دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

معرفی نقاشی با اکریلیک و نکات مهم درباره این تکنیک نقاشی

  • ملیحه بال افکن
  • ۳۰ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که نقاشی با اکریلیک چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی اقدام به نقاشی بکنید با ما همراه باشید.

به طور کلی نقاشی با اکریلیک یکی از قدیمی ترین هنرهای دنیا محسوب می شود که جزء رشته های اصلی هنرهای تجسمی نقاشی است که با توجه به شواهد و اسناد تاریخی یافت شده محققان ادعا دارند قدمت این هنر شش برابر قدمت زبان نوشتاری است.

آشنایی با نقاشی با اکریلیک

بهتر است بدانید که انجام کارهای هنری با رنگ اکریلیک یک سرگرمی رضایت بخش و راهی عالی برای تولید کارهای هنری است.  به صراحت می توان گفت که کار با اکریلیک نسبتا آسان است زیرا این رنگ به سرعت خشک می شود و نتیجه آن یک پایان ضد آب خواهد بود. رنگ های اکریلیک معمولا بسیار متنوع هستند و برای ایجاد بسیاری از بافت ها و جلوه های مختلف بصری مورد استفاده می گیرند. توجه داشته باشید که نقاشی با اکریلیک یکی از محبوب ترین مدیوم های نقاشی است که بسیاری از هنرجویان برای شروع نقاشی کار خود را با این روش آغاز می کنند و در مقایسه با سایر مدیوم های نقاشی مانند آبرنگ، یادگیری نقاشی با اکریلیک را می توان به نسبت راحت تر و ساده تر دانست. اگر با اساتید نقاشی برای آموزش و یادگیری هنر اصیل نقاشی مشورت نمایید یکی از بهترین میدوم هایی که برای شروع به شما پیشنهاد می دهند بدون شک نقاشی با آکریلیک است زیرا این نقاشی به دلیل قیمت نسبتا مناسب، حلالیت در آب، خشک شدن سریع، تطبیق پذیری و غلظت از مدیوم های بسیار مناسب برای شروع یادگیری نقاشی برای مبتدیان است. اگر از فضایی که آن را رنگ آمیزی کرده اند راضی نیستید باید اجازه دهید تا به خوبی خشک شود و چندین دقیقه بعد روی آن نقاشی کنید. از آنجایی که اکریلیک یک پلیمر پلاستیکی است می توانید آن را روی هر سطحی که روغن یا موم نداشته باشد استفاده نمایید.

چگونگی نقاشی با اکریلیک

ابزار نقاشی:

همانطور که می دانید در نقاشی اکریلیک مانند نقاشی با پاستل برای خلق یک اثر هنری با تکنیک اکریلیک در اولین مرحله نیاز به یک مدل مناسب و با توجه به مدل به یک صفحه مناسب با جنس ایده آل، رنگ اکریلیک و قلمو است در مراحل پیشرفته و حرفه ای نیز می توان از برخی ابزار و مواد دیگر هم استفاده نمود. این رنگ ها معمولا به واسطه ویژگی های خاصی که دارند قابل استفاده بر روی سطوح مختلف اعم از بوم نقاشی، پارچه، انواع مقوا، کاغذ و حتی چوب نیز خواهد بود.

مراحل نقاشی اکریلیک:

توجه داشته باشید برای اینکه بتوانید با استفاده از اکریلیک نقاشی زیبایی را بکشید بایستی مراحل و دستورالعمل هایی را طی کنید که ادامه سعی داریم به بیان آن ها بپردازیم:

در ابتدای کار با اکریلیک بایستی منبع نور را به خوبی پیدا کنید زیرا رنگ بر اساس نوع برخورد نور با آن تغییر خواهد کرد و بنابراین پیش از شروع به رنگ آمیزی سوژه بایستی منبع اصلی نور را پیدا کنید و در تمامی مراحل نقاشی به آن توجه داشته باشید. همچنین دقت کنید که رنگ های روشن تر بایستی نزدیک تر به منبع نور و رنگ های تیره تر در فاصله دور تر قرار داشته باشند. اگرچه ممکن است این نکته ابتدایی به نظر برسد اما انتخاب منبع نور پیش از شروع کمک می کند تا رنگ ها به درستی پیاده شوند.

ابزار های نقاشی اکریلیک

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در مرحله بعدی باید ترکیب موضوع را به خوبی بررسی نمایید حتی اگر تنها یک شی برای نقاشی انتخاب شده باشد باید آن را نسبت به سطوح یا زمینه های دیگری لایه بندی نمایید. برای این کار لازم است تا به سوژه نگاه کنید تا مشخص شود چه چیزی نزدیک و چه چیزی دورتر است. علاوه بر این ها باید به همپوشانی رنگ ها، تغییر رنگ و بافت آن نیز توجه کنید.

در گام بعدی باید پس زمینه نقاشی را رنگ نمایید که هنگام رنگ آمیزی تمایل قلم مو بیشتر به سمت بالا است و به همین خاطر ساده ترین روش نقاشی از پشت به جلو است. برای این کار و همچنین برای رسیدن به یک نتیجه خوب باید با ساده ترین رنگ ها شروع نمایید و پس از آن با تیره ترین ها و در پایان با روشن ترین ها ادامه دهید.

سپس جزئیات را به پس زمینه نقاشیتان اضافه کنید که برای این کار باید پس از پایه رزی رنگ های اصلی به جزئیات بردازید. اگر یک رنگ در پس زمینه ثابت باشد باید سایه ها و نقاط روشن را به آن اضافه نمایید اما اگر زمینه طرح دار یا شلوغ باشد می توانید برای تکمیل این لایه با ضربه های قلم مو ساختار و طرح موردنظرتان را ایجاد کنید.

مراحل نقاشی با اکریلیک

پس از پایان پس زمینه می توانید اشیاء انتخابی را نقاشی کنید. البته در حین نقاشی سوژه بهتر است آن را به شکل های مشخصی تقسیم نمایید و آن هایی را که دارای رنگ های ثابتی هستند، رنگ نمایید. با ایجاد شکل و رنگ موضوع مشخص تر می شود به گونه ای که برخی از نقاشان مبتدی با استفاده از یک تصویر تخیلی بوم را به قسمت های مختلفی تقسیم کرده و پس از حرکت به قسمت بعدی یک فضا را به صورت کامل نقاشی می کنند. اما به یاد داشته باشید که ابتدا رنگ های ساده را پیاده نمایید و سپس به سراغ رنگ های تیره و سپس رنگ های روشن بروید زیرا انتقال از یک رنگ تیره به یک رنگ روشن بسیار دشوار است و به همین خاطر می توان گفت که کار به این روش لایه بندی رنگ ها بسیار آسان تر پیش خواهد رفت.

در مرحله پایانی با استفاده از تکنیک هی مختلف نقاشی است که باید جزئیات را به آن اضافه نمایید. زمانی که رنگ ها و اشکال اساسی شکل گرفت می توانید جزئیات را بیافزایید. هر کدام از روش های موجود بر افزودن بافت و حرکت از طریق ضربات مختلف قلم مو و کاربرد ها مختلف رنگ تمرکز دارند برای مثال با نگه داشتن قلم مو رنگ به صورت عمودی و ضربه زدن روی سطح می توان بعد خوبی به نقاشی داد. این کار معمولا با یک برس خشک و مقدار کمی رنگ بهترین نتیجه را در پی دارد و بسیاری از نقاط کوچک را روی شکل ایجاد می کند. با چاقوی پالت می توان ظاهری خشن و بدون ویرایش را روی قسمت های مختلف نقاشی ایجاد نمایید که برای این کار بایستی چاقوی پالت را با یک لایه ضخیم از رنگ پوشاند و آن را روی بوم حرکت دهید و با حرکات رفت و برگشتی چاقوی پالت تا لایه های ضخیم از رنگ ایجاد گردد. توصیه می شود که در پایان نقاشی را از زاویه دورتری نگاه کنید تا بتوانید وجود تمامی جزئیات را بررسی نمایید.

نکات مهم در مورد نقاشی

نکات مهم در مورد نقاشی اکریلیک:

می توانید به محض خشک شدن رنگ یک لایه جلادهنده به آن اضافه نمایید زیرا این امر به پیوند شیمیایی رنگ با بوم کمک می کند و از آن در برابر آسیب های ممکن محافظت خواهد کرد.

توصیه می شود که در پایان کار قلم موهای رنگ و محل کار را تمیز نمایید و در صورتی که رنگ اکریلیک روی قلم مو خشک شود می تواند به شدت به آن آسیب برساند. به همین خاطر باید قلم موها را با آب سرد و صابون به خوبی بشویید تا رنگ از آن خارج شود. نکته مهم در این مرحله این است که آب گرم رنگ را در قلمو موها ثابت نمایید تا به آن آسیبی وارد نشود.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که باید هر رنگ استفاده نشده ای را به خوبی ذخیره کنید زیرا ماندگاری رنگ اکریلیک بسیار بالا است و می توان آن را برای چندین ماه در محفظه ای محکم و به دور از هوا محافظت کرد. به همین خاطر اگر رنگی باقی مانده باشد می توان از آن برای پروژه های آتی استفاده نمایید.

معمولا توصیه می شود زمانی را برای خشک شدن نقاشی در نظر گرفت. برای این کار بایستی نقاشی را در مکانی امن قرار دهید تا به مدت یک الی دو روز خشک شود. با وجود اینکه رنگ های اکریلیک مدت زمان زیادی برای خشک شدن نیاز ندارند اما بهتر است آن را در مکانی قرار دهید تا بدون ایجاد مزاحمتی برای آن خشک شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *