دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید در مورد قرص کلداکس بدانید

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از داروهای ترکیبی که اغلب برای درمان علایم سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گیرد قرص کلداکس می باشد. در این مطلب به بررسی اطلاعات دارویی و کاربردهای این قرص خواهیم پرداخت و عوارض جانبی آن را بیان خواهیم کرد.

اکثر داروهای سرماخوردگی از مواد تشکیل دهنده یکسانی تولید شده و همچنین دارای عملکردهای یکسان می باشند. کلداکس، یکی از قرص های سرماخوردگی می باشد که از درصد معینی استامینوفن، آنتی هیستامین و فنیل افرین تشکیل شده است.

در این مطلب بطور کامل و جامع به بررسی اطلاعات دارویی این قرص خواهیم پرداخت. توجه داشته باشید که این مقاله صرفا جهت افزایش آگاهی شما نسبت به اطلاعات دارویی این قرص نوشته شده است و حتما قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت نمایید. در ادامه به بررسی بیشتر این قرص می پردازیم، لطفا تا پایان همراه ما باشید.

این قرص بدون تجویز پزشک نیز در دسترس می باشد. در هر حال بهتر است قبل از مصرف هر گونه دارو با پزشک خود مشورت کنید و از دستورات او بطور دقیق پیروی کنید تا خطر عوارض جانبی را تا حد ممکن کاهش دهید. اگر بدون تجویز پزشک از این دارو استفاده می کنید، دستورالعمل روی بسته را با دقت مطالعه کنید و قبل از استفاده از آن مطمان شوید که این محصول برای شما خوب است. استفاده از محصول اشتباه ممکن است خطراتی را برای شما به همراه داشته باشد. در رابطه دارو و مصرف آن با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

جعبه قرص های کالداکس

اطلاعات دارویی و موارد کاربرد قرص کلداکس

این داروی ترکیبی بطور موقت برای تسکین علایم ایجاد شده توسط سرماخوردگی های معمولی، تب، حساسیت ها و دیگر مشکلات تنفسی (مثل سینوس و برونشیت) مورد استفاده قرار می گیرند. آنتی هیستامین در تسکین چشمان اشک آلود، خارش چشم، بینی و گلو، آبریزش بینی و عطسه موثر می باشد. داروی ضد احتقان در تسکین علایمی مثل گرفتگی بینی و عفونت گوش موثر می باشد.

محصولات سرماخوردگی و سرفه برای کودکان کمتر از شش سال مناسب نمی باشند، بنابراین از قرص کلداکس برای درمان علایم سرماخوردگی در کودکان کمتر از شش سال استفاده نکنید مگر اینکه پزشک برای شما تجویز کرده باشد. استفاده از برخی محصولات برای کودکان کمتر از ۱۲ سال توصیه نمی شود.

از پزشک و متخصص خود سواالاتی در رابطه با استفاده از این دارو بطور ایمن بپرسید تا با اطمینان از آن محصول استفاده کنید. برای خواباندن بچه ها از این محصول استفاده نکنید. این محصولات سرماخوردگی های معمولی را درمان نمی کنند و مدت زمان بیماری را نیز کوتاه نمی کنند و ممکن است عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشند. برای کاهش خطرات عوارض جانبی جدی، راهنمای مصرف را با دقت بخوانید.

  •  آرون گروپس

همزمان از دیگر داروهای سرماخوردگی و سرفه که ممکن است حوای همان مواد تشکیل دهنده و یا مواد مشابه باشند استفاده نکنید. در مورد دیگر روش های تسکین علایم سرماخوردگی و سرفه از پزشک خود سوالاتی بپرسید.

موارد کاربرد قرص کلداکس

نحوه مصرف این دارو

این دارو را توسط دهان و طبق دستور پزشک مصرف کنید. اگر بدون تجویز پزشک از این دارو استفاده می کنید، از تمام دستورات روی بسته را بطور دقیق پیروی کنید. اگر اطلاعات مطمئنی در مورد این دارو ندارید از پزشک یا متخصص خود سوالاتی بپرسید. اگر ناراحتی معده دارید باید از این دارو همراه با غذا استفاده کنید.

مایعات زیادی همراه با آن بنوشید مگر اینکه پزشک برای شما نسخه دیگری در نظر گرفته باشد. این قرص ها را خرد نکنید و نجوید. جویدن این دارو خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد. این قرص ها را به هیچ وجه نصف نکنید مگر اینکه در وسط آن خطی وجود داشته باشد و پزشک شما دستور نصف کردن آن را داده باشد.

این قرص را به یکباره بخورید و یا آن را نصف کنید بدون اینکه خرد شود و آن را بجوید. اگر از قرص های جویدنی استفاده می کنید قبل از قورت دادن آن این قرص را بطور کامل بجوید. دوز مصرفی به دارویی که شما مصرف می کنید، سن، شرایط پزشکی و واکنش به درمان بستگی دارد. دوز آن را افزایش ندهید.

استفاده نادرست از این دارو ممکن است خطرات جدی به همراه داشته باشد. اگر پزشک شما مصرف روزانه آن را تجویز کرده است آن را بطور منظم بخورید تا نتایج بهتری بدست آورید. برای اینکه ساعت مصرف قرص کلداکس در خاطر شما باقی بماند آن را در ساعت مشخصی از روز مصرف کنند.

اگر شرایط شما برای بیش از یک هفته طول کشید یا بدتر شد پزشک خود را در جریان قرار دهید، اگر با تب، راش و سردردهای مداوم همراه بود نیز پزشک را با خبر سازید. این ها ممکن است علایم یک مشکل پزشکی جدی باشد و باید توسط پزشک بررسی شود.

نحوه مصرف قرص های کالداکس

واکنش های دارویی

برخی از محصولات که ممکن است با این قرص واکنش پیدا کنند عبارتند از: آنتی هیستامین که برای پوست مورد استفاده قرار می گیرد، داروهای فشار خون. الکل، آنتی هیستامین، داروهای خواب آور با داروهای ضد افسردگی، شل کننده های عضلانی و تسکین دهنده های درد نارکوتیک. این دارو ممکن است با برخی از آزمون های آزمایشگاهی تداخل کند و احتمالا سبب بدست آمدن نتایج اشتباه در آزمایش ها می شود. پزشک خود را در جریان استفاده از مصرف این دارو قرار دهید.

قرص کلداکس و کاربردهای آن

عوارض جانبی و احتمالی قرص های کلداکس

خواب آلودگی، خشکی دهان/ گلو/ بینی، یبوست یا اختلال در خواب. اگر هر یک از این عوارض جانبی استمرار داشت یا بدتر شد به پزشک و یا متخصص خود بگویید. اگر پزشک استفاده از این دارو را برای شما تجویز کرده است بخاطر داشته باشید به این دلیل بوده که مزایای بیشتری نسبت به عوارض جانبی آن دارد. خیلی از افرادی که از این دارو استفاده می کنند دچار عوارض جانبی آن نشده اند. در صورت احساس تغییرات رفتاری/ ذهنی، زنگ زدن گوش، مشکل در ادرار، تغییرات دیداری، ضربان قلب نامنظم و سریع، حملات ناگهانی قلب، و واکنش های حساسیتی مثل راش/ خارش و تورم. سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی بلافاصله پزشک خود را در جریان قرار دهید.

احتیاط در مصرف قرص های کالداکس

احتیاط در مصرف قرص کلداکس

قبل از مصرف این دارو اگر به مواد تشکیل دهنده آن حساسیت دارید و یا اگر دیگر حساسیت ها را دارید پزشک خود را در جریان قرار دهید. این محصول دارای مواد غیر فعالی می باشد که ممکن است واکنش های حساسیتی یا دیگر مشکلات را ایجاد کند. برای جزییات بیشتر با متخصص خود مشورت کنید. قبل از استفاده از داروی کلداکس، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک خود بگویید، در موارد مشکلات تنفسی، دیابت، کوری تدریجی، مشکلات قلبی، فشار خون بالا، مشکلات کلیوی، اختلالات کبدی، حملات قلبی، ناراحتی معده و شکم، تیروئید بیش فعال، مشکل در ادرار قطعا با پزشک خود مشورت کنید. در طول بارداری، این دارو تنها در مواقع مورد نیاز باید مصرف گردد. در مورد خطرات و مزایای آن با پزشک خود صحبت کنید. این دارو به شیر مادر وارد می شود و بر نوزاد تاثیراتی می گذارد. قبل از شیر دهی با پزشک خود مشورت کنید. و توجه کنید که دوران شیردهی از جمله مهمترین دوران های رشد و نمو نوزاد شما می باشد.

قرص ترکیبی کالداکس

بررسی نشانه های سرماخوردگی

علایم سرماخوردگی یک تا سه روز بعد از آلودگی به ویروس بروز می کنند و امکان دارد در هر فرد با دیگری این علایم متفاوت باشد که برخی از نشانه های آن عبارتند از :

  • تب
  • سردرد
  • آبریزش بینی
  • عطسه
  • احساس ناخوشی و ضعف
  • گلو درد
  • گرفتگی بینی
  • درد خفیف بدن

بررسی انواع کلداکس

کلداکس سینوس و آلرژی : این نوع دارو به منظور رفع نشانه های آلرژی، آبریزش بینی، سینوزیت و حساسیت مورد استفاده قرار گرفته می شود و اگر فرد در زمان سرماخوردگی دچار علایم آلرژی و دیگر نشانه هایی مانند : عطسه، آبریزش بینی و گرفتگی بینی شود پزشک این نوع از کلداکس را تجویز می کند.

کلداکس روز و شب : در صورتی که فرد دچار سرفه های زیاد می شود پزشک این نوع کلداکس را تجویز می کند زیرا، استفاده از آن علاوه بر داشتن خوابی راحت به بهبود سرفه نیز کمک شگفت انگیزی می کند.

کلداکس آنفولانزا : این نوع دارو در فرد احساس خواب آلودگی ایجاد نمی کند و فرد قادر به انجام کارهای روزانه خود می باشد و به منظور درمان گرفتگی بینی مورد استفاده قرار گرفته می شود.

اطلاعات دارویی کلداکس

نکاتی که در مورد داروی کلداکس باید بدانید.

۱. از اشتراک گذاشتن این دارو با دیگران پرهیز کنید.

۲. بعد از هر بار مصرف این دارو نوشیدن یک لیوان آب کمک زیادی به نرم کردن موکوس یا خلط موجود در ریه می کند.

۳. دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

۴. اگر مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کرده اید به محض به یاد آمدن آن را مصرف کنید اما اگر زمان نوبت بعدی نزدیک است دوز فراموش شده را مصرف نکنید و از دو برابر کردن دوز دارو نیز خودداری نمایید.

۵. پیش از مصرف دارو لیستی از تمام دارو هایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید زیرا ممکن است کلداکس با دیگر دارو هایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد.

نکاتی در مورد داروی کلداکس

این مطلب صرفا جهت افزایش اطلاعات شما در رابطه با قرص کلداکس جمع آوری و ترجمه گشته است. بنابراین قبل از مصرف آن حتما با پزشک خود مشورت کنید و از دستورات او بطور دقیق پیروی کنید. در صورت تمایل برای مشاهده اطلاعات دیگر داروها می توانید به بخش اطلاعات دارویی رجوع کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *