دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

در هنگام خرید زعفران، به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • فرهاد هاشمی
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

زعفران یکی از ارزشمندترین کالاهای صادراتی و غیر نفتی ایران است. زعفران با رنگ و رایحه دل‌انگیز و خواص شگفت انگیز آن، عاشقان بسیاری در سراسر جهان دارد. این موضوعات، دلایل بسیار قانع‌کننده ای برای تولیدکنندگان ایرانی است تا به بسته بندی زعفران خود توجه ویژه‌ای داشته باشند. در ادامه با زعفران، انواع آن و اهمیت بسته بندی زعفران آشنا می‌شویم.

در هنگام خرید زعفران، به چه نکاتی توجه کنیم؟

زعفران: طلای سرخ ایران

زعفران خواص بسیاری برای سلامتی بدن ما دارد. بهینه‌سازی سیستم گوارش، تقویت سلامت قلب، افزایش گردش خون، تقویت استخوان، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن تنها برخی از خواص مهم زعفران هستند. زعفران یکی از گران‌ترین و سودمندترین محصولات کشاورزی در سراسر جهان است. ایران به تنهایی می‌تواند بیش از ۹۰٪ زعفران بازار کشورهای خارجی را تامین کند.

انواع زعفران کدام است؟

زعفران را به دو صورت فیزیکی یعنی فرم و شکل آن یا محتوایی یعنی کیفیت آن دسته‌بندی می‌کنند. در ادامه، دسته‌بندی انواع زعفران را بر اساس یک استاندارد جهانی برای شما بیان می‌کنیم.

زعفران دسته یا دختر پیچ

زعفران دسته، رشته‌ای کامل است که قسمت قرمز و زرد رنگ زعفران را با هم دارد. در این دسته‌بندی، زعفران دست نخورده است و کلاله‌های سه شاخه از بخش سفیدی زعفران جدا نشده‌اند.

زعفران پوشال

در این زعفران بخش سفیدرنگ از زیر گل جدا می‌شود و کلاله‌های آن دارای ۱ تا ۳ میلی‌متر بخش سفیدرنگ خواهند بود. در انتهای کلاله سر شاخه زعفران، مقداری زردی یا سفیدی شبیه پوشال وجود دارد. به همین دلیل به آن زعفران پوشال می‌گویند.

زعفران سرگل

زعفران سرگل پرمصرف‌ترین و متدوال‌ترین نوع زعفران در بین مردم است. در زعفران سرگل یا همان زعفران خالص، بخش سفیدی زعفران کاملا حذف شده است و فقط بخش قرمز رنگ آن بر جای مانده است. به همین سبب در خارج از ایران، به آن زعفران تمام قرمز هم می‌گویند. تشخیص مرغوبیت این زعفران کار دشواری است.

زعفران نگین

زعفران نگین رنگ‌دهی و ظاهری فوق‌العاده دارد و بسیار معطر است. مشتریان خارجی بیشتر تمایل به خرید زعفران نگین دارند، زیرا ظاهری فوق‌العاده دارد. تفاوت میان زعفران نگین و سرگل در سه رشته کلاله به هم متصل آن‌‌ها است. در زعفران نگین برعکس زعفران سرگل رشته‌های کلاله کاملا صاف و بدون شکستگی هستند. قیمت زعفران نگین نسبت به زعفران سرگل بالاتر بوده و دلیل اصلی آن، شکل ظاهری و عطر قوی‌تر این محصول است.

زعفران سوپر نگین

زعفران سوپر نگین بهترین نوع زعفران نگین است. این زعفران به دلیل ظاهر بسیار زیبایی که دارد لقب زیباترین نوع زعفران را نیز با خود به دوش می‌کشد. تولید زعفران سوپر نگین بسیار زمان‌بر بوده و البته نیاز به حوصله بسیاری نیز دارد. به طور کلی می‌توان گفت که برای تولید یک کیلوگرم زعفران سوپر نگین نیاز به صد کیلوگرم گل زعفران است.

زعفران کنج یا سفید

پس از اینکه سرگل را از دسته جدا کردند، قسمت ریشه یا سفید رنگی باقی می‌ماند که به آن کنج یا زعفران سفید می‌گویند. زعفران کنج جز دسته‌بندی های زعفران نیست، اما مشتریان خارجی به آن علاقه دارند و باور دارند که ریشه زعفران عطر بیشتری دارد.

بسته بندی زعفران و اهمیت آن در صادرات زعفران

یکی از اقدامات اولیه برای فروش زعفران، طراحی بسته بندی جذاب برای زعفران است. بسیاری از کالاهای خارجی که در فروش به موفقیت رسیده‌اند، به دلیل وجود بسته بندی زیبای این محصولات است. بسته بندی مناسب و جذاب زعفران عامل بسیار مهم برای ایجاد انگیزه تهیه انواع زعفران صادراتی در مشتریان خارجی است. عامل‌هایی دیگری مانند جنس، طرح، رنگ، خط و … در خلق یک طرح بسته بندی مشتری‌پسند موثر هستند.

در هنگام خرید زعفران، به چه نکاتی توجه کنیم؟

بهترین برند زعفران ایرانی

ایران و افغانستان تولیدکننده مرغوب‌ترین زعفران در دنیا هستند. شهر قائنات در خراسان جنوبی بهترین و مرغوب‌ترین زعفران کشور را تولید می‌کند. زعفران قائنات به دارا بودن عطر، بو و ظاهر بی‌نظیر در ایران مشهور است. شهرهای گناباد، بیرجند و مشهد به ترتیب از دیگر شهرهای تولیدکننده عمده زعفران در ایران محسوب می‌شوند.

در هنگام خرید زعفران، به چه نکاتی توجه کنیم؟

در تعیین لیست بهترین برند زعفران ایرانی، عواملی موثر هستند. در ادامه این عوامل را بررسی می‌کنیم:

  1. کیفیت زعفران (عطر، بو و رنگ‌دهی)
  2. نحوه تولید (ارگانیک بودن محصول و عدم استفاده از سموم شیمیایی)
  3. نوع بسته بندی (شیک بودن)
  4. خوشنامی و قدمت برند تولیدکننده و بازخورد مثبت مشتریان

برند زعفران عطرین، با هدف ورود به بازارهای جهانی و جلوگیری از صادرات زعفران مرغوب و با کیفیت ایرانی تحت نام کشورهای دیگر، فعالیت خود را در سال ۱۳۹۸ آغاز کرد. این برند حمایت از دسترنج زعفران‌کاران ایرانی را در صدر اهداف خود در نظر داشته است و با این اهداف در طرح‌های دسته بندی خود تحولی شگرف را به وجود آورد تا بتواند مشتریان خارجی را به راحتی جذب کند. برند عطرین در سال ۱۳۹۹ توانست در کشورهایی مانند عمان، آمریکا، ترکیه و البته ایران برند تجاری خود را ثبت کند و با تاسیس دفاتر خود در این کشورها، به بازارهای پر رقابت این کشورها نیز ورود پیدا کند. امیدواریم این مطالب بتواند شما را در تهیه و خرید اینترنتی زعفران مرغوب ایرانی یاری کند تا با آن غذاهای خود را خوشمزه و لذیذ کنید و این غذاها را به شادی در کنار خانواده خود میل کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *