دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کاشت گل سوسن چلچراغ و شرایط ایده آل برای پرورش این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که کاشت گل سوسن چلچراغ چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب و آشنایی با اصول آن به راحتی اقدام به پرورش گیاه مورد نظرتان نمایید با ما همراه باشید.

به طور کلی گل سوسن یکی از مهم ترین گیاهان زینتی پس از گل رز، گل میخک و گل داودی است که اغلب به صورت شاخه هایی بریده در تمامی طول سال مورد استفاده قرار می گیرد و گل سوسن چلچراغ امروزه به دلیل کاشت و پرورش راحتی که دارد مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

کاشت گل سوسن چلچراغ

بهتر است بدانید که سوسن چلچراغ در واقع یکی از گونه های نادر تیره سوسنیان است که تنها در دو نقطه از جهان و آن هم ایران یافت می شود. البته که امروزه با اهلی کردن این گیاه توانسته اند آن را به مناطق دیگری نیز گسترش دهند. سوسن چلچراغ را می توان از خانواده لیلیوم ها دانست که در سال ۱۳۵۴ برای اولین بار توسط گیاه شناس آلمانی، استونیایی به نام کارل فردریش فون لدبور در کتاب فلور شرق معرفی شده و به خاطر همین گیاه شناسان نام آن را لیلیوم لدربوری نامیدند البته که در جهان با نام سوسن چلچراغ نیز شناخته می شود و جالب است بدانید که این گیاه در گروه آثار زیست محیطی ملی کشور به ثبت رسیده است. ارتفاع این گیاه معمولا بین ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی متر است و تنها گونه ایرانی محسوب می شود که از لحاظ زیبایی هم ردیف اغلب گونه های شناخته شده و پرورش یافته این جنس است. در واقع نمونه هایی از آن که بیشتر از ۱۵ گل دارند نیز دیده شده است اما معمولا دارای ۴ تا ۱۰ گل است که قطعات گل پوش آن در حدود ۷ سانتی متر طول دارند. این گیاه زیبا امروزه از استان های مختلف گیلان، داماش، تالش و نور گزارش شده و همچنین در روستای سرشمام رستم آباد گیلان چندین مورد از رویت این گیاه همراه با عکس گزارش گردیده است و در خارج از ایران نیز تنها در شهرستان لنکران در جمهوری آذربایجان دیده شده است. همچنین در این منطقه از استان گیلان که هم اکنون محافظت می گردد در حدود ۲۰۰۰ نمونه از آن در یک ناحیه کوچک از جنگل های مخروبه ی راش اطراف ده و در ارتفاع ۱۷۰۰ تا ۱۹۰۰ متر دیده شده است و زمان گلدهی در خرداد ماه است. سوسن چلچراغ برای مدت کوتاهی در حدود دو ماه خرداد و تیر گل دارد که عمر آن نیز کوتاه می باشد و از میانه های خرداد گل می دهد و گل های آن تا نیمه تیرماه پایدار می ماند. جالب است بدانید گل سوسن چلچراغ دارای گل هایی کوچک است که به صورت واژگون در کنار هم قرار گرفته اند و گلبرگ های آن به سمت بیرون برگشته است و پرچم های آن بیرون زده است و به وضوح دیده می شود.

چگونگی کاشت گل سوسن چلچراغ

دستورالعمل کاشت سوسن چلچراغ:

توجه داشته باشید که معمولا کاشت بذر زینتی این گل به روش غیر مستقیم امکان پذیر بوده و امکان نگهداری و کاشت آن در باغچه وجود ندارد. برای کاشت غیر مستقیم بذر زینتی چلچراغ می توانید مراحلی را که در ادامه بیان کرده ایم سپری نمایید:

در ابتدا بایستی برای کاشت گل سوسن چلچراغ بایستی از خاک مناسب برای بستر استفاده نمایید و خاکی که دارای کوکوپیت، پیت ماس یا ورمی کمپوست، پرلیت دانه ریز و خاک برگ باشد بهترین بستر را برای رشد آن ایجاد خواهد کرد.

برای کاشت بایستی ظروف مناسب برای کاشت را تهیه کرده و سپس برای ایجاد زهکشی مناسب ته آن ها را سوراخ نمایید. همچنین برای ایجاد ایده آل ترین شرایط زهکشی نیز پیش از ریختن خاک و پر کردن ظروف روی سوراخ زیر گلدان را با سنگ ریزه ها پر کنید تا آب هم امکان عبور داشته باشد و هم به راحتی هدر نرفته و خاک مرطوب باقی بماند.

دستورالعمل پرورش سوسن چلچراغ

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

سپس گلدان را باید با ترکیب خاک بیان شده پرکنید و دقت داشته باشید که پیش از کشت بایستی خاک بستر را خیس کنید. از پیش بذر ها را آماده کشت کنید و برای این کار آن ها را درون چند دستمال کاغذی پیچیده و در یک پلاستیک در فریزر قرار دهید.

برای سرمادهی کامل پیاز گیاه چلچراغ این پیاز باید به مدت ۱۰ تا ۱۲ هفته در فریزر باقی بماند و در نهایت پس از گذشت یک ساعت از آبیاری خاک بستر، پیاز را در عمق ۰.۵ تا ۱ سانتی متری خاک بکارید.

توجه داشته باشید که خاک گلدان برای رشد بذر بایستی همیشه مرطوب باشد و از آن گذشته این بذر زینتی پس از کاشت برای رشد و جوانه زدن نیاز به رطوبت و گرما دارد. در فصول سرد نیز برای ایجاد محیط گرم و مرطوب برای آن می توانید از یک گنبد لاستیکی شفاف و سوراخ دار روی آن استفاده نمایید. البته که پس از رویش جوانه دیگر نیازی به پوشش پلاستیکی نخواهد داشت.

چگونگی جوانه زنی بذور سوسن چلچراغ

شرایط مورد نیاز برای پرورش سوسن چلچراغ:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نماید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش سوسن چلچراغ پرداخته ایم:

آبیاری:

معمولا گیاه بالغ در فصل بهار و اتمام سرما شروع به فعالیت می کند و در فصل گرما گیاه به خواب می رود و آبیاری بایستی در اواخر پاییز انجام شود و تا اتمام گلدهی نیز ادامه پیدا کند ولی در فصل تابستان نیاز به آبیاری نخواهد داشت. توصیه می شود که روند ابیاری افراط نداشته باشید زیرا با پوسیدگی ریشه ها مواجه خواهید شد.

آبیاری مورد نیاز گیاه سوسن چلچراغ

نور و دما:

توجه داشته باشید که گل سوسن چلچراغ برای رشد بهتر نیاز به آفتاب کامل دارد و هر چند که اگر در محیطی نیمه سایه نیز قرار بگیرد گلدهی را به درستی انجام خواهد داد. در مورد دمای مورد نیاز گیاه سوسن چلچراغ نیز می توان گفت که این گیاه بومی شمال کشور است و در نتیجه دمای معتدل برای رشد آن نیاز خواهد بود. در واقع جوانه زنی این گیاه در دمای ۱۴ تا ۱۷ درجه سانتی گراد و پس از سرما دهی نتیجه خوبی دارد و برگ دهی گیاه نیز در دمای ۲۰ درجه بهترین عملکرد را دارد و در دماهای ۲۵ یا بالاتر عملا جوانه زنی اتفاق نمی افتد.

شرایط مورد نیاز برای کاشت گل سوسن چلچراغ

خاک:

به طور کلی بستر مناسب برای پرورش گل سوسن چلچراغ بایستی دارای ترکیب خاک های مختلف پرلیت، خاک برگ و خاک شنی باشد و همچنین از زهکشی ایده آلی برخوردار باشد تا آب اضافی در گلدان به راحتی خارج گردد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *