دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

عوارض زیاد فکر کردن و پیامدهای منفی روحی و روانی آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۸ دی ۱۳۹۹
  • ۰

عوارض زیاد فکر کردن می تواند در سطح جسمی و روانی افراد بروز کند بسیاری از افرادی که دارای مشغله های فکری بالا هستند دچار ناتوانی های ذهنی می شوند آن ها به مرور زمان اضطراب و افسردگی می گیرند و در برخی ای موارد نیز دچار پرخوری ها و کم اشتهایی می شوند که هر کی از این عوارض به نوعی می تواند آسیب های زیادی را متحمل فرد کند.

خیلی از افراد به دلیل استرس بالا، مشغله های زندگی و وسواس های ذهنی که دارد دچار مشغله های فکری می شوند در واقع این افراد بیشتر از دیگران فکر می کنند این دسته از افراد ممکن است حتی به موضوعات غیر ضروری نیز بیش از آن چه که دیگران فکر می کنند تمرکز کنند. به نظر شما فکر کردن خوب است یا بد؟ شاید ابتدا با خودتان بگویید که فکر کردن کار خیلی خوبی است اما در واقع باید بدانید که هر عملی در چارچوب اصولی خود می تواند خوب و موثر باشد و حتی فکر کردن هم زمانی که از حد متعادل خود خارج شود بی فایده است و حتی می تواند آسیب های فراوانی را به فرد وارد کند. بنابراین باید گفت که عوارض زیاد فکر کردن بر روی افراد متعدد است شاید افسردگی و بیماری های روحی و پرخاشگری از بارزترین و رایج ترین این موارد باشد که افراد تحمل می کنند و می تواند زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. اما چگونه می توان از این فرایند جلوگیری کرد؟ چگونه می توان به اتفاقات گذشته و آینده کمتر فکر کرد؟ در ادامه این بخش به شما می گوییم که چگونه فکرتان را مدیریت کنید و مشغولیت های اضافی را دور بریزید.

عوارض زیاد فکر کردن چیست؟

افرادی که بیش از اندازه خود را درگیر فکر و خیال می کنند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری های روحی و روانی هستند شاید بهتر باشد که بدانید برای پیشگیری از این موضوع عادت های غذایی سالم و ورزش کردن نیز می تواند موثر باشد. برخی از رژیم های غذایی موجب می شوند تا فرد کمتر در معرض افسردگی قرار بگیرید رژیم هایی که دارای مقادیر زیادی امگا ۳ هستند می توانند برای کنترل این موضوع موثر باشند. همچنین روش های تغییر باورهای ذهنی نیز در این زمینه می تواند موثر و کمک کننده باشد.

علت زیاد فکر کردن

ضعف حافظه و افسردگی:

یکی از خطرات زیاد فکر کردن در افراد ضعیف تر شدن حافظه است این افراد ممکن است در طول روز فرایندهای فکری متعددی  داشته باشند و در واقع هیچ تایمی از روز را به فکر آزاد اختصاص ندهند به همین دلیل است که به مرور زمان دیگر توانایی فکر کردن ندارند و حافظه آن ها ضعیف تر می شود. اتفاقات روزانه و تعاملاتی که افراد در طی روز دارند می تواند یکی از عمده ترین دلایل مشغولیت های فکری آن ها باشد که به مرور زمان فرد را به سوی افسردگی و انزوا می کشاند و موجب تحلیل رفتن حافظه می شود.

خستگی ذهنی و جسمی:

از عوارض زیاد فکر کردن در افراد می توان به خستگی های ذهنی و جسمی آن ها اشاره کرد زیاد فکر کردن درباره مسئله ای موجب می شود تا فرد دچار خستگی های مفرط شود کارایی ذهن در این موارد بسیار بالا است و در واقع ذهن فرد هیچ گونه استراحتی ندارد در این مواقع است که او دچار خستگی ذهنی و جسمی می شود و در اغلب موارد نیز سردردهای زیادی را متحمل می شود. روش های رفع خستگی ذهن به فرد کمک می کند تا این دسته از مشکلات را کنترل کنند.

چگونه فکر نکنیم

ترس از انجام کاری:

افرادی که مشغله های فکری بالایی دارند اغلب نمی توانند درباره مسائل به راحتی تصمیم گیری کنند آن ها دچار تردید زیادی در زندگی می شوند و به مرور زمان اعتماد به نفس خود را از دست می دهند تردیدهای بی مورد در مورد برخی از مسائل موجب می شود تا قدرت تصمیم آن ها پایین بیاید و به همین دلیل است که می ترسند کارهایی که به آن علاقه دارند را انجام دهند از سوی دیگر این ویژگی موجب می شود تا در بیشتر موارد کارهای خودشان را عقب بیاندازند.

  •  آرون گروپس

چه راهکارهایی توصیه می شود؟

برای جلوگیری از بیشتر شدن عوارض زیاد فکر کردن باید به دنبال راه حل هایی باشید تا بتوانید این مشکلات را کنترل کنید و به آن ها غلبه داشته باشید روش های پیشگیری برای این امر روش های مختلفی هستند که موجب می شوند تا شما وسواس های فکری خودتان را به حداقل برسانید این روش ها بسیار ساده هستند و می توانید به راحتی از آن ها کمک بگیرید.

فکر کردن

افرادی که به این مشکل دچار هستند باید از خوردن مواد غذایی شور، تند، خوراکی های سرد و … پرهیز کنند مصرف اینگونه از مواد غذایی موجب می شود تا فرد بیشتر دچار فکر و خیال شود زیرا مصرف غذاهای سرد موجب سردی ذهن و بی خوابی می شود موجب می شود تا فرد بیشتر فکر و خیال کند همچنین مصرف غذاهای تند و شور نیز ذهن را بیشتر تحریک می کنند.

اما چه غذاهایی مصرف کنیم که برای سلامتی ما مفید باشند؟ مصرف بادام درختی شیرین، سیب، مویز، انجیر، اسفناج، آلو، گشنیز و … موجب می شود تا سلامت ذهنی شما در حد مطلوبی قرار بگیرد. اما از دیگر راه کارهایی که برای حفظ سلامت ذهن می توان از آن ها استفاده کرد می توان به انجام ورزش های سبک و پیاده روی اشاره کرد همچنین توصیه می کنیم تا در محیط های خانه رنگ های روشن و ملایم استفاده کنید تا روحیه شما بیشتر حفظ شود.

علت های تفکر زیاد

همچنین در برخی از موارد نیز به افراد توصیه می شود تا با هم صحبتی بیشتر با همسرشان به علت های مخفی کاری های او پی ببرند در برخی از موارد ممکن است که مخفی کاری ها به دلیل وجود ترس از صحبت کردن با همسر باشد بنابراین شما باید توجه بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشید و با دقت بیشتری با همسر خود صحبت کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *