دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص انجیر سیاه و فواید مهم خوردن این میوه محبوب

  • ساناز براتی
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

انواع مختلف انجیر و همچنین انجیر سیاه دارای خواص بسیاری می باشند، برخی از مهمترین خواص این میوه شامل بهبود سلامت قلب، سلامت استخوان ها، تنظیم فشار خون، مبارزه با سرطان ها به ویژه سرطان سینه، سلامت پوست و مو، تامین آهن مورد نیاز بدن و بهبود دهنده مشکلات گوارشی می باشد.

انجیر میوه ای با ارزش غذایی بالا که خواص درمانی مختلفی دارد، این میوه به اندازه ای مهم است که در قرآن نیز از آن صحبت شده است و در روایات مختلف دینی درباره اهمیت آن سخنان زیادی گفته شده است، برای آشنایی با خاصیت های مختلف انجیر سیاه در این مطلب همراه ما باشید.

خواص مختلف انجیر سیاه

انجیر میوه ای مقوی که در هر نوع و حالتی مفید و مغذی می باشد و به منظور درمان بیماری های زیادی از آن استفاده می شود. از نگاه قرآن و طبیبان گذشته انجیر بهترین میوه است که در کنار زیتون از آن صحبت شده است. انجیر یکی از میوه های قدیمی است که به وسیله انسان مصرف شده و می شود به شکلی که در برخی از افسانه های کهن عنوان شده است که این میوه توسط حوا برای اولین بار کشف شده است. انجیر میوه ای است شیرین با پوستی نرم و دانه ای زیاد که در چند نوع وجود دارد و به شکل تازه و خشک شده مصرف می شود. انجیر در رنگ های سیاه، بنفش، سفید، زرد و سبز در طبیعت وجود دارد که تقریبا تمام انواع آن دارای خواص مشترکی می باشند.

  • انجیر سیاه: انجیر سیاه دارای پوستی سیاه و داخل صورتی رنگ می باشد، که فوق العاده شیرین می باشد. این نوع انجیر بسیار مناسب برای مخلوط کردن در کیک و کوکی می باشد.
  • انجیر کادوتا: این نوع انجیر دارای رنگ بنفش بوده و پوستی سبز رنگ دارد، این نوع انجیر در بین دیگر انجیر ها شیرینی کمتری دارد.
  • انجیر کالیمیرنا: این انججیر ظاهری سبز مایل به زرد دارد و داخل آن نیز کهربایی رنگ است. این انجیر نسبت به انواع دیگر آن بزرگتر بوده و عطر و طعمی منحصر به فرد و قوی دارد.
  • انجیر ترکی قهوه ای: این انجیر پوستی بنفش و دارای گوشتی قرمز رنگ می باشد، عطر و طعمی ملایم داشته و شیرینی آن از بقیه بیشتر است.
  • انجیر آدریاتیک: این انجیر پوستی سبز روشن دارد و داخل آن نیز صورتی رنگ است. همچنین با عنوان انجیر سفید نیز نامیده می شود چون بسیار سبک است. این انجیر خیلی شیرین است.

انجیر منبع غنی از مواد ضروری و مغذی بدن می باشد، فرقی ندارد که چه رنگ و طعمی داشته باشد تمام آن ها سرشار از آنتی اکسیدان ها، مواد مغذی و ویتامین ها هستند، البته این مواد مغذی در نوع خشک شده آن بیشتر می باشد، انجیر دارای قندهای طبیعی و فیبر محلول نیز می باشد. برای بررسی خواص مختلف انجیر به ویژه انیر سیاه در این مطلب همراه ما باشید.

خاصیت های انجیر سیاه

مفید برای سلامت گوارش

مصرف انجیر باعث کاهش یبوست می شود و در کل سلامت گوارش و هضم را بهبود خواهد داد، برای رفع مشکلات گوارشی خود هر روز صبح یک انجیر مصرف نمایید.

بهبود دهنده سلامت قلب

از دیگر خواص انجیر سیاه کاهش سطوح تری گلیسیرید در خون می باشد که این موضوع باعث بهبود سلامت قلب خواهد شد. علاوه بر این انجیر دارای فنل ها و اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ می باشد که احتمال بیماری قلبی را کاهش می دهند.

خواص انجیر سیاه برای بدن

  •  آرون گروپس

کلسترول پایین با مصرف انجیر

انجیرها دارای پکتین یا فیبر محلول می باشند که باعث کاهش سطح کلسترول خواهد شد. فیبری که در انجیر وجود دارد کلسترول اضافه را در سیستم گوارش از بین برده و آن را به روده ها انتقال می دهد.

پیشگیری از سرطان روده بزرگ

استفاده منظم از انجیر باعث می شود تا خطر سرطان روده بزرگ کمتر شود، فیبر موجود در انجیر خیلی سریع باعث حذف زباله ها در بدن کمک خواهد کرد که برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ بسیار مفید می باشد.

بهبود دهنده کم خونی

از دیگر خواص انجیر به ویژه انجیر سیاه بهبود کم خونی می باشد. کودکان و نوجوانان که در حال رشد هستند در کنار زنان باردار باید به سطح آهن موجود در بدنشان توجه شود تا از عوارض آن پیشگیری شود. بعلاوه افراد بیمار یا کسانی که تحت عمل جراحی قرار دارند، با مصرف انجیر و قرار دادن آن در رژیم غذایی خود مقدار آهن در بدن خود را افزایش می دهند و باعث رفع مشکل کم خونی خواهند شد.

انجیر سیاه و بررسی خاصیت های آن

مناسب برای بیماران دیابتی

میوه انجیر در کنار برگ های آن برای سلامت بدن بسیار مفید می باشد. برگ های انجیر مانند خود آن دارای خواص فوق العاده ای می باشند. برای تنظیم میزان قند خود می توانید از انجیر و برگ آن بهره ببرید.

پیشگیری از سرطان سینه

انجیر یکی از میوه هایی که است که دارای بیشترین میزان فیبر می باشد. زنانی که در طی دوره جوانی و نوجوانی خود انجیر خورده اند کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار گرفته اند. همچنین انجیر دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدن است که با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند.

انجیر سیاه و خاصیت های آن

سلامت استخوان ها با انجیر

انجیر سیاه دارای کلسیم، پتاسیم و منیزیم می باشد که از خواص آن سلامت استخوان و بهبود مشکلات استخوانی می باشد. انجیر باعث بهبود تراکم استخوان ها می شود و شکستگی استخوان ها را کاهش خواهد داد. کلسیم برای حفظ استخوان های سالم بسیار مهم می باشد و انجیر یک منبع عالی از کلسیم است.

انجیر سرشار از آنتی اکسیدان ها

انجیرها منبع عالی از آنتی اکسیدان ها می باشند و باعث خنثی نمودن رادیکال های آزاد در بدن خواهند شد و با انواع بیماری ها مبارزه می نمایند. انجیر دارای مقدار بالایی از آنتی اکسیدان های فنولی می باشد، آنتی اکسیدان ها در انجیر لیپوپروتئین ها را در پلاسما غنی می نمایند و از اکسیداسیون بیشتر آنها را حفاظت می کند.

برخی خاصیت های انجیر سیاه

تنظیم و پیشگیری از  فشار خون بالا

علاوه بر پتاسیم، امگا ۳ و امگا ۶ که در انجیر وجود دارند باعث بهبود فشار خون شده و فشار خون بالا را تنظیم می کنند. زمانی که پتاسیم به مقدار کم و سدیم به میزان بالا مصرف شود، تعادل سدیم و پتاسیم در بدن مختل خواهد شد، انجیر می تواند در تعادل این دو ماده در بدن مفید باشد و از فشار خون بالا پیشگیری نماید.

افزایش استقامت جنسی

انجیر یک میوه عالی در باروی و مکمل های جنسی محسوب می گردد. این میوه عنی از کلسیم، آهن، پتاسیم و روی می باشد بعلاوه دارای مقدار زیادی منیزیم است، منیزیم در کنار دیگر مواد معدنی برای تولید هورمون های جنسی آندروژن و استروژن بسیار مفید و مورد نیاز می باشد.

معرفی خواص انجیر سیاه

درمان بیماری آسم

استفاده انجیر روشی مناسب برای مقابله با آسم می باشد. برای استفاده از این خاصیت انجیر می توانید دانه های زغال اخته، عسل و انجیر را با هم مصرف نمایید. بعلاوه می توانید از آب  انجیر برای درمان آسم خود بخورید تا تسکین یابد.

پیشگیری از بیماری وروئال

خوردن انجیر یا مصرف عصاره های انجیر به منظور پیشگیری از بیماری های منتقله از راه جنسی در طب سنتی و فرهنگ های مختلف مفید می باشد. از انجیر برای کاهش بیماری های مقاربتی استفاده می گردد.

معرفی خاصیت های انجیر سیاه

کاهش گلو درد با انجیر

از دیگر خواص انجیر سیاه کمک به کاهش گلو درد می باشد. انجیر دارای موکلیاژ یالایی می باشد که باعث کاهش گلو درد می شود. آب طبیعی انجیر درد و استرس آکوردهای صوتی را تسکین خواهد داد.

پیشگیری از پیدایش آب مروارید

مصرف انجیر می تواند باعث پیشگیری از به وجود آمدن آب مروارید شود، آب مروارید یکی از دلایل از بین رفتن بینایی در افراد مسن می باشد.

انواع خاصیت انجیر سیاه

انجیر بهبود دهنده سلامت کبد

انجیر باعث می شود تا آلودگی ها از کبد پاک شوند از این رو برای سلامت کبد بسیار مفید می باشد.

ملین طبیعی و تاثیر گذار

انجیر به خاطر داشتن فیبر بالا به عنوان یک ملین طبیعی عمل کرده و باعث می شود تا مدفوع نرم تر شود و هضم بهتر انجام شود.

برخی خاصیت های انجیر سیاه

درمان کننده بواسیر

انجیر به ویژه انجیر خشک شده یک روش عالی برای درمان بواسیر می باشد. انجیر باعث کاهش دفع مدفوع شده و فشار وارد شده بر روی روده را کاهش می دهد، می توانید برای درمان بواسیر در طول روز دو مرتبه انجیر خشک شده بخورید.

پیشگیری کننده از بیماری های قلبی عروقی

همانطور که گفته شد انجیر دارای میزان بالایی آنتی اکسیدن می باشد، وجود آنتی اکسیدن ها در انجیر در کنار ویژگی پایین آورندگی فشارخون انجیر باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد در بدن شده و از بروز بیماری های قلبی عرقی پیشگیری خواهد نمود.

بررسی خواص انجیر سیاه

منبع مناسبی از انرژی

مصرف انجیر به طور روزانه و اضافه کردن آن به رژیم غذایی روشی عالی و مطمئن به منظور افزایش سطح انرژی می باشد، کربوهیدرات و قند موجود در میوه انجیر باعث افزایش درصد انرژی در بدن خواهد شد.

بهبود دهنده بی خوابی

داشتن یک رژیم مناسب و متعادل برای داشتن خوابی خوب لازم است. انجیر از جمله مواد غذایی می باشد که بودن آن در رژیم غذایی باعث بهبود خواب خواهد شد. انجیرها دارای تریپتوفان اسید آمینه بوده و باعث تولید ملانین می شوند، در نهایت مصرف انجیر به خوابی راحت کمک می نماید.

شناسایی خاصیت های انجیر سیاه

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

انجیر سیاه دارای خواص مختلفی می باشد، انجیر باعث از بین رفتن باکتری ها می شوند. باکتری ها باعث بروز مشکلات سلامتی در بدن می شوند و سیستم ایمنی را دچار مشکل می کنند. انجیر دارای مواد مغذی مثل پتاسیم و منگنز می باشد که در کنار آنتی اکسیدان ها سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید.

پیشگیری از چین و چروک

بر طبق تحقیقات انجام شده عصاره انجیر دارای خاصیت ضد التهابی و  خاصیت کلاژن سازی بر روی پوست بوده و باعث کاهش چین و چروک های روی پوست می شود.

جوانسازی پوست با انجیر

همانطور که گفته شد انجیر برای سلامت پوست بسیار مفید است، می توانید برای جوانسازی پوست خود انجیر بخورید یا ماسک انجیر را روی پوست خود بگذارید تا پوستی زیبا داشته باشید.

خواص جالب انجیر سیاه

درمان جوش و آکنه و لطیف کردن پوست

برای رفع جوش و آکنه های موجود در پوست خود می توانید از انجیر مصرف کنید یا آن را مستقیما بر روی پوست خود بمالید. با این روش آکنه و جوش های صورت برطرف خواهد شد.

انجیر دارای مقدار زیادی از ویتامین C بوده و با عنوان یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود که یک تسکین دهنده عالی برای پوست محسوب می شود. می توانید برای بهره بردن از خواص انجیر پنج عدد انجیر را با یک قاشق چای خوری پودر جو و مقداری شیر و نصف قاشق چای خوری پودر زنجبیل خشک به شکل خمیر در آورید و بر روی پوستتان بمالید تا پوستی لطیف داشته باشید.

رفع ریزش مو با انجیر

انواع انجیر برای مراقبت از موها بسیار مفید و محبوب هستند، عصاره انجیر به منظور داشتن موهایی عالی بسیار مهم است. عصاره انجیر رطوبت را به موها رسانده و از ریزش موها پیشگیری می کند.

افزایش رشد موها

نداشتن تغذیه مناسب باعث از دست دادن موها می شود. انجیر دارای مواد مغذی مهم برای مو مثل منیزیم، ویتامین C و ویتامین E می باشد که باعث رشد موها خواهد شد. مواد مغذی موجود در انجیر باعث بهبود گردش خون در پوست سر شده و رشد موها را بیشتر خواهد کرد.

انواع خواص انجیر سیاه

بهبود دهنده ریزش و شوره موی سر

بودن گوگرد در انیر به زیاد شدن موها کمک می کند و از ریزش موها پیشگیری می کند، علاوه بر این شوره سر را درمان خواهد کرد.

سلامت دهان و دندان

انجیر سیاه دارای خواص جرم گیری و سفید کنندگی دندان ها می شود و باعث تسکین ورم لثه و رفع التهاب می شود و باعث می شود تا بوی بد دهان از بین برود.

افزایش دهنده شیر مادر

میوه انجیر باعث افزایش شیر مادر خواهد شد و به خاطر اشتها آور بودن و دارا بودن مواد مغذی برای افرادی که دوست دارند اضافه وزن داشته باشند یا در دوره نقاهت بیماری به سر می برند گزینه بسیار مناسب و مفیدی می باشد.

خاصیت های مفید انجیر سیاه

درمان زگیل و میخچه

علاوه بر خود انجیر شیره انجیر دارای خواص مختلفی می باشد. برای از بین بردن زگیل، میخچه و آثار جلدی می توانید از شیره انجیر استفاده نمایید، بعلاوه برای درمان افسردگی نیز می توانید از آن میل کرده و لذت ببرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *