دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

از بین بردن عسلک با چند ترفند مطمئن بدون آسیب به گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که از بین بردن عسلک روی گیاهان چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله با اصول و راهکارهای دفع این عارضه آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی عسلک از قند و مواد دیگر موجود در گیاهان تولید می شود و اغلب توسط حشراتی که از گیاه در حال تغذیه هستند ترشح خواهد شد. اگرچه خود ماده عسلک آسیبی به گیاه نمی زند اما حشراتی که آن را ترشح میکنند و حشراتی که جذب آن می شوند می توانند خطرات جدی برای گیاه داشته باشند به گونه ای که از بین بردن آن را تا حدودی غیر ممکن خواهد کرد.

چگونگی از بین بردن عسلک

بهتر است بدانید که چنانچه مواد چسبناک و شفافی بر روی گیاه یا ماشین خود می بینید احتمالا با مشکل ترشح عسلک در گیاهتان مواجه شده اید و از آنجایی که این مواد چسبناک با پوشش سیاه دوده ای بر روی برگ ها همراه هستند عسلک به کپک دوده ای مریوط خواهد بود. عسلک بر خلاف نامی که دارد اطلا مطلوب و خوشایند نیست و نشانه وجود آفت یا بیماری در گیاه خواهد بود. در واقع این ماده چسبناک مدفوع حشراتی است که از گیاه تغذیه می کنند و به همین خاطر زنگ هشداری برای صاحبان گل و گیاه محسوب می شوند. جالب است بدانید که عسلک منبع غذایی مناسبی برای قارچ های بیماری زا محسوب می شود که این ویژگی باعث شده گیاه به بیماری های قارچی مبتلا شده و به سرعت آسیب ببیند. مورچه ها نیز از حشرات تولید کننده عسلک در مقابل شکارچیان محافظت می کنند تا منبع غذایی برای کلونی خود تامین نماید. با داشتن اطلاعاتی در مورد ایجاد ترشحات عسلک و چگونگی حذف آن ها از گیاه می توانید آسیب وارد شده گیاهتان را اطلاح نمایید و در مقابل نیز چشم پوشی از ترشح عسلک و عامل آن یعنی کپک دوده ای می تواند منجر به صدمه به گیاه و گسترش آفت شود. توجه داشته باشید که منشا عسلک ها از قند و مواد دیگر در گیاه بوده و اغلب توسط حشراتی که از گیاه در حال تغذیه هستند ترشح می شود. اگرچه خود ماده عسلک به گیاهتان آسیبی وارد نمی کند اما حشراتی که ان را ترشح می کنند و حشراتی که جذب آن خواهند شد می توانند خطرات جدی را برای گیاه در بر داشته باشند.

چگونگی از بین بردن عسلک

حشراتی که عسلک تولید می کنند:

در ادامه سعی داریم تا به بیان تعدادی از حشرات کوچک که بخش های مختلفی از برگ و جوانه ها را می خورند و عسلک تولید می کنند بپردازیم:

حشره پولک دار:

دو نوع حشره پولک دار یعنی زره پوش و نرم تن وجود دارد که تنها حشره پولک دار نرم تن عسلک تولید خواهد کرد. این آفت را با آفت کش می توانید به راحتی دفع کنید چون پوشش محافظت ندارد. همچنین برجستگی های قهوه ای روشن بر روی برگ ها و شکنندگی ساقه ها نشان دهنده آفت حشره دار نرم تن است و هنگامی که این حشره بالغ خواهد شد قادر به حرکت نیست و ادامه تغذیه آن از برگ باعث پژمردگی و ریزش برگ ها خواهد شد.

شته ها:

به طور کلی شته ها حشراتی گلابی شکل با بدنی نرم هستند که بسته به گونه های مختلف ممکن است به رنگ های سبز، صورتی، قرمز یا سیاه دیده شوند و اغلب باعث پیچ خوردن و تغییر شکل برگ های گیاهتان شوند. همچنین بیشتر گونه های شته تنها به چند نوع گیاه جمله می کنند و به همین خاطر آفت شته در باغچه ای که دارای تنوع گیاهی است گسترش پیدا نخواهد کرد.

انواع حشرات دارای عسلک

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مگس سفید:

عسلک پنبه یا مگس سفید بالغ مشابه شب پره سفید کوچک می باشد که می توانید این آفت را به راحتی مشاهده کنید. اگر گیاه را تکان ملایمی بدهید ابری از مگس های سفید بر روی برگ ها بلند خواهند شد که این حشرات پرنده های قدرتمندی نیستند و خیلی زود دوباره بر روی گیاه توقف خواهند کرد. در واقع مگس های سفید آسیب زیادی به گیاهتان وارد نمی کنند اما آزاردهنده هستند و ترشحات چسبناکی که تولید می کنند به تدریج ظاهر گیاه را خراب خواهند کرد.

شپشک ارد آلود:

بیشتر انواع این آفت رشته هایی مومی ترشح می کنند که این رشته ها به تدریج بدن آن را خواهد پوشاند و باعث ایجاد ظاهری پنبه ای خواهد شد. در واقع کلونی شپشک آرد آلود ممکن است به صورت زایده ای بر روی گیاه دیده شود و هجوم شدید آن موجب کاهش برگ یا میوه و خشک شدن ترکه ها گردد.

عوارض ناشی از عسلک گیاه:

زمانی که گیاه به واسطه وجود آفت ها مایعات خود را از دست می دهد به تدریج رو به زرد شدن خواهد رفت و در پی آن برگ ها پیچ می خورند و رشد گیاه کند تر خواهد شد. در واقع کپک دوده ای که بر روی عسلک زندگی می کند باعث ایجاد لکه هایی تیره و بد شکل روی بدنه گیاه خواهد شد. به صراحت می توان گفت که عسلک نه تنها برای گیاه مشکل ساز می شود بلکه اگر در گلهای آپارتمانی هم اتفاق بیافتد باعث کثیف شدن لوازم خانه و اطراف گلدان نیز خواهد شد و به همین خاطر بایستی عسلک را از گیاه به صورت کامل پاک کنید و عامل آن را از بین ببرید.

عوارض ناشی از عسلک روی گیاه

راهکارهای از بین بردن عسلک:

همانطور که متوجه شدید وجود عسلک بر روی گیاه می تواند بسیار زیان آور باشد و حتی گیاهتان را تا مرز نابودی پیش ببرد. به همین منظور در ادامه به بیان راهکارهایی ایده آل برای از بین بردن عسلک ایجاد شده روی گیاه پرداخته ایم:

گیاه را با آب اسپری کنید:

به طور کلی امن ترین راه برای کنترل شته ها این است که هر دو الی سه روز یک مرتبه با اسپری کردن آب شلنگ باغ آن را از روی گیاهتان جدا نمایید. زمانی که آن ها از روی گیاهی بیفتند به ندرت می توانند دوباره از آن بالا بروند. همچنین پیشنهاد می شود در اطراف گل و گیاه خود گل های همیشه بهار مانند گل آفتابگردان، قدومه و شوید را پرورش دهید تا حشرات مفیدی را به خود جذب کنند.

ردیف گیاه تازه کشت شده را بپوشانید:

توصیه می شود که در طول فصل بهار گیاهان جوان خود را با پوشاندن ردیف های آن محافظت نمایید. می توانید به راحتی ردیفی از گیاهتان را با کاور پلاستیکی بپوشانید زیرا این پوشش ها شته ها را از گیاهتان دور می کند و در عین حال اجازه می دهند که نور، هوا و رطوبت در اختیار گیاهتان قرار بگیرد. هنگامی که گیاهتان به اندازه کافی رشد کرد یا هنگامی که در تابستان درجه حرارت محیط کشت افزایش پیدا کرد بایستی این پوشش را بردارید.

روش های درمان عسلک روی گیاه

از صابون های ضد حشره استفاده نمایید:

بهتر است بدانید که صابون های ضد حشره می توانند شته ها را به صورت کامل از بین ببرند اما در صورتی که شدت حمله آن ها بسیار زیاد باشد این صابون بایستی به صورت مرتب استفاده شود زیرا سرعت تکثیر این حشرات بسیار زیاد است به گونه ای که یک شته به تنهایی می تواند حدود ۸۰ نوزاد در هفته تولید نماید.

از حشره کش ها استفاده نمایید:

جالب است بدانید که برخی از حشره کش ها در کشتن شته ها نیز موثر هستند و البته که پیش از استفاده از این حشره کش ها بایستی روش های نوشته شده روی آن ها را به دقت مطالعه نمایید. دقت داشته باشید برخی از مورچه ها از عسلک تولید شده توسط شته ها تغذیه می کنند و با وجود اینکه هیچ آسیبی به گیاهتان وارد نمی کنند اما از شته ها در برابر حشرات مفید و از برنده آن ها محافظت خواهد کرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *