دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دیدنی های روستای شهرستانک و چشم اندازهای طبیعی آن

  • محدثه خاکشور
  • ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

قلم زنی در رابطه با قرار دادن اطلاعات از روستای شهرستانک، آب و هوا، جغرافیا و همچنین جاذبه های طبیعی و تاریخی آن انتخاب آرگا در این مطلب می باشد؛ روستاگردی آن هم روستاهای زیبای اطراف تهران که دارای مسیری آسان و سریع می باشند قطعا برای هر فردی به خصوص علاقه مندان به گردشگری و کوهنوردی جالب خواهد بود، پس همراه ما باشید.

روستای شهرستانک منطقه ای ییلاقی است که در نزدیکی شهر کرج جای گرفته و از جاذبه های این شهر محسوب می شود می باشد، این روستا دارای آب و هوایی عالی و دلچسب می باشد که که در زمان سابق مرکز بخش «کن» شمرده می شد و از همان زمان تاکنون یکی از مکان های پرجاذبه و گردشگر پذیر است که بر همین اساس آرگا در این مطلب قصد آشنایی شما با این روستا را دارد.

آشنایی با روستای شهرستانک

شهرستانک و جغرافیای قرارگیری آن و دیدنی هایی که دارد می تواند موضوع انتخابی جالبی باشد که البته برای قلم زنی در این مطلب انتخاب و مورد استفاده قرار گرفته است. این روستا در فاصله ۵۴ کیلومتری شمال غربی کرج و در مرز استان های البرز و تهران واقع شده که از توابع دهستان آسارا، و بخش آسارا و شهر کرج استان البرز به شمار می آید؛ در زمان قبل این روستا مرکز بخش کن محسوب می شد که از سال ۱۳۲۶ با بخش شدن دهستان شمیران شهرستانک به همراه دهستان لورا و ارنگه به بخش کرج افزوده شدند. این روستا پس از وقوع آتش سوزی بزرگی در سال ۱۳۷۲ اکثر منازل خود را با سوزانده شدن در آتش از دست داد و به دنبال آن کاهش جمعیت و ویرانی و متروکه بودن را متحمل شد، برخی از این منازل توسط اهالی باقیمانده بازسازی و مرمت گردید اما تعدادی نیز به دلیل مهاجرت و البته نبود درآمد کافی به همان شکل باقی مانده اند.

آبادی زیبا و منحصر به فرد شهرستانک

آشنایی با روستای شهرستانک

آب و هوای شهرستانک

و اما در رابطه با آب و هوای و پوشش گیاهی این آبادی باید بگوییم که روستایی است پر از سرسبزی و زیبایی و آب و هوای سرد و معتدل می باشد یعنی در فصل تابستان آب و هوای معتدل و مرطوب و در فصل زمستان آب و هوای سرد و یخبندان را تجربه می کند، این روستا در بهار و تابستان با چشم اندازی زیبا از درختان پر از میوه ی گردو، توت و آلبالو از نگاه شما میزبانی می کند که البته این پذیرایی فقط به نگاه شما محدود نمی شود و در صورت تمایل با کسب اجازه از صاحبان باغ می توانید از میوه های تازه و آبدار، همچنین خوش طعم آنها بهره ببرید. این روستا از سمت جنوب به بخش کن، سولقان و امامزاده داوود و از سمت شمال به روستای کسیل، از سمت غرب به لانیز، سرک، شلینک و از سمت شرق به به آهار و شکرآب می رسد. به دنبال همین سرسبزی و خوش آب و هوا بودن فعالیت اصلی آنها را باغداری تشکیل می دهد؛ این تنها اشتغال آنها نیست که آنان به فعالیت های دیگری همچون شالبافی، دامداری، زراعت غلات، جاجیم، پرورش زنبور عسل نیز مشغول هستند. زبان سخن گفتن آنها به زبان فارسی و مازنی می باشد.

آشنایی با دیدنی های آبادی زیبای شهرستانک

آشنایی با روستای شهرستانک

  •  آرون گروپس

بررسی اهمیت روستا برای گردشگران و جمعیت آن

این روستا دارای آب و هوایی خوش و دلچسب می باشد که در مسیر جاده کرج- چالوس و شمال توچال قرار گرفته است که به دلایل مختلف و گوناگون دارای اهمیت و توجه می باشد؛ ۱- اینکه به دلیل دارا بودن جاذبه های گردشگری طبیعی – تفریحی  از جمله رودخانه ها، باغها، چشمه ها،و …. می تواند انتخاب خوبی برای گذران وقت و تفریح و خاطره سازی محسوب می شود ۲- به دلیل دارا بودن قله های مرتفع می تواند از سوی کوهنوردان علاقه مند انتخاب شود ۳- سفر به آن به عنوان سفری ۱ روزه و کوتاه و یک روستاگردی از سوی اهالی تهران می تواند ایده آل شمرده گردد.

جمعیت این روستا طبق آمارگیری نهایی که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفت تقریبا برابر با ۱.۳۰۷ نفر بود که البته در فصل های متفاوت سال با تغییر آب و هوا و البته ورود و خروج بازدید کنندگان و توریست ها این عدد نیز متغیر می باشد.

آبادی شهرستانک با جاذبه های تاریخی و طبیعی

آشنایی با روستای شهرستانک

برای آشنایی بیشتر با زیبایی های جاده چالوس کلیک کنید.

مسیر دستیابی

شهرستانک از توابع بخش آسارای بخش کرج مرکز استان البرز می باشد، در فاصله ۸۸ کیلومتری پایتخت واقع شده است. جهت دستیابی به این روستا می توانید ابتدا به جاده ی کرج – چالوس رفته و پیش از گچسر داخل جاده شهرستانک بشوید(تابلویی بزرگی برای این جاده نصب شده است). پس از پشت سر گذاشتن مسیری به مسافت ۸ کیلومتر و آسفالت شده به نقطه شروع شهرستانک خواهید رسید. تازه از این لحظه پیاده روی شما و البته بازدید و تفریح شما آغاز می گردد. تهرانی های عزیز می توانند برای این روستاگردی از ماشین شخصی خود استفاده کرده و یا با تورهای این مقصد همراه گردند.

آشنایی با دیدنی های آبادی شهرستانک

آشنایی با دیدنی های زیبا و چشم نواز شهرستانک

جاذبه های تاریخی

آبشار و رودخانه ی شهرستانک

این رودخانه تا حدودی پرآب است که منشا چشمه گل کیله بوده و از میان شهرتانک عبور می کند و سپس در مقصد نهایی به رودخانه کرج ریخته می شود؛ همچنین شما عزیزان در صورت تمایل به تماشای چشم انداز جذاب و خاطره انگیز پیرامون رودخانه و آب بازی در قسمت های کم عمق آن پرداخته و عکس های یادگاری شگفت انگیز و زیبایی را از خود به ثبت برسانید.

علاوه بر این رودخانه ی زیبا و با طراوت در راستای راه کاخ ناصری (کاخ شهرستانک) و پیش از رسیدن به آن، جاذبه ی طبیعی دیگری وجود دارد که روح شما را بیش از پیش زنده و تازه می کند. آبشاری زیبا و در عین حال پهن و کوتاه که شما را شگفت زده خواهد کرد.

معرفی جاذبه های دیدنی شهرستانک

کاه شهرستانک یا کاخ ناصری

اگر مکان های زیبا و چشم نواز هر منطقه را خوب بنگرید ردی از تاسیس و یا ساخت کاخ ها و اقامتگاهها پیدا خواهید کرد که در این روستا نیز این حضور و این اثر را نیز شاهد خواهید بود، در بلندی های این روستا بازمانده هایی از یک کاخ دیده می شود که زمانی اقامتگاه ییلاقی و کاخ ناصرالدین شاه قاجار بوده است. برای رسیدن به این نقطه لازم است راهی به اندازه تقریبا ۶.۵ کیلومتر به طرف جنوب روستا بروید، کوهنوردانی که از طرف توچال به این روستا می آیند، نخست  کاخ ناصری را مشاهده می کنند. برای بازدید از این کاخ می توانید روز جمعه ی هفته را انتخاب کنید.

آبادی زیبا و پر از باغهای میوه شهرستانک

آَنایی با جاذبه های زیبا و چشم نوازروستای شهرستانک

قلعه دزد بند

دژ دزد بند یا همان قلعه دختر در مرتفع ترین قله شهرستانک واقع شده که مکانی برای دیده بانی بوده است و قدمت آن به دوران اسلامی می رسد. این مکان گزینه ای انتخابی مناسب و ایده آلی برای کوهنوردان محسوب می شود. این قلعه یکی از جاذبه های تاریخی و البته محبوب روستای شهرستانک به شمار می رود.

آبادی شهرستانک واقع در بخش کن شهر کرج

سنگ نوشته شهرستانک

در مجاورت کاخ ناصری (شهرستانک) تکه سنگ عظیمی دارای بلندی بالای ۴ متر قرار گرفته که بر روی آن حکاکی و نوشته شده است. هنگام بازدید از کاخ از این اثر تاریخی نیز دیدن کرده و دوباره به روستا برگردید.

آشنایی با مکان های دیدنی و زیبای آبادی شهرستانک

تپه شنستون شهرستانک

این تپه با نام های «شنستون» و «شن ستان» شامل سفال هایی سرخ رنگ می باشد که دلیل آن را می توان ساخته شدن گورستان هایی در پایین کوه دانست. محل قرارگیری آن در طرف جنوب «دره گل کیله شهرستانک» و در انتهای باغهای میوه در بالای کوه است؛ اراضی آن در زمان قبل جهت زراعت های دیمی به کار گرفته می شد.

آشنایی با جاذبه های منحصر به فرد و چشم نواز روستای شهرستانک

جاذبه های طبیعی

درخت سرو اورس

در سمت جنوب شرقی شهرستانک و در بالای راهی خاکی درخت سروی سالخورده وجود دارد که دارای ۱۷ متر بلندی می باشد.

معرفی دیدنی های آبادی شهرستانک

چشمه گل کیله شهرستانک

چشمه گل کیله از زیر سنگی نشات گرفته و سپس به رودخانه منتهی می شود که دارای طبیعتی چشم نواز و سرسبز برگرفته از وجود درختان گیلاس، گردو، آلبالو و … می باشد؛ با پشت سرگذاشتن زاهی برابر با زمان تقریبی ۲۰ دقیقه از کاخ شهرستانک به طرف شمال این شچمه را مشاهده خواهید کرد. که پیشنهاد می کنیم زمانی را هم برای تفریح و وقت گذرانی؛ عکس گرفتن در آن اختصاص دهید.

آبادی شهرستانک مقصدی مناسب برای روستاگردی

چشمه کل آب ترش شهرستانک

این چشمه یکی از عجایب و شگفتی های این روستا و همچنین از جاذبه های این روستا محسوب می شود که در ابتدای جوشیدن خیلی ترش مزه بوده و پس از گذشت دقایقی دارای طعمی دلچسب و شیرین می گردد، دلیل این نامگذاری را نیز می توان همین موضوع دانست. این چشمه یکی دیگر از دیدنی های روستای شهرستانک محسوب می شود که البته تمام جذابیت و خاطره سازی است.

آبادی زیبا و جذاب شهرستانک

به عنوان حرف پایانی می توان به بررسی تجهیزات و امکانات روستا پرداخت، اگر شما گردشگران عزیز برای سفری کوتاه به این روستا رفتید علاوه بر آشنایی با دیدنی های روستای شهرستانک لازم است مطلع شوید که به علت دارا بودن ساختاری طبیعی در راه پیاده روی هیچ مغازه و یا دکانی موجود نمی باشد، اما می توانید  صورت تمایل فراورده های لبنی اهالی روستا مانند پنیر، سیر و ماست را خریداری کرده و میل کنید. پیشنهاد می شود هنگام تدارک دیدن سفر و برنامه ریزی تدارک خوراک و غذای خود را نیز داشته باشید. همچنین یک کفش مناسب برای پیاده روی در ساک سفر خود قرار دهید. در ادامه برای آشنایی با دیدنی های توچال تهران کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *