دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کاشت درخت صنوبر و آشنایی با شرایط مورد نیاز برای پرورش آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که کاشت درخت صنوبر چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانیدبا مطالعه این مقاله با اصول و دستورالعمل پرورش صنوبر آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی درخت صنوبر از نظر رده بندی متعلق به جنس صنوبر و خانواده بیدیان می باشد که از آن معمولا در صنایع کبریت سازی، فیبر، نئوپان و جعبه سازی استفاده می شود. درخت صنوبر به دلیل اصول کاشت و پرورش بسیار راحتی که دارد مورد توجه بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه کاشت درخت صنوبر

بهتر است بدانید که جنس صنوبر در واقع از خانواده بید ها است که اعضای این جنس به صورت درخت و درختچه می باشند و تعداد ۸۵ گونه مختلف دارند. جوانه های این گیاه به وسیه فلس های زیادی که آغشته به مواد بومی هستند پوشانده شده اند. درختان صنوبر معمولا دارای برگ های پهن با طول و عرض مساوی هستند و اغلب دارای دمبرگ هایی دراز و دوپهلو می باشد که صفحه پهنک برگ بر دمبرگ عمود قرار گرفته است. توجه داشته باشید که شکل برگ ها در گونه های مختلف مثلثی، لوزی تا بیضی است و ممکن است گرد یا بیضی هم باشند. همچنین لبه برگ ها نیز ممکن است ساده، دندانه دار، مواج و یا لب دار باشد. جالب است بدانید که صنوبرها هم ریشه جوش و هم ساقه جوش دارند اما ریشه جوش ها سریع تر از بین خواهند رفت. پوست درختان صنوبر ممکن است سبز، زرد مایل به سفید خاکستری تا مایل به سیاه باشد که اغلب ابتدای آن ها صاف و به تدریج در برخی از گونه ها با زیاد شدن سن درخت به صورت شیار شکاف خورده ای در می آیند. توجه داشه باشید مهم ترین گونه های صنوبر که برای تولید چوب در اغلب کشور های دنیا کاشته می شوند دلتوئیدس و گونه تبریزی هستند. همچنین مهم ترین گونه صنوبر برای تولید گونه دلتوئیدس است که به صورت طبیعی در نواحی شرقی و جنوبی آمریکا و جنوب کانادا و در بسیاری از مناطق معتدله وجود دارد. درختان صنوبر معمولا تا ارتفاع ۶۰ متر و قطر آن ها به یک متر می تواند برسد و فرم تنه آن ها نیز در شرایط جنگلی صاف و مستقیم با تاج متقارن است. این گونه ها از لحاظ اکولوژیکی و اقلیکی به بسیاری از مناطق ایران سازگار هستند.

چگونگی کاشت درخت صنوبر

مزایای پرورش صنوبر:

توجه داشته باشید که در طرح توجیهی کاشت درخت صنوبر باید به مزایای این درخت توجه ویژه ای داشته باشید چون درختانی که زمان بسیاری طولانی را برای رشد نیاز دارند نمی توانند به عنوان یک شغل ثابت برای کارآفرینانی که هنوز در اول راه هستند مناسب باشد.

معمولا از برگ و چوب درخت صنوبر استفاده های دارویی به ویژه برای درمان گلودرد و ناراحتی کلیوی می شود.

مواد اولیه برای کاشت درخت صنوبر ارزان قسمت و در دسترس است به گونه ای که شما تنها به زمین، خاک مناسب، بذر یا نهال و آب نیاز دارید.

از جمله فواید کاشت صنوبر رشد سریع آن است زیرا این درخت نسب به سایر درخت ها از رشد سریعی برخودار بوده و در واقع در ۱۵ سال می تواند تا ارتفاع ۲۵ متری نیز برسد و به عبارتی هر چقدر ارتفاع آن بیشتر باشد چوب تولیدی نیز بیشتر خواهد بود.

  •  آرون گروپس

همانطور که می دانید درختان صنوبر میوه تولید می کنند و این میوه مصارف متععدی خواهد داشت که یکی از معروف ترین این محصولات روغن صنوبر است که برای رفع ناراحتی های پوستی و کاهش درد مورد استفاده قرار می گیرد.

از آنجایی که درخت صنوبر با فاصله های معینی در خاک قرار می گیرند می توانید در کنار پرورش آن محصولات دیگری مانند گندم، جو و بادام زمینی را در میان فاصله های خالی به زیر کشت ببرید و درآمد زایی نمایید.

در طول سال های اخیر رشد بیابان ها در کشور افزایش پیدا کرده و به همین خاطر کاشت درخت صنوبر برای هر منظوری می تواند به کاهش گسترش بیابان ها و خشکسالی کمک نماید.

مزایای پرورش درخت صنوبر

دستورالعمل کشت بذر صنوبر:

توجه داشته باشید که بهترین زمان برای کاشت بذر درخت صنوبر اوایل فروردین ماه است البته می توانید کار کشت نهال ها را در گلخانه آغاز نمایید که در این میان نیازی به توجه به فصول مورد نظر ندارید و هر زمانی که خواستید می توانید نهال ها را بکارید.

امروزه کاشت درخت صنوبر به دلیل مقاوم بودن آن در برابر سرما و رشد سریع آن بسیار مورد توجه قرار گرفته و به همین منطور در هر نقطه از کشور با هر دمایی امکان کاشت نهال صنوبر وجود دارد و می توانید با خیال راحت بدون نیاز به گلخانه و شرایط خاص با تهیه قلمه های بیست سانتی متری که مناسب و آماده برای کاشت هستند قدم اول را برای شروع پرورش صنوبرها بردارید.

توصیه می شود که در ابتدا قلمه های به طول ۲۰ ال ۳۰ سانتی متر و با ۳ الی ۴ بند از گیاه مادر تهیه کنید و سپس آن را در خاک معمولی در اسنفد و فروردین ماه بکارید به گونه ای که نصف تا دو سوم آن در خاک فرو رود. آبیاری اولیه با فواصل کم و از موقع ریشه دار شدن با فواصل بیشتر صورت خواهد گرفت.

همچنین سرشاخه های درخت صنوبر به راحتی در آب ریشه دار می شوند و هنگامی که سر شاخه ها کاملا ریشه دار شوند می توانید آن ها را در گلدان یا در محل اصلی کشت کنید.

توجه داشته باشید که اصولا تکثیر صنوبرها از طریق بذر به میزان زیاد مشکل است پس بهتر است بذور را بلافصله پس از اینکه کپسول ها شروع به باز شدن می کنند جمع و کاشته می شوند زیرا قوه نامیه خود را به سرعت از دست خواهند داد و نباید اجازه دهید که بذور خشک شوند.

به صراحت می توان گفت که هیچگونه وضعیت استراحت یا دوره خواب برای این گیاه وجود ندارد و بذرها به راحتی چندین روز پس از کاشت جوانه خواهند زد.

دستورالعمل کاشت بذر صنوبر

شرایط مورد نیاز برای پرورش درخت صنوبر:

همانطورکه می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش درخت صنوبر پرداخته ایم:

آبیاری منظم:

یکی از مواردی مهمی که در روند پرورش صنوبرها باید به آن دقت داشته باشید تامین آب است. برای اینکه در این روند دچار مشکل نشوید توصیه می شود که زمین خود را در کنار جوی آب و یا رودخانه ها انتخاب نمایید و اگر هم این امکان برای شما وجود ندارد بهتر است که از سیستم آبیاری قطره ای استفاده نمایید.

شرایط لازمب رای پرورش درخت صنوبر

زمین مناسب:

زمین مناسب برای کاشت درخت صنوبر نباید سنگلاخی، شیب دار یا باتلاقی و ماندابی باشد و در معرض بادهای گرم و سرد نداشته باشد. همچنین خاک های فشرده، دارای ساختمان بد با خلل و فرج درشت برای کاشت صنوبرها مناسب نخواهد بود. توجه داشته باشید که مناسب ترین خاک برای بستر این گیاه خاکی است که یکنواخت باشد و درصد رس آن کمتر از ۳۰ درصد و بقیه سیلت باشد.

خاک و کوددهی:

بهتر است بدانید که هر نوعی به ویژه خاک های تقریبا عمیق برای رشد این درخت مناسب خواهد بود. همچنین این گیاه در مکان هایی که خاک قلیایی دارند رشد خوبی از خود نشان نمی دهد و از طرفی خاک های آهکی نیز باعث از بین رفتن این گیاه خواهد شد. برای کوددهی و تغذیه گیاه نیز می تواند گفت که درختان صنوبر سریع الرشد هستند و می توانند در زمان کوتاهی مواد غذایی مورد نیاز خود را از خاک جذب کنند. کودهای شیمیایی مورد نیاز برای رشد درخت صنوبر شامل ازت، فسفر و پتاس برای رشد و تولید چوب مورد نیاز خواهند بود.

خاک مورد نیاز برای بستر صنوبر

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب کاشت درخت سرو و همچنین مطلب کاشت درخت چنار نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *