دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کاشت حبوبات در گلدان و شناخت شرایط مورد نیاز برای رشد آن ها

  • ملیحه بال افکن
  • ۳۰ دی ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که کاشت حبوبات در گلدان چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی اقدام به کشت و پرورش انواع حبوبات در محیط منزل خود نمایید با ما همراه باشید.

به طور کلی بسیاری از افراد به کاشت حبوبات درون گلدان علاقه زیادی دارند و اغلب ترجیح می دهند از محصولات ارگانیک خود استفاده نمایند. روش کاشت حبوبات دارای شرایط محیطی مختلفی است که شما با یادگیری آن ها می توانید به راحتی روند کشت و پرورش گیاه را طی نمایید.

کاشت حبوبات در گلدان

بهتر است بدانید که پرورش حبوبات در محیط خانه امروزه مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته و به صراحت می توان گفت که یکی از ساده ترین یا موثرترین مراحل زراعت هر گیاه مرحله کاشت آن است که اگر در زمان مناسب و همچنین روش صحیح انجام گیرد عملکرد محصول به مراتب بیشتر و رضایت بخش تر خواهد بود. توجه داشته باشید که بهترین بذر در بهترین منطقه اگر به موقع و به درستی کاشته نشود محصول مناسبی هم نخواهد داشت. در واقع کاشت می تواند به مفهوم قرار دادن بذر در دل خاک باشد البته که در زراعت کاشت موثر زمانی اتفاق می افتد که علاوه بر قرار دادن بذر در خاک نیاز رطوبتی آن هم تامین می گردد. به طور کلی در کاشت حبوبات بایستی تمامی شرایط اقلیمی، عوامل مربوط به خاک، ویژگی های بذر و امکانات موجود بررسی گردد. با توجه به این بررسی ها، زمان، روش و عمق و تراکم کاشت تعیین می گردد.

اصول کاشت حبوبات در گلدان

شرایط و زمان ایده آل برای کاشت حبوبات:

توجه داشته باشید که زمین برای کاشت حبوبات بایستی به اندازه کافی عمیق و خاک آن دارای سطحی نرم و حاصلخیز باشد. معمولا تهیه حبوبات با هدف از بین بردن علف های هرز، نرم کردن و افزایش عمق خاک زراعی، زیر خاک بردن بقایای گیاهی و همچنین زیر خاک بردن مواد تقویت کننده موجود در خاک است. به طور کلی زمان کشت لوبیا بایستی به گونه ای باشد که گلدهی آن با گرما و خشکی روبه رو نشود و همچنین محصول به گرمای پاییزه برخورد نکتد. بهتر است بدانید که بهترین زمان برای کاشت حبوبات بین ۲۰ اردیبهشت تا ۱۵ خرداد ماه است و همچنین که هفته اول خرداد در این بازه مناسب تر خواهد بود.

زمان ایده آل برای کاشت حبوبات

دستورالعمل کاشت حبوبات:

به طور کلی برای کاشت حبوبات تهیه بذر اهمیت بسیار بالایی دارد و شما با انتخاب درست بذر به تولید رضایت بخشی هم خواهید رسید. در واقع بهتر است بذر را از فروشگاه های معتبر تهیه نمایید و در صورتی که قصد دارید از حبوبات موجود در خانه خودتان استفاده نمایید بایستی آن را کاملا خالص نمایید. توجه داشته باشید حبوبات مناسب برای کاشت بایستی دارای چند ویژگی باشند که در ادامه بیان کرده ایم:

بذر حبوبات باید از ناخالصی های بذری و غیر بذری و همچنین علف های هرز پاک شده باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بذر انتخابی برای کاشت حبوبات درون گلدان باید رسیده، تازه و سالم باشد و همچنین قوه نامیه آن از ۹۵ درصد کمتر نباشد.

بذر انتخاب شده بایستی کاملا خالص و یکنواخت باشد.

چنانچه قصد دارید دانه ها را برای کاشت نگهداری نمایید بایستی در ابتدا اجازه دهید تا غلات حبوبات کامل خشک شود و سپس آن را باز نمایید و دانه ها را از داخل آن خارج نمایید. سپس تا زمان کاشت حبوبات آن را درون یگک مکان خشک و خنک قرار دهید.

برای کاشت بذور درون گلدان ابتدا اندازه گلدان باید حدود ۲۰ سانتی متر باشد و برای اینکه نتیجه کار مطلوب تر شود می توانید از یک گلدان ۳۰ سانتی متری یا بزرگ تر استفاده نمایید.

همچنین باید اطمینان داشته باشید که گلدان مورد نطر به میزان منسبی سوراخ هها زهکشی داشته باشد و همچنین می توانید برای کمک به زهکشی گلدان پیش از افزودن خاک به آن یک لایه نازک شن در کف ظرف بریزید.

دستورالعمل پرورش حبوبات

این گیاهان برای رشد مناسب و بازدهی مطلوب نیاز به خاکی غنی از مواد معدنی دارد که برای این کار می توانید از گل فروشی های معتبر خاک گلدانی ترکیبی و حاصلخیز تهیه نمایید. دقت داشته باشید که خاک بستر بایستی دارای زهکشی مناسب باشد و به همین خاطر می توانید مقداری ماسه نیز به ترکیب خاک خود اضافه نمایید.

توصیه می شود پیش از کاشت بذور در گلدان آن ها را به مدت ۲۴ ساعت درون آب بخیسانید زیرا انجام این کار باعث می شود عمل جوانه زدن بذور بهتر انجام گیرد. البته که این مرحله اجباری نیست و تنها به روند رشد گیاه کمک خواهد کرد.

حال نوبت به فرآیند کاشت رسیده و بایستی حفره هایی به عمق ۳ الی ۴ سانتی متر بر روی بستر ایجاد نمایید. دقت داشته باشید که سوراخ ها باید حداقل ۲ سانتی متر از هم فاصله داشته باشند. پس از تهیه حفره درون خاک گلدان بذر حبوبات را درون حفره ها قرار دهید و سپس روی آن را به آرامی با خاک پر کنید.

بهتر است بلافاصله پس از اینکه مرحله کاشت به پایان رسید بستر را آبیاری نمایید. این کار را به گونه ای انجام دهید که تمامی عمق خاک به خوبی خیس شود و آب اضافی هم از انتهای گلدان خارج گردد.

توصیه می شود گلدان های حاوی بذر حبوبات را پشت پنجره های آفتاب گیر قرار دهید تا بذور شروع به جوانه زنی کنند. پس از گذشت مدت زمان ۳ هفته می توانید جوانه های گیاه را مشاهده نمایید.

روش های کاشت حبوبات

دستورالعمل برداشت محصول حبوبات:

بهتر است بدانید که تمامی حبوبات پس از گذشت مدت زمان ۴۵ تا ۷۵ روز آماده برداشت هستند و پس از گذشت این مدت به دقت غلاف های لوبیای کاشته شده را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که غلاف لوبیا کاملا برآمده شد و لوبیاهای درون غلاف از روی پوست غلاف قابل تشخیص بودند لوبیاها کاملا رسیده اند و زمان برداشت آن ها فرا رسیده است. در نتیجه برای برداشت آن ها می توانید با استفاده از یک چاقوی تیز و یا دستتان انجام دهید. با استفاده چاقو انتهای غلاف را ببرید و آن را از بوته کاملا جدا نمایید. دقت داشته باشید که نباید بیش از حد غلاف را برای جدا کردن از بوته بکشید زیرا این کار به آسیب دیدن بوته ها منجر خواهد شد.

نحوه برداشت محصول حبوبات

شرایط مورد نیاز برای پرورش حبوبات:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش حبوبات درون گلدان پرداخته ایم:

آبیاری:

حبوبات مانند تمامی گیاهان دیگر برای رویش نیاز به آبیاری منظم دارند و به همین خاطر بهتر است همیشه بستر گیاهتان مرطوب باشد به ویژه در طول فصل تابستان و گرمای هوا که خشکی و گرمای زیاد خاک می تواند باعث از گل افتادن حبوبات و کاهش محصولات برداشتی شود.

آبیاری لازم برای بذور حبوبات

خاک و کوددهی:

حبوبات معمولا برای رشد نیاز به خاکی غنی و حاصخیز و همچنین نیمه سبک دارند و به همین خاطر توصیه می شود آن ها را درون خاکی با PH بالاتر از ۶ و همچنین دارای پرلیت و پیت ماس کشت نمایید. بهتر است ابتدا خاک بستر را با عمق ۲۰ سانتی متر با کود حیوانی ترکیب نمایید و شخم بزنید و سپس به فواصل ۳۰ در ۵۰ سانتی متر از یکدیگر اقدام به کاشت بذور نمایید. معمولا در هر گود حدود دو عدد بذر قرار می گیرد و این کار می تواند به تولید محصول بیشتر در واحد سطح کمک نماید. توجه داشته باشید که حبوبات نیاز به کوددهی ندارند اما می توانید برای بهبود روند رشد و همچنین محصول دهی گیاهتان از خاک هایی مانند کمپوست استفاده نمایید.

شرایط مورد نیاز برای پرورش حبوبات

دما و نور:

به طور کلی دمای ایده آل برای رشد و جوانه زنی بذور بازه دمایی ۱۶ تا ۲۵ درجه می باشد البته که تا دمای ۳۵ درجه نیز جوانه زنی گیاه انجام می شود. حبوبات برای رشد نیاز به هوای گرم و آفنابی برای رشد دارد و به همین خاطر توصیه می شود هوای خنک و سایه بوته ها را محدود نمایید تا روند گلدهی به تعویق نیافتد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *