دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای آموزش جنسی به فرزندان در سنین مختلف

  • ساناز براتی
  • ۲ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

مهمترین قسمت در مورد آموزش جنسی فرزندان این است که فرزندان باید نسبت به والدین خود حس خوبی داشته باشند تا بتوانند در مورد هر موضوعی با آن ها گفت و گو کرده و سوالات خود را از آن ها بپرسند.

در دنیای امروزی مشکلات و ناهنجاری زیادی در جامعه مثل سوء استفاده جنسی از کودکان وجود دارد، از این رو لزوم آموزش جنسی به فرزندان اهمیت بسیار زیادی دارد، آموزش به کودکان در مورد اندام خصوصی و روش مراقبت از آن ها در مقابل تعرضات باید به روشی ساده و با استفاده از کلمات ساده به وسیله والدین صورت گیرد.

آموزش جنسی به فرزندان

تربیت جنسی کودکان از مسائل مهم و فوق العاده حساسی است که والدین باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند، در اغلب موارد این قضیه از سوی والیدن مور غفلت قرار گرفته و واکنش های غلط والدین در این زمینه باعث می شود تا اشتباهات جبران ناپذیری به جای بماند که فرزندان را در آینده تحت تاثیر قرار دهد. در این مورد یکی از مهترین آموزش های لازم برای تربیت جنسی فرزندان، آموزش حرمت تن می باشد، متاسفانه برخی از والدین یا مربیان سوالات جنسی کودکان را مانند تابویی و چیزی ممنوعه می دانند که نباید به آن نزدیک شد. این طرز فکر باعث ایجاد پیامدهای غیر قابل جبران در آن ها می شود، آگاهی در مورد روش های صحیح ترتبیت جنسی کودکان و روش های برخورد با او به والدین کمک خواهد کرد که بهترین روش را برای تربیت کودک خود در این زمینه در پیش بگیرند. با توجه به مهم بوده این موضوع در این مطلب به بررسی روش های صحیح آموزش جنسی به فرزندان می پردازیم.

نحوه یادگیری و تعلیم جنسی فرزندان

زمان آغاز شدن سوالات جنسی در کودکان

اغلب کدکان در سنین ۳ تا ۵ سالگی شروع به کنجکاوی در مورد فیزیک و آناتومی بدن خود می کنند، این موضوع باعث می شود تا کودک در این سنین علاقه به بازی هایی مانند دکتر بازی داشته باشد و در مورد تفاوت هایش با جنس مخالف کنجکاوی هایی داشته باشد. در صورتی که والدین فضایی امن برای صحبت با فرزندان خود ایجاد نموده باشند، کودکان سوالات و کنجکاوی های ذهنی خود را از والدینشان خواهند پرسید. در هر سنی کودکان باید اطلاعات خاصی از مسائل جنسی بدانند:

  • سنین ۳ تا ۵ سالگی:

در این سنین والدین باید نام درست تعضای جنسی را به آن ها گفته و در مورد اندام خصوصی بدن آن ها را آشنا سازند، به شکلی باید در مورد تولد نوزاد توضیح داده شود که درک درستی از این موضوع که نوزاد از کجا می اید داشته باشند و نسبت به هویت جنسی خودشان حس مثبتی داشته باشند.

موارد مهم در تعلیم جنسی فرزندان

  • سنین بین ۶ تا ۹ سالگی:

در سنین بین ۶ تا ۹ سالگی کودکان باید در مورد تولید مثل حیوانات و گیاهان درد درستی کسب کنند و تفاوت های بین دو جنس را بدانند و به منظور نامگذاری نواحی جنسی خود از کلمات درستی استفاده نمایند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • سنین بین ۹ تا ۱۳ سالگی:

در این سنین کودکان باید بدانند که جنسیت بخشی طبیعی از زندگی می باشد و با تغییرات جنسی در دوران بلوغ آشنا شده و از روند تولید مثل درکی درست داشته باشند و نسبت به مقوله سوء استفاده های جنسی آگاهس کامل داشته باشند.

نحوه آموزش جنسی فرزندان

آیا کنجکاوی کردن کودکان جنبه جنسی دارد؟

والدین و مربیان باید بدانند که رفتارها و سوالات کودکان در مورد مسائل جنسی، هیج جنبه جنسی نداشته و خطری برای بچه ها محسوب نمی شود. سوالات پر تکرار فرزندان در این زمینه را نباید وجود تمایلات جنسی در آن ها بدانیم، ولی چیزی که در این مورد مهم است این است که رفتارهای کودک را تخت نظر داشته باشید. یعنی پدرها و مادرها باید دقت داشته باشند که کنجکاو بودن فرزندان در این زمینه به حد و مرز خصی ختم شده و ادامه نداشته باشد. به عنوان مثال کودکان را با نظارت مستقیم و غیر مستقیم داشته باشید و حواس آن ها را پرت نمایید. کودکانی که در فضایی امن و مناسب بزرگ می شوند در سنین پایین و نوجوانی کمتر با مشکلات جنسی رو به رو خواهند شد. ارتباط بین فرزند و والدین باید از همان روز اول تولد ایمن باشد، بچه هایی که دلبستگی ایمن با والدین شان دارند در سنین بالاتر نیز ارتباط محکم تری با والدینشان برقرار خواهند کرد.

راه های تعلیم جنسی فرزندان

خود ارضایی در کودکان

خود ارضایی در کودکان یکی از مشکلات شایع می باشد، انجام حرکاتی مانند خوابیدن به روی شکم، مالیدن خود به زمین و عروسک و یا دیگر اشیاء کودکانه به خصوص در دختر بچه ها بسیار معمول می باشد، والدین باید اطلاع داشته باشند که خود ارضایی در کودکان یک رفتار کاملا طبیعی می باشد. در این مورد کودک باید بداند و بفهمد که این رفتارها مورد پسند جامعه نیستند و نباید آن را تکرار کند. با مشغول نمودن کودک به فعالیت های دیگر و منحرف نمودن حواس او از این رفتار در بیشتر مواد مفید بوده و باعث تکرار نشدن عمل خواهد شد.

یادگیری و آموختن جنسی فرزندان

پاسخ به سوالات جنسی کودکان

کودکان با توجه به سوالاتی که برایشان ایجاد می شود از والدین با اطرافیان خود به ویژه مربیان سوالاتی را می پرسند. برخ از افراد در برابر این سوالات برخورد تند و خشنی با کودک داشته و با جدیت تمام دعوایش می کنند و حرف های او را دور از ادب می دانند و از کودک می خواهند تا دیگر در مورد این مسائل صحبت نکرده و در صورت تکرار او را تنبیه می کنند.

پدر و مادرها یا مربیان و اطرافیان کودکان باید با حالتی عادی به حرف های کودکشان گوش کرده و با لحنی مهربان و آرام آن ها را راهنمایی کنند، تفاوت های بین دو جنس را کتمان ننمایند. در این مورد نیازی نیست که اطلاعات زیادی به کودک داده شود، فقط کاهی است سوالات او را در قالبی کودکانه و غیر جنسی به شکلی که برای فرد بزرگسال تحریک کننده نباشد پاسخ دهید. کودکی که پاسخ مناسب  از والدین و مراقبانش دریافت کند دیگر برای سوالاتش از دیگران کمک نخواهد گرفت.

روش آموزش جنسی فرزندان

شاید فکر کنید که پاسختان می تواند سوالات بعدی در ذهن کودک ایجاد نماید و یا ذهن او را مشغول کند، نگران نباشید شما می توانید به درستی و با همین لحن به تمام سوالات او پاسخ دهید، اما بی واب گذاشتن سوالات باعث می شود تا یک علامت سوال همیشه در ذهن کودک باقی بماند.

اعضای خصوصی بدن

 در مورد آموزش جنسی به فرزندان والدین باید در مورد اندام خصوصی بدن با فرزند خود گفتگو کنند و به او بفهمانند که هیچ کس نباید این اندام را لمس یا نگاه کند. زمان مناسب برای صحبت در مورد سوء استفاده های جنسی در کودکان کوچک، وقتی است که آن ها را حمام می کنید. در این مورد بهتر است در عوض استفاده از نام اعضای جنسی باید از آن ها با نام اعضای خصوصی بدن یاد کنید و با زبانی ساده به کودک خود بگویید که «همه ما مسواک و شانه داریم اما هر کس باید از مسواک و شانه خود استفاده نماید و هیچ کس نباید به وسائل شخصی دیگران دست بزند و از آن ها استفاده کند، چون آن ها خصوصی هستند. اعضای خصوصی بدن نیز همین گونه هستند، یعنی انسان ها اعضای خصوصی در بدن خود دارند که هر کس فقط می تواند به اعضای خصوصی بدن خود دسترسی داشته باشد نه مال دیگران»

یادگیری جنسی فرزندان

در مورد اعضای خصوصی بدن به خوبی برای فرزندان خود توضیح داده و به جز اندام داخل مایو به گردن، لب و سینه ها نیز اشاره نمایید و آن ها را جزء اندام خصوصی معرفی کنید. اگر فرزندتان پسر است باید در مورد اندام خصوصی به پسرتان نیز آموزش بدهید چون فقط دختران نیستند که مورد سوء استفاده های جنسی قرار می گیرند، بر خلاف تصور عموم پسران بیشتر از دختران در معرض سوء استفاده های جنسی قرار داشته اند.

بررسی آموزش جنسی فرزندان

نکات جنسی که باید آموزش داده شوند

در حیطه آموزش جنسی فرزندان یک سری نکات جنسی وجود دارند که باید به فرزندان خود آموزش دهید:

  • کودکان از ۳ سالگی باید بدانند که بعضی از نواحی بدنشان نباید به وسیله دیگران لمس گردد.
  • با توجه به روش های تربیتی جنسی کودک بعد از ۳ سالگی باید با لباس زیر حمام کند.
  • پدر و مادرها باید، در زمان ورود به اتاق کودک در بزنند تا او را با مفهوم خصوصی و عمومی آشنا سازند.
  • لباس های زیر کودک خود را در مکانی خاص و کجزا قرار دهید.
  • والدین باید با کودکشان در مورد مقاومت در برابر به زور بوسیده شدن و بغل کردن صحبت نمایند.
  • باید به کودکان بگویید که از شوخی های نابجای دستی و جنسی دوری کنند.

 آموزش و یادگیری جنسی فرزندان

برخی دیگر از اصول تربیتی جنسی

در ادامه با برخی دیگر از اصول تربیتی در آموزش جنسی به فرزندان آشنا می شویم:

  • والدین باید کودکشان را با مفهوم لمس خوب و لمس بد، راز خوب و راز بد آشنا ساخته و در این مورد آموزش های درست را به او بدهند. می توانید در لمس خوب از بغل کردن و در لمس بد از به زور بغل کردن و تماس نواحی خصوصی بدن کمک بگیرد، در مورد راز خوب باید بگویید که راز خوب حس خوبی دارد و راز بد به همراه خجالت و نگرانی می باشد.
  • به کودکتان آموزش دهید که در مقابل به زور بوسیده شدن و به زور بغل شدن محکم نه بگوید و در صورت داشتن حس بد فورا محل را ترک کرده و به شما اطلاع دهد.
  • به منظور تربیت جنسی کودک نباید والدین در برابر کودکشان برهنه باشند و باید برای حمام کودک بعد از سه سالگی والدین نیز لباس زیر به تن کنند.

تعلیم جنسی به کودکان و فرزندان

  • توصیه شده است که بعد از ۶ ماهگی اتاق خواب کودک از والدین جدا شود، بعلاوه باید به کودک یاد داده شود که قبل از ورود به اتاق والدین در زده و اجازه بگیرد.
  • والدین می توانند در حضور فرزندانشان با هم روابط محبت آمیز داشته باشند تا کودک نیز حس عشق، حمایت و امنیت را از آن ها یاد بگیرد. اما این روابط باید در چارچوب مشخصی صورت گیرند تا حس کنجکاویی کودک در رابطه با مسائل نسی برانگیخته نگردد.
  • در زمان حضر فرزندان باید مراقب فیلم هایی که می بینید باشد زیرا تاثیر فیلم و رسانه در تربیت جنسی کودکان بسیار بالا است.

بررسی تعلیم جنسی فرزندان

چند اصل اساسی در تربیت جنسی کودکان

در مورد تربیت جنسی کودکان باید با چند اصل اساسی آشنا شوید:

  • وقتی کودک در مورد سوالهایش از شما کمک می گیرد باید دروغ و پنهان کاری را کنار گذاشته و به او پاسخی درست بدهید. دروغ گویی باعث می شود تا والدین در نگاه کودک بی اعتبار شوند و اعتماد کودک نسبت به والدین خدشه دار خواهد شد.
  • اگر کودک در مورد سوالاتش پرسید، باید قبل از پاسخ در مورد سوال گفت و گو نمایید تا متوجه میزان اطلاعات او در این زمینه شوید بعد متناسب با سن و اطلاعاتی که دارد به او جواب دهید. اگر فکر می کنید پاسخ ها مناسب سن او نیستند زمان پاسخ گویی را به چند وقت دیگر منتقل نمایید. می توانید به کودکتان بوگیید که وقتی کمی بزرگتر شده به سوالت جواب می دهم.
  • در آموزش جنسی به فرزندان خود سعی نمایید که مقدار اطلاعات و حدسیات او را با طرح پرسش هایی مدیریت کنید با این روش می توانید دانسته او را به خوبی سازماندهی نمایید.

آشنایی با تعلیم جنسی فرزندان

  • باید تا رسیدن به سنین راهنمایی تمام آموزش ها را به تولید مثل منعطف نمایید. یعنی از لذت بخش بودن رابطه جنسی صرف نظر کرده و هدف را تولید مثل قرار دهید.
  • در حضور کودتان اعضای بدنش را به او معرفی نمایید، بعد از معرفی نمودن گوش و چشم و دیگر اعضای بدن با استفاده از اطلس های بدن تعضای جنسی کودک را با نام علمی و کارکردی که دارد آشنا سازید.
  • اگر کودتان آلت تناسلی خود را دستکاری می کند، خشونت به خرج ندهید و آهسته و آرام او را به کار دیگری مشغول نمایید. علت کار کودک می تواند کنجکاوی و نا آشنا بودن او با اعضای بدن، مشکل جسمی مثل خارش و سوزش باشد. در بعضی از موارد کودک با اینکار به آرامش می رسد برای حل مشکل می توانید در این مورد به پزشک مراجعه کنید.

 آموزش جنسی به فرزندان

مواجه شدن کودک با پیامدهای جنسی

اگر کودکتان با پیامدهای واضح جنسی مواجه شد، باید بتوانید به خوبی این شرایط و اطلاعات او را مدیریت نمایید. واکنش های هیجانی مانند خشم و عصبانیت را کنار بگذارید زیرا این موارد باعث بدتر شدن اوضاع خواهد شد. با لحنی ملایم و سوالات هدایت شده مقدار اطلاعات کودک خود را بسنجید. بعد از آن می توانید اطلاعات او را اصلاح نمایید، توجه کنید که کودک نباید از سوی والدین پیامی از عصبانیت و تنبیه دریافت نماید، باید در این شرایط حمایتتان را به کودک نشان دهید و به روشی صحیح با او برخورد نمایید.

دادن تعلیم جنسی به فرزندان

مهمتریم قسمت صحبت با فرزندان درباره آموزش جنسی این است که آن ها باید نسبت به والدین خود حس خوبی داشته باشند تا بتوانند در مورد هر موضوعی با والدین خود صحبت نمایند. فرزندان باید اطمینان داشته باشند که قرار نیست کسی آن ها را قضاوت کند یا مورد تمسخر قرار دهد، در کل والدین باید منبع اصلی اطلاعات کودک باشند تا کودک قبل از یافتن پاسخش در اینترنت یا دیگران با والدینش به صحبت بنشیند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *