دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

مراقبت از خودرو در هوای گرم با چند ترفند سودمند

  • حکیمه فهیمی
  • ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

با وارد شدن به فصول گرم سال یکی از دغدغه های رانندگان مراقبت از خودرو در هوای بسیار گرم می باشد که البته این امر به دانش خاصی نیاز ندارد و با بکاربستن راهکارهایی که ما در این مطلب به آن ها اشاره خواهیم داشت می توانید از ایجاد خسارت به خودرو در فصول گرم سال پیشگیری کنید.

قرار گرفتن خودرو در هوای گرم و عدم مواظبت از آن در چنین شرایطی به قطعات آن آسیب وارد نموده و خسارات زیادی را به دنبال دارد. از این رو بهتر از پیش از وقوع آن علاج کار کرده و با راهکارهای زیر از خودرو خود در هوای گرم محافظت کنید.

راهکارهای مراقبت از خودرو در هوای بسیار گرم

هرچه به فصول گرم سال نزدیک می شویم هوای بسیار گرم و داغ می تواند به هر چیزی را صدمه بزند و تنها موجودات زنده در چنین شرایطی به مراقبت نیاز ندارند بلکه مواردی مانند خودروها که همه بدنه و اجزای آن ها جاذب گرما هستند به مراقبت نیاز دارند از این رو گرمای بیش از حد هم می تواند مشکلی برای رانندگی باشد. خیلی گرم شدن قطعات خودرو می واند خسارت زیادی به بار آورد. به این ترتیب نیاز است برای پیشیری از آسیب احتمالی و متحمل شدن خسارت از خودرو خود در هوای بسیار گرم سال مراقبت کنید. این امر به دانش پیچیده ای هم نیاز ندارد بلکه با داشتن کمی آگاهی از نحوه عملکرد قطعات در فصوصل مختلف سال می توانید کارایی بیشتری را از خودرو توقع داشته باشید. هوای بیش از حد گرم حتی رانندگی را هم دشوار می سازد بنابراین در این ملب قصد داریم شما را با راهکارهایی برای مراقبت از خودرو در هوای گرم آشنا نماییم. همراه ما باشید.

وارسی کولر

سیستم کولر خودرو را بررسی نموده و موارد مرتبط با آن نظیر شارژ گاز، تعویض تسمه کولر و تعویض فیلتر خشک کن هوای کولر را انجام دهید. بهتر است از کولر بهینه بهره بگیرید چراکه روشن بودن کولر نیروی زیادی از موتور را به کار گرفته و موجب بالا رفتن دمای موتور و مصرف سوخت می گردد.

پایین آوردن شیشه ها

همواره هوای گرم و داغ، دمای داخل کابین را بالا می برد. از این رو در حین رانندگی شیشه های پنجره خودو را پایین آورده تا هوای خنک جایگزین هوای گرم شده و دمای داخل ماشین قابل تحمل تر گردد. پس از مدتی که هوای خودرو مناسب شد شیشه ها را بالا بکشید.

  •  آرون گروپس

پر کردن مخزن شیشه شور

این امر چه در فصل گرم و چه فصل سرد باید صورت گیرد فقط این که هرگز با محلول ضد یخ داخل مخزن شیشه شور را پر نکنید. بخاطر نزدیک بودن مخزن شیشه شور به موتور و گرمای بالا، خالی ماندن این مخزن در فصول گرم موجب خشکی، شکنندگی و خرابی زودهنگام پلاستیک می شود.

بررسی دمای سیستم خنک کننده موتور

در آعاز فصل گرما دمای سیستم خنک کننده موتو را بررسی و آن را در حد نرمال تنظیم نمایید. ضمنا مدار سیستم جرقه زنی و خود سیستم خنک کننده را هم مورد بازنگری قرار داده تا اگر عیوبی مشاهده شد آن را رفع نمایید.

عدم بازنمودن ترموستات موتور

حضور ترموستات روی موتور در فصل تابستان ضروری می باشد چرا که این قطعه سبب نرمال شدن سریع دمای موتور در اوایل صبح پس از روشن شدن خودرو می گردد از این رو هرگز در فصل تابستان ترموستات موتور را باز نکنید. بنابراین اطمینان حاصل کنید که موقع روشن و گرم شدن موتور ترموستات سالم باشد. سپس سیستم خنک کننده خودرو نظیر رادیاتور، پمپ خنک کننده و تسمه را مورد بازنگری قرار داده تا اگر ایرادی مشاهده شد برطرف نمایید. در تابستان موتور ماشین به زمان کمتری برای گرم شدن نیاز دارد.

تعویض روغن موتور

چنانچه روغن موتور، گیربکس و دیفرانسل خودرو از نوع زمستان باشد نیاز است در اوایل تابستان آن را با روغن های مناسب فصل بهار یا چهار فصل جایگزین نمایید.

استفاده از ضد یخ مناسب

با درنظر گرفتن شرایط آب و هوایی و حجم خنک کننده ضد یخ مناسبی را انتخاب و درون رادیاتور بریزید. سازندگان خودرو به عنوان مایع خنک کننده مناسب در اتومبیل ها محلول ضد یخ و آب ۵۰-۵۰ درصد را توصیه دارند. محلول ۵۰ درصد ضد یخ حدود ۵ درصد انبساط حجمی دارد از این رو به مقدار ۵ درصد حجم کل سیستم خنک کننده را خالی بگذارید. عدم کارایی مناسب رادیاتور موجب افت نقطه جوش سیار خنک کننده شده که جوش آمدن سریع آن را به دنبال دارد.

وارسی سیستم خنک کننده خودرو قبل از ریختن ضد یخ

پیش از ریختن ضد یخ؛ ترموستات، پمپ آب، شیلنگ ها و درب سیستم خنک کننده را مورد وارسی قرار دهید. همنین همه مسیرهای گردش ضد یخ را بشویید و بدنه بیرونی رادیاتور را هم با محلول آب و صابون شستشو دهید تا عبور هوا از میان پره های رادیاتور آسانتر صورت گیرد.

وارسی مایع خنک کننده

یکی دیگر از راهکاهای مراقبت از خودرو در هوای گرم وارسی مایع خنک کننده می باشد. مایع خنک کننده خودرو در طی زمان خاصیت خود را از دست داده و نقطه انجماد آن بالا رفته و اسیدی می گردد. توصیه می شود هر هزار کیلومتر یا یکبار در هفته سیال خنک کننده ماشین خود را وارسی کنید. می توانید از محلول ضد یخ و آب به میزان مساوی مایع خنک کننده تهیه نمایید. البته توجه کنید که آب مورد استفاده برای تهیه سیال خنک کننده باید کمی سختی داشته باشد تا رسوب نگیرد. در شرایط عادی زمان تعویض مایع خنک کننده هر سال یا پس از طی ۳۰ هزار کیلومتر می باشد ولی شرایط دشوار رانندگی نظیر یدک کشیدن کمپ، استفاده از باربند در مسیر طولانی، پیمدن مکرر مسیرهای کوتاه(کمتر از ۸ کیلومتر) و … بر زمان تعویض سیال خنک کننده تاثیر گذار است.

کنترل سطح روغن

هر چند سطح روغن خودرو باید در تمام سال کنترل شود ولی در فصول گرم این موضوع بیشتر اهمیت پیدا می کند. پس حتما روغن موتور، روغن گیربکس و دیفرانسیل خودو را مورد وارسی قرار دهید. درست است که سیستم خنک کننده موجب کاهش دمای موتور می شود ولی اگر روغن موتور در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد این امر نیز در پایین آمدن دمای موتور کمک کننده خواهد بود.

وارسی تسمه پروانه

هر هشت تا ده هزار کیلومتر تسمه پروانه خودرو را مورد وارسی قرار دهید تا اطمینان یابید که این قطعه سالم باشد.

کنترل آمپر خودرو

هر چند در خودروهای امروزی گزینه آمپر کمتر دیده می شود ولی چنانچه خودروی شما آمپر دارد حتما آن را کنترل کنید و در شرایط رانندگی در هوای گرم اگر متوجه شدید که دمای خودرو بیش از حد در حال افزایش است حتما خودرو را متوقف نمایید. به عبارت دیگر علائم داغ شدن موتور افزایش دما، نورهای هشدار دهنده و بخاری است که از زیر کاپوت بیرون می زند در چنین شرایطی حتما ماشین را کنار زده و موتور را خاموش کنید.

 وارسی شمع ها

هر ۲۵ هزار کیلومتر شمع خودرو را وارسی کرده و تمیز نمایید در صورت نیاز آن ها را تعویض کنید.

وارسی تایرها

قابل ذکر است هوای گرم سبب منبسط شدن هوای داخل تایرهای خودرو می شود که خطر ترکیدگی آن ها را به دنبال دارد. از این رو با آغاز فصل گرم حتما تایرها را مورد وارسی قرار داده و باد لاستیک های را تنظیم نمایید.

مراقبت از بدنه و داشبورد

جهت مراقبت از رنگ بدنه و پیشگیری از خراب شدن رنگ آن در هوای گرم تا اندازه ای که می توانید خودو را در سایه پارک نموده یا اگر می خواهید خودرو را تایم زیادی در فضای باز پارک کنید حتما از چادر یا سایبان بهره بگیرید. استفاده از سایبان هم دمای درون خودرو را کاهش می دهد و هم از آسیب دیدگی داشبورد بخاطر گرما و اشعه مستقیم خورشید پیشگیری می کند. ضمنا اگر خودروی خود را مورد شستشو قرار دادید حتما پس از شستن از واکس بهره بگیرید. توجه کنید که پیش از خشک شدن کامل خودرو آن را زیر نور خورشید قرار ندهید چرا که هم رنگ خودرو را خراب می کند و هم موجب تبخیر زیاد بنزین می شود. در ضمن واکس مخصوص داشبورد نیز در مراقبت از این قطعه خودرو تحت هوای گرم و اشعه آفتاب موثر است.

از دیگر نکات در مراقبت از بدنه خودرو این است که راننده پیش از خارج شدن از خودرو فرمان را ۱۸۰ درجه بچرخاند تا بخشی که تحت لمس قرار می گیرد در سایه باشد. قرار گرفتن ماشین در هوای داغ موجب بو گرفتن کابین آن می شود از این رو برای رهایی از این بوی بد یک نوار کاغذ خشک کن روی دستگاه تصفیه چسبانده تا موقع روشن شدن تصفیه هوا رانندگی باطراوات تری تجربه کنید در ضمن قرار دادن یک جعبه کاغذ خشک کن زیر صندلی مسافر در طول سفر مقدار زیادی از بیرون رفتن بوی نامطبوع را داشته باشید. با به کار بستن این نکات علاوه بر استفاده بهینه تر از خودرو ، عمر مفید آن را نیز بالا می برید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *