دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید در مورد قرص و پماد کلوتریمازول بدانید

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

عونت های قارچی ایجاد شده روی پوست و دیگر بخش های بدن مثل واژن با استفاده از قرص و پماد کلوتریمازول قابل درمان می باشد. در این مطلب اطلاعات دارویی کلوتریمازول را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

این پماد برای درمان عفونت های پوستی مثل پای افراد ورزشکار، خارش پا و عفونت قارچی و دیگر عفونت های قارچی پوست مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو برای درمان عفونت پوستی و قارچی که باعث روشن شدن و یا تیره شدن پوست گردن، قفسه سینه یا پاها می شود نیز موثر است. قرص و پماد این دارو  از رشد قارچ ها پیشگیری می کند.

کلوتریمازول، یک داروی ضد قارچی است که برای درمان عفونت قارچی واژن، پوست و دهان مورد استفاده قرار می گیرد. قرص و پماد آن اغلب برای درمان درد پای ورزشکاران، خارش پا در اسب سواران، عفونت قارچی شکم و برفک دهان مورد استفاده قرار می گیرند. این دارو از رشد قارچ با ایجاد مانع در تشکیل غشاء محاطی سلول های قارچی جلوگیری می کند. کلوتریمازول، بصورت پماد، پودر و لوسیون وجود دارد که برای قارچ پوستی استفاده می شوند. قرص لوزی که از طریق دهان مصرف می شود و قرص واژینال و کرم که باید وارد واژن شوند.

پماد کلوتریمازول

اطلاعات دارویی جامع و کامل قرص و پماد کلوتریمازول

این پماد برای درمان عفونت های قارچی روی دیگر مناطق بدن علاوه بر پوست استفاده می شوند. برای مثال، برای درمان برفک واژن و عفونت های گوش مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو اغلب باید با تجویز پزشک تهیه شود و استفاده شود اما در بیشتر داروخانه ها این دارو بدون تجویز پزشک نیز ارائه می شود. باید توجه کنید قبل از مصرف هر گونه دارو باید بروشور آن را به دقت خوانده و یا با پزشک و متخصص خود مشورت کنید.

پماد و شیاف کلوتریمازول

موارد مصرف و نحوه مصرف

از این پماد تنها برای پوست استفاده کنید. ابتدا محل مورد نظر را شسته و بطور کامل خشک کنید. از این پماد معمولا دو بار در روز یا طبق تجویز پزشک استفاده کنید. دوز معمول مصرفی و طول درمان به نوع عفونتی که باید درمان شود وابسته می باشد. هرگز بیش از دوز مصرفی تجویز شده از این دارو استفاده نکنید، زیرا نه تنها باعث نمی شود که درمان شما سریع تر انجام گیرد بلکه عوارض جانبی و احتمالی آن افزایش می یابد. از این پماد به اندازه کافی استفاده کنید تا تمام ناحیه تحت درمان را بپوشاند. پس از استفاده از این دارو دستان خود را بشویید.

ناحیه تحت درمان را با استفاده از باند یا دیگر مواد نپوشانید مگر اینکه پزشک شما تجویز کرده باشد. برای بدست آوردن نتایج بهتر لازم است بطور منظم از این پماد استفاده کنید. اگر شرایط درمان شما پس از گذشت ۴ هفته بهبود نیافت و بدتر شد پزشک خود را در جریان قرار دهید. ضمن اینکه  برای استفاده از این قرص ها پس از اینکه روی زبان خود قرار دادید باید صبر کنید تا به آرامی حل شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

پماد و قرص کلوتریمازول

میزان دوز مصرفی پماد و قرص کلوتریمازول

قرص کلوتریمازول باید ۵ بار در روز برای ۱۴ روز مورد استفاده قرار گیرد. لوسیون، محلول و پماد کلوتریمازول باید روی محل مورد نظر و پوست اطراف آن دو بار در روز صبح و عصر قرار گیرد. پماد واژینال کلوتریمازول از طریق یک وسیله باید بطور روزانه و روزی یکبار برای هفت روز متوالی داخل واژن شود.

شیاف واژینال ۱۰۰ میلی گرم برای هفت روز متوالی باید یکبار در روز وارد واژن شوند و شیاف های ۲۰۰ میلی گرم باید برای ۳ روز مورد استفاده قرار گیرند. اگر مصرف یک دوز آن را فراموش کردید بلافاصله پس از اینکه یادتان آمد از آن استفاده کنید اما اگر به زمان دوز مصرفی بعدی نزدیک بودید از مصرف آن صرف نظر کنید هرگز از دو دوز مصرفی برای جبران دوز فراموش شده بطور همزمان استفاده نکنید.

اطلاعات دارویی پماد های کلوتریمازول

واکنش های دارویی

پزشک متخصص شما ممکن است از تمام واکنش های دارویی شما اطلاعات کامل داشته باشد و آن ها را بررسی خواهد کرد. دوز مصرفی قرص و پماد این دارو را قبل از بررسی واکنش های دارویی آغاز، متوقف و تغییر ندهید. قبل از استفاده از این دارو پزشک خود را در جریان تمام داروهای گیاهی، داروهای تجویز شده و داروهای مصرفی بدون تجویز پزشک قرار دهید.

انواع پماد های کلوتریمازول

عوارض جانبی

عوارض جانبی کلوتریمازول عبارتند از:

  • سوزش خفیف
  • واکنش های حساسیتی شدید مثل( راش، کهیر، خارش، مشکلات تنفسی، تنگی در قفسه سینه، ورم دهان، صورت، لب ها یا زبان)
  • قرمزی
  • تاول
  • پوسته پوسته شدن
  • خارش
  • سوزش پوست

پماد و لوسیون کلوتریمازول

علائم عفونت قارچی

  • قرمزی، خارش و التهاب در واژن
  • درد و سوزش در واژن و ناحیه بیرونی
  • ناراحتی یا درد در زمان رابطه جنسی
  • سوزش در زمان ادرار
  • ترشحات بی بو و پنیری شکل از واژن

اطلاعات دارویی پماد کلوتریمازول

نکاتی در رابطه با پماد کلوتریمازول

۱. در صورت باردار بودن حتما پزشک تان را در جریان بگذارید و در رابطه با خطرات و مزایای آن با پزشک مشورت نمایید.

۲. اگر در طول شش ماه بیشتر از دو بار عفونت را تجربه می کنید به پزشک اطلاع دهید.

۳. در صورت بد بو بودن ترشحات واژن و یا مشاهده خون در ترشحات واژن و همچنین وجود زخم و یا تاول در ناحیه واژن حتما پزشک تان را در جریان بگذارید.

۴. اگر داروی دیگر مصرف کنید لیست تمامی دارو های مصرفی را تهیه و اختیار پزشک قرار دهید.

۵. در صورتی که دچار تب و اسهال شدید به پزشک تان اطلاع دهید.

۶. از تماس  پماد کلوتریمازول با چشم پرهیز نمایید.

۷. در صورت حساسیت داشتن به دارو های ضد قارچ دیگر از جمله: اکونازول، کتوکنازول یا میکونازول حتما با پزشک تان مشورت نمایید.

۸. این کرم فقط برای مصارف موضعی می باشد بنابراین ناحیه مبتلا به قارچ را با آب و صابون شسته و خشک نمایید سپس یک لایه نازک از کلوتریمازول بر روی نواحی قارچی بمالید و از پوشاندن ناحیه قارچی خودداری نمایید مگر با دستور پزشک.

 

کلوتریمازول و همه چیز در مورد آن

تداخلات دارویی کلوتریمازول

  • متیل ارگونوین
  •  ترفنادین
  • آکسیتینیب
  •  هالوفانترین
  • ایزواتارین

روش های پیشگیری از عفونت قارچی

۱. به دلیل اینکه قارچ ها در فضای گرم و مرطوب رشد زیادی می کنند در نتیجه با خشک نگه داشتن واژن می توان از به وجود آمدن آن پیشگیری کرد.

۲. از پوشیدن لباس های تنگ و جوراب شلواری هایی که از جنس الیاف مصنوعی هستند خودداری نمایید.

۳. در صورتی که لباس زیرتان بر اثر فعالیت مرطوب شده است بلافاصله آن را تعویض کنید.

۴. هرگز از دوش واژینال استفاده نکنید.

 آشنایی با داروی کلوتریمازول

احتیاط در مصرف

قبل از استفاده از از این دارو اگر به آن حساسیت دارید دکتر یا پزشک خود را در جریان قرار دهید. در صورت داشتن هر گونه حساسیت حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید. این محصول حاوی مواد غیر فعال می باشد که می تواند واکنش های حساسیتی یا دیکر مشکلات را ایجاد کند، برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید. قبل از مصرف دارو پزشک خود را در جریان سابقه پزشکی خود قرار دهید.

قرص و پماد کلوتریمازول، تنها در مواقع ضرورت باید توسط زن حامله مورد استفاده قرار گیرد. شواهدی از ورود این دارو به شیر مادر وجود ندارد با این حال قبل از مصرف آن در دوران شیردهی با پزشک خود مشورت کنید، به منظور آشنایی با دیگر دارو ها می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *