دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

روستای دلیر و آشنایی با چشم اندازهای بکر آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۹ دی ۱۳۹۹
  • ۰

روستای دلیر یکی از مناطق یلاقی پر جاذبه و زیبا در شهر چالوس است این روستا یکی از توابع مرزن آباد است و از نواحی اطراف با دیگر مناطق همچون کلارستاق ارتباط دارد. این روستا دارای طبیعت زیبایی است و آب و هوای مطبوع و معتدلی در آن حاکم است وجود چشمه آب گرم و خانه های قدیمی و سنتی روستا موجب جذابیت این دهستان شده است.

شهر زیبای چالوس که یکی از شهرهای سرسبز و تفریحی در استان مازندران از دیرباز یکی از مهم ترین مناطق توریستی بوده است و امروزه نیز حجم زیادی از گردشگران را از نقاط مختلف دنیا به خود جذب می کند این شهر از جذابیت های بسیار زیادی برای علاقه مندان خود برخوردار می باشد و با وجود زیبایی های طبیعی و چشم اندازهای سرسبز خود می تواند یک مکان تفریحی پر جاذبه برای شما علاقه مندان باشد. از مهم ترین جاذبه های این شهر می توان به روستای زیبای دلیر اشاره کرد روستایی با تمدن بسیار غنی و جاذبه های بسیار زیبا که از دیدن آن ها سیر نمی شوید این روستای پر جاذبه در یک منطقه با نام کلارستاق قرار گرفته است این روستای زیبا تا شهر چالوس تنها فاصله ۶۳ کیلومتری دارد و یکی از روستای سرسبزی است که در این نواحی واقع شده است. این روستای ییلاقی منطقه ای مناسبی برای تفریح و گشت و گزار است و در فصل های تابستان نیز گردشگران زیادی را از نقاط مختلف ایران به سوی خود می کشاند این روستا دارای جاذبه های بسیار زیبایی است و از دیدنی های آن می توان به چشمه های آب گرم اشاره کرد.

روستای زیبای دلیر را بشناسید:

این روستای زیبا که یکی از توابع مرزن آباد چالوس است یکی از مهم ترین دیدنی های چالوس برای گردشگران به شمار می آید اهمیت جغرافیایی این روستا و اتصال آن به دیگر مناطق موجب شده است تا از اهمیت بیشتری برخوردار باشد و هر ساله علاقه مندان زیادی از نقاط مختلفی به این منطقه سفر می کنند. این منطقه با وجود آب و هوای معتدل و مطبوعی که دارد بسیار مناسب است و می تواند جذابیت های زیادی برای شما علاقه مندان نیز داشته باشد منطقه ای که در تابستان یکی از مناطق اصلی برای چراگاه ها به شمار می آید این روستا دارای مردمان خون گرم و مهمان نواز است که هنوز فرهنگ و تمدن خود را حفظ کرده اند زبان مردمان این روستا زبان تبری کلارستاقی است زبانی شیرین که گویای فرهنگ مردمان این روستا می باشد.

روستای دیدنی دلیر

بافت روستا:

این روستای زیبا از بافتی قدیمی و سنتی برخوردار است بخش مهمی از خانه های این روستا با استفاده از مصالح قدیمی همچون سیمان های سنتی ساخته شده اند این روستا به دو بخش پایین محله و بالا محله هستند هر یک از بخش های روستای دارای بافت های قدیمی و سنتی می باشند و از این رو اهمیت بسیار زیادی دارند. خانه های واقع در این روستا دارای معماری سنتی می باشند و از این جهت زیبایی های ویژه خود را دارند و بسیاری از علاقه مندان به معماری های قدیمی و بافت های روستایی از دیدن این خانه ها لذت می برند. مصالحی که در ساخت اغلب این خانه ها به کار رفته است سنگ و چوب هستند گل نیز سنگ بنای معماری این خانه های محلی و زیبا را تشکیل می دهد.

دهستان دلیر

 

تراکمی بالای موجود در هر یک از این بناها موجب شده است خانه ها به شکلی متحد باشند و در واقع جدا کردن این خانه ها از یکدیگر تقریبا کار دشواری است دیوراهای مشترکی که در این خانه ها وجود دارد موجب ایجاد این اتحاد شده اند از سویی خروجی های این مناطق دارای معبرهای تنگی هستند به همین خاطر است کعه کمتر اتومبیلی می تواند از میان این معبرها تردد داشته باشد همین امر نیز موجب حفظ بافت قدیمی و سنتی روستا شده است. در این روستا اقوام گوناگونی در کنار یکدیگر زندگی می کنند و نسل های زیادی بوده اند که در این روستا زندگی کرده اند.

  •  آرون گروپس

طبیعت دهیتان دلیر

جاذبه های دیدنی روستا:

روستای دلیر از جاذبه های بسیار زیبایی برخوردار است این روستا مورد توجه گردشگران زیادی قرار می گیرد و به دلیل برخورداری از طبیعت زیبا و دوست داشتنی می تواند منطقه ای بسیار مناسب برای تفریحات تابستانه شما باشد. با توجه به اینکه این منطقه دارای آب و هوای مناسب و مطبوعی است سالانه گردشگران زیادی از جاذبه های آن بازدید می کنند و به این منطقه ییلاقی سفر می کنند در هنگام صبح طبیعت این روستا دیدنی تر می شود و با حاکم شدن هوای مه آلود می توانید زیبایی های بیشتری را در منطقه مشاهد کنید. این روستا دارای طبیعتی بسیار ناب است کوه هایی پوشیده از مراتع سرسبز دارد پوشش های گیاهی آن متنوع است این روستا با وجود چشمه های آب گرم از تنوع زیادی برخوردار است و مکان مناسبی برای تفریحات تابستانه شما خواهد بود.

دهیتان دلیر را بشناسید

چشمه آب گرم واقع در این روستا به دلیل خاصیت درمانی که دارد بسیار مورد توجه قرار می گیرد این چشمه آب گرم از دل زمین می جوشد و خواص دارویی درمانی بسیار زیادی دارد همانطور که می دانید مردمان اغب روستا به شغل دامداری و کشاورزی مشغول می شوند در این روستا نیز به دلیل شرایط جوی مناسب و بارندگی های خوب شغل کشاورزی و دامداری شغل اصلی مردمان روستا است همچنین در میان برخی از آن ها نیز حرفه زنبورداری رواج زیادی دارد.

روستای دلیر یکی از مهم ترین مکان های دیدنی چالوس است روستایی با جاذبه های بسیار زیبای و متنوع که به دلیل معماری های قدیمی خانه ها و طبیعت بکر آن در دید گردشگران جلوه می کند

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *