دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

راهنمای کنترل و مدیریت ریسک و نکاتی که باید بدانید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

مدیریت ریسک فرایندی است که طی آن در یک سازمان و حوزه تجاری سعی می شود تا عوامل مزاحم شناسایی شوند و تحت کنترل قرار بگیرند شیوه ها، استراتژی ها و رویه هایی که برای مقابله با ریسک ها و خطرهای یک سازمان اتخاذ می شود در حقیقت نظارت بر این موضوع و نحوه تحلیل و بررسی آن می باشد.

مدیریت ریسک اصطلاحی است که در بسیاری از بیزنس ها مورد استفاده قرار می گیرد این اصطلاح در حقیقت مجموعه ای از روش ها و فرایند ها را شامل می شود که سازمان ها برای کنترل کردن ریسک های احتمالی از آن استفاده می کنند این فرایند موجب می شود تا در یک سازمان ریسک ها به فرصت ها تبدیل شوند و به نوعی موجب دستیابی به اهداف گردند با توجه به اینکه هر بیزنسی دارای اهدافی است می تواند سطوح مختلفی از ریسک را نیز برای آن در نظر گرفت ریسک می تواند بخش های جزئی و کلی از یک سازمان را تحت الشعاع قرار دهد و کنترل آن موجب سرمایه گذاری های بیشتر در سازمان می شود. کنترل این امر در هر سازمانی چارچوبی را فراهم می کند که موجب رسیدن به اهداف سازمان می گردد استراتژی که هر سازمان در مقابله با این ریسک ها انجام می دهند موجب تمایز آن از دیگر سازمان ها خواهد شد. به طور کلی می توان گفت که کنترل ریسک از مراحل مختلفی تشکیل شده است که شامل شناسایی، تحلیل کردن، طراحی استراتژی و پایش می باشد و ما در ادامه این بخش به تحلیل بیشتر این مراحل می پردازیم.

مراحل مدیریت ریسک سازمان:

تمامی بیزنس ها ابتدا با یک شناسایی آغاز می شوند افرادی که در سازمان می توانند ریسک ها و فرصت ها را به خوبی و فعالانه شناسایی اغلب موفق تر عمل می کنند این شناسایی باید در سطوح مختلفی از جمله مشتریان، کارمندان و صاحبان انجام گیرد. در این زمینه ممکن است برخی از سازمان ها دچار اشتباهات و خطاهایی شوند یکی از مهم ترین این خطاها نیز عدم آگاهی از هدف های اصلی می باشد که موجب مختل شدن برنامه ها خواهد شد.

 تعریف ریسک

  • شناسایی: این مرحله اولین گام برای مدیریت است که موجب شناخت شرایط و دستیابی به اهداف خاص می گردد.
  • تحلیل کردن: در این مرحله احتمالاتی که درباره وفوع اتفاقات وجود دارد تعیین می شود و شدت تاثیرگذاری این ریسک ها بررسی می شود.
  • استراتژی: مهم ترین مرحله که موجب تمایز سازمان می شود در این گام شیوه و فرایند تحلیل و کنترل ریسک ها مورد بررسی قرار می گیرد.
  • پایش: آخرین گام از کنترل ریسک که نشان می دهد هر استراتژی چه نتیجه ای دارد.

تعریف ریسک:

برای ریسک تعریف های متفاوتی عنوان می شود اما یکی از تعاریف جامع و کامل در این زمینه تعریفی است که سازمان بین المللی استاندارد از آن ارائه داده است طبق این تعریف مدیریت ریسک شامل سیاست ها، روش ها و فرایندهایی است که از آن استفاده سیستماتیک می شود در واقع تعریف جامع و کامل از ریسک که توسط این نهاد ارائه شده است به شکل زیر می باشد:

استفاده سیستماتیک از سیاست‌ها، رویه‌ها برای فعالیت‌های برقراری ارتباط و مشاوره، ایجاد زمینه و ارزیابی، معالجه، نظارت، بررسی، ضبط و گزارش ریسک.” – ISO 31000 – طبق دستورالعمل‌های مدیریت ریسک

نحوه مدیریت ریسک

اثرات ریسک:

ریسک های سازمانی انواع گوناگونی دارد و هر یک به نوعی بر روی سازمان اثر می گذارند ریسک های کوتاه مدت از عملیات و فعالیت هایی که مربوط به آن است ناشی می شوند ریسک های میان مدت مربوط به تاکتیک های شرکت هستند و ریسک هایی که بلند مدت هستند مربوط به استراتژی کلی سازمان می گردند.

  •  آرون گروپس

فرایند کنترل ریسک:

در واقع هدف مدیریت ریسک شناسایی و کنترل عواملی است که در سازمان وجود دارند و می توانند مانعی جدی برای رسیدن به اهداف سازمانی باشند این خطرات نگرانی های بزرگ سازمانی هستند که به شدت خطرناک می باشند و شما باید آن ها را شناسایی کنید. بعد از شناسایی این نگرانی های، خطرات و عوامل تهدیدکننده شما باید آن ها را ثبت و ضبط کنید با این کار شما ریسک های سازمانی را مستندسازی می کند و در نهایت با ارزیابی کردن می توانید استراتژی ویژه آن را استفاده کنید. در هنگام ارزیابی شما اولویت بندی های سازمانی را انجام می دهید و پاسخ درست برای خطر را در نظر می گیرید و نظارت بر خطر خواهید داشت.

چگونه ریسک را کنترل کنیم

افزایش بهره وری با کنترل ریسک:

یکی از مهم ترین فوایدی که می تواند مدیریت ریسک در یک سازمان داشته باشد افزایش بهره وری در سازمان است باید بدانید که این کار به چه میزان می تواند در کارایی سازمان شما موثر باشد شما در هر صنعت و تجارتی هستید می توانید با بهره وری از آن به پیشرفت بیشتری دست پیدا کنید. این استراتژی به شما اجازه می دهد تا راه هایی را پیدا کنید که بهبود روابط شما منجر می شوند این روش ها به شما کمک می کنند تا بهره وری سازمان خود را در سطحی بالاتر نگه دارید.

این استراتژی هزینه های شما را کاهش می دهد زیرا شما مسیرهایی که نادرست هستند را به درستی و از شیوه صحیح آن طی می کنید در این استراتژی فرد برای موفیت آمیز بودن برنامه می تواند مراحل زیر را سپری کند.

روش های کنترل ریسک

  • تقویت کردن تصمیم گیری ها و آگاهانه انجام دادن آن
  • پرورش دادن سطوح فرهنگی و بهبود بخشیدن به شرکت
  • کمک به کارکنان سازمانی برای درک بهتر خطرها و آماده سازی برای مقابله با آن
  • انجام نوآوری های شرکتی و ایجاد تغییرات مثبت در سازمان
  • افزایش میزان موفقیت سازمانی
  • افزایش اعتماد به نفس سازمانی

برای کارآمدتر شدن این موضوع اتوماسیون هایی در سازمان اجرا شوند تا تاثیرات خود را بر روی سازمان نشان دهند با توجه به اینکه هر کنترلی دارای اتوماسیونی است شما باید به این اتوماسیون دست پیدا کنید بنابراین شما باید خطاهای انسانی و پیشامدهای سازمانی خود را به درستی پیدا کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *