دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

عوارض لیزر موهای زائد و عواملی که در میزان این عوارض نقش دارند

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۳ دی ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب عوامل مهم در ایجاد عوارض لیزر و عارضه هایی که بعد از لیزر کردن دچار آن می شوید را برایتان بررسی کرده ایم. تا پایان این مطلب با ما باشید تا بتوانید با راهکار های مناسب از عوارض این کار دور بمانید.

لیزر کردن مو های زائی یکی از بهترین روش هایی می باشد که شما می توانید برای از بین بردن موهای اضافه بدن استفاده کنید. در نظر داشته باشید که هر کاری ممکن است عوارض داشته باشد ولی این روش تنها روشی می باشد که به طور کامل و دائمی می تواند مو های زائد را از بین ببرد.

عارضه اصلی لیزر کردن درد و التهاب می باشد.

عوارض لیزر موهای زائد

لیزر کردن یکی از روش هایی می باشد که امروزه بسیاری از افراد برای رهایی از مو های زائد از آن استفاده می کنند. بهتار است بدانید که هر کاری که برای درمان و زیبایی انجام می دهید اگرچه کم تهاجمی اند و ایمنی دارند باز هم ممکن است عوارضی را با خود به همراه داشته باشند که لیزر کردن نیز از این قاعده دور نمی باشد. شاید برای شما هم سوالی پیش بیاید که چرا لیزر کردن ضرر دارد؟ در واقع برای رسیدن پرتو های لیزر به پیاز مو این اشعه باید از لایه سطحی پوست بگذرد تا به پیاز مو برسد بنابراین در حین گذر ممکن است مقداری از این اشعه جذب اپی درم شود و عوارض این کار برای شما آشکار می شود. در ادامه تمامی عوارض لیزر موهای زائد را برایتان بیان می کنیم.

درد و التهاب

از مهم ترین عوارض لیزر مو های زائد می توان به درد، قرمزی و التهاب پوستی اشاره کرد. در واقع شما با این کار پیاز مو و فولیکول های مو را هدف قرار داده اید و همانطور که می دانید آسیب رسیدن به هر بخش از بدن می تواند منجر به بروز التهاب و درد شود. در برخی از افراد ممکن است بعد از لیزر کردن حساس شدن پوست و تورم نیز مشاهده شود. بهتر است بدانید که همه افراد این عارضه را دچار نمی شوند. هر التهاب و قرمزی که در صورت لیزر کردن برای شما ایجاد شود موقتی می باشد و می توانید از بی حسی های موضعی برای کاهش درد استفاده کنید ولی نمی توانید از التهاب و قرمزی پوست خود پیشگیری کنید و تنها می توانید با استفاده از کمپرس آب سرد این عوارض را کاهش بدهید. برای برخی از افراد این فرایند درناک است که به دلیل حساس بودن پوست آن ها و یا استفاده نکردن از بی حسی می باشد.

نکته :  در صورتی که التهاب و قرمزی پوست بعد از دو الی سه روز از بین نرفت باید به پزشک مراجعه کنید.

از بین رفتن پوست های مرده در لیزر کردن

  •  آرون گروپس

پوسته پوسته شدن

یکی دیگر از عارضه هایی که لیزر کردن برای شا بوجود می آورد پوسته پوسته شدن است. در واقع این امر خطرناک نمی باشد و تنها در صورتی برای شما مضر است که مراقبت کردن پوست را به خوبی انجام ندهید. درصد کمی از افراد این عارضه را متحمل می شوند و این مشکل یکی از خفیف ترین مشکلاتی می باشد که افراد لیزر کننده با آن مواجه می شوند. در واقع این عارضه منجر به خشکی پوست می شود و پوست شما را آسیب پذیر می کند. برای جلوگیری از این مشکل می توانید از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید.

تغییر در رنگ پوست

برخی از افرادی که لیزر می کنند با تغییر رنگ پوست خود مواجه می شوند. در برخی از افراد این تغییرات به رنگ روشن و در برخی دیگر این تغییرات به رنگ تیره است. بهتر است بدانید افرادی که رنگ تیره دارند ممکن است پوست آن ها بعد از لیزر روشن تر شود و همچنین افرادی که دارای پوست روشن می باشند باید منتظر تیره شدن پوست خود باشند.

عوارض لیزر موهای زائد

هایپوپیگمنتیشن

روشن شدن پوست و کاهش رنگدانه ها یکی از عوارض گذرا این کار می باشد و ممکن است منجر به آزار شما شود. در واقع این مشکل بعد از چند ماه از بین می رود ولی علت آن نا مشخص می باشد. اگر می خواهید از این مشکل دوری کنید باید نکاتی را رعایت کنید که عبارت اند از :

  • دوری بخش مورد درمان با لیزر از نور مستقیم آفتاب
  • استفاده از کرم های ضد آفتاب تا ۶ هفته
  • استفاده از لیزر با طول موج مناسب
  • زمان تابش کوتاه لیزر
  • استفاده درست از تکنیک های بعد از لیزر

هایپرپیگمنتیشن

افزایش رنگدانه ها در محل مورد درمان با لیزر را هایپرپیگمنتیشن می گویند. این عارضه هم مانند هایپوپیگمنتیشن گذرا و موقت است و در طی یک ماه از بین می رود. این مشکل را زمانی در پوست خود می بینید که پوست شما زخم شده و خوب شده باشد. اگر این مشکل منجر به ایجاد اسکار پوستی شود ممکن است تا یک ماه شاهد هایپرپیگمنتیشن باشید.

مشکلات لیزر کردن برای بدن و آسیب به چشم ها واقعیت دارد؟

آسیب چشمی

باید بدانید که برای از بین بردن مو های زائد با لیزر از اشعه بسیار قوی استفاده می شود و ممکن است منجر به آسیب دیدن چشم ها شود. در واقع استفاده از عینک های مخصوص برای لیزر توسط بیمار و متخصص لازم می باشد. زمانی که از این عینک های محافظ استفاده کنید میزان این خطرات به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

عوامل مهم در عوارض لیزر

باید بدانید که میزان عارضه ای که لیزر برای شما ایجاد می کند به عواملی بستگی دارد. بهتر است این عوامل را بدانید تا در صورت نیاز این کار بپرهیزید.

رنگ پوست

یکی از مهم ترین عواملی که عوارض لیزر را تعیین می کند رنگ پوست شما است. در واقع افرادی که دارای پوست تیره می باشند عوارض پوستی بیش تری را نسبت به دیگران تجربه می کنند زیرا ملانین های موجود در پوست آن ها بسیار زیاد است. در صورتی که می خواهید لیزر کنید نباید از آفتاب گرفتن و سولاریوم استفاده کنید.

عوامل بسیار مهم در ایجاد عوارض لیزر چیست؟

دستگاه لیزر

یکی دیگر از عواملی که می تواند بر عوارض این کار بیفزاید دستگاه لیزر می باشد. در واقع استفاده از طول موج بسیار زیاد لیزر، میزان تابش، اندازه نقطه تابش نیز می تواند عوارض لیزر موهای زائد را افزایش دهد. بهتر است بدانید که هر چقدر طول موج دستگاه بیش تر باشد و مدت زمان تابش کاهش یابد امکان ایجاد این عوارض کاهش می یابد و باعث می شود که انرژی کم تری به ملانین ها جذب شود.

تکنیک های بعد از لیزر

در صورتی که شما ندانید باید چگونه از بدن خود بعد از لیزر کردن مراقبت کنید مشکلات شدید پوستی برایتان ایجاد می شود. دانستن نحوه خنک سازی و استفاده از مرطوب کننده ها می تواند بسیاری از عوارض این کار را کاهش دهد.

کاربرد های لیزر چیست؟

کاربرد های لیزر

امروزه از لیزر برای کار های بسیاری استفاده می کنند و این اشعه یکی از مهم ترین اشعه هایی می باشد که مورد استفاده بسیاری از افراد مخصوصا پزشک ها قرار گرفته است. باید بدانید که می توانید برای کار های مختلفی از این دستگاه استفاده کنید که این کار ها عبارت اند از :

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *