دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

راه های درک احساسات دیگران و شناخت احساسات مثبت و منفی در آن ها

  • ساناز براتی
  • ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

درک و شناحت عواطف و احساسات دیگران نیاز به برخی مهارت ها و روش ها دارد که با بررسی و بکار گیری آن ها می توانید حس واقعی طرف مقابل خود را متوجه شوید.

شناخت و درک احساسات دیگران یکی از مهارت هایی می باشد که برای هر نوع رابطه، از عاطفی گرفته تا کاری و دوستانه ضروری می باشد. درست است که هر شخص دارای خصوصیات اخلاقی مخصوص به خود می باشد ولی می توان از روی بعضی رفتارها به شخصیت طرف مقابل تا حدودی پی برد و احساسات او را درک نمود.

راه های درک احساسات دیگران

افراد از راه زبان، صدا، آوا، حالات صورت و زبان بدن خود احساسات خویش را بیان می نمایند. زبان و فرهنگ هر کس بر روی بیان احساسات او تاثیر گذار می باشد. با این اوصاف تمامی افراد احساسات تقریبا مشابه ای را تجربه می نمایند. هوش هیجانی توانایی افراد در خواندن احساس دیگران و عکس العملی است که در برابر آن نشان می دهند. با تقویت نمودن هوش هیجانی می توان از احساس خود و دیگران آگاه شد. در این مطلب می خواهیم شما را با راه های درک احساسات دیگران آشنا سازیم که بسیار کاربردی و کمک کننده هستند.

مکاشفه احساسات دیگران

شناخت احساسات مثبت و منفی

در حالت کلی اغلب افراد دارای شش احساس مشترک می باشند، احساس شادی، تعجب، ترس، ناراحتی، خشک و انزجار. احساسات افراد در دو گروه مثبت یعنی شادی و تعجب و منفی یعنی خشم، ناراحتی، ترس و انزجار تقسیم بندی می شوند. به منظور شناخت این حس ها و عواطف باید با رفتارهای ناشی از آن ها آشنا شویم:

  • عواطف مثبت مقدار استرس بدن را پایین آورده و روحیه فرد را بهتر می نمایند و بر مقدار حافظه و هوشیاری اضافه می کنند. احساسات مثبت شامل شادی، تعجب، مهربانی، همدردی، عشق، شجاعت، اعتماد به نفس، الهام بخش بودن برای دیگران تسکین دادن افراد و … می شوند.
  • عواطف و احساسات منفی باعث بالا رفتن سطح استرس در بدن می شوند و به فرد کمک می کنند تا خطر احتمالی را تشخصی داده و بتواند از عهده موقعیت های دشوار برآید. برخی از احساسات منفی شامل ناراحتی، ترس، خشم، حس خواری، انزجار و … می شود.

آمیگدال و کورتکی پیش پیشانی دو قسمت از مغز انسان می باشند که ابراز عواطف و درک آن ها در کنترل این دو قسمت می باشد. در صورتی که یکی از این قسمت ها صدمه ببیند، فرد نمی تواند احساسات خود و دیگران را به خوبی درک نماید.

 درک احساسات دیگران با چندین روش

دقت کردن به حالات چشم و دهان

برای درک احساسات دیگران به چشم دهان آن ها توجه کنید. اغلب افراد احساسات خود را از طریق چشم ها و یا دهان خود نشان می دهند، اشخاص مختلف با توجه به تاثیر فرهنگ محل زندگی خود، احساسات را در یک قسمت از صورت خویش بیشتر از سایر قسمت ها نشان می دهند. به عنوان مثال مردم ژاپن برای درک نمودن حس دیگران در چشمانشان می نگرند و دقت می کنند، اما مردم در ایالات متحده به حالات دهان افراد دقت می نمایند. البته در این مورد بهتر آن است که به تمام قسمت های صورت طرف مقابل خود دقت کنید و نه فقط به چشم و دهان او تا بتوانید بهتر عواطف او را تشخیص دهید. همچنین در زمان بررسی نمودن حس شخصی که در حال صحبت با او هستید، بهتر است کمی از او فاصله گرفته تا بتوانید به خوبی اجزای صورتش را ببینید در این حین صحبت را طبق روال معمول ادامه داده و تمرکز کنید. بهترین فاصله برای صحبت با افراد بین ۵۰ تا ۱۲۰ سانتی متر می باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

فهم و مکاشفه در احساسات دیگران

دقت به لحن صدای طرف مقابل

بعد از توجه به حالت صورت، تغییر در لحن صدا روش دوم ابراز احساسات می باشد. افراد مختلف برای نشان دادن حس و عاطفه خود و همچنین کنترل آن از صدا بهره می برند. با این حال برخی از عواطف را نمی توان با صدا منتقل نمود. به عنوان نمونه می توانید با دقت به لحن صدای افراد حالات مختلفی مانند آرامش، خستگی، رضایت و اطمینان را تشخیص دهید. ولی برخی احساسات مثل شادی، ناراحتی و دوستی و ترس به راحتی از روی لحن صدا قابل تشخیص نمی باشند.

بعضی از عواطف نیز خود را به شکلی واحد در لحن صدا نشان داده اند، مانند تن صدای بالا یا محکم هم می تواند نشان از عصبانیت و خشم باشد و هم می تواند نشان دهنده اعتماد و علاقه ی فرد به موضوعی که در مورد آن صحبت می کند باشد. تن صدای پایین یا صدای آرام حس های مختلفی را نشان می دهد، مانند حس آرامش، رضایتمندی، صمیمیت، دوستی، ناراحتی و خستگی. زمانیکه تن صدای آرام با نفس های عمیق همراه شود نشان دهنده ی حس ترس، خجالت یا اضطراب می باشد.

روش هایی برای درک عوطف دیگران

توجه به رفتار و طرز برخورد معمول فرد

اگر تا کنون دقت کرده باشید که فرد معمولا در زمان صحبت با شما فضایی دوستانه ایجاد می کند و یا اغلب به شکلی محافظه کارانه عمل می نماید، ناخودآگاه خواهید فهمید که حس او چگونه است. گاهی اوقات متکی شدن به قضاوت شخصی و حسی که از طرف مقابل به شما دست می دهد بهترین روش برای درک کردن احساسات دیگران می باشد. باید به واکنش ها و رفتارها و حرکت های طرف مقابل خود دقت نماید تا حس او را شناسایی کنید، چون در بیشتر موارد احساس آن ها در حالت صورت، تن صد و رفتار ما منعکس می گردد.

احساسات در واقع مسری می باشند. احساس افراد دیگر ما را به نوعی تحت تاثیر قرار خواهد داد که حالات و رفتار ما نیز همزمان با حس فرد مقابل تغییر می نماید. از این رو اگر فردی به شما لبخند زد، ناخودآگاه دوست دارید که به او لبخند بزنید.

 درک نمودن احساسات دیگران

سنجیدن وضعیت سلامت طرف مقابل

سنجیدن وضعیت سلامت دیگران یک روش دیگر برای درک احساسات است. احساسات و عواطف بر روی سلامت افراد تاثیر گذار هستند و آن ها را بهتر یا بدتر می نمایند. اگر به نظر می آید که یکی از دوستان یا اطرافیان و یا اعضای خانواده بیمار می باشد یا همیشه حس خستگی دارد، به احتمال زیاد تنش عصبی بالایی را تحمل می کند و یا دچار افسردگی شده است.

اغلب موارد نشانه های بیماری های روانی و افسردگی، خودشان را در قالب بیماری های جسمی نشان می دهند مثل سردرد مزمن یا میگرن، کمبود انرژی برای انجام فعالیت های روزمره، مشکلات معده، کمر درد، اختلال تغذیه و استعمال الکل و داروهای روان گردان.

برخی از علائم و نشانه های روحی و عاطفی در بیماری های روانی و افسردگی شامل اختلال حواس، تغییر ناگهانی و شدید حالت روحی شخص، میل به انزوا، ناتوانی در برخورد با مسائل روزمره و افزایش میزان خشم و رفتار خشونت آمیز در شخص می شود.

 درک احساسات دیگران با چند روش

تقویت مهارت های مربوط به هوش هیجانی

با آگاهی بیشتر در مورد عواطف و احساست خویش بهتر می توانید به احساسات دیگران توجه کرده، آن را درک کنید و متوجه آن شوید. از این رو باید در این مورد اطلاعات لازم را داشته باشید. هوش هیجانی دارای چهار شاخه می باشد که در ادامه آورده ایم:

  • توانایی در درک احساسات خویش و دیگران
  • ترکیب احساسات با عقل و منطق
  • درک اهمیت عواطف در زندگی روزمره
  • مدیریت احساسات

برای درک بیشتر در ادامه با چند راهکار مفید به منظور بهبود هوش هیجانی آشنا خواهیم شد:

چند مدت از تلفن همراه و رایانه خود دور شده و به بیرون از منزل بروید و وقت بگذرانید. با وقت گذاشتن با دیگران می توانید مهارت و توانایی های اجتماعی خود را ارتقا بدهید. با این روش هر روز با افراد دیگر رو به رو خواهید شد و با نشانه های غیر زبانی که نشان از عواطف آن ها می دهند و در حالت های بدن و چهره شان نمایان می شود، آشنا گردید.

از عواطف منفی یا اشخاصی که به شما حس بد منتقل می کنند، دوری نکنید، چون بودن این احساسات برای شما و درک دیگران ضروری می باشد. در صورتیکه ناراحت هستید یا خشمگینید، لحظه ای به خودتان بیاید و فکر نمایید که چرا این حس را دارید و بعد با استفاده از سه روش زیر با آن برخورد نمایید:

  • به زبان بدن گوش کنید، اگر معده درد دارید احتمالا دچارر اضطراب شده اید، اگر ضربان قلبتان بیشتر شده به احتمال زیاد هیجان زده اید.
  • احساسات و فکرهای خودتان را یادداشت کنید. در طول هفته چند مرتبه دست از کار کشیده و در مورد کارهایی که انجام می دهید و احساساتی که دارید یادداشت بردارید.علاوه بر این می توان موارد دیگری را به این یادداشت های روزانه اضافه کرد، مثلا می توانید یادداشت کنید که شب گذشته چند ساعت خوابیده اید و یا صبحانه چه میل کرده اید.
  • از یک فرد مورد اعتماد در خانواده و یا دوستان خود که به او نزدیک هستید، خواهش کنید که در مورد احساسات تان به شما بگوید. در برخی موارد کسانی هستند که ما را از خودمان بهتر می شناسند و جواب هایی به ما می دهند که بسیار جالب و هوشمندانه می باشد.

فهم احساسات دیگران با چند راه

توجه به حالت صورت طرف مقابل

همانطور که قبلا هم اشاره شد احساسات درونی بیشتر در چشم ها و صورت نمایان می شوند. با یادگیری رابطه ی بین حالت صورت و حس مربوط به آن، قدم بزرگی در شناخت و درک احساسات دیگران بر داشته اید. در این مورد مراقب باشید تا گول نخورید. چون افراد می توانند در صورت خویش حسی را به وجود آورند که ندارند. به عنوان مثال یک فرد غمگین و عصبانی می تواند خیلی راحت خود را شاد نشان دهد. افراد بازیگر این قابلیت را به خوبی به کار می گیرند. در چنین مواردی فقط باید به دنبال درک احساس طرف مقابل خود از راه حالت چهره نباشید و سعی نماید نشانه های دیگری را پیدا کنید. باید به زبان بدن طرف مقابل خود و لحن صدای او دقت نمایید تا حقیقت را متوجه شوید، به چشمان طرف خود خیره شوید، چشمانی که با نگاهی سرد به شما خیره می شوند به آن لبخند گرم و گیرا هیچ ربطی ندارند.

فهم احساسات دیگران به روش هایی مختلف

تشخیص لبخند واقعی از لبخند مصنوعی

لبخند واقعی و از ته دل بر عکس لبخند ظاهری و اجباری یا دروغین، عضله های بیشتری در صورت را درگیر می نماید. در این حالت گوشه ی دهان و گونه ها نیرز بالا می روند. اگر ماهیچه های کنار چشمان کشیده شد و خطوط پنجه کلاغی شکل بگیرند، آن وقت می توان با اطمینان گفت که لبخند کاملا واقعی می باشد. خطوط پنجه کلاغی چین هایی می باشند که با خنده به گوشه ی خارجی چشم ادامه یافته است.

 درک احساسات دیگران به چند روش

تشخیص ناراحتی از روی شادی ظاهری افراد

این موضوع شاید ظاهرا آسان به نظر برسد، اما افراد در زمان ناراحتی اغلب تلاش می نمایند تا با لبخند زدن، بر احساس واقعی خود غلبه کرده و آن را مخفی نمایند. ولی پنهان نمودن حس واقعی که از ته دل باشد کاری دشوار می باشد. مردم در زمان ناراحت شدن اخم می کنند و گوشه ی دهانشان به پایین کشیده خواهد شد. گوشه ی داخلی ابرو نزدیکی بینی نیز پایین خواهد آمد، پلک ها شل و افتاده شده و غمگین بودن فرد را نشان می دهند.

 درک عواطف مختلف دیگران

تشخیص خشم و انزجار از یکدیگر

در اغلب موارد حس خشم و نفرت از هم جدا نیستند و اغلب نشانه های یکسانی در صورت افراد به جای خواهند گذاشت، از این رو باعث می شود تا تشخیص این دو از هم سخت شود. اغلب اوقات وقتی که حس نفرت داریم و عصبانی می شویم آزرده خاطر شده و بینی خود را جمع می نماییم.

زمانیکه فرد عصبانی می شود، ابروهای خود را به سمت پایین می کشد و لب ها را به حدی روی هم فشار می دهد که باریک می شوند و دو لبه ی آن به هم خواهند رسید و همچنین چشم های او به عبارتی از حدقه بیرون می زنند.

در حالات دیگری مثل بیزاری و انزجار نسبت به یک شخص یا موضوع، لب بالایی به طرف بالا کشیده می شود و لب پایینی شل و افتاده می گردد ولی این تغییر ها در زمان خشم دیده نمی شوند. در این مورد ابرو را نیز پایین می اندازیم که در مورد خشم خیلی این حالت دیده نمی شود.

فهم و استنباط احساسات دیگران

تشخیص ترس و غافلگیری از هم

ترس یک احساس منفی و غافلگیری حسی است مثبت. اما هر دو حس، سیستم سمپاتیک را فعال می نمایند، که این سیستم برای این احساس ها پاسخ جنگ یا گریز را آماده می نماید. زمانی که موضوعی غیر مترقبه روی دهد، بدون در نظر داشتن خوب و یا بد بودن آن، قسمتی از مغز تحریک می گردد که کنترل حرکت های غیر ارادی را بر عهده آن است. فرد در پاسخ این احساسات ابروها و پلک های خود را بالا برده و چشمان خود را حسابی باز می کند.

در زمان ترس ابروها به طرف گوشه ی داخلی چشم یعنی طرف بینی کشیده می گردند، مردمک های چشم گشاد شده و نور بیشتری به چشم می رسد و دهان نیز باز می شود. عضله های صورت سفت و منقبض خواهند شد، این انقباضات اغلب در اطراف دهان و گونه ها اتفاق می افتد.

در زمان غافلگیر شدن ابروها به صورت کمانی بالا می روند و چانه به پایین رها خواهد شد، دهان باز مانده ولی عضله های اطراف آن آرام و شل می شوند.

روش های درک احساسات دیگران

نشانه های دیگر غیر زبانی

علاوه بر حالات صورت و لحن صدا، موارد دیگری در بیان و درک احساسات دیگران وجود دارد. نشانه های غیر زبانی گمراه کننده می باشند اما با یادگیری روش های مختلف می توانید آن ها را به راحتی شناسایی کرده و تشخیص دهید. حرکت های بدن، وضعیت قرار گیری اندام ها و ارتباط چشمی از علائم مهمی هستند که باید به آن ها توجه شود. برای درک احساسات دیگران طرف مقابل خود را بررسی کرده و ببینید که آیا او پر از جنب و جوش بوده و مشتاق است و دائما در حال حرکت است یا نه عصبی و خشک می باشد. ببینید که طرف مقابل صاف ایستاده و در زمان صحبت به چشمان شما نگاه می کند و یا با شانه هایی فروافتاده دائما با دستانش کلنجار می رود و یا اینکه با حالتی دست به سینه در برابرتان قرار دارد.

استنباط احساسات دیگران

حرکت در دست ها و صاف ایستادن نشان دهنده این است که طرف حس راحتی دارد و اعتماد به نفس دارد، با این حال اگر فردی بیش از حد جابه جا می شود و دستانش را دائم تکان می دهد یا با صدای بلند صحبت می کند، امکان دارد که او هیجان زده یا عصبانی شده باشد.

در صورتی که فرد شانه هایی افتاده و دست به سینه داشته باشد و رو به روی شما ایستاده باشد و به قدری آرام صحبت کند که صدایش به خوبی شنیده نمی شود، نشان از این است که او حس راحتی نمی کند و استرس دارد. در صورتی که به چشم شما نگاه نمی نماید و از این کار طفره می رود، باید بدانید که او ناراحت است یا دچار حس گناه می باشد.

به یاد داشته باشید که فرهنگ، موقعیت اجتماعی و همچنین ویژگی های هر شخص بر روی نوع بیان احساسان از راه زبان بدن تاثیر گذار است. از این رو علائمی به دلیل احساسات در صورت دیده می شوند بیشتر همگانی و قابل اعتماد می باشند. به عنوان نمونه ایتالیایی ها عادت دارند، زمان صحبت دست های خود را تکان بدهند، اما این عمل در ژاپن بی ادبی است. در ایالات متحده و همچنین کشورهای اروپایی نگاه کردن به چشم های طرف مقابل در زمان صحبت نشان دهنده ی احترام و توجه به او می باشد، ولی در بعضی از کشورهای آسیایی و آفریقایی این عمل بی ادبی و گستاخی می باشد.

 درک و فهم احساسات دیگران

دقت به حرکات و حالات بدن طرف مقابل

یکی دیگر از روش های خواندن و تفسیر عواطف و درک احساسات دیگران این است که بر روی کل بدن او نیز تمرکز داشته باشد. حالات و حرکت های بدن نه تنها حس را نشان می دهد، بلکه شدت آن ها را نیز نشان خواهد داد. عواطف مثبت و منفی درجه بندی مخصوص به خود را دارند، به عنوان نمونه احساسات مثبت از پایین ترین حد آن که علاقه به چیزی می باشد شروع می شوند و در در بالاترین حد به احساس وجد می رسند. در رابطه با احساسات منفی هم می توانیم بگوییم که کمترین درجه آن یعنی ناراحتی و بالاترین درجه آن یعنی خشم همراه با خشونت می باشد.

 درک عواطف دیگران

در مطالعه حرکت های بدن آن را به چند بخش تقسیم بندی می کنند:

  • شانه و تنه: خم نمودن شانه ها به طرف جلو ننشان از خشم شدید دارد و عقب دادن شانه ها نشان از ترس می باشد. اگر شخصی صاف ایستاده باشد و شانه های خود را به عقب داده و سرش را بالا نگه دارد، نشان از اعتماد به نفس بالا در او است. اگر شانه ها را خم و مثلا قوز کند، به احتمال زیاد نیاز به توجه و همدردی دارد، خسته است و یا موضوعی نگرانش کرده است.
  • بازو و دست: اگر فردی به دلیل موضوعی ناراحت باشد، به احتمال بالا بازوهای خود را در راستای بدن خود قرار داده و دست های خویش را در جیب می گذارد. در صورتی که از موضوع و یا فردی رنجیده و آزرده خاطر شده باشد، یک دست خود را روی ران پای خود یا کنارش می گیرد و با دست دیگر خود به طرفی اشاره می کند و یا کف دستش را تکان می دهد. در صورتی که نسبت به موضوعی بی تفاوت باشد و به آن اهمیت ندهد دستان خود را پشت کمر قرار خواهد داد.
  • پا: در صورتی که شخصی در حالت نشسته باشد و دائم پاهای خود را تکان دهد یا کف پاها را بر زمین بکوبد، می توانید متوجه شوید که او اضطراب دارد، یا از کس یا چیزی دلخور بوده و یا عجله دارد. برخی از افراد وجود دارند که بدون دلیل پاهای خود را تکان می دهند.

روش هایی برای فهم احساسات دیگران

علامت های جنگ یا گریز

زمانی که رویداد غیر منتظره ای اتفاق می افتد، سوا از خوب یا بد بودن آن، قسمتی از مغز که به حرکات غیر ارادی مربوط می شود، تحریک خواهد شد. این موضوع واکنش هایی فیزیکی در بدن ایجاد می کند مثل گشاد شدن مردمک چشم، تند نفس کشیدن، بیشتر شدن تعریق و بیشتر شدن ضربان قلب. عرق کردن کف دست ها و یا خیس شدن زیر بغل، داشتن صورتی سرخ و دست هایی لرزان نشان دهنده این هستند که فرد دچار نگرانی است و استرس دارد.

آقایان در زمان ناراحتی و اضطراب نشانه هایی مثل خشونت، درماندگی و خشم از خود نشان می دهند. اما زنان در این زمان ها پرحرف شده و یا بیشتر به دنبال جلب حمایت دیگران می باشند. بعضی از مردها و زن ها با توجه به شخصیت که دارند در زمان تجربه ی احساسات آزار دهنده در لاک خود فرو رفته و کم حرف خواهند شد.

 درک نمودن حس های دیگران

از طرف مقابل خود سوال کنید که چه حسی دارد

گاهی اوقات برای درک احساسات دیگران بهتر است تا از طرف مقابل خود به شکل مستقیم در مورد احساساتش سوال کنید. در صورتی که او حال خوبی نداشته باشد مطمئن باشید که ارزش خود را پایین نیاورده. شما می توانید در زمان پاسخ دادن او به سوال از روی لحن صدا، حالت صورت و حرکات بدن او، به شکل غیر مستقیم می تواید به حال او پی ببرید.

روش های فهم احساسات دیگران

همچنین می توانید از روی نشانه های لفظی که در صحبت های او پنهان شده، از احساساتش مطلع شوید. به عنوان نمونه ببینید که فرد مقابل شما خسته است، در لاک خود فرو رفته، شمرده تر صحبت می کند و یا در صحبت های خود کلمات کمی به کار می برد. در صورتی که هیجان زده باشد یا از موضوعی برافروخته باشد، تند تر حرف می زند و تن صدای خود را بالا می برد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *