سبب کاهش التهاب مرتبط به دیابت، آرتروز، و دیگر بیماری ها می شود.

کاکائو و شکلات تلخ :

این دو خوراکی حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که به کاهش التهاب کمک شگفت انگیزی می کنند و همچنین خطر مبتلا شدن به بیماری را کاهش داده و به پیری سالم تری منجر خواهد شد.

مواد غذایی ضد التهاب بسیار مفید و موثر

نوشیدنی های سالم :

همانطور که می دانید بدن با آب نیاز دارد و بیست درصد آن از طریق متابولیسم غذایی دریافت می شود از این رو، بهترین راه به منظور تامین آب بدن نوشیدن آب سالم و تازه است همچنین، می توانید از آب سبزیجات، شیر کم چرب، چای های گیاهی و آب میوه ها نیز استفاده کنید.

توت فرنگی :

توت فرنگی جزو میوه های بسیار خوشمزه و پرطرفدار است که دارای مقادیر فراوانی ویتامین C است و از خواص ضد التهابی نیز برخوردار است ، تمام بری ها نیز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان به کاهش التهاب کمک می کنند.

معرفی مواد غذایی ضد التهاب

تخم کرفس :

یکی دیگر از مواد غذایی مفید در کاهش التهاب و مقابله با عفونت ها تخم کرفس است که داری ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و پتاسیم است که البته آن دسته از خانم هایی که در دوران بارداری به سر می برند باید از مصرف آن پرهیز نمایند.

غذایی که باید از خوردن آن پرهیز کنید.

در مطلب بالا با غذاهای ضد التهاب آشنا شدید اما بهتر است با خوراکی ها که باید از خوردن آن اجتناب نمایید نیز آشنا شوید از این رو، اگر در بدن تان التهابی دارید باید از مواد غذایی زیر کمتر استفاده کنید.

۱. گوشت قرمز مثل گوشت گاو و محصولات داری گوشت گاو مانند : همبرگر، دنده، استیک و ساندویچ

۲. گوشت فرآوری شده مانند : سوسیس و ژامبون

۳. نان سفید، چاشنی های بسته بندی شده

۴. مواد غذایی با شربت ذرت فروکتوز بالا

۵. نوشابه، آب میوه، نوشیدنی های انرژی زا، چای طعم دار یا قهوه

۶. مصرف شیرینی جات مانند : کلوچه، کیک، دونات، کوکی، براونی، پای و دیگر دسر های شیرین

در پایان به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه رژیم غذایی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *