دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرورش قارچ در گلدان و نحوه ایجاد محیط ایده آل برای رشد قارچ در خانه

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که پرورش قارچ در گلدان چندان کار سخت و پیچیده ای نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله با مراحل و دستورالعمل های این کار به خوبی آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی پرورش قارچ درون گلدان یکی از بهترین کارها برای کسب تجربه و به دست آوردن درآمد ایده آل است اما به خاطر داشته باشید که برای به دست آوردن تجربه ای لذت بخش از پرورش قارچ در ابتدا بایستی دانش آن را بیاموزید. پرورش و کاشت قارچ چندان کار دشواری نیست و شما می توانید با فراهم کردن شرایطی محیط مناسب به راحتی این کار را انجام دهید.

آشنایی با نحوه پرورش قارچ در گلدان

بهتر است بدانید که قارچ ها معمولا علاوه بر طعم خوب فواید بسیار زیادی هم برای سلامتی ما دارند و به همین خاطر در سال های اخیر تقاضا برای پرورش قارچ در گلدان و خانه افزایش پیدا کرده اما پرورش قارچ صنعتی در خانه اصول و شرایط خاص خود را خواهد داشت. به صراحت می توان گفت که پرورش قارچ در محیط منزل نیارمند نکاتی است که بایستی آن ها را به ترتیب یاد بگیرید و پیاده سازی کنید و همچنین مطمئن باشید تا زمانی که شروع به پرورش قارچ در خانه نکنید آموزش به تنهایی هیچ کمکی به شما نخواهد کرد و حتما باید تجربه کردن در کنار آموزش دیدن قرار بگیرد. بنابراین در این روند بایستی نوع قارچی که قصد کاشت آن را دارید انتخاب کنید که برای اینکار باید چندین نکته مانند طعم، مزه و خواص دارویی قارچ ها را در نظر بگیرید و طبیعتا هر نوع قارچی را که خودتان بیشتر در منزل استفاده می کنید و از آن لذت می برید باید برای پرورش در خانه هم انتخاب کنید اما گاهی اوقات می توان به خاطر خواص دارویی یک قارچ و پرطرفدار بودن آن که برای درمان بیماری ها استفاده می شود، را پرورش داد.

چگونگی پرورش قارچ در گلدان

مراحل کاشت قارچ در گلدان:

دقت داشته باشید که کاشت و پرورش قارچ در محیط منزل و گلدان دارای مراحل و گام های متعددی است که در ادامه سعی داریم به بیان برخی از آن ها بپردازیم:

انتخاب نوع قارچ:

در ابتدا بایستی نوع قارچی که می خواهید پرورش دهید را انتخاب نمایید. در واقع صدها نوع قارچ خوراکی برای کاشت وجود دارند که بسیاری از آن ها را در خانه هم می توان کاشت اما اگر برای اولین بار است که اقدام به پرورش قارچ می کنید باید چندین نکته را در نظر بگیرید.

باید گونه ای را برای کاشت در گلدان انتخاب کنید که قابلیت رشد در خانه را داشته باشد. همچنین که شرایط محیطی هم برای رشد قارچ بسیار مهم هستند و در صورتی که شرایط مطلوب نباشد قارچ ها به خوبی رشد نخواهد کرد. بهتر است بدانید که قارچ های سفید دکمه ای بسیار مقاوم هستند و محصول زیادی هم تولید نمی کنند. این نوع قارچ برای استفاده از وعده های غذایی روزمره، سالاد و سوپ بسیار عالی خواهد بود.

همچنین قارچ های صدفی که از دسته انواع قارچ های دارویی محسوب می شوند عطر و طعم ملایمی دارند و بسیار خوشمزه هستند. این قارچ ها زمانی که سرخ می شوند یا در سوپ استفاده می شوند طعم فوق العاده ای خواهند ساخت. از آنجایی که قارچ های صدفی بسیار ظریف هستند در اغلب فروشگاه ها یافت نمی شوند. گونه قارچ های شیتیک نیز دارای یک طعم دودی هستند که به دلیل بافت سفت و محکمی که دارند یک جایگزین خوب برای گوشت محسوب می شوند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

آشنایی با مراحل کاشت قارچ

انتخاب بستر ایده آل:

توصیه می شود که یک بستر خوب را برای کاشت قارچ ها انتخاب نمایید به گونه ای که بستر برای نوع قارچی که قصد پرورش آن را دارید مناسب باشد. در واقع هر نوع قارچی از یک نقطه جهان آمده است و به همین خاطر باید بستری را که برای آن انتخاب می کنید با شرایط رشد قارچ در زادگاهش یکسان باشد.

در ادامه بایستی چعبه های چوبی با عمق ۱۶ سانتی متر و عرض ۱ متر تهیه کنید و سپس آن را با خاک مخصوص پرورش قارچ پر کنید. معمولا قارچ های دکمه ای برای رشد نیاز به کود کمپوست دارند، قارچ های صدفی در بستر کاهی رشد می کنند و در نهایت قارچ های شیتیک بهترین رشد را در بستر های چوبی یا خاک اره خواهند داشت.

دستورالعمل پرورش قارچ

انتخاب محیطی مرطوب:

در این مرحله بایستی یک محل خنک و تاریک را انتخاب نمایید. اگر تا به حال از یک جنگل عبور کرده باشید و متوجه قارچ ها شده باشید می بینید که آن ها تمایل به رشد در کنار سایه مرطوب درختان بلند دارند. همچنین اگر می خواهید بذور قارچ را در خانه پرورش دهید باید یک محیط تاریک با درجه حرارت ۱۳ الی ۱۶ درجه سانتی گراد فراهم کنید.

زیرزمین تاریک ایده آل ترین مکان برای پرورش قارچ ها است زیرا محیط های تاریک و محصور برای پرورش قارچ ها مطلوب و مناسب خواهند بود. اگر خانه شما در طول فصل تابستان گرم می شود بهتر است پرورش قارچ را در زمستان انجام دهید تا مطمئن شوید محیطی که بستر های کشت قارچ در آن قرار داده شده بیش از حد گرم نیست. همچنین فضایی که قارچ ها را درون آن می کارید بایستی کاملا مرطوب باشند زیرا قارچ ها برای رشد کافی نیاز به رطوبت دارند اما اگر در یک منطقه خشک اقدام به پرورش قارچ در گلدان کرده اید بایستی یک دستگاه مرطوب کننده هوا تهیه کنید تا یک هوای مطلوب برای رشد قارچ ها فراهم شود.

از آنجایی که محیط های تیره و مرطوب جدب کننده حشرات و انواع کپک ها هستند باید مراقب این مشکلات باشید. توصیه می شود که بستر کشت را همواره تمیز و استریل کنید که در غیر اینصورت در بستر های کشت آلودگی ایجاد خواهد شد. مکانی که برای پرورش قارچ انتخاب می کنید باید شرایطی مشابه فضای بازی که قارچ در آن رشد می کند داشته باشد.

روش های برداشت قارچ

کاشت بذر و نظارت بر رشد میسلیوم ها:

معمولا بذرهای قارچی را که سفارش می دهید درون کیسه های پلاستیکی هستند و باید از درون کیسه خارج کنید و در بستر کشت قرار دهید. توصیه می شود که از سرنگ های مخصوص کاشت بذر قارچ برای قرار دادن بذور در بستر کشت استفاده نمایید. بذور را باید با عمق ۳ الی ۵ سانتی متری در خاک بکارید و سپس روی آن را با خاک بپوشانید.

سپس بستر کشت را به مدت زمان دو هفته گرم نگه دارید و همچنین درجه حرارت محیط نیز بایستی حدود ۲۱ درجه سانتی گراد باشد زیرا این شرایط رشد میسلیوم های سفید که در نهایت به قارچ تبدیل می شوند را تشویق خواهد کرد. اگر شما قارچ را در محیطی کشت کرده اید که بسیار خنک است و کنترل کننده دما در آن وجود ندارد لازم است تا از یک هیتر برای گرم کردن محیط استفاده نمایید تا بستر کشت به میزان کافی گرم شود.

وقتی که میسلیوم ها را دیدید می توانید درجه حرارت را کاهش دهید. در این مرحله می توانید هیتر را بردارید و دما را به ۱۳ الی ۱۶ درجه سانتی گراد برسانید و سپس درجه حرارت را در باقی مانده سیکل رشد در همین محدوده نگه دارید. سپس به اندازه ۲.۵ سانتی متر کود گیاهی یا خاک روی سطح بستر کشت بریزید و یک پارچه نازک روی لایه خاک یا کود گیاهی قرار دهید.

توصیه می شود که لایه بالایی بستر را مرطوب نگه دارید و مادام از آبپاش ها برای مرطوب کردن پارچه نازک استفاده نمایید. این کار را باید چندین مرتبه در طول روز انجام دهید زیرا لایه بالایی باید حداقل به مدت ۱۰ روز مرطوب نگه داشته شود.

می توانید پس از گذشت مدت زمان ۱۰ روز پارچه نازک را از روی بستر بردارید اما روند افزودن خاک یا کود گیاه را تا زمانی که کلاهک قارچ ها را مشاهده کردید یا زمانی که قارچ های کوچک شروع به جوانه زدن کردند ادامه دهید.

اصول مراقبت از بستر کاشت قارچ

برداشت قارچ ها:

بهتر است بدانید زمانی که قارچ ها به اندازه کافی رشد کردند و بزرگ شدند و یا زمانی که احساس کردید قارچ ها بالغ شده اند آن ها را برداشت کنید. می توانید قارچ های تولید شده را فورا مصرف کنید یا برای استفاده های بعدی آن را خشک کنید. پس از برداشت اولین قارچ ها همچنان باردهی ادامه دارد و باید هر زمان قارچ که به اندازه مورد نظر شما رسیدند آن ها را برداشت کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *