دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی خودرو بسترن b30 یک سدان رده متوسط برای سلیقه های خاص

  • ساناز براتی
  • ۲۴ دی ۱۳۹۹
  • ۰

خودرو بسترن b30 در بین رقیبان هم رده خود دارای طراحی زیبا و مقاومی می باشد که از لحاظ خانوادگی دارای جذابیت های بسیاری است، به منظور بررسی خودرو بسترن b30 و نگاه بیشتر به این خودرو در کنار ما باشید.

خودرو بسترن b30 محصولی مونتاژ شده از بهمن خودرو می باشد که به دلیل طراحی و آپشن هایی که دارد، برای جوانان و همچنین سایرین قابل پسند بوده است، این خودرو پس از بعد از نوسانات شدید ارزی با قیمتی نه چندان مناسب وارد بازار ایران شد. برای بررسی خودرو بسترن b30 در این مطلب همراه ما باشید.

نقد و بررسی خودرو بسترن b30

خودرو بسترن b30 برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ در نمایشگاه شانگهای چین به دنیا معرفی شد و به بازار جهانی راه یافت. این خودرو اولین نماینده شرکت بین المللی فاو می باشد و به دلیل جذابیت هایی که دارد در ایران با موفقیت فروش رفته و طرفداران بسیاری دارد. خودرو بسترن b30 دارای ویژگی ها و جذابیت های مختلفی است که قصد داریم در این مطلب به بررسی آن بپردازیم. موفقیت این خودرو در ایران تا حدودی مانند برادر بزرگترش در ایران می باشد، در خودرو بسترن b30 از پلتفرم BQ32 استفاده شده است که خودروهای موفقی مانند فولکس واگن بورا و جتا نیز بر روی این پلتفرم تولید شده اند. در ادامه با بررسی بیشتر خودرو بسترن b30 در کنار ما باشید.

خودرو بسترن b30 و ملاحظه و نقد آن

طراحی بدنه و نمای ظاهر خودرو

در آغاز کار به بررسی بدنه و نمای ظاهری خودرو بسترن b30 خواهیم پرداختم. در قسمت جلویی خودرو چراغ هایی عبوس و خشمگین به چشم می خوردن که در کنار جلو پنجره ای بزرگ جذبه و حالتی اسپرت به خودرو داده است. در این مورد قسمت مشکی رنگ که باعث اتصال جلو پنجره به چراغ ها شده است نیز باعث تاثیر بیشتر و خشونت بیشتر خودرو شده است. در قسمت جلویی سپر خودرو طراحی مناسب و هماهنگی داشته و ترکیب کلیه قطعات همراه با یک کاپوت شیب دار ظاهری تهاجمی تر به خودرو داده است.

وارسی و نقد خودرو بسترن b30

در نمای جانبی خودرو تا حدی از خلاقیت در طراحی کسته شده است و بر خلاف قسمت جلویی، خودرو ظاهری محافظه کارانه دارد، در نمای کنار خودرو ناهماهنگی نسبی به چشم می آید، به عنوان نمونه شکل مواج انتهایی خط شانه با خطوط کلی در خودر هماهنگی نداشته و ابعاد بزرگ گلگیر عقب نیز سبب شده تا سایز لاستیک های عقب تا حدی کوچک به نظر برسند. با این وجود با مقایسه خودرو و رقیبانش می توان به این قسمت نیز نمره خوبی داد، بعلاوه خودرو بسترن b30 توانسته با خطوط نسبتا پویا امتیاز بیشتری کسب کند.

تماشا و ملاحظه خودرو بسترن b30

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

نوبی به بررسی قسمت عقب خودرو بسترن b30 می رسد، در قسمت انتهایی خودرو نیز مثل جلو خودرو زیبایی هایی را می بینیم که در کنار آن سادگی نیز به چشم می آید، به عنوان نمونه چراغ ها خوش فرم و تا حدی جذاب طراحی شده اند ولی ساده بودن سپر باعث شده تا حدی از جذابیت کاسته شود. در نهایت خودرو بسترن b30 شاید زیباترین خودرو در بین هم رده هایش نباشد ولی به دلیل تا حدی جدید بودن و جذابیت هایی که در برخی قسمت ها دارد می تواند نظر افراد بسیاری را به خود جلب کند.

خودرو بسترن b30 و بررسی آن

نمای داخلی خودرو بسترن b30

در ادامه برای بررسی خودرو بسترن b30 وارد کابین می شویم. در داخل کابین محیطی ساده دیده می شود که تقریبا تمام قسمت ها با پلاستیک خشک احاطه شده است، در این مورد کیفیت مونتاژ تا حدی قابل قبول بوده و حس بد ناشی از متریال بی کیفیت را تا حدی جبران می نماید. ولی با توجه به ظاهر خودرو نمای داخلی بهتری انتظار می رفت، نمای داخل خودرو با ظاهر خودرو متناسب نبوده و به تنهایی نمی تواند جذابیتی برای بیننده داشته باشد، اما باز هم به دلیل ضعف رقبا می توان تا حدی نمره خوبی به نمای داخل خودرو داد ولی در کل جذابت چندانی برای بیننده ندارد. البته شاید عجیب باشد ولی در مقایسه این خودرو با برخی از خودرو ها مانند تندر ۹۰ یا رنو ساندرو می توانیم بگوییم که واقعا جذاب است.

بررسی نمودن خودرو بسترن b30

در هر حال ارگونومی داخلی خودر بسترن b30 قابل قبول بوده و راننده می تواند خیلی سریع به ادواتش تسلط یابد. بسترن توانسته با کمک فاصله محورهای مناسب و فضاسازی مناسب در خودرو، یک خودرو خانوادگی عالی را محیا سازد که در آن کلیه سرنشینان خودرو جای کافی برای سر و پا داشته باشند. فضای داخل این خودرو در مقایسه با هم رده هایش جزء بهترین ها بوده است، بعلاوه با باز کردن صندوق با مکانی بسیار جادار روبه رو می شویم که به منظور مسافرت های خانوادگی بسیار عالی است. در نهایت شاید در آغاز با بی کیفیتی هایی در کابین رو به رو شوید اما در عوض از لحاظ کارایی می تواند نظرتان را جلب نماید.

وارسی و معرفی خودرو بسترن b30

امکانات رفاهی و ایمنی خودرو

خودرو بسترن b30 دارای امکانات رفاهی مطلوبی مانند سیستم مالتی مدیا همراه با نمایشگر ۷ اینچی لمسی و رهیاب ماهواره ای، سانروف برقی، فرمانی الکترونیکی با روکشی چرمی غربیلک و تجهیز شده به کلیدهای کنترلی، کروز کنترل، سنسور نور یا همان چراغ های اتوماتیک، چراغ روشنایی در روز، شیشه ها و آینه های برقی می باشد، که تا حدی باعث ایجاد رضایت در خریدار خواهد شد.

ملاحظه خودرو زیبای بسترن b30

همچنین در قسمت ایمنی خودر آپشن هایی مانند کیسه های راننده و سرنشین جلو، ترمزهای ۴ چرخ دیسکی مجهز به سیستم ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، سیستم کمکی ترکز و کنترل حرکت در شیب مشاهده می شود و تا حدی آسودگی خاطر ایجاد می کند. همچنین خودرو بسترن b30 در تست تصادف از موسسه C-NCAR چین توانست ۵ ستاره کسب کند که نسبت به امتیازات اروپایی خیلی زیاد نیست اما می تواند دلگرم کننده باشد. جالب است که بدانید بسترن های ۵ ستاره در واقع دارای ۶ کیسه هوا بوده اند ولی نسخه ایرانی این خودرو تنها ۲ کیسه هوا دارد. با وجود حذف کیسه های هوا در بسترن b30 باز هم به دلیل گزارش قابل قبول C-NCAR، دارای بدنه تقویت شده با ساختار ۳H بوده و از سیستم کنترل پایداری ESP بهره برده است و از اغلب رقبای خود ایمن تر می باشد.

وارسی نمودن خودرو بسترن b30

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت خودرو

در خودرو بسترن b30  یک پیشرانه تقریبا کوچک وجود دارد که دارای مشخصاتی کاملا معمولی می باشد. خودرو بسترن b30 دارای موتور ۴ سیلندری با حجم ۱.۶ لیتری می باشد که در بهترین حالت فقط می تواند ۱۰۷ اسب بخار را برای حرکت آماده سازد. این مقدار با توجه به گشتاور تولیدی کم خودرو تا حدی امیدوار کننده می باشد زیرا ۱۵۵ نیوتن متر حاصل از این پیشرانه در دور موتور نسبتا پایین در دسترس است و باعث می شود تا کشش خودرو بهبود یابد. این خودرو برخلاف رقیبان هم رده خود از جعبه دنده قدیمی ۴ سرعته استفاده نکرده است و در آن مدل ۶ سرعته اتوماتیک کارگزاری شده که این محصول تولید شرکت معروف آیسین می باشد و می تواند با ضرائب نزدیکتر و انتخاب های بیشتر باعث کشش بهتر و همچنین مصرف سوخت کمتر خودر شود.

بررسی و نقد خودرو بسترن b30

تجربه رانندگی

در ادامه به بررسی تجربه رانندگی با خودرو بسترن b30 با توجه به نگاه کارشناسان می پردازیم. با نشتن پشت فرمان و استارت زدن در آغاز حرکت فرمان نرم و ارگونومی مناسب کابین را احساس خواهید کرد. دید اطراف هم در حد مناسب و قابل قبول می باشد. سادگی ادوات داخل خودرو و موقعیت مناسب راننده پشت فرمان باعث می شود تا خیلی سریع با ماشین اخت گرفته و حس راحتی داشته باشید. شاید طراحی سر دنده وسترن b30 چندان زیبا نباشد ولی بسیار خوش دست است، تنها مشکل کوچکی که در این قسمت وجود دارد این است که سیستم مالتی مدیا بسترن عملکرد خوبی نداشته و مکان قرار گرفتن دریچه های تهویه مرکزی هم ایده آل نیست و می توانست در محل بهتری طراحی گردد، در بقیه موارد از ارگونومی خودرو رضایت خواهید داشت.

ملاحظه خودرو بسترن b30

در رابطه با عایق بندب خودرو می توان گفت که در حالت کلی بسیار معمولی بوده به همین جهت اگر دور موتور خودرو از ۳۵۰۰ RPM بالاتر برود صدای خیلی زیادی به داخل کابین نفوذ می یابد، در کنار این مسائل خودرو دارای صندلی های تقریبا راحتی است و فضای کارامد داخلی به منظور مسافرت بسیار عالی است. علاوه بر این سیستم تعلیق خودر که در قسمت جلو از نوع مک فرسون بوده و در عقب نیمه مستقل است باعث شده تا عملکرد نرمی داشته باشد و خیلی خوب ضربه های دست اندازهای خیابان ها را در خود هضم کند. در برخی ماورد نیز مونتاژ سیستم تعلیق به شکلی انجام شده که سرو صدای بیشتری را به داخل کابین وارد می کند که می تواند این موارد را تا حدی با آچار کشی چرخ های عقب رفع نمود.

ملاحظه و معرفی خودرو بسترن b30

نرم بودن فنر بندی خودرو سبب شده در زمان بازی با فرمان حرکات عرضی خیلی زیادی را داشته باشیم که در کنار دقت نه خیلی زیاد فرمان باعث می شود تا حس عدم تعادل به راننده انتقال یابد. در خودرو بسترن b30 سیستم کنترل پایداری الکترونیکی وجود دارد که در حال حاضر از روی سراتو سایپا این خودرو گران قیمت حذف شده است، با توجه به این آپشن مهم در خودرو می توانید با خیال راحت تری در پیچ ها رانندگی کنید و همچنین در شرایط بارانی اعتماد به نفس کافی داشته باشید. شاید احساس عدم پایداری در این خودرو از نمونه هایی مثل برلیانس h330 یا دنا پلاس بیشتر باشد ولی در عمل به ویژه در شرایط بحرانی اوضاع برعکس می شود و کنترل کردن قسمت انتهایی بسترن b30 بسیار راحتتر می شود.

بررسی خودرو جادار بسترن b30

در ادامه به بررسی توانایی های حرکتی خودرو بسترن b30 می پردازیم. از خودرویی با پیشرانه ۱/۶ لیتری نباید توقع معجزه داشته باشیم و با توجه به اینکه این خودرو بیشتر کاربرد خانوادگی دارد نباید به دنبال شتابگیری عالی و فوق العاده ای از این خودرو بود. خودرو بسترن b30  در زمان حرکت و شتابگیری کاملا معمولی بوده، نه به اندازه ای کند است که بتوان از عملکردش ایراد گرفت و نه به اندازه ای سریع و پرشتاب است کهبتوان از آن تعریف و تمجید بسیاری کرد. با این وجود به دلیل جعبه دنده ۶ سرعته انتخاب های بیشتری در اختیار پیشرانه قرار می دهد، از این رو با وجود تعداد اسب های بخار با مشکل کششی مواجه نخواهیم شد و در سربالایی ها می توانید با سرعت گرفتن و پیشی گرفتن از دیگر خودروها احساس رضایت کنیم .  در مرود سرعت تعویض دنده باید بگوییم که خیلی جالب نبوده و دنده ها با تاخیر نسبی سبک و سنگین می گردند ولی به خاطر نرمی تعویض و اعتبار برند آیسین از لحاظ تداوم و استهلاک می توان از این مشکل عبور کرد. در خودرو بسترن b30 برای رسیدن سرعت از صفر به ۱۰۰ در حالت ایستاده به زمانی حدود ۱۴ تا ۱۵ ثانیه نیاز است، مصرف سوخت خودرو حدود ۸-۵ تا ۹ لیتر در حالات ترکیبی می باشد که نسبت به رقبا رقمی رقابتی بوده است، ترمزهای خودرو هم دارای شرایط قابل قبولی هستند و در کل عملکرد راضی کننده ای را منتقل می کنند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *