دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جلوگیری از یخ زدن شیشه های ماشین با چند ترفند جالب

  • حکیمه فهیمی
  • ۹ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از مشکلاتی که صاحبان خودرو در فصل زمستان ممکن است با آن مواجه شوند یخ زدگی شیشه روی اتومبیل می باشد که بسیار آزار دهنده بوده و بدون پاک کردن آن نمی توان حرکت کرد. از این رو در این مطلب از آرگا قصد داریم شما عزیزان را با روشهایی برای جلوگیری از یخ زدن شیشه های ماشین آشنا سازیم . با ما همراه باشید.

فصل زمستان با همه زیبایی هایش یکی از فصول سخت و دشوار برای صاحبان خودرو می باشد چرا که هوای سرد موجب یخ زدگی قسمت های مختلف خودرو از جمله شیشه های آن می شود. در این مطلب با روشهایی برای پیشگیری از یخ زدن شیشه های ماشین آشنا خواهید شد.

آشنایی با روشهای جلوگیری از یخ زدن شیشه های ماشین

اگر صاحب خودرو هستید احتمالا برای شما نیز پیش آمده که در یک صبح سرد زمستانی با عجله ای که برای رسیدن به محل کار دارید ناگهان با شیشه های مات و یخ بسته ماشین خود مواجه می شوید. حتما این وضعیت برای شما آزاردهنده بوده چرا که تا یخ زدگی روی شیشه های اتومبیل را پاک نکنید، نمی توانید حرکت نمایید. در این شرایط اگر با وسیله ای خشن به تمیز کردن بپردازید احتمالا روی شیشه اتومبیل خش ایجاد خواهید کرد. ولی خوشبختانه روش های مختلفی برای جلوگیری از یخ زدن شیشه های ماشین و همچنین رهایی از شر شیشه های یخ زده وجود دارد که در ادامه مطلب با آن ها آشنا می شوید.

۱. استفاده از کرم های نرم کننده پوست

چنانچه پنجره های اتومبیل شما همواره بخار گرفته و تار می باشد کافی است از کرم های نرم کننده پوست صورت بهره بگیرید و یک لایه از کرم را روی شیشه داخل ماشین بمالید. با این کار مکانیسم ضد بخاری روی شیشه ایجاد شده و تصویر شفاف تر از قبل خواهد شد.

۲. استفاده از خاک جاذب مانند خاک گربه

از جمله بهترین مواد جهت پیشگیری از ایجاد بخار و رطوبت در ماشین خاک مخصوص گربه (از نوع سیلیسی و نه سنگی)می باشد. این نوع خاک به راحتی رطوبت را جذب کرده و از ایجاد بخار روی شیشه جلوگیری می کند. کافی است کمی از آن را داخل یک جوراب ریخته و در ماشین قرار دهید تا مشکل مه گرفتگی را برطرف سازید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۳. پوشاندن شیشه جلو با یک قالیچه

بعد از پارک کردن خودرو می توانید یک فرش، قالیچه قدیمی یا حتی یک زیلوی کهنه را به طور کامل روی شیشه جلو اتومبیل بکشید تا مانع چسبیدن برف و یخ زدگی آن شود. از این راهکار می توان در بوران های ناگهانی در جاده نیز استفاده کرد.

۴. بهره گیری از آب لوله کشی

استفاده از این روش ساده ترین راه برای رهایی از یخ زدن شیشه های ماشین در فصل زمستان می باشد. احتمالا به بیشتر از یک لیتر آب احتیاج داشته باشید تا به طور کامل از شر یخ روی شیشه ها خلاص گردید. به طور مثال در مورد شیشه های جلوی اتومبیل به چند فنجان آب نیاز دارید تا روی شیشه بریزید و سپس با یک دستمال تکه های یخ باقی مانده روی شیشه را بدون دردسر تمیز کنید. ولی در مورد همه شیشه های ماشین شاید به ۳-۴ لیتر آب نیاز پیدا کنید. توجه داشته باشید هرگز از آب داغ برای این کار استفاده نکنید چرا که ترک خوردن شیشه ها به دنبال دارد.  قابل ذکر است چنانچه خودرو را در فضای باز پارک کرده باشید احتمال یخ زدن شیشه های ماشین بیشتر است. و پیشنهاد می شود در مکان های خیلی سرد از آب ولرم برای این کار استفاده کنید.

هنگامی که آب را روی شیشه خودور می ریزید تکه های یخ به آرامی شروع به جدا شدن خواهند کرد. البته این موضوع برای زمانی می باشد که دمای محیط از صفر درجه سانتی گراد بیشتر شده باشد. برای اینکه سریعتر از شر یخ روی شیشه ها رهایی یابید بهتر است با یک دستمال خشک یخ های شل شده روی شیشه ها را تمیز کنید. این عمل از یخ زدن دوباره شیشه در مکان های خیلی سرد پیشگیری می کند. البته با شیشه پاک کن های پاستیکی نیز می توانید از شر یخ های شل شده روی شیشه اتومبیل رهایی یابید. به این موضوع نیز دقت داشته باشید هنگام یخ بستن شیشه اتومبیل هرگز ار برف پاک کن استفاده نکنید به این دلیل که سختی یخ روی شیشه موجب خرابی برف پاک کن خواهد شد.

۵. بهره گیری از ضد یخ دست ساز یا صنعتی

در اکثر فروشگاه های لوازم خودرو مایع ضد یخ وجود دارد. این مواد به صورت فراوان در بیشتر شهرهای خیلی سرد پیدا می شود. ولی چنانچه تمایل دارید خودتان یک ضد یخ خانگی درست کنید می توانید مقداری الکل صنعتی را داخل یک بطری اسپری بریزید و به آن چند قطره مایع ظرفشویی اضافه کنید. بعد از چندبار تکان دادن محلول می توانید آن را روی شیشه های یخ بسته ماشین اسپری کنید. در ادامه یکی دو دقیقه ای منتظر شوید تا یخ ها آب شوند سپس با یک پارچه یا تی پلاستیکی باقی مانده یخ روی شیشه ها را تمیز کنید. البته بهتر است هنگام پاک کردن یخ های روی شیشه از دستکش نیز استفاده کنید. ضمنا اگر ضد یخی که اسپری کرده اید کارایی کمی داشت سعی کنید مقدار بیشتری از آن را اسپری کنید تا سطح شیشه از حضور تکه های یخ پاک گردد. همچنین به خاطر داشته باشید ضدیخ های تجاری برای دماهای مختلفی ساخته شده اند از این رو با توجه به دما و سرمای منطقه خود نسبت به خرید ضدیخ اقدام کنید.

۶. بهره گیری از کارت اعتباری

هنگام خ زدن شیشه های ماشین ممکن است در شرایطی باشید که به آب یا ضدیخ دسترسی ندارید به این ترتیب ابتدا اتومبیل خود را روشن نموده و چند دقیقه ای صبر کنید تا ماشین گرم شود. بعد با استفاده از یک کارت اعتباری مانند کارت بانکی خیلی آهسته تکه های یخ روی شیشه اتومبیل را تمیز کنید. ضمنا توجه داشته باشید از قسمتی از کارت اعتباری بهره بگرید که با دستگاه ها ارتباط مستقیم تدارد تا کارت اعتباری شما خراب نشود. البته می توانید از هر کارتی مشابه با کارت اعتباری که در مقابل خمیدگی استحکام دارد بهره بگیرید. ضمنا کارت های قوی و سخت با جنس پلاستیک مناسب تر هستند.

از کارت اعتباری چند لایه استفاده نکنید چرا که استحکام کافی ندارند و احتمال دارد هنگام پاک کردن یخ های روی شیشه خودرو خم شوند و کارایی شان را از دست بدهند. بهتر است از کارت های اعتباری تاریخ گذشته استفاده کنید چرا که در این روش احتمال آسیب دیدن این کارت ها وجود دارد. برای شروع کار لبه کارت را به صورت مایل روی شیشه یخ زده بگذارید و خیلی آهسته و با قدرت روی یخ شیشه ها بکشید تا لایه یخ از شیشه جدا گردد. سعی کنید طوری این کار را انجام دهید که کارت اعتباری خم نشود زیرا احتمال دارد بر اثر فشار بشکند.

۷. بهره گیری از کیسه برنج گرم شده

در این روش مقداری برنج را همراه با کیسه آن به مدت سی ثانیه تا یک دقیقه درون مایکروویو قرار داده تا گرم شود. ضمنا دقت کنید کیسه برنجی که داخل مایکروویو قرار می دهید قابلیت اشتعال نداشته باشد. پس از آماده کردن کیسه برنج گرم شده آن را از داخل روس شیشه های ماشین بکشید طوری که شیشه ها بتوانند گرمای برنج را جذب کنند. با گرم شدن تدریجی شیشه ها، یخ ها نیز آب شده سپس با یک دستمال یا یک تکه پارچه تکه های یخ ذوب شده را پاک کنید. البته می توانید از کیسه های استات سدیم نیز به جای برنج گرم شده بهره بگیرید تنها کافی است کلیدی که به این منظور روی آن نصب شده را فشار دهید و بعد از احساس گرما آن را از داخل روی شیشه های ماشین بکشید تا به تدریج شاهد ذوب شدن یخ های روی شیشه باشید. اما به این نکته توجه داشته باشید که کیسه استات سدیم یا برنج گرم شده شبیه آب داغ عمل می کند از این رو سعی کنید تایم زیادی آن را روی یک قسمت خاص از شیشه نگه ندارید و سعی کنید هر چند ثانیه ای مکان آن را تغییر دهید تا گرما به همه سطوح شیشه به طور مساوی برسد. این امر موجب می شودو یخ تمام نقاط شیشه به صورت یکنواخت شل شده و از روی آن جدا شود.

۸. اتومبیلتان را در سمت شرق پارک کنید.

پیشنهاد می شود در فصل زمستان هنگام شب خودرو خود را به طرف شرق پارک کنید تا موقع طلوع خورشید، آفتاب تابش بیشتری روی آن داشته باشد و نهایتا برف بیشتری را ذوب کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *