دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

سبزیجات و میوه های کم کربوهیدرات را بهتر بشناسید

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۶ دی ۱۳۹۹
  • ۰

میوه ها در واقع جزء سالم ترین خوردنی ها به شمار می آیند که برای تامین نیازهای بدن بسیار مفید می باشند و هر کدام از آن ها دارای مقادیر متفاوتی کربوهیدرات می باشند که می توان در دسته های مختلفی قرار داد. در همین زمینه در این مطلب گروهی از انواع میوه های کم کربوهیدرات را برای آشنایی شما عزیزان معرفی کرده ایم.

میوه ها دسته ای از مواد غذایی بوده که حاوی ویتامین های ضروری و آنتی اکسیدان های مفید و ضد سرطان هستند و مصرف روزانه آن ها برای بدن مهم و لازم می باشد چرا که به نوعی انرژی کافی برای عملکرد بهتر بدن را تامین می کنند. مقدار کربوهیدرات در میوه های مختلف کاملا با یکدیگر متفاوت بوده و هر کدام در یک سطح می باشند و در گروه های مختلف دسته بندی شده اند. بدین منظور قصد داریم در این مطلب شما عزیزان را با انواع میوه های کم کربوهیدرات آشنا سازیم.

آشنایی با انواع میوه های کم کربوهیدرات

بسیاری از افراد با توجه به وضعیت جسمانی خود و به علت مبتلا بودن به بیمار های مختلفی همچون دیابت مجبور هستند که رژیم غذایی خاصی داشته باشند و از مواد کربوهیدرات دار به میزان مناسب و اصولی استفاده نمایند تا بدنشان دچار آسیب و اختلال نشود . میوه های کم کربوهیدرات جزء خوراکی های سالمی هستند که این دسته از افراد می توانند آن را در لیست رژیم غذایی خود قرار داده و متناسب با میزان نیاز خود مصرف نمایند.

انواع میوه با قند کم

همانطور که می دانید قند موجود در میوه ها قند فروکتوز می باشد که به وسیله سلول های کبد تبدیل به انرژی برای بدن می شود. به این صورت که هنگامی که فرد مقداری میوه مصرف می کند بدن او برای جذب نمودن قند فروکتوز تنها از کبد استفاده می کند به همین دلیل در پی این عمل به کبد میزان فشار زیادی وارد می شود. در نتیجه اعمال این فشار که در حد بالایی می باشد اسید اوریک به میزان زیادی تولید شده که این امر موجب ایجاد سنگ کلیه و بالا رفتن میزان فشار خون می شود.

باید این نکته را در نظر داشته باشید که در صورتی که برنامه غذایی شما حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات باشد در نتیجه امکان دارد که دچار اضافه وزن شوید و میزان قند خون شما افزایش پیدا کند که در طولانی مدت ممکن است که به بیماری های مختلفی مبتلا شوید. همچنین از سوی دیگر اگر رژیم غذایی منتخب شده شما از کربوهیدرات خیلی کمی برخوردار باشد امکان دارد که تعادل هورمون ها در بدن شما به هم بخورد و دچار مقاومت به کاهش وزن و همینطور کم شدن عملکرد ورزشی شوید. بنابراین اگر تمایل دارید با انواع میوه های کم قند آشنا شوید و آن ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید می توانید با دنبال کردن ادامه این مطلب نسبت به گروهی از این میوه ها که به طور کامل به بررسی آن ها پرداخته ایم شناخت پیدا کنید.

میوه های مختلف با میزان قند کم

میوه کم قند زردآلو :

هر عدد کوچک از این میوه دارای حدود ۳.۲ گرم قند و ۳.۸ گرم کربوهیدرات است. میوه زردآلو در فصل تابستان و بهار به شکل تازه ای قابل دسترس می باشد. همه قسمت ها و بخش های زردآلو حتی پوست آن را می توان مصرف نمود. ولی در مورد مصرف برگه زردآلو با وجود این که به دلیل خشک شدن سایز کوچکتری دارد اما در خوردن آن باید احتیاط زیادی داشت.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

انواع مختلف میوه با قند کم

هندوانه :

این میوه تابستانی از لحاظ مقدار کربوهیدرات در کمترین سطح قرار دارد و دارای فیبر کمی می باشد به همین دلیل میزان زیادی از این قند جذب می گردد. میوه هندوانه غنی از مقادیر زیادی ویتامین A بوده که سرشار از آب می باشد و به همین دلیل علاوه بر فراهم کردن میزان کمی کالری شما را پر می کند.

 انواع توت های مختلف :

انواع توت ها میوه های مورد پسند و  مناسبی برای افرادی هستند که مقادیر مصرف کربوهیدرات را اندازه گیری و کنترل می کنند. در میان توت ها، توت فرنگی کمترین میزان کربوهیدرات را دارد و البته توت سیاه کمترین کربوهیدرات خالص را دارا می باشد. در هر ۱۰۰ گرم توت فرنگی حدود ۷.۶۸ گرم کربوهیدرات و همچنین ۲ گرم فیبر قرار دارد.

انواع مختلف میوه های کم قند

تمشک :

تمشک نیز میوه ای بسیار عالی می باشد که دارای ۵.۴۴ گرم کربوهیدرات خالص می باشد. این میوه همچنین غنی از آنتی اکسیدان، ویتامین C و پتاسیم بوده که منبع خیلی خوبی در میان سایر مواد مغذی به شمار می آید. تمشک همچنین حاوی مواد فیتوشیمایی می باشد که این ترکیبات امکان مقابله با برخی از بیماری های مزمن را دارند.

انواع میوه های کم کربوهیدرات

میوه کم کربوهیدرات کیوی :

کیوی حاوی ۶.۸ گرم قند و ۱۱.۱ گرم کربوهیدرات می باشد. این میوه دارای عطر و طعمی خوب و ملایم بوده و همچنین به دلیل دارا بودن رنگ زیبا در تهیه سالاد نیز می توان از آن استفاده نمود. همچنین اگر تمایل داشته باشید می توانید میوه کیوی را همراه با پوست بخورید.

خربزه :

خربزه یکی از میوه های تابستانی خوش مزه و عالی بوده و دارای مقادیر ۸.۱۶ گرم کربوهیدرات و ۰.۹ گرم فیبر در هر ۱۰۰ گرم از این میوه می باشد.

انواع میوه های کم قند

میوه کم قند زغال اخته :

در هر فنجان از این میوه حدود ۳.۸ گرم قند و ۱۲ گرم کربوهیدرات تازه موجود می باشد. این میوه در واقع به شکل طبیعی دارای مقادیر قند خیلی کمی می باشد اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که در زمان خوردن و یا خشک کردن آن ها را کمی شیرین می کنند.

هلو :

این میوه بسیار شیرین و آبدار بوده اما میزان کربوهیدرات آن بسیار کم می باشد. در هر ۱۰۰ گرم از این میوه حدود ۸.۰۴ گرم کربوهیدرات و ۱.۵ گرم فیبر موجود می باشد که می توان به عنوان میان وعده ای لذیذ میل نمود.

آووکادو از میوه های کم قند :

این میوه یکی از انواع میوه های منحصر به فرد و خاص بوده که علاوه بر میزان کم کربوهیدرات دارای چربی های سالم نیز می باشد. آووکادو همچنین مقدار فیبر و پتاسیم خیلی زیادی دارد و دارای میزان مناسبی از انواع مختلف مواد مغذی می باشد. در هر ۱۰۰ گرم از این میوه حدود ۸.۵ گرم کربوهیدرات و در هر فنجان حدود ۱۳ گرم کربوهیدرات وجود دارد. باید این نکته را در نظر داشته باشید که بیشتر کربوهیدرات موجود در آووکادو فیبر می باشد که بعد از آن حاوی کربوهیدرات خالص غیر قابل هضم می باشد.

شناخت میوه های کم کربوهیدرات

در مطلب ارائه شده به معرفی مجموعه ای از انواع میوه های کم کربوهیدرات به منظور شناخت و آگاهی شما عزیزان پرداختیم که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و توضیحات گفته شده برایتان مفید بوده باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *