دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

روستای زعفرانیه سبزوار و جاذبه های تاریخی و طبیعی آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

روستای زعفرانیه کجا واقع شده است و چه جاذبه هایی دارد؟ این روستا یکی از توابع شهرستان سبزوار در استان خراسان رضوی است روستایی که در گذشته یکی از مسیرهای اصلی جاده ابریشم بوده است و به همین خاطر کاروانسراهای متعددی در آن ساخته شده اند این کاروانسراها متعلق به دوران سلجوقیان و صفویان هستند.

شهرستان سبزوار یکی از شهرستان های تاریخی در استان خرسان رضوی است منطقه ای که قدمت آن به دوران شاه عباسی باز می گردد این شهرستان دارای جاذبه های تاریخی بسیار زیادی است و یکی از قدیمی ترین مناطق آن روستای زعفرانیه است فاصله این روستا تا شهرستان سبزوار ۳۶ کیلومتر است شما گردشگران با سفر به این منطقه می توانید جاذبه های جذاب و تاریخی زیادی را مشاهده کنید. واقع شده این روستا در یکی از قدیمی ترین جاده ها با نام جاده ابریشم موجب اهمیت آن شده است و در آن دوران بخش های مهمی از تاریخ را در خود جای داده است. با توجه به اینکه جاده ابریشم هزار سال قدمت دارد می توان تخمین زد که این روستا نیز در همین تاریخ ها ساخته شده است رونق ویژه ای که دراین منطقه حاکم بوده است موجب ساخت بسیاری از بناهای ارزشمند شده است یکی از مهم ترین بناهایی که در این مسیر ساخته شده است کارونسرای دوران سلجوقیان است که در دوره های تاریخی دیگر نیز مورد استفاده بوده است و اهمیت زیادی داشته است.

روستای تاریخی زعفرانیه را بشناسید:

واقع شدن این روستا در میان دشت ها علاوه بر ارزش تاریخی آن موجب شده است تا به یکی از مناطق تورستی و تفریحی نیز تبدیل شود و چشم اندازهای زیبایی را به خود اختصاص داده است. اطراف این روستا توسط کوه های بلندی احاطه شده اند یکی از مرتفع ترین کوه های این منطقه کوه چشمه سوخته است که ۱۷۰۱ متر ارتفاع دارد کوه اولر و رودکی به ترتیب از دیگر کوه های مرتفع در این روستا هستند. از این ارتفاعات می توانید چشم اندازهای ویژه تری را مشاهده کنید آشنایی با جاذبه های دیدنی این روستا می تواند اطلاعات گردشگری مهمی را در اختیار علاقه مندان قرار دهد به ویژه با قرار گرفتن در دره اولر و تنگه سیاه که می توانید چشم اندازهای طبیعی بیشتری را مشاهده کنید.

زعفرانیه سبزوار

جاذبه های طبیعی روستا:

بیشتر گردشگران و علاقه مندان این روستا را با وجود جاذبه های تاریخی آن می شناسند این در صورتی است که روستای زعفرانیه دارای جاذبه های بی شمار دیگری نیز می باشد همانطور که پیش از این اشاره کردیم این روستا ارتقاعات زیادی دارد و مهم ترین کوه های آن رودکی، اولر و سیاه چشمه هستند این ارتفاعات به خودی خود از مهم ترین جاذبه های گردشگری این منطقه محسوب می شوند. از دیگر زیبایی ها و دیدنی های طبیعی در این روستا می توان به دره ها و تنگه هایی اشاره کرد که زیبایی زیاید را به خود اختصاص داده اند. دره اولر و تنگه سیاه از مهم ترین این چشم اندازها هستند رودخانه دائمی کال شور که در زندکی این منطقه واقع شده است با حجم زیاد آب بخش مهمی از این منطقه را دربر می گیرد.

طبیعت این منطقه پوشیده از گیاهان و درختان است گونه های گیاهان کوهی که دارای خواص دارویی متعدد هستند نیز در این منطقه به وفور یافت می شوند پرسیاوشان، شاه تره، گل گاو زبان، گل ختمی و خاکشیر از مهم ترین گیاهان کوهی در این ارتفاعات هستند.

دهکده زعفرانیه

کاروانسرای شاه عباسی

این روستای دیدنی با تاریخچه غنی خود از اهمیت بالایی برخوردار است از مهم ترین جاذبه های تاریخی در این روستا می توان به کاروانسرای شاه عباسی، آب انبار، یخدان، آسیاب قدیمی، حمام قدیمی و … اشاره کرد. مهمانسرای قاجاری که یکی از قدیمی ترین بخش های این روستا است نیز دارای معماری زیبایی است و موجب رونق بیشتر این منطقه شده است همچنین کاروانسرای عباسی که از کارونسراهای چهار ایوانی است از جذابیت های زیبایی در معماری خود برخوردار است این کاروانسرا دلیل اصلی احداث دیگر بناها همچون چاپارخانه، آب انبار، یخچال بزرگ و حمام شده است.

  •  آرون گروپس

بنای تاریخی زعفرانیه

 

ویژگی های فرهنگی روستا:

روستای زعفرانیه سبزوار مانند هر منطقه دیگری دارای آداب و رسوم خاص خود است زبان مردمان این منطقه فارسی و گویش خراسانی است مردمان این منطقه در بسیاری از فصل های سال مشغول کشاورزی و دامداری هستند کار در فعالیت های صنعتی و دستی نیز موجب رونق بیشتر اقتصاد در این مناطق شده است صنایع دستی بخش مهمی از اشتغال مردمان این منطقه را تشکیل می دهد و مهم ترین محصولات کشاورزی در این منطقه کشت می شود. زنان اغلب در کارهای کشاورزی و دامداری به خانواده خود کمک می کنند و از سویی به هنر قالی بافی قالیچه روی آورده اند.

روستای زعفرانیه

این روستا در ایام محرم نیز مراسم های ویژه خود را دارد اعیاد مذهبی و مراسم های آیینی در این منطقه جشن و یا مراسم برگزار می شود این منطقه دارای غذاهای محلی ویژه خود است کله جوش، قوروت جوش، دانه جوش، اشکنه، قورمه جوش و … از مهم ترین غذاهای اصیل و محلی در این منطقه هستند.

این روستا با وجود چنین ویژگی های بارزی از مهم ترین مکان های دیدنی سبزوار برای علاقه مندان به شمار می آید با سبفر به سبزاوار و بازدید از این روستا می توانید با یکی از قدیمی ترین مسیرهای جاده ابریشم آشنا شوید و ویژگی های بیشتری از این منطقه را به خاطر داشته باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *