دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

بازدید از کاخ ورسای و معماری شگفت انگیز آن

  • محدثه خاکشور
  • ۳۰ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

حتما تاکنون نام کاخ ورسای را شنیده اید، این کاخ در شهر پاریس مرکز کشور فرانسه قرار گرفته است که در نگاهی اجمالی و کوتاه می توانید به آن بپردازید، اما با نگاهی کلی تر و عمیق تر در بیان و موشکافی آن ساعت ها غرق می شوید، ما با بیانی ساده به این هدف در ادامه می پردازیم.

فرانسه کشوری پر از زیبایی، جذابیت، هنر و فرهنگ که تماما مملو از ممنحصر به فرد بودن می باشد که با نام این کشور از لحاظ جنبه های مختلف تاریخ ارزشمند و خواندنی، آثار هنری، هنرمندان و اهل علم و ادب و جاذبه های دیدنی و فرهنگی زیادی آشنا هستید، پرورش شخصیت هایی از جمله آندره ژید، ژان پل سارتر، سیمون دو بووار و همچنین ژان هوگو، سیمون ووئه را می توان برگرفته از حال و هوای متفاوت این مرز و بوم دانست. و اما یکی از جاذبه های تاریخی و معماری برجسته و معروف این خطه به نام کاخ ورسای که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

چند خط با فرانسه و پاریس

حرف از پاریس که می شود دل آدم پر می کشد برای سفر و دیدن، از برج ایفل گرفته تا خیابان شانزلیزه، موزه لوور، کاخ ورسای و … که هر کدام توانایی محو کردن شما برای ساعاتی طولانی را در خود دارد؛ به پاریس پایتخت فرانسه لقب عروس شهرهای جهان را داده اند و مگر عروس می شود زیبا و خیره کننده نباشد آن هم از دیدگاه علاقه مند و عاشق آن. خب اگر شما هم عاشق تماشای دیدنی های خیره کننده ی این شهر هستید برای آشنایی بیشتر با کاخ ورسای یکی از جاذبه های غیر قابل وصف آن همراه ما باشید.

آشنایی با قصر ورسای و مشاهده تصاویر زیبای از آن

اسم ورسای به تعدادی کاخ اطلاق می شود که در ناحیه ای (دهکده ای در گذشته) دارای همین نام گرد یکدیگر جمع شده اند، با مورد بررسی قرار دادن ورسای از جنبه های مختلف تاریخی، معاری، فرهنگی، زیبایی و … به دلیل انتخاب شدن به عنوان بزرگ ترین قصر سلطنتی جهان پی می بریم.

آشنایی با بخحش های مختلف کاخ ورسای

برای آشنایی با کشور فرانسه و دیدنی های فرانسه کلیک کنید.

  •  آرون گروپس

تاریخ تاسیس ورسای

از سوابق ارزشمند این کاخ می توان به بسته شدن و امضای عهدنامه ورسای، پایان دهنده جنگ جهانی اول و همچنین قرار گرفتن در فهرست میراث جهانی یونسکو اشاره کرد. و اما در مورد تاریخچه و زمان ساخت و اجرای آن می توانه به سال ۱۶۲۴ اشاره کرد، ولی در سال ۱۶۸۲-۱۷۸۹ به زور و تحمیل انقلابی ها خانواده پادشاهی به شهر پاریش آمدند؛ این محل یعنی ورسای نخست محل آنان و محل شکار خصوصی آنان بود تا اینکه لویی سیزدهم پادشاه وقت به فردی به نام «ژاک لومرسیه» دستور داد تا مشغول به ایجاد یک کاخ در ورسای گردد.

کاخ ورسای واقع در ناحیه ورسای پاریس

مشاهده قسمت های مختلف کاخ ورسای

ساختمان شاه

در این قسمت از کاخ شاهد طراحی های ایتالیایی ظریف بر روی دیوارها و ایوان ها می باشید که در ۷ تالار آن نقش هایی الهام گرفته از الهه های رومی و منظومه های آسمانی دیده می شوند.

قصر سلطنتی ورسای

ساختمان ملکه (همسر لویی)

این بخش از ورسای متعلق به ملکه بوده که علاوه بر ملکه اول سکونت دو ملکه ی دیگر را نیز در تاریخ خود جای داده است، این کاخ نیز مانند عمارت شاه ساخته سامل ۷ تالار می باشد که که هنوز پس از گذر سالها همان شکوه و اصیل بودن را می توانید به چشم خود ببینید.

باغ های زیبای ورسای

در بخش جنوبی این کاخ باغها و محیطهایی سرسبز و زیبا با حوش آب و فواره های جذاب، پیکره های مرمرین وجود دارد که می تواند دقایقی فوق العاده خاطره ساز را برای شما به وجود بیاورد، علاوه بر استفاده از هوای سالم و سرسبزی و چشم انداز بینظیر آن نهایت لذت را ببرید.

قصر ورسای و جناح های مختلف آن

آپارتمان «سیاره» یا ساختمان بزرگ

علت نام نهادن این آپارتمان متعلق به لویی چهاردهم بر اساس به تصویر کشیده شدن نقاشی زیبایی از یک سیاره در تالارهای آن (۷ تالار) است.

سالن تئاتر

این سالن با مشمول ۱۷ پنجره طاقدار؛ و ۲۱ آینه در هریک از پنجره ها از جمله قسمت های مهم و خصوصیت های این کاخ به شمار می رود.

قصر تاریخی و ارزشمند ورسای

صومعه ی جامع (اسقف ورسای)

این کلیسا در واقع ساختمان گرامیداشت در کشور فرانسه و در شهر پاریس محسوب می شود از ارزشمندی و تاریخی بودن این صومعه علاوه بر سبک باروک زیبای آن و نقاشی هایش می توان گفت که نخستین سنگ ساخت آن را پادشاه وقت لویی پانزدهم قرار داده است، اکنون این صومعه مکان اسقف ورسای مطرح می باشد. این دیر توانست دارنده ی عنوان کلیسای جامع در سال ۱۸۴۳ گردد.

آَنایی با قصر ورسای فرانسه

غرفه ها و بازار تاریخی ورسای

در رابطه با زیبایی این بخش از ورسای توصیف آن در قالب سخن نمی گنجد و تنها دیدن و ثانیه و دقیقه ها را در آن مکان گذراندن بتواتد به توصیف برساند. تاریخ ایجاد بازار تاریخی ورسای به قرن ۱۷ باز می گردد، و در ۱۸۴۱ جای خود را به بازار روگرفته ای داد. برای خوردن غذاهای فرانسوی پیشنهاد می کنیم به بازار «نوتردام» و برای تکمیل بازدید خود و به منظور کرایه و به تن کردن جامه های سلطنتی به این بازار سر بزنید.

اپرای سلطنتی

در سمت شمالی این قصر ورسای اپرایی زیبا، بنایی چوبی، با لوسترهای مجلل دارای ظرفیت برای ۱۲۰۰ هزار نفر بیننده واقع شده است، بینندگان از قسمت های مختلف جهان و فرانسه برای دیدن اجراهایی از جمله قطعه های ارکستر، رقص باله، تئاتر کلاسیک و رقص سنتی عازم سفر به این مکان می شوند.

آشنایی بیشتر با کاخ ورسای

دو کاخ دیگر موجود در ورسای

در سمت شرقی کاخ دو کاخ دیگر با اسامی «پتیت تریانون» و «گراند تریانون» و البته قصرهای کمتر مشهور دیگر نیز وجود دارند.

بررسی جهات مختلف کاخ ورسای

ورودی کاخ

این درب و ورودی با طلاکاری های زیبا و مجلل در واقع مجزا کننده ی دربار پادشاهی و دربار افتخار می باشد که محل این جداسازی همان محل قرارگیری سابق پیکره لویی چهاردهم است. دروازه ی اصلی در زمان انقلاب فرانسه از بین رفت و این ورودی دوباره برگرفته از آن طراحی گردید.

هنگامی که از دربار پادشاهی به سمت جنوبی می روید عمارتهای «گابریل» «کلاه فرنگی دوفور» را که در حال حاضر مرکزی برای پذیرش توریست و بازدیدکنندگان مورد استفاده قرار می گیرد؛ را مشاهده خواهید کرد.

قصر زیبا و مجلل ورسای

ساختمان سلطنتی (مرکزی)

در طبقه ی همکف این بنا تمامی اعضای دسته اول خانواده پادشاهی زندگی می کردند، در طبقه اول این بنا ساختمان های شیک و لوکس جهت اجلاس پادشاه و ملکه و سرگرمی و تفریح اعضای دربار و مهمانان وجود دارد.

تالاری با پنجره ای به شکل بیضی که بر همین اساس به «سالن چشم گاو» نامگذاری شده است، محلی برای منتظر بودن همراهان پادشاه تا هنگام آمدن پادشاه به کار گرفته می شد. در انتهای این سالن یک اتاق خواب وجود دارد که در آن لویی چهاردهم درگذشت.

سمت شرقی

در سمت شرقی این کاخ ما شاهد فضایی وسیع به نام «میدان آرم» هستیم که در حال حاضر به عنوان پارکینگی رفاهی از سوی بازدیدکنندگان و توریست ها مورد استفاده قرار می گیرد، در وسط میدان آرم پیکره ای از جنس برنز متعلق به لویی چهاردهم دیده می شود. و اما دروازه ای از جنس آهن و مزین شده با طلا در قسمت غربی این میدان وجود دارد.

سمت شمالی

در سال ۱۶۹۹ صومعه ای توسط هاردون منسار احداث گردید که کار ناتمام آن را فردی به نام «روبرت دو کوت» در سال ۱۷۱۰ به پایان رساند. این صومعه خاطره اجرای غسل تعمیدهای سلطنتی، عبادت های روزانه، مراسم ازدواج و … را به یاد دارد.

قصر ورسای واقع در شهر زیبای پاریس

سمت جنوبی

در این سمت از کاخ نامگذاری شده به «جناح شاهزادگان» مکانی بوده که برای زندگی و سکونت شاهزاده های نسبی مورد استفاده قرار می گرفته است، طبقه ی اول این سالن مدتی به عنوان اتاق نماینده های مجلس به کار گرفته می شد که در حال حاضر متعلق به «تالار کنگره» می باشد.

سرنوشت کاخ ورسای بعد از فوت لویی چهاردهم

در دوران حیات لویی چهاردهم منطقه ورسای مشمول از تعدادی منزل به سمت جنوب میدان آرم می بود که پس از فوت لویی چهاردهم این اراضی به شاهزاده های فرانسوی تعلق گرفت و بناهایی نو؛ بیشتر در سمت شمالی ایجاد شد. و در سال ۱۷۱۵ این کاخ مدتی سرگردان واقع شد.

در سال ۱۷۲۲ توانست شان و شکوه خود را به دست آرود و اقامتگاه سلطنتی انتخاب شود، و اما پس از کلی افزوده شدن و کاسته شدن قسمت های جدید بعد از انقلاب فرانسه به بیانی نسبتا زوال یافت.

معرفی کاخ ورسای واقع در پاریس

شرایط بازدید

ابتدای امر توصیه می شود که برای رفتن به این مکان حتما با یک تور یا راهنما همراه شوید؛ از ابتدای فصل بهار تا ابتدای فصل پاییز (فروردین – مهر) و در بین ساعت های ۹ صبح – ۶:۳۰ عصر این مکان آماده ی میزبانی از گردشگران و بازدیدکنندگان می باشد. و اما در فصل های کم رونق ساعت باز شدن و میزبانی بین ساعت های ۱۲-۵:۳۰ عصر است.

آشنای با کاخ زیبای ورسای

اطلاعاتی جالب در مورد کاخ ورسای

طبق برآوردهای انجام شده به پروژه ساخت و اجرای این کاخ تقریبا مبلغی برابر با ۲۰۰ – ۳۰۰ میلیون دلار تعلق گرفته و خرج شد. همچنین بالای ۳۵۰۰ کارگر جهت احداث این بنای عظیم و مجلل مشغول به فعالیت بودند.

ملکه آن زمان، همسر لویی به اسم ماری آنتوانت درون این کاخ مکانی را ایجاد و به خود با نام «پتی تغیانو» اختصاص داد که بناهای و قسمت های مهم و قابل توجه ای در آن دایر کرد, از مهم ترین آن می توان به صومعه ی عشق اشاره کرد که مجسمه ی عشق را نیز در خود جای داده بود. هم

لویی چهاردهم را می توان سازنده و موسس این کاخ دانست، وی همچنین دادگاه دولتی و دولت کشور فرانسه را نیز به این مکان اتقال داد.

عهدنامه ورسای که خاتمه دهنده ی جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۹ در این کاخ بسته شد.

هنگام انقلاب فرانسه مردمان این شکور دروازه ی اصلی از جنس طلا را ویران کردند و مجددا در سال ۲۰۰۸ مرمت و از نو ساخته شد.

فرانسوی ها از روش زندگی اشراف زادگان و درباری ها و خانواده سلطنتی در این کاخ بیزار بودند، دلیل این بیزاری این بود که آنها بر خلاف زندگی مرفه و مجلل کاخ نشینان دارای زندگی فقیرانه و سختی بودند.

قصر سلطنتی و زیبای ورسای

قصرهایی زیادی برگرفته از کاخ ورسای ساخته شده اند که در ادامه به چند مورد از آنها خواهیم پرداخت:

کاخ های:

  •  سفید آمریکا
  •  پتروف روسیه
  •  همپتون کورت انگلیس
  •  دوکال ایتالیا
  •  کوئلوز اسپانیا
  • شونیرون اتریش
  • لودویزگبورگ آلمان
  • چت وورث انگلیس
  • برانیسکی لهستان
  • کاسرتا ایتالیا
  • شلوس شلیسهلم آلمان
  • پاور کورت هووس ایرلند
  • جاگاتجیت هند
  • ثابت پاسال ایران
  • و ….

قصر ورسای قصری زیبا و باشکوه در ناحیه ورسای پاریس

وقتی صفحه تاریخ را ورق می زنی با وقایع و آثار زیادی روبرو می شوید که هر کدام می تواند که هر کدام از آنها به نوعی بخشی از گذشته و هویت هر منطقه و کشور محسوب می شوند، به همین منظور است که اگر برای بازدید از منطقه و یا کشوری عازم شوید ابتدا به سراغ آثار تاریخی و باستانی آن خواهید رفت، مگر نه اینکه این بخش از گذشته به نوعی معرف آن منطقه به حساب می آید. در این مطلب آرگا همین کار را انجام داد، یعنی شما عزیزان علاقه مند را با کاخ ورسای، تاریخچه و وقایع آن آشنا ساخت امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *