دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز صحیح خواباندن نوزاد و تکنیک هایی که والدین باید بدانند

  • منصوره رمضان زاده
  • ۸ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

اکثر نوزادان تازه به دنیا آمده از لحاظ خواب دچار مشکل هستند و در هنگام شب خواب راحت و منظمی ندارند که بدین منظور والدین باید از طریق شناخت و یادگیری طرز صحیح خواباندن نوزاد این مسئله را برطرف نموده و بدین گونه زمینه را برای خواب سالم و عمیق نوزادشان فراهم نمایند.

یکی از مسائلی که در رابطه با نوزاد تازه متولد شده باید نسبت به آن توجه ویژه ای داشت نحوه خواباندن نوزاد است که باید طبق اصول و روشی کاملا صحیح انجام گیرد چرا که به دلیل نرم بودن استخوان های جمجه نوزاد احتمال آسیب و ضربه به آن و حتی گاهی اوقات مرگ نوزاد را به دنبال دارد. در همین راستا تصمیم داریم در این مطب به جهت آگاهی و شناخت شما عزیزان طرز صحیح خواباندن نوزاد را به طور کامل شرح دهیم.

طرز صحیح خواباندن نوزاد

از جمله دغدغه هایی که اغلب والدین بعد از تولد نوزاد خود با آن درگیر هستند داشتن خواب راحت و رفع مشکل بی خوابی نوزاد است که این امر بستگی به طریقه خوابانیدن نوزاد دارد و باید بهترین و اصولی ترین شیوه را بکار گیرید. طرز صحیح خواباندن نوزاد در واقع از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد جلوگیری کرده که به همین دلیل اهمیت ویژه ای دارد و باید به آن توجه خاصی داشت.

طرز صحیح خواباندن نوزاد در تخت خواب

مادر جوانی که برای بار اول صاحب فرزند شده است در بسیاری از مسائل همچون خواباندن نوزاد خود کم تجربه بوده و نیاز به یک سری آموزش ها و راهنمایی و مشورت از سوی دیگران است. اطمینان داشتن از ایمن خوابیدن نوزاد موضوع مهمی بوده که باید آن را مدنظر قرار داد. باید توجه داشته باشید که نخوابیدن سروقت نوزاد و کمبود خواب او علی رغم این که باعث ایجاد اختلالات خواب در کودک شده از سویی دیگر آرامش روحی و روانی کل افراد خانواده را نیز مختل می کند و باعث آشفتگی و پریشانی در آن ها می شود.

بهترین کار این است که نوزاد را در تمامی حالت ها و جهات مختلف بخوابانید چرا که اگر کودک دائما به یک سمت بخوابد قطعا عضلات وی پس از گذشت مدت زمانی به همان صورت عادت کرده و شکلی سفت و یا شل به خود می گیرد. نوزادی که به تازگی متولد شده به منظور چرت زدن، خواب شب و همچنین استراحت باید بر روی کمر خوابانیده شود چرا که در این حالت مجاری تنفس کاملا باز بوده و نوزاد می تواند به راحتی نفس بکشد و در موقع خواب اذیت نمی شود.

مهمترین علل مرگ ناگهانی کودک در خواب :

  • خوابانیدن کودک به طرف شکم و یا به سمت پهلو
  • کشیدن سیگار و سایر دخانیات در دوران حاملگی و یا بعد از زایمان
  • خفه شدن ناگهانی نوزاد و افزایش دمای بدن در اثر پوشیده شدن سر و صورت
  • خوابانیدن کودک بر روی سطحی نرم همچون تشک، بالش، مبل، تشک آبی و …

مناسب ترین حالات و نحوه صحیح خواباندن نوزاد

بهتر است بدانید که به منظور جلوگیری و کاهش بوجود آمدن خطرات احتمالی ناشی از خواباندن غلط نوزاد در رابطه با حالت های صحیح خواباندن نوزاد باید اطلاعاتی کافی در اختیار داشته باشید که در همین زمینه در ادامه به شرح چند نوع حالت خواب مناسب پرداخته ایم.

طریقه درست خواباندن نوزاد

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

خواباندن کودک به طرف شکم :

  • زمانی که کودک به طرف شکم می خوابد به قسمت فک او کمی فشار وارد می گردد که در نتیجه سبب بسته شدن و کم شدن مجاری تنفسی و هوای ورودی می شود.
  • با خوابانیدن نوزاد به طرف شکم احتمال دارد که میکروب ها و آلودگی های تشک به قسمت مجراهای تنفسی نوزاد ورود پیدا کند.
  • زمانی که کودک بر روی یک تشک نرم و به سمت شکم قرار داده شده احتمال خفه شدن او در حد بالایی می باشد.
  • خوابانیدن کودک بر روی شکم باعث نزدیک شدن صورت او به ملحفه و یا زمین شده که در واقع در این حالت هوای ثابتی را تنفس می کند.

خواباندن کودک به طرف پشت :

  • خواب رفتن نوزاد به سمت پشت باعث کاهش خطر منجر به مرگ ناگهانی نوزاد می شود چرا که در این وضعیت تمامی مجاری تنفسی نوزاد باز بوده و در واقع بهترین حالت خوابیدن به حساب می آید.
  • طبق تحقیقات انجام شده این حالت خوابیدن درواقع خطر مرگ و میر نوزادان را به حداقل رسانده و حدود ۵۰ درصد کاهش می دهد و به نوعی می توان گفت که این وضعیت خواب بی خطری برای نوزاد به همراه دارد.

خواباندن کودک به طرف پهلو :

بهتر است بدانید که طبق مطالعات انجام شده پزشکان در چند سال گذشته خوابیدن کودک به طرف پشت و پهلو را به منظور کاهش خطر مرگ ناگهانی نوزاد بهترین حالات خوابیدن اعلام کردند اما پس از چندی دریافتند که خواباندن نوزاد به سمت پهلو وضعیت مناسبی برای کودک نمی باشد چرا که باعث برگشت کودک به طرف شکم و در پی آن مرگ ناگهانی نوزاد را به دنبال دارد و سالیان زیادی است که ممنوع شده است.

نحوه درست خواباندن نوزاد

نکاتی مهم و کلیدی در رابطه با نحوه درست خواباندن نوزاد :

در ادامه چندین نکته اصولی و کاربردی را به منظور آگاهی شما عزیزان یادآور شده ایم تا با توجه به آن ها کودک خود را در بهترین حالت بخوابانید و با طرز صحیح خواباندن نوزاد تا حدودی آشنا شوید.

پرهیز از بکار بردن تشک نرم :

تا جایی که امکان دارد از تشک سفت برای خواب نوزاد استفاده کنید و همچنین سعی کنید ملحفه و بالش کرکی بکار نبرید، در واقع به طور کلی می توان گفت که هر چیزی که موجب پوشیده شدن سرو صورت کودک می شود مناسب نمی باشد.

پرهیز از پوشاندن سر و صورت کودک :

پتوی نوزاد باید تا قسمت سینه کودک را پوشش دهد و دست های کودک باید بیرون از پتو قرار گرفته شوند تا در طول خوابیدن از منتقل شدن پتو بر روی سر و صورت و خفگی کودک ممانعت گردد. استفاده از کیسه خواب وسیله ای مناسب برای اینکار می باشد. کیسه خواب در واقع جدای از این که باعث گرم شدن کودک می شود از تکان خوردن و غلت زدن کودک بر روی شکم و پوشاندن سر نیز جلوگیری می کند.
انواع وضعیت درست خواباندن نوزاد

بکارگیری تخت ساده :

بهتر است که از بکار بردن لحاف و آستر در زیر تخت نوزاد خودداری کنید، چرا که این وسایل در زمان خواب به دور کودک پیچیده می شود. سعی کنید که از تشکی سفت و تمیز برای تخت کودک خود استفاده نمایید. همچنین توجه داشته باشید که محافظ تخت به اندازه ای ارتفاع داشته باشد که کودک در زمان خواب به دلیل حرکت کردن و غلت زدن به طرف پایین نیفتد.

مکانی مناسب و راحت برای خوابیدن :

بهتر است که در محلی سرد با دمایی تا حدود ۲۰ درجه سانتی گراد کودک خود را بخوابانید.

انجام واکسیناسیون :

طبق تحقیقات انجام شده انجام واکسیناسیون علاوه بر این که موجب کم شدن میزان مرگ ناشی از عفونت شده بلکه از سویی دیگر موجب کم شدن مرگ ناشی از سندروم مرگ ناگهانی نیز می شود به همین دلیل بهتر است که کودک را در زمان لازم واکسینه نمایید.

مانع از گرم شدن نوزاد :

یکی دیگر از نکاتی که در طرز صحیح خواباندن نوزاد باید به آن توجه داشته باشید این است که سعی کنید تا جایی که امکان دارد لباسی نازک به تن کودک خود کنید و میزان دمای بدن او را به طور مرتب چک کنید.

طرز صحیح خواباندن نوزاد

بکار بردن پستونک در هنگام خواب :

استفاده کردن از پستانک در زمان خواب نوزاد موجب کم شدن خطر ناشی از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد شده ولی نباید کودک را به انجام این کار مجبور نمایید. در صورتی که به کودک خود شیر می دهید تا هنگام استفاده مناسب از پستانک که در واقع ۳ الی ۴ هفتگی نوزاد می باشد باید منتظر بمانید.

استفاده نکردن از تخت مشترک :

باید توجه داشته باشید که کودک را نباید در تختی مشترک با اعضای خانواده قرار دهید، به ویژه اگر پدر یا مادر از الکل و سیگار و یا داروی مخصوصی استفاده می کنند و خوابشان سنگین بوده که به همین دلیل نباید با کودک در یک تخت مشترک قرار گرفته شوند.

استفاده از اتاق مشترک :

استفاده کردن از یک اتاق مشترک به منظور شیردهی خیلی راحت بوده و همین طور به نوزاد نزدیک تر است. در این صورت باید تخت کودک در نزدیکی تخت والدین قرار بگیرد.

بکار بردن تکونولوژی :

می توانید در صورت تمایل از مانیتور های از راه دور به منظور دیدن کودک خود استفاده کنید. همچنین می توانید از یک ترموستات و آلارم کوچک که نشان دهنده موقعیت خواب کودک بوده و همچنین علائم حیاتی او را مدام چک کرده نیز می توانید بکار برید.

انواع وضعیت مناسب خواباندن نوزاد

در مطلب ارائه شده با طرز صحیح خواباندن نوزاد و نکات مهمی در این زمینه به طور کامل آشنا شدید که امیدواریم مورد پسندتان قرار گفته باشد و از آن بهره مند شده باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *