دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دانستنی های جالب شیمی که شما را به شیمی علاقه مند تر می کند

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که علم شیمی در واقع دلیل اصلی اتصال سایر علوم محسوب می شود و در این مقاله سعی داریم تا به بیان برخی واقعیات و دانستنی های جالب شیمی بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی شیمی علم گسترده ای شناخته می شود که دانستنی های جالب و زیادی در آن وجود دارد و به بررسی و مطالعه تمامی موادی می پردازد که در اطراف آن وجود دارد. در واقع علم شیمی تمامی علوم دیگر را به هم متصل می کند و از آنجایی که دانستنی های خارق العاده و شگف انگیزی دارد مورد توجه بسیاری از علاقه مندان قرار گرفته است.

آشنایی با دانستنی های جالب شیمی

بهتر است بدانید که شیمی در واقع علمی است که به مطالعه و بررسی همه چیز می پردازد. این علم آنقدر مهم است که اغلب علم پایه نامیده می شود زیرا رشته ای است که تمامی علوم دیگر را به هم وصل می کند. اگر کسی تا به حال سریال تلویزیونی بریکینگ بد را تماشا کرده باشد قطعا می داند که شیمی چقد می تواند جذاب و جالب باشد. شیمی را می توان علم گسترده ای دانست که دانستنی های زیادی در آن نهفته است برای مثال قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین شامل آرسینک، سرب، جیوه و حتی از طریق ظروف لعابی، آفت کش ها، مواد غذایی و علف کش های باغچه سلامت افراد خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین وسایل روی میز مانند کریستال های سرب دار، ظروف مفرغی و برخی از ظروف لعاب دار گاز های جوش دهنده محصولات شیشه ای و سفال های لعاب دار با رنگ آمیزی های سفید یا زرد می توانند نشانه هایی از وجود علم شیمی باشند. توجه داشته باشید که برخی جواهرآلات کشور چین نیز ممکن است دارای سرب باشند و برخی انواع ماهی مانند کو.سه ماهی، ماهی تن، اره ماهی، اردک ماهی و ماهی خاردار نیز حاوی سطوحی از جیوه و در نهایت علم شیمی هستند.

مطالعه دانستنی های جالب شیمی

جالب است بدانید که هر انسانی حدود ۱۵۰ وات گرما در یک زمان مشخص تولید می کند و به همین خاطر است که برگزاری مهمانی و جشن های خانوادگی در خانه راه بسیار خوبی برای صرفه جویی در هزینه های گرمایشی است.

به طور میانگین ۶۰ درصد بدن هر انسانی از آب تشکیل شده است البته که بدن نوزادانی که تازه به دنیا آمده اند از آب بسیار بیشتری یعنی حدود ۸۰ درصد تشکیل گردیده است و با این وجود یک سال پس از تولد این مقدار در همان حجم ۶۰ درصد تثبیت می شود.

بهتر است بدانید یکی از دانستنی های جالب شیمی این است که هلیوم حدود ۱۴.۵ برابر سبک تر از هوا است و به همین خاطر است که بالن های هلیوم در هوا شناور و معلق می مانند.

الماس ها به یک دلیل یخ نامیده می شوند به گونه ای که در یک سطح شیمیایی الماس ها از یک ساختار بلوری سه بعدی منحصر به فرد تشکیل شده اند که به راحتی گرما را منتقل می کنند و سطح خارجی این جواهر گرانبها را سرد می کنند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

اصابت رعد و برق به هر چیری می توانند گرمایی به اندازه ۵۴۰۰۰ درجه فارنهایت داشته باشد و به همین خاطر توصیه می شود پیش از اینکه در یک طوفان تندری و نزدیکی رعد و برق رانندگی کنید کمی فکر نمایید.

یک اینچ آب برابر با ۱۰ اینچ آب در دمای ۳۰ درجه فارنهایت می باشد زیرا اغلب مواد در سرما فشرده و کوچک می شوند و آب به اندازه ای انرژی دارد که می تواند آن را به مواد دیگری داده و گسترش پیدا کند.

صدا با سرعت ۴.۳ برابر بیشتر از هوا از آب عبور خواهد کرد زیرا ذرات آب نسبت به ذرات اکسیژن به یکدیگر نزدیکی بیشتری دارند و این یعنی عبور صدا از یک ذره به ذره دیگر در آب راحت بوده و در نتیجه صدا سریع تر منتقل می شود.

ویژگی های علم شیمی

یکی دیگر از دانستنی های جالب شیمی جدول مندلیف است که در اصل در یک برگه تقلب در آخرین لحظه ایجاد شده به گونه ای که در دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ به استادی به نام دیمیتری مندلیف مهلت محدودی داده شده تا توضیحی از تمامی عناصر شناخته ی شده آن زمان را ارائه دهد و بنابراین میانبری تحت عنوان جدول مندلیف خلق گردید.

مس به صورت طبیعی عنصری ضد باکتریایی محسوب می شود که مصرف دوز کمی از این ماده مغذی برای  انسان ها و باکتری ها مفید و ضروری است اما در دوز های بالا باکتری ها را از بین خواهد برد. دقت داشته باشید که مس تنها عنصر شناخته شده ای است که چنین عملکردی دارد.

پیش از هر چیزی در جهان هیدروژن وجود داشت زیرا در اولین روز های آفرینش جهان تنها عنصر موجود هیدروژن بود. اتم های هیدروژن به هلیوم پیوند می خورند و به کربن تبدیل خواهند شد و از آنجا به ساخت عناصر پیچیده تر ادامه می دهد و جهان را به شکلی که امروز مشاهده می کنیم شکل می دهند.

بدن انسان آنقدر گرافیت دارد که حدود ۹۰۰۰ مداد را تولید کند و بهتر است بدانید که گرافیت یک شکل کریستالی از عنصر کربن است که در دماهای بالا به الماس تبدیل می شود.

گچ از هزاران تن پلانکتون فسیلی ساخته شده که این فسیل ها در نهایت به سنگ آهک تبدیل می شوند. سنگ آهک در واقع ماده ای است که بیشتر از کربنات کلسیم تشکیل شده است و شاید همین توضیح کوتاه به این سوال که چرا گچ مزه بدی دارد جواب خوبی بدهد.

اولین عنصر تقریبا مصنوعی که به جدول تناوبی اضافه شد تکنسیوم بود زیرا تکنسیوم یکی از سبک ترین عناصر شیمایی محسوب می شد که به صورت کامل از ایزوتوپ های رادیوکاتیو ناپایدار تشکیل شده است. جالب است بدانید که نام تکنسیوم از واژه یونانی مصنوعی گرفته شده است.

آشنایی با عناصر موجود در علم شیمی

بوی تازه ای که پس از یک طوفان رعد و برق به مشام می رسد در واقع بوی اوزون می باشد زیرا هنگامی که رعد و برق می زند واکنش شیمیایی در سطح زمین ایجاد می شود که ازن همان ترکیب اکسیژنی که از جو محافظت می کند را به وجود می آورد و بنابراین این ازن است که بوی منحصر به فردی را پس از یک رعد و برق ایجاد خواهد کرد.

جالب است بدانید که بسیاری از عناصر شیمیایی فلزی هستند و تقریبا سه چهارم تمام عناصر شیمیایی شناخته شده فلز می باشند.

اوگانسون یکی دیگر از عناصر مصنوعی است که سنگین عنصر در جهان شناخته می شود بسیار جدید است به گونه ای که در سال ۲۰۱۶ رسما شناخته شده و نام آن از فیزیکدان هسته ای معروفی به نام یوری اوگانسیان گرفته شده است.

DNA معمولا در برابر شعله کاملا مقاوم است و بسیاری از محققان به این نتیجه رسیده اند که وقتی نمونه هایی از بلوک های ژنتیکی را به پارچه اضافه می کنند قابلیت اشتعال کاهش پیدا خواهد کرد. شیشه از لحاظ فنی کاملا مایع است و جامد نیست زیرا از مولکول های جاری و فراوانی تشکیل شده که جریان مولکول های آن آنقدر کند است که نمی توان آن را یک مایع در نظر گرفت و همچنین از لحاظ فنی آنقدر سریع است که نمی توان آن را جامد دانست و به همین خاطر شیشه را باید دسته ی جامدات آمورف قرار داد.

تا ۵ میلیارد سال دیگر خورشید به ابرستاره ای سرخ تبدیل می شود که سیاره عطارد و سیاره زهره را خواهد بلعید. ابرستاره های سرخ در واقع آخرین مرحله تکامل ستاره ها می باشند که رنگ خاص خود را از فرآیند خنک سازی و توسعه سازی آن می گیرند و این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که هیدروژن جهان تمام شده باشد.

حقایق جذاب در مورد شیمی

آمازون به صورت مستقیم تقریبا ۲۰ درصد کل اکسیز جهان را تامین می کندو شاید به همین خاطر است که به جنگل های بارانی آمازون بیش از قبل بها داده و از آن محافظت می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *