دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

عوارض پیرسینگ زبان و مراقبت های بعد از آن

  • مهتاب علی پناه
  • ۷ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

پیرسینگ زبان یکی از انواع پیرسینگ های پرطرفدار است که در بین افرادی که به دنبال مد و زیبایی هستند بسیار رایج است اما این افراد از عوارض خطرناک بعد از آن آگاهی ندارند، به همین خاطر در این مقاله قصد داریم به عوارض پیرسینگ زبان بپردازیم.

پیرسینگ به معنای سوراخ کردن قسمتی از بدن و نصب کردن اشیای تزیینی به قسمت سوراخ شده می باشد که سوراخ کردن گوش از گذشته های بسیار دور رایج بوده است اما، امروز سوراخ کردن زبان یکی از انواع پیرسینگ های پرطرفدار در بین اکثر جوانان است که در مرکز زبان انجام می شود و از جواهرات سبک وزن استفاده خواهد شد، در ادامه مطلب شما دوستان را با عوارض پیرسینگ زبان بیشتر آشنا خواهیم کرد.

آنچه باید در مورد پیرسینگ زبان بدانید

شایع ترین محل پیرسینگ امروزه زبان و لب ها می باشند که با خطراتی همراه خواهند بود از این رو، انجام مراقبت های ویژه پس از عمل سبب کاهش احتمال بروز عارضه خواهد شد و متاسفانه اکثر جوانان از عوارض آن آگاهی ندارند و اگر مطلع بودند از انجام این عمل پرهیز می کردند. بنابراین اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که از عوارض این نوع جراحی زیبایی آگاهی ندارید پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

بررسی عوارض پیرسینگ زبان

در اکثر کشور ها پیرسینگ در تمام قسمت های بدن انجام می شود و اکثر افرادی که تمایل به انجام این کار دارند بیشتر از مد و زیبایی پیروی کرده و از عوارض آن غافل هستند و با مراجعه به آرایشگاه ها و یا مراکز غیر بهداشتی اینکار را انجام می دهند که با عوارض زیادی نیز همراه رو به رو خواهند شد بنابراین، پیش از انجام پیرسینگ زبان بهتر است با عوارض این نوع عمل زیبایی بیشتر آشنا باشید که عبارتند از :

ترک و شکستگی در دندان ها :

استفاده از پیرسینگ زبان به خاطر داشتن فلز آلات تزیینی بر روی زبان علاوه بر آسیب زدن به دندان سبب از بین رفتن اعمال دندان پزشکی که بر روی دندان های پوسیده تان انجام شده است نیز می شود و این نوع صدماتی زمانی که شخص در فعالیت فیزیکی و ورزش شرکت می کند بیشتر خواهد بود.

خطراتی که پیرسینگ زبان به وجود می آورد

ایجاد مشکل در تلفظ برخی از حروف :

پیرسینگ زبان بر روی حرف زدن فرد تاثیر گذاشته و در نتیجه فرد قادر به حرف به نحوه صحیح نخواهد بود و در تلفظ بعضی از کلمات با مشکل رو به رو خواهد شد.

  •  آرون گروپس

از بین رفتن مینای دندان ها :

فلز تزیینی روی زبان با کشیده شدن روی دندان به مرور زمان سبب ساییده شدن مینای دندان ها خواهند شد و پس از مدت زمانی این سائیدگی به عاج دندان ها رسیده و سبب افزایش احتمال حساسیت و بروز حفره در دندان های فرد خواهد شد.

ایجاد بوی ناخوشایند در دهان :

از دیگر عوارض پیرسینگ زبان تجمع پلاک بر روی فلزات تزیینی روی زبان و در نتیجه ایجاد بوی بد در دهان خواهد شد زیرا، تمیز کردن و مسواک زدن این فلز داخل دهان کار سختی است از این رو، منجر به بوی بد داخل دهان خواهد شد.

ایجاد بوی ناخوشایند با پیرسینگ زبان

زیاد شدن بزاق دهان :

پیرسینگ زبان سبب افزایش بزاق در دهان خواهد شد اگر چه، بزاق برای دندان ها مفید می باشد اما زمانی که بیش از حد باشد از دهان فرد دائما بزاق بیرون می ریزید که بسیار ناراحت کننده است.

عفونت و درد :

هر نوع جراحی زیبایی درد مخصوص خود را داشته و سوراخ کردن زبان نیز خالی از درد نخواهد بود اما، بسته به محل انجام این نوع جراحی و همچنین فرد که اینکار را انجام می دهد نوع عفونت در افراد متفاوت می باشد از این رو، اکثر افراد پس از انجام این عمل دچار کبودی و تورم در داخل زبان و دهان خواهند شد.

نکته : درد پیرسینگ امکان دارد به مدت یک ماه ادامه داشته و معمولا تورم زبان به مدت سه تا پنج روز طول کشیده که مکیدن یخ به صورت ملایم سبب کاهش التهاب خواهد شد و در برخی از افراد استفاده از فلز داخل دهان سبب افزایش احتمال بروز حساسیت به فلزات در بدن فرد می شود.

مراقبت های بعد از پیرسینگ

بعد از پیرسینگ زبان، مراقبت از آن از اهمیت خاصی برخوردار است که در ادامه شما را با مراقبت های ویژه سوراخ کردن زبان آشنا خواهیم کرد.

 مسواک زدن :

به منظور پیشگیری از ورود باکتری های جدید به داخل دهان استفاده از مسواک جدید بسیار مهم و ضروری است زیرا، امکان دارد مسواک قبلی دارای میکروب زیادی باشند و مسواک زدن به آرامی اطراف ناحیه سوراخ شده توصیه می شود همچنین، به منظور پیشگیری از وارد شدن غذا به قسمت سوراخ شده ابتدا باید دستانتان را کاملاً شسته سپس با کمک انگشتان غذا را به صورت مستقیم روی دندان های آسیاب به منظور جویدن بگذارید.

مراقبت های بعد از سوراخ کردن زبان

 استفاده از دهان شویه :

پس از هر وعده غذایی استفاده از دهان شویه ضد باکتریایی بدون الکل و یا ضد میکروبی بسیار مناسب است اما، بیشتر ۴ تا ۵ بار در روز نباید از دهان شویه استفاده کنید و هر بار به مدت سی تا شصت ثانیه دهان تان را با این محلول شست و شو دهید، همچنین می توانید به هشت اونس آب یک چهارم قاشق چای خوری نمک فاقد ید افزوده و روزی دو بار به مدت ده تا پانزده ثانیه دهان تان را با این محلول بشویید.

نشانه های عفونت ناشی از پیرسینگ زبان

امکان دارد زبان به اندازه ای دچار تورم شود که فرد قادر به انجام تنفس نباشد که در صورت بروز این مشکل باید بلافاصله به اورژانس مراجعه نمایید، دیگر نشانه های عفونت عبارتند از : لرز، تب، قرمز شدن محل پیرسینگ است که باید فورا با پزشک تماس حاصل نمایید.

بررسی عوارض پیرسینگ زبان

نکته : معمولاً بهبودی این نوع جراحی زیبایی به مدت چهار تا شش هفته به طول می انجامد.

راهکارهایی جهت کاهش مشکلات سوراخ کردن زبان

چند تغییر موقت در سبک زندگی کمک زیادی به کاهش مشکلات ناشی از پیرسینگ خواهد کرد که این اقدامات ساده عبار تند از :

۱. خودداری از تماس جنسی دهانی و انجام حرکات عاشقانه مرتبط با زبان

۲. پرهیز از جویدن مواد غیر غذایی مثل : تنباکو، مداد، آدامس، ناخن و…

۳. اجتناب از مصرف الکل، کافئین و آسپرین زیراف سبب افزایش خونریزی، درد و تورم خواهد شد.

۴. پرهیز از مصرف غذاهای شور، اسیدی و ادویه دار

نکته : از گاز گرفتن و بازی کردن با پرسینگ پرهیز کنید زیرا، سبب تاخیر در بهبودی و ایجاد مشکلات دندانی خواهد شد.

در پایان به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با عوارض پیرسینگ بینی و عوارض پیرسینگ لب می توانید بر روی لینک مورد نظر کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *