دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

افزایش باردهی فلفل و کود مناسب آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که افزایش باردهی فلفل چندان کار سخت و پیچیده ای نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب و آشنایی با راهکارها به راحتی شاهد باردهی دوچندان گیاهتان باشید.

به طور کلی تمامی افرادی که در زمینه کشت انواع فلفل فعالیت می کنند به دنبال این هستند که با افزایش باردهی فلفل کشت موفقیت آمیزی داشته و از طرفی نتیجه سرمایه گذاری در کاشت را با بهترین سوددهی دریافت نمایند. شاید شما نیز به تازگی تصمیم گرفته اید به کشت انواع فلفل پرداخته و با افزایش باردهی فلفل گلخانه ای پر از این گیاه پرخاصیت داشته باشید.

آشنایی با افزایش باردهی فلفل

بهتر است بدانید که فلفل در واقع از خانواده گیاهی زراعی از جمله گوجه، سیب زمینی و تنباکو می باشد که بومی مناطق آمریکا بوده و پیش از کشف این قاره توسط افراد بومی آن استفاده می شده است. فلفل به احتمال زیاد در مناطق خشک کوه های آند یعنی پرو و بولیوی سرچشمه گرفته و سپس در مناطق گرم آمریکا گسترش یافته است. توجه داشته باشید که پنج گونه مختلف از فلفل ها وجود دارد که هر کدام در یک منطق جغرافیایی آمریکای شمالی، مرکزی یا جنوبی کشت می شوند. همچنین مساحت کاشت و زراعت انواع فلفل در کشور های مختلف رشد زیادی داشته و به عنوان ادویه، ترشی و سبزی طی سال ها به صورت قابل توجهی افزایش یافته است. از خواص فلفل و ارزش مواد غذایی موجود در آن می توان به وجود آنتی اکسیدان، فیبر، کربوهیدرات، ویتامین های A، B و C و همچنین منابعی غنی از کاروتنوئیدها و زانتوفیلها هستند. جالب است بدانید که خانواده فلفل در واقع دارای تفاوت های زیادی در شکل، رنگ  اندازه میوه است و اغلب بدون دانش زنتیکی، دانمشندان اولیه اکثرا نام گذاری گونه های فلفل را بر اساس مورفولوژی میوه پایه گذاری کرده اند.

چگونگی افزایش باردهی فلفل

راهکارهای افزایش باردهی فلفل:

همانطور که متوجه شدید باردهی فلفل معمولا تحت تاثیر عوامل مختلفی انجام می گیرد که در ادامه سعی داریم به بیان برخی از آن ها بپردازیم:

ایجاد دمای ایده آل:

معمولا دمای مورد نیاز در تمامی مراحل رشد فلفل ۲ الی ۳ درجه سانتی گراد بیشتر از گوجه فرنگی است و همچنین این گیاه در محدوده دمایی ۱۵ الی ۳۵ درجه سانتی گراد هم به خوبی رشد و نمو می کند اما در صورت بروز دمای بیشتر از این بازه به تدریج با ریزش گل و ایجاد لکه های سوخته در نوک میوه فلفل مواجه خواهید شد و در صورت بروز دمای کمتر از این محدوده نیز پوسیدگی ریشه و ریزش غنچه و برگ ها رخ خواهد داد. توجه داشته باشید که برقراری دمای مناسب برای گیاه در طول روز حدود ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد و در طول شب حدود ۱۶ الی ۱۸ درجه سانتی گراد می باشد.

تامین نور کافی:

توجه داشته باشید که نور مناسب در زمان تولید نشا می تواند باعث افزایش رشد نشاها شده و همچنین در طول دوره پرورش نشاء را به سرعت کاهش دهد. در واقع نور مکمل در گیاهان باعث افزایش وزن مخصوص میوه، وزن خشک، عملکرد، تعداد و زودرسی آن ها خواهد شد.

روش های تولید فلفل

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

برقراری رطوبت نسبی:

بهتر است بدانید که بهترین میزان رطوبت نسبی گلخانه برای رشد گیاه فلفل حدود ۷۵ درصد می باشد و همچنین در صورت بروز دمای بالاتر از ۲۵ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی کمتر از ۶۰ درصد در گلخانه، غنچه ها و میوه های فلفل گلخانه ای ریزش خواهند کرد و در صورت ایجاد رطوبت نسبی بالاتر، بیماری های قارچی به سرعت در گلخانه منتشر خواهند شد.

فراهم کردن بستر کشت مناسب:

توجه داشته باشید که ورمی کمپوست تولید شده از بقایای مواد غذایی و ضایعات گیاهی بر بهبود ساختار فیزیکی محیط کشت، افزایش جمعیت میکروارگانیسم های مفید و توان دسترسی گیاه به مواد موثره در رشد که توسط میکروارگانیسم ها تولید می شود در افزایش عملکرد فلفل نقش مثبتی خواهد داشت. جالب است بدانید که فلفل نیز مانند گیاهانی مانند خیار، توت فرنگی و گوجه فرنگی برای رشد به یک بستر عمیق و سبک همراه با مواد آلی نیاز دارد.

انجام آبیاری منظم:

بهتر است بدانید که مقدار آب مورد نیاز فلفل حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ لیتر در هر متر مربع و کمتر از گوجه فرنگی است. البته در صورتی که حجم آبی که در اختیار گیاه قرار می گیرد ناکافی باشد به تدریج شوری محیط ریشه نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در برخی از کشور ها قارچ های میکوریزا برای ارتقای وضعیت آبی گیاه استفاده می کنند و گاهی اوقات تلقیح بوته ها با این قارچ سبب افزایش مقاومت به خشکی در بوته های فلفل خواهد شد. دقت داشته باشید که روش آبیاری معمولا بر روی میزان کاپسایسین و اسید آسکوربیک در میوه تاثیر زیادی دارد و معمولا میزان کاپسایسین و اسید آسکوربیک در میوه ها در روش آبیاری سطحی در مقایسه با آبیاری قطره ای بیشتر خواهد بود.

چگونگی کاشت گیاه فلفل

استفاده از بهترین کودها:

لازم است بدانید که در دوره کشت تا برداشت فلفل بایستی از کودهای مختلف و به صرفه ای برای بستر استفاده نمایید تا نهایتا منجر به افزایش باردهی گیاهتان یا همان فلفل شود. به همین منظور در ادامه به بیان کود های ایده آل به منظور افزایش باردهی فلفل خواهیم پرداخت:

کوددهی در زمان آماده سازی زمین:

همانطور که می دانید بایستی پیش از کاشت بذر فلفل آزمون خاک را به خوبی انجام دهید و بر اساس موجودی خاک و نیاز های فلفل به عناصر غذایی مقادیر مناسبی از کود را اعمال نمایید.

کوددهی در زمان نشاکاری:

در این مرحله لازم است تا کودهای پتاسه و فسفره را در دستور کار قرار دهید تا هم استحکام ساقه بیشتر شود و هم ریشه زایی تسریع پیدا کند. همچنین این عمل باید با اولین آبیاری انجام شود و به همین خاطر شما می توانید کودهای بیولوژیک برای این منظور استفاده نمایید که با برقراری رابطه همزیست با ریشه رشد آن نیز بیشتر خواهد شد.

کودهای مغذی برای بستر فلفل ها

انجام کوددهی در مرحله رشد رویشی گیاه:

توجه داشته باشید که این مرحله از رشد فلفل بسیار اهمیت دارد زیرا که تضمین کننده میزان باردهی فلفل در هر چین خواهد بود. در این هنگام لازم است تا از کودهای حاوی کلسیم، گوگرد و منیزیم استفاده نمایید تا هم قدرت سبز بمانی گیاه بیشتر شود و هم اینکه ماده خشک در گیاه افزایش پیدا کند که در این صورت نتیجه به صورت افزایش باردهی فلفل خواهد بود. به طور کلی این مرحله از کوددهی همچنین بر روی مقاومت گیاه در طول دوره زندگی نسبت به نوع های زنده و غیر زنده تاثیرگذار خواهد بود برای مثال گوگرد منجر به افزایش مقاومت گیاه نسبت به بیماری ها شده و در نتیجه میزان پروتئین گیاه بیشتر می شود.

کوددهی در زمان گلدهی:

به صراحت می توان گفت که نتیجه تمامی زحمات شما در روند کاشت فلفل برای افزایش باردهی فلفل در مرحله گلدهی تعیین خواهد شد و در این دوره نیز بایستی از کودهای مناسبی استفاده نمایید. توصیه می شود که پیش از گلدهی یک مرتبه محلول پاشی را بر روی گیاهان انجام دهید و در زمان گلدهی حتما کودهای پتاسه را در دستور کار خود قرار دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *