دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

کاهش سوء تفاهم در روابط با چند راهکار مطمئن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

شیوه های کاهش سوء تفاهم در روابط خانوادگی و دوستانه کمک می کند تا شما در صورت ایجاد سوء تفاهم در روابط خود بتوانید آن را کنترل کنید شما باید روابط خود را دور از کینه توزی کنید و به دیگران این فرصت را بدهید که درباره رفتارهای خود توضیح دهند این امر موجب می شود تا شما روابط سازمان یافته تری داشته باشید.

سوء تفاهم ممکن است در بسیاری از روابط دیده شود دلیل  این امر می تواند متنوع باشد و افراد می توانند در محیط های اجتماعی مختلف چنین تجربه ای داشته باشند اما بیش از اینکه دلیل بروز این امر با اهمیت باشد این است که چگونه مانع بروز آن شویم و در روابط خود چگونه رفتار کنیم که دیگران دچار سوء تفاهم نشوند در این میان نیز سوء تفاهم هایی که میان شما و خانواده ایجاد می شود از اهمیت بیشتری برخوردار است و می تواند بیشتر روابط شما را تحت تاثیر خود قرار دهد زیرا افراد رد سوء تفاهم های خانوادگی احساس تنهایی بیشتری دارند و به انزوا کشیده می شوند. برای کاهش سوء تفاهم در روابط و ارتباطات خود با دیگران باید سعی کنید تا شخصیتی پذیرا داشته باشید شما باید در هر موقعیت به دنبال یک شیوه موثر برای برقراری ارتباط بگردید ممکن است قبول نکردن یک موقعیت موجب شود تا این سوء تفاهم ها بیشتر شود بنابراین در اولین گام بهتر است موقعیتی که شما و دیگران در آن قرار گرفته اید را در نظر بگیرید افرادی که شرایط حال را می پذیرند به شکل موثرتری می تواند با آن موقعیت مواجه شود و برخورد و راهکار درستی را در مقابل آن انجام دهند.

راهکارهای کاهش سوء تفاهم در روابط:

اگر شما نیز در روابط خود با دیگران دچار سوء تفاهم می شوید باید سعی کنید تا راهکارهای موثرتری را در برخورد با این موقعیت ها بسنجید شما باید آگاهی و تجربیات خود را در این زمینه بالا ببرید تا اینگونه از اتفاقات کمتر رخ دهند با توجه به اینکه افراد به دسته های مختلفی تقسیم می شوند و در روابط خود دارای برخوردهای متفاوتی هستند می توان راه های مختلفی را برای کم کردن سوء تفاهم در روابط اتخاذ کرد. افراد گاهی پر توقع، درون گرا، برون گرا و … هستند که در روابط خود با دیگران دچار واکنش های مختلفی هستند اما برای رفع این امر چه راه هایی وجود دارد؟

سوء تفاهم و کم شدن آن

جاذبه و دافعه:

یکی از راهکارهای کاهش دادن سوء تفاهم در ارتباطات داشتن جاذبه و دافعه است اگر شما در ارتباطات خانوادگی خود با مشکل مواجه می شوید و روابط شما درگیر سوء تفاهم می شود باید سعی کنید تا راه حل بهتری را برای آن داشته باشید. خانواده نقش مهمی در تامین و حمایت افراد دارد بنابراین شما باید سعی کنید تا روابط بهتری با خانواده خود بسازید سعی کنید در این مواقع سهم خود در بروز این سوء تفاهم ها بسنجید و بدانید که در چه زمان و مکانی شما نقش داشته اید این همان جاذبه و دافعه است یعنی شما می دانید که چه چیزهای دیگران را دفع می کند و چه چیزهایی دیگران را به شما جذب می کند یعنی شما به ویژگی های مثبت و منفی خودتان پی می برید و در روابط سعی می کنید تا رفتارهایی که موجب بروز سوء تفاهم می شود را کنترل کنید.

سوء تفاهم چیست

به دیگران گوش دهید:

عدم تفاهم با همسر چه دلایلی دارد و چطور می توانیم تفاهم بیشتری داشته باشیم؟ در واقع برای حل این بحران باید سعی کنید به حرف های همسرتان گوش دهید.  شما باید از ته قلب خود به دیگران گوش دهید باید سعی کنید تا بیشتر و بهتر به احساسات اطرافیان خود پی ببرید این کار زمانی ممکن است که شما بدون قضاوت و پیش داوری به حرف های دیگران گوش دهید. زمان هایی که دیگران از شما انتقاد می کنند با گوش باز به آن ها توجه کنید و اجازه دهید تا از طریق دیگران به اشتباهاتی که نمی دانید پی ببرید.

کاهش سوء تفاهم

  •  آرون گروپس

مجهز باشید:

یکی دیگر از شیوه های موثر در این زمینه مجهز شوید اما مجهز به چه چیزی؟ شما باید در روابط خود با خانواده و اطرافیان احترام، همدلی، همکاری و … را از یاد نبرید و سعی کنید تا روابط خود را به این موارد مجهز کنید. بذر کینه را از خودتان دور کنید و اگر دچار سوء تفاهم شده اید و یا خطایی از اطرافیان دیده اید آن را نادیده بگیرید و از کینه ورزی دوری کنید.

این مراحل را طی کنید:

برای کم کردن سوء تفاهم در روابط خود باید سعی کنید تا مراحل زیر را طی کنید این مراحل کمک می کنند تا شما به شکل موثرتری روابط خودتان را سازمان دهید کنید در واقع شما لیستی از مشکلات خود در روابط تهیه می کنید و راه حل هایی را برای رفع آن عنوان می کنید که در این مسیر کمک کننده هستند این گام ها شامل مراحل زیر هستند:

  • تهیه کردن لیستی که در آن مشکلات شما ذکر شده است.
  • هدف خودتان را تعریف کنید و درباره آنچه که می خواهید تعاریفی بیاورید.
  • راه حل هایی را ایجاد کنید.
  • ارزیابی کردن راه حل ها
  • انتخاب کردن راه حل های مناسب برای به کار گرفتن آن ها

شیوه های کم دن سوء تفاهم

هر یک از این مراحل به نوعی می تواند موجب کاهش سوء تفاهم در روابط شما شود در واقع سه مرحله اولی که ذکر کردیم فرایند راه حل آفرینی است که طبق آن شما می توانید راه حل های موجود را پیدا کنید و در دو مرحله آخز نیز می توانید به فرایند تصمیم گیری برسید و روابط خود را به شکل موثرتری مدیریت کنید.

تمرکز کردن روی احساسات:

در این شیوه شما سعی می کنید تا روابط خود را مدیریت کنید و بحث و مشاجراتی که میان شما و خانواده رخ می دهد را سازماندهی نمایید شما باید با تمرکز کردن بر روی احساسات و تفکرات خود سوء تفاهم هایی که پیش آمده را کم رنگ تر کنید شما گاهی لازم است در روابط خود سکوت کنید و اجازه دهید زمان لازم برسد در این صوت می توانید در زمان و مکان مناسب موضوع را بررسی کنید و به راه حل های بهتری برسید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *