دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

طریقه کاشت فلفل در خانه و اصول پرورش و نگهداری از آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
  • ۰

فلفل که از دسته سبزیجات محبوب در میان مردم است دارای نحوه کاشت و پرورشی آسان است و در این مطلب سعی داریم تا شما را با چگونگی کاشت فلفل در محیط خانه آشنا نماییم.

بهتر است بدانید که فلفل نیز در واقع از دسته گیاهانی به شمار می آید که کاشت و نگهداری آن بسیار راحت تر است و با نگهداری اصولی از آن محصولی خوب خواهید داشت. جالب است بدانید که فلفل ها دارای انواع مختلفی هستند و شما می توانید با کسب اطلاعات کافی در مورد هر کدام از آن ها به پرورش و کاشت فلفل بپردازید.

آشنایی با نحوه کاشت فلفل

توجه داشته باشید که در واقع فلفل از جمله سبزیجات خوش عطر و طعم محسوب می شود که اغلب در همه غذاها و خوراکی های مصرفی مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی فلفل در انواع مختلف شیرین، تند، چیلی، سفید و نارنجی یافت می شود و شما می توانید در اندازه های مختلفی آن را تهیه نمایید. به طور کلی خانواده فلفل ها بسیار گسترده و وسیع است و تمامی آن ها نیز در سراسر جهان دارای طرفداران فراوانی هستند. اما بهتر است بدانید که اغلب فلفل ها به دو دسته تند و شیرین تقسیم بندی می شوند که از نوع شیرین آن می توان به فلفل های دلمه ای اشاره نمود و از فلفل ها تند نوع چیلی را نام برد و توجه داشته باشید که میزان تندی نیز در فلفل ها متفاوت خواهد بود و برای مثال فلفل های قرمز خیلی تندتر از فلفل های سبز می باشند.

روش های مختلف کاشت فلفل در گلدان

بهتر است بدانید که فلفل ها دارای ویتامین های مختلف A، B و C و پروتئین ها هستند و همچنین سرشار از چربی، منیزیم، هیدروکربن، شکر و آنتی اکسیدان است که می تواند از بروز سرطان ها در دستگاه گوارش جلوگیری نماید و سطح کلسترول خون را نیز کاهش دهد. توجه داشته باشید که فلفل قادر است تا باعث ترشح آنتی باکتری ها شود و عمل جلوگیری از عفونت روده را به خوبی انجام دهد و در تسکین و آرامش اعصاب نیز نقش فراوانی داشته باشد.

دستورالعمل های کاشت انواع فلفل ها:

همانطور که متوجه شدید فلفل ها دارای انواع مختلفی هستند و به همین منظور در ادامه سعی داریم تا به بیان نحوه کاشت فلفل سبز و کاشت فلفل دلمه ای و کاشت فلفل چیلی در گلدان بپردازیم تا بتوانید در روند کاشت و پرورش از آن استفاده نمایید:

مراحل کشت فلفل سبز در گلدان:

بهتر است بدانید که فلفل سبز در واقع گیاهی مقاوم است که به راحتی می تواند با فضای آپارتمان سازگار شود و توصیه می شود برای کاشت آن بذر فلفل را از مراکز تولید گل و گیاه تهیه نمایید.

پس از تهیه بذر ها بایستی آن ها را درون سینی نشا در لایه سطحی

  •  آرون گروپس

بستر کشت قرار دهید و روی آن را با لایه نازکی از کمپوست به ضخامت ۵ میلی متر بپوشانید.

توجه داشته باشید که بهترین بستر کشت برای کاشت فلفل ها ترکیبی از شن،ماسه و کمپوست است.

مراحل کاشت فلفل سبز

توصیه می شود که سینی نشا را در یک محل گرم و مرطوب قرار دهید و به طور کلی یکی از بهترین فضاها برای قرار دادن سینی آشپرخانه و پشت پنجره است. توجه داشته باشید که می توانید سطح سینی را با پلاستیک بپوشانید. زیرا استفاده از پلاستیک باعث ایجاد شرایط گلخانه ای گرم و مرطوب خواهد شد.

توجه داشته باشید که سطح بستر کشت بایستی در طول دوران جوانه زنی مرطوب بماند و برای اینکه بستر رطوبت خود را از دست ندهد بایستی بذر ها را به صورت روزانه آبیاری نمایید و چنانچه بستر بیش از اندازه خشک شده بود می توانید آن را دو مرتبه آبیاری کنید به این نکته هم توجه داشته باشید که نباید سطح خاک غرقابی گردد.

بهتر است بدانید که بذر فلفل سبز با قرارگیری در شرایط محیطی مناسب در طول مدت زمان ۱ الی ۲ هفته جوانه خواهد زد.

توصیه می شود که پس از دو برگی شدن جوانه ها جوانه های ضعیف را حذف نمایید و گیاهچه های قوی تر را به گلدان اصلی انتقال دهید. توجه داشته باشید برای این کار بایستی گلدانی نبستا بزرگ را انتخاب نمایید که تقریبا ۲۰ لیتر فضا داشته باشد.

به طور کلی فلفل سبز با قرارگرفتن در شرایط مساعد و مناسب پس از گذشت مدت زمان ۶۰ الی ۱۲۰ روز آماده برداشت خواهد بود.

چگونگی کاشت فلفل قرمز

مراحل کشت فلفل دلمه ای در گلدان:

توجه داشته باشید که برای کاشت این نوع فلفل بایستی بذر آن را از مراکز فروش گل و گیاه تهیه نمایید و پیش از کاشت بایستی حدود ۲ الی ۸ ساعت آن ها را درون آب بخیسانید تا سرعت جوانه زنی در گیاه افزایش پیدا کند.

حالا باید گلدان مورد نظر خود را برای کاشت انتخاب نمایید و توصیه می شود گلدانی را انتخاب کنید که از گلدان فلفل سبز ها بزرگ تر باشد. همچنین شما می توانید این نوع فلفل را نیز درون باکس هایی پرورش دهید و در این روند بایستی باکس های حاوی بذر را در محیط بالکن قرار دهید.

توصیه می شود که گلدان را با بستر کشت مناسب پر کنید و  به طور کلی خاک مناسب برای کاشت فلفل ترکیبی از کوکوپیت،پرلیت و پیت ماس است که شما می توانید این موارد را از مراکز خوب باغبانی تهیه نمایید.

توجه داشته باشید که در صورت فراهم کردن شرایط محیطی مناسب مدت زمان ۶ الی ۸ هفته طول خواهد کشید تا بذرها جوانه بزنند و شما می توانید ابتدا بذر ها را درون سینی نشا بکارید و پس از جوانه زدن و دو برگی شدن آن را به گلدان اصلی انتقال دهید.

به طور کلی فلفل دلمه ای برای رشد خوب نیاز به دما و نور کافی دارد و بایستی مراقبت های لازم را انجام دهید.

توجه داشته باشید که از زمان کاشت تا برداشت فلفل ها حدود ۶ الی ۱۰ هفته طول خواهد کشید و بایستی برداشت را زمانی انجام دهید که ۸۵ درصد رنگ میوه ها کامل شده باشد همچنین شما می توانید در طول هفته یک الی سه مرتبه محصول خود را برداشت نمایید. توصیه می شود که برای بریدن فلفل ها از قیچی یا چاقوی تمیز استفاده نمایید. پس از برداشت می توانید از خواص فلفل دلمه ای که مورد توجه عموم است استفاده نمایید.

آشنایی با چگونگی کاشت فلفل دلمه ای

مراحل کشت فلفل چیلی در گلدان:

بهتر است بدانید که کشت این نوع فلفل که بدان فلفل هندی نیز گفته می شود مانند سایرین انجام خواهد شد و نکته ای که دانستن آن مهم است این است که فلفل چیلی در هواهای گرم رنگ تند و قرمزی به خود خواهد گرفت و در هواهای خنک نیز شیرین تر و رنگی قرمز روشن به خود می گیرد.

برای کاشت این نوع فلفل بایستی در مرحله اول بذر چیلی را درون گلدان بکارید و پس از چند برگی شدن آن را به گلدان اصلی انتقال دهید.

همچنین می توانید بستر گیاه را پر از کود پوسیده و خاک برگ کنید و گلدان را در فضایی گرم قرار دهید.

توجه داشته باشید که اگرچه فلفل چیلی گرما و فصل گرما را دوست دارد اما قرارگیری در دمای بیش از ۲۸ درجه سانتی گراد به پژمرده شدن برگ ها منجر خواهد شد و به تدریج گلدهی آن به تعویق خواهد افتاد.

بهتر است بدانید که بذر های فلفل چیلی به مدت زمان حدود ۸ الی ۱۰ هفته نیاز دارد تا بتواند جوانه بزند و عمل محصول دهی خود را انجام دهد. پس پرورش دادن این نوع فلفل می توانید از خواص فلفل هندی در غذاهای خود استفاده نمایید.

چگونگی کاشت فلفل چیلی در گلدان

شرایط محیطی لازم برای کشت فلفل ها:

بهتر است بدانید که تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی انجام دهند نیاز به شرایط و اصولی دارند که شما بایستی آن ها را فراهم کنید و به همین منظور در ادامه به بیان چندین نکته اصلی در مورد کاشت و پرورش انواع فلفل ها پرداخته ایم:

آبیاری:

توجه داشته باشید که بهترین زمان آبیاری فلفل ها صبح اول وقت است و بعد از این ساعت بهترین زمان بعد از ظهر و شب می باشد. همچنین نباید در روند آبیاری افراط نمایید زیرا در صورت غرقابی شدن بستر کشت رشد گیاه دچار مشکل خواهد شد.

روش های مختلف کاشت فلفل

نور:

توصیه می شود که برای پرورش فلفل مکانی را انتخاب نمایید که در طول روز حداقل ۶ ساعت نور خورشید دریافت کند. اگر فلفل ها را درون ظرفی بزرگ پرورش می دهید بایستی در طول روز ظرف را بچرخانید تا تمامی نقاط گیاه نور دریافت نماید. به طور کلی می توان گفت که فلفل ها برای رشد بهتر نیاز به گرمای زیاد و نور مادام دارند.

کوددهی:

به طور کلی فلفل ها را بایستی با کود های مایع که دارای مقدار کمی نیتروژن هستند تغذیه نمایید تا به سرعت شکوفا شوند. توصیه می شود که از کوددهی بی از اندازه گیاه نیز خوددداری نمایید. اغلب متخصصین گل و گیاه توصیه می کنند برگ و گل های گیاه را هر روز با محلول سولفات منیزیم اسپری نمایید تا محصول دهی بهتر انجام گردد.

کوددهی منظم گیاه برای رشد بهتر

خاک:

توجه داشته باشید که خاک های لومی شنی که تا حدودی رطوبت را در خود نگه می دارند برای فلفل مناسب هستند. همچنین شما می توانید از خاک های تقویت کننده مانند پیت ماس و پرلیت نیز برای بستر کشت استفاده نمایید.

آفات و بیماری های فلفل:

بهتر است بدانید که از دسته مهم ترین آفات فلفل ها می توان به شته ها، کرم های شب پره و نماتد ها اشاره نمود. همچنین این گیاه در معرض هجوم بیماری های مختلفی نظیر پژمردگی باکتریایی، لکه برگی و پوسیدگی میوه قرار می گیرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *