دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی فردا sx5 یک کراس اوور چینی با قابلیت های ایده آل

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۳ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

فردا sx5 دومین محصول خودروسازی فردا می باشد که با نشان اختصاص این شرکت روانه بازار می شود. عرضه این این کراس اوور شهری در بازار مدتی است که آغاز شده است. برآنیم در این مطلب به بررسی همه جانبه فردا sx5 بپردازیم تا با امکانات و قابلیتهای این خودرو آشنا شوید.

فردا sx5 تازه وارد چینی می باشد که در ایران با نشان اختصاصی خودروسازی فردا عرضه می شود. این کراس اوور شهری دومین محصول شرکت فردا می باشد که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم.

آشنایی و بررسی کراس اوور فردا sx5

تازه ترین محصول چینی بازار کشورمان دانگ فنگ x5 نام دارد که در سگمنت شاسی بلند جمع جور یا کراس اوور شهری قرار است با نشان اختصاصی خودروسازی فردا به بازار عرضه شود. این کراس اوور با قیمتی حدود ۵۸۹ میلیون تحت پیشفروش بوده است. فردا sx5 در بازار چین به اسم فنگژینگ جینگی x5 عرضه می شود. نسل ابتدایی این خودرو در سال ۲۰۱۳ به عنوان یک کراس اوور mpv به بازار ارائه شد و تا سال ۲۰۱۶ به کار خود در این عرصه ادامه داد.

قبل از شروع موج جدید تحریم ها در سال ۹۷ شرکتهای ایرانی مونتاژ کننده خودروهای چینی به سرعت بر تعدادشان افزوده می شد ولی با محدودیت های ایجاد شه و بالارفتن نرخ دلار بالطبع فعالیت این شرکتها کاهش یافته و از تعداد آنها کاسته شد. در این بین شرکت خودروسازی فردا از معدود شرکتهای مونتاژکار چینی بود که با وجود مشکلات اقتصادی نشئت گرفته از تحریم ها به مرحله جدیدی از فعالیت تجاری ورود پیدا کرد. خودروسازی فردا زیر مجموعه گروه گرامی بوده که قبل از فعالیت در این بخش در زمینه واردات و عرضه محصولات هیوندای و کیا با شرکتهای اطلس خودرو و آسان موتور همکاری می کرد.

در حال حاضر تعداد زیادی از محصولات شرکت فردا در خیابان ها مشاهده نمی شود ولی پیش فروش جهت تحویل ۹۰ روزه کراس اوور دانگ فنگ sx5 یا فردا sx5 شروع شده است. بر روی کاغذ واردات قطعات از چین و مونتاژشان توسط  تعدادی کارشناسان فنی تعلیم دیده امر آسانی به نظر می رسد و در کوتاه مدت سود عالی را به دنبال دارد. بخش اصلی سرمایه مورد نیاز نیز می تواند به کمک پیش فروش خودرو به مشتریان تامین شود.

  •  آرون گروپس

فردا sx5 دومین محصول شرکت خودروسازی فردا می باشد که بنا به اعلام شرکت واردکننده قیمتی ۶۲۹ میلیون تومانی داشته ولی برای مشتریان اولین سری با تخفیفی ۴۰ میلیون تومانی حدود ۵۸۹ میلیون تومان به فروش می رسد. از این موارد که بگذریم خودروهایی مانند جک s3 و mvm x22 از رقبای عمده این خودرو در بازار کشور محسوب می شوند هر چند می توان mvm x33 را نیز در ردیف رقبای فردا sx5 قرار داد. در ادامه قابل ذکر است فردا sx5 از جمله کراس اوورهای تازه وارد بازار کشور می باشد که موفق شده استانداردهای جدید را پشت سر گذاشته و با گواهینامه های ECE, E MARK پا به این عرصه بگذارد. برای آشنایی بیشتر با این کراس اوور در ادامه به بررسی فردا sx5 می پردازیم.

طراحی بیرونی

طراحی بیرونی کراس اوور فردا sx5 به طرز ماهرانه و استادنه ای رونوشتی از سبک طراحی معمول در شاسی بلندهای کره ای و اروپایی ارائه می دهد که با توجه به بررسی ها برای عموم مردم چشم نواز و جذاب جلوه می کند. به نظر می رسد طرح کلی چراغ های اصلی و جلوپنجره ای با الهام از فولکس واگن توارگ صورت گرفته باشد.

می توان گفت ادوات کروم چهره ای لوکس به فردا sx5 بخشیده و چراغ های بزرگ با دیگر اجزا در تناسب هستند. حجم دهی سپر و کاپوت جلو و گلگیرها هم نمایی هماهنگ و اسپرت دارند. بررسی ها نشان می دهد ادوات پلاستیکی سپر آنچنان ذوق زننده نبوده و مکان مه شکن ها نیز موجب تقویت حس تهاجمی فردا sx5 می شود.

در بررسی نمای جانبی کراس اوور فردا sx5 شاهد طراحی مشابه شاسی بلندهای لوکس چینی هستیم. خطی با برآمدگی واضح چراغ های عقب را به دستگیره های ورودی متصل می سازد و در پایین نیز انحنایی جزئی دیده می شود. در سرتاسر این نما از سپرهای طرفین تا قاب گلگیرها و رکاب ، پلاستیک سیاه رنگی حضور دارد که از لوکس بودن نمای جانبی می کاهد. می توان گفت نمای جانبی طراحی ساده داشته و هماهنگی خوب این نما تحسین برانگیز است.

در نمای عقب خودرو ایراد مهمی دیده نمی شود ولی در طراحی آن اندکی سهل انگاری و بدسلیقگی همراه شده است. فرم چهار ضلعی چراغ های عقب زیبایی چندانی ندارد و برجستگی بدنه در نزدیکی سپر با درپوش صندوق بار تناسب ندارد.

فردا sx5 شبیه بسیاری از کراس اوورهای چینی مانند تیگو ۳ دارای دو حفره چهارگوش با قاب براق در طرفین سپر می باشد که ربطی به اگزوز نداشته و کاملا ظاهری می باشند. لوله خروجی گازهای احتراقی موتور زیر سپر و بیرون از بدنه تعبیه شده است. به طور کلی نمای عقب همان رویه کلی طراحی خودرو یعنی سادگی و هماهنگی را دنبال کرده است اما با برخی المان های جوان پسند نیز همراه شده است.

با توجه به کاتالوگ انتشار یافته شرکت فردا کراس اوور فردا sx5 ابعاد این کراس اوور(۴۵۱۵ طول، ۱۸۱۲ عرض، ۱۷۲۵ میلیمتر ارتفاع و فاصله بین محور ۲۷۲۰ میلیمتر)  اندکی بزرگتر از هیوندای توسان و کوچکتر از سانتافه می باشد. در مجموع می توان گفت طراحی فردا sx5 نمره قبولی را دریافت می ند و حتی نمای روبروی آن با ندید گرفتن کپی کاری از محصولات خارجی جای تحسین دارد. نسخه های مختلفی از این خودرو در چین حضور دارد که در جلوپنجره و سپر فاقد ادوات کروم هستند. وب سایت خودروسازی فردا نمونه گرانتر با امکانات لوکس تر فردا sx5 را به تصویر می کشد.

طراحی داخلی

با ورود به داخل کابین خودروی فردا sx5 داشبورد تقریبا یکسانی با برادر بزرگترش را شاهد هستیم که از سبک طراحی بی ام و الهام گرفته است. طراحی داشبورد مدرن و سنجیده بوده و تلاش شده تا با توجه به بعضی جزئیات نیز مانند چرم دوزی رودری ها و بهره گیری از غربیلک فرمان دی کات دلنشین و چشم نوازتر جلوه کند. آرایش کلیدها در اینجا طراحی منطقی داشته و به سادگی می توان به کنترل های اصلی دسترسی پیدا کرد ضمنا انتقال بخشی از کنترلها به فرمان در ایمنی استفاده از آن ها موثر می باشد.

نمایشگر ایستا روی داشبورد و خروجی هوای افقی و ساختار بیضی مانند برای دو دسته کلیدهای مرتبط با تهویه مطبوع و سیستم سرگرمی ساده و مورد پسند می باشد هر چند در دید اول عدم تناسب بین اندازه آنها قابل تشخیص بوده و کشور سازنده شناسایی می شود. از موارد جالب کابین فردا sx5 نوعی پلاستیک مشکی رنگ در داشبورد و تودری ها مشاهده می شود که با توجه به بررسی ها می توان گفت مشابه ادوات فیبرکرین در اتومبیل های لوکس اروپایی است. از نکات منفی در این بخش ترمز دستی اهرمی و دسته دنده تقریبا بزرگ فردا sx5 نسبت به خودروهای مدرن می باشد.

پیشرانه فاقد توربوشارژر

دانگ فنگ ایکس فایو در کمال ناباوری برای خریدار ایرانی یکی از پیشرانه های عجیب را در نظر گرفته است. شرکت فردا این کراس اوو را با پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی ارائه می کند که تنها ۱۲۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه قدرت دارد و حداکثر گشتاور آن ۱۵۰ نیوتن متر در ۴۴۰۰ دور در دقیقه می باشد. این پیشرانه از سری موتورهای ۴A92 میتسوبیشی بوده که به تکنولوژی MIVEC مجهز است و نیروی تولید شده آن توسط یک گیربکس اتومات CVT تیپ ترونیک به چرخ های جلو انتقال می یابد. بنابر اعلام فردا موتور پیشرانه این خودرو از استاندازد آلایندگی یورو ۵ بهره می برد و در سیکل ترکیبی حدود ۷.۵ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف می کند که برای خودرویی با چنین ابعاد عدد قابل قبولی محسوب می شود.

در بررسی ها مشخص شد آنچه سبب تمایز کراس اوور فردا sx5 از دیگر رقبا می شود بهره مندی از نسل سوم گیربکس های CVT در ساختار فنی اش می باشد که انتقال نیرو را با سرعت و هوشمندی بیشتری موجب می شود. البته این پیشرانه برای خوردویی با وزن ۱۳۴۵ کیلوگرم ضعیف عمل کرده و بالطبع کندی و شتابگیری کسل کننده و ضعیفی ارائه می دهد. به این ترتیب انتظار شتاب بالا از این کراس اوور نمی رود به خصوص که ماهیت جعبه دنده های CVT با عملکرد مهیج و پرشتاب در تطابق نیست. از این رو می توان گفت خودرو توان فنی راضی کننده ای برای احتباجات خانوادگی داشته ولی مشتریان جوانتر که جویای هیجان و لذت بیشتر در رانندگی هستند بهتر است گزینه دیگری را مدنظر قرار دهند.

قابل ذکر است مدل های دیگری از کراس اوور فردا sx5 با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژر با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر و ۲ لیتر تنفس طبیعی با توان ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر نیز وجود دارند. در مجموع می توان گفت انتخاب این پیشرانه برای فردا sx5 که کراس اوور تقریبا خوش هیبتی هم هست ، چندان مناسب نبوده ولی با تکیه بر اعداد و ارقام ذکر شده برای آن روی کاغذ می توان گفت عملکرد خودرو برای رقابت با خودروهای هم رده ایش در بازار کشور کاملا کافی به نظر می رسد و برای جاده و خیابان های کشور گزینه خوبی محسوب می شود. ضمنا پیشرانه ساخت میتسوبیشی تا حد زیادی خیال مشتریان را از نظر دوام و استهلاک در طولانی مدت آسوده می سازد.

امکانات رفاهی و تجهیزات

کراس اوور فردا sx5 از مکانات رفاهی و تجهیزاتی شامل سیستم مالتی مدیا مجهز به نمایشگر هشت اینچی لمسی، ایزوفیکس سیستم صوتی همراه چهار بلندگو، پورت یو اس بی، اینه های برقی تاشونده، دوربین پارک با خطوط راهنما، روشنایی خودکار یا اتولایت و روشنایی روز، فرمان برقی، کامپیوتر سفری، رینگه ای اسپرت هفده اینچی آلومنیومی با پهنای لاستیک ۲۱۵ میلیمتر، نشان دهنده فشار باد لاستیک ها (TPMS)، سانروف، گرمکن شیشه عقب، کروز کنترل، روکش چرمی صندلیها، تریم داخلی چرمی دو رنگ، دوربین دید عقب، تهویه مطبوع الکتریکی، تعویض دنده تیپ ترونیک بهره می برد.

و از نظر ایمنی به دو کیسه هوای سرنشینان جلو (SRS)، سیستم ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی ABS, EBD, BAS, ESP، کنترل پایداری ای اس پی، ترمز کمکی با سیستم توزیع هوشمند ای بی دی، سیستم کنترل کشش تی سی اس، سیستم کنترل لغزش موقع شتابگیری (ASR)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC) حسگر عقب و حفظ خودرو در شیب مجهز است. برگ برنده فردا sx5 که آن را بالاتر از رقبا قرار می دهد امکانات ایمنی خودرو می باشد و در مجموع امکانات رفاهی و تجهیزات این کراس اوور قابل قبول و رقابتی است.

جمع بندی

با توجه به بررسی منابع، خودروی فردا sx5 با این موتور و مشخصات در بازاهای جهانی با قیمتی حدود سیزده هزار و پانصد تا پانزده هزار دلار تحت فروش قرار می گیرد. با این احتساب این کراس اوور در بازار ایران قیمتی حود ششصد میلیون تومان را در صورت وارداتی بودن خودرو به خود اختصاص می دهد. البته فردام وتور مدتی پبش کراس اوور فردا sx5 را با قیمت قطعی پانصد و نود هشت میلیون تومان و تحویل چهار ماه پیش فروش نموده اشت.

قوای محرکه ضعیف فردا sx5 جزو نقاط ضعف خودرو محسوب می شود قابل ذکر است در بازار ایران پرفروش ترین کراس اوور چینی ایکس ۳۳ مدیران خودرو بوده که با وزن ۱۴۲۰ کیلوگرم از پیشرانه ای دو لیتری با ۱۳۵ اسب بخار قدرت بهره می برد در حالی که فردا sx5 با وزن حدود ۱۳۴۵ کیلوگرم دارای پیشرانه ۱۲۳ اسب بخاری می باشد. با این وجود فردا sx5 کابین جاداری داشته که برای طرفداران کراس اوورهای چینی گزینه جالب و جذابی خواهد بود. در مجموع می توان گفت کراس اوور فردا sx5 به لطف مواردی همچون طراحی هماهنگ و زیبا، استهلاک کم، بزرگترین فضای کابین در بین رقبای هم قیمت، ایمنی و امکانات رفاهی قابل قبول، مصرف سوخت مناسب، شبکه فروش و خدمات پس از فروش وسیع قادر خواهد بود اکثر سلیقه ها را به نوعی راضی نگه دارد. در پایان می توانید بررسی فردا SX6 را نیز مطالعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *